atarionline.pl Super Mario Bros na C64 - Forum Atarum

Jeśli chcesz wziąć udział w dyskusjach na forum - zaloguj się. Jeżeli nie masz loginu - poproś o członkostwo.

• :
  • :

Vanilla 1.1.4 jest produktem Lussumo. Więcej informacji: Dokumentacja, Forum.

• 1:

CommentAuthorAlex
    • CommentTime21 Sep 2019

Szok i niedowierzanie...

->link<-

A konwersja muzyki i efektów genialna.

Ciekawe czy w końcu ktoś dokończy wersję na Atari?
    • 2: CommentAuthorzbyti
    • CommentTime21 Sep 2019 zmieniony

Raczej nikt nie dokończy, bo po 4 dniach od publikacji gry stało się to:

A modder who spent seven years building a version of Super Mario Bros. that could run on a Commodore 64 faced a sad but predictable reaction from Nintendo this week: Not on our watch. The company has already filed takedown notices against the modder, ZeroPaige, though his creation can be found online if you know where to look.

->link<-
    • 3: CommentAuthortebe
    • CommentTime21 Sep 2019

Nintendo ciągle odcina kupony od swoich dzieł, wydaje je na kolejne generacje konsol, np. Zelda na Switcha

dlaczego Nintendo ma pozwolić aby ktoś korzystał z ich pracy
    • 4:

CommentAuthorAlex
    • CommentTime21 Sep 2019

To wiadomo, że mu zabronili, ale gra jest i kto chce, to ją może zdobyć :)
    • 5: CommentAuthorzbyti

@Alex zdobyłem, grałem - tak jak nie lubiłem tej gry tak nie lubię jej dalej ;)

@tebe z jednej strony mogli by odpuścić tak niszowej wersji na martwy komputer, jak rozumiem to bardziej kwestia ich polityki i nie tworzenia precedensu.

Ich biznes ich sprawa ale z powodu ich działań w necie są nielubianą przeze mnie firmą i bojkotuję ich sprzęt oraz gry - inni jakoś nie są aż tak upierdliwi.

Po lekturze książki "Wojny konsolowe" nie mam złudzeń, że się zmienią, to już u niech tradycja.

Zawsze wolałem Segę :)
    • 6: CommentAuthorsis101
    • CommentTime21 Sep 2019

Giana Sisters na Atari byłaby najlepsza. Nita z dema giana sisters na Atari już jest.
    • 7: CommentAuthorzbyti

@sis101 to ciekawe, możesz dać link? Wersja na ST nie miała poziomego scrolla dopiero remake na STe go ma i pod tym względem dogonił C64 ;)
    • 8: CommentAuthortebe
    • CommentTime21 Sep 2019

ktoś kiedyś powiedział "Biznes to wojna" :)
    • 9: CommentAuthorzbyti

@tebe :D tylko, że akurat ten ktoś piracił gry arcade na potęgę w czasach C64 ;)
    • 10:

CommentAuthorAlex

Na miejscu Nintendo udzieliłbym autorowi konwersji na C64 bezpłatnej licencji, a sama grę wykorzystał do promocji marki. Mieliby lepszy PR :)
    • 11: CommentAuthorzbyti

@Alex - też bym tak zrobił, coś w stylu, że nasze gry są tak wspaniałe, że ktoś poświecił 7 lat by móc w nie grać na swoim ulubionym kompie. Przy wypuszczaniu nowego Mariana jak znalazł.

Szkoda, że Sega padła - ciepło wspominam czas posiadania Dreamcasta i polowania na nieliczne oryginały na allegro ;) MD też wolę od SNES.

Jaki rynek/kasę tracą na rzecz takich dziadków jak ja którzy lubią powspominać zapuszczając stare gry na parę minut? Bo o przechodzeniu ich nie ma mowy.

Prędzej wydobyli by ode mnie kasę na zasadzie: patrz mamy tego więcej, wygodniej i nowe niż ubijaniem serwisów z romami jeden po drugim.

M$ na XBOX, XBOX360 i ONE zarobił na mnie kasę dzięki fajnej polityce cenowej, live gold etc.

Ten tablet zwany Switch omijam dużym łukiem. Wciąż wolałbym kupić PSP niż ten ich wynalazek pomimo sprzętowej różnicy 10 lat.
    • 12: CommentAuthorurborg
    • CommentTime21 Sep 2019

Też wolę Segę. MegaDrive to dla mnie kwintensencja Retrogamingu i gry z tej konsoli mają jakiś taki automatowy feeling. Kolejne generacje sprzętu to już przeskok w 3D i mnie to już kompletnie nie interesuje. Mamy jeszcze w domu Xboxa One. Kupiony dla syna i dla Kinecta. Niestety MS olał to akcesorium i w sumie Xbox obecnie głównie zbiera kurz. Choć Forza Horizon nie powiem całkiem fajna ścigałka. Ale poza tym te sprzęty mnie nie interesują. Natomiast za takiego Switcha to bym złamanego grosza dał. Może i sprzęt ciekawy, ale w co na tym grać - odgrzewane Mario, Zelda czy Pokemony mnie totalnie odrzucają.
    • 13:

CommentAuthorpabloz1974
    • CommentTime21 Sep 2019

Urborg. Jakbyś pisał o mnie :)
    • 14: CommentAuthornosty
    • CommentTime22 Sep 2019

@urborg - też nie dawałem za powodzenie Switcha złamanego grosza, po czym sam kupiłem go dla jednej genialnej gry: Mario Odyssey. I było warto.
    Stałem się fanem Nintendo (choć nie fanatykiem), szczególnie odkąd przekonałem się, jak świetne dla dzieci (i nie tylko) są ich gry. Tak jak ja wychowałem się na Atari XE, tak mój syn wychował się na Nintendo i Mario.
    • 15: CommentAuthorpyniek9999
    • CommentTime22 Sep 2019

Jeśli ktoś chce zagrać w Super Mario na C-64 to proszę.Myślę,że nie popełniłem świętokradztwa panowie :)
    • 16: CommentAuthorPecet
    • CommentTime22 Sep 2019

Sprytnie, teraz wielkie N zamknie całe AOL.
    • 17:

CommentAuthorTheFender
    • CommentTime22 Sep 2019

N nie ma prawa zamykać serwisu z logiem, do którego prawa posiada A ;)
    • 18: CommentAuthoremkay
    • CommentTime22 Sep 2019 zmieniony

Do I have a Deja Vu?

It's not clever to put that file for download, containing the full name.
    I'd delete that, as Nintendo might active search the web for such stuff.
    • 19: CommentAuthorzbyti
    • CommentTime22 Sep 2019

@Pecet no to mamy już tylko 4 dni życia, miło było poznać! :)
    • 20: CommentAuthoremkay
    • CommentTime22 Sep 2019

Also, I'm not sure why such games were put on and on to Atari 8 Bit related forums.

The game had been done on the C64 before, named "Great Giana Sister" . Hopefully not to get recognized by Nintendo back then.

The original "Giana Sisters" was a ripoff, of Super Mario World. They wanted to do it for the C64, getting permission by Nintendo , but Nintendo denied.
    So they changed the Graphics and some leveldesign, but still Nintendo was in their Back ;)

To the technical specs: The game didn't need much change for the C64. Some redraw, the Sprites could be adopted from the Nintendo Game. The Music didn't need much change, as the Chip is almost the same, only the noise channel is missing on the SID. Then, Today a lot of tools exist for the C64, to create such Scrolling with Sprite Games.

If you're not related to game Programming, this might look like a miracle, why seeing such games appear on the C64.
    But it is no miracle.

The most important point there is that people who have an idea to create a game, get all those tools presented. Just learning a little coding, they can do their projects in a not so big timespan.
    • 21: CommentAuthorzbyti

@emkay I don't see many similarities

Nintendo Entertainment System/Famicom

The NES sound chip is called 2A03 (NTSC 60Hz) or 2A07 (PAL 50Hz) and it has five mono-channels. Two of them feature pulse wave channels with a variable duty cycle of 12.5, 25, 50 and 75%. The volume for these channels can be set to 16 different levels. Hardware pitch bending is possible and the frequencies used range from 54Hz to 28 kHz.

There is a fixed volume (on or off) triangle wave channel with pitch bending. Frequencies on that channel range 27 Hz to 56 kHz.

There is also a white noise channel with 16 volume levels and 16 pre-set noise frequencies. The frequencies that can be produced ranges from 29.3Hz to 447 KHz, and aside from the pre-sets, frequency sweep is also possible. Additionally there is a differential pulse-code modulation-channel capable of playing any sound.

If you want to play samples that sound like those on the NES though, get a program that can convert your wave-files to 1-bit, as this is most true to what imported samples actually sound like on an NES.

Commodore 64

The SID-chip of the Commodore 64 is perhaps what first comes to mind for many people when we talk about "chip music", and rightfully so, as it was thanks to the polyphony of the SID-chip that it was possible to make advanced music on a computer for the first time, and the demoscene was started.

The SID-chip has three channels which supports pulse (with full control over the duty cycle), sawtooth, triangle and noise waveforms, with frequencies ranging from 16-4000Hz. Each channel also has a ring modulator which makes it possible to essentially mix different waveforms, which creates the characteristic "SID-sound", as well as an attack/decay/sustain/release volume control. There's also a multi-mode filter with low-pass, high-pass and band-pass. It is possible to combine the different filter effects to create additional effects.
    • 22: CommentAuthoremkay
    • CommentTime22 Sep 2019

zbyti
    You should check who made the chips. And different architectures could be done to get the same result/usability.
    Clue : Ensoniq

It is no big deal to adapt the tunes from one chip to the other.
    • 23: CommentAuthorzbyti

I don't agree with that:

emkay:

The Music didn't need much change, as the Chip is ALMOST the same, ONLY the noise channel is missing on the SID.

C64: August 1982
    NES: July 15, 1983

Then SID must be older hardware but for me is superior.
    ->link<- ->link<-

Sound
    =====

C64 - The world famous SID chip. Three voices. Excellent range and even capible of limited digitized playback. There are a million games for the C64 that sucked but had AWESOME music because of the SID. My only complaint is I wished it had more than three voices because a lot of games had to choose between great music or sound effects. Not many had both.

NES - 4 Channel Mono - 2 Square Waves, 1 Triangle Wave, 1 White Noise. I got this from the old-computers.com. Now, I *THINK* that means that the NES could only have 2 square waves going, 1 triangle and a noise. The C64 could use any of its three voices for anything (wave, noise, etc).

Winner: C64 Why? No suprise here. Ask the most die-hard NES fan and I bet he would still say the C64 sounds better. I'm no engineer, but think back to the best C64 music you have ever heard and the best NES music you have ever heard...which sounds better? You got that right.

Let's compare music and sounds: Overlord [NES] vs Supremacy [C64]
    • 24: CommentAuthoremkay
    • CommentTime22 Sep 2019

zbyti

Depends on what you like there.
    The Nintendo Chip is clearly better, brighter sounding. But, they missed to add a capacitor to cut the high frequency off the bass sound.

Also, SID sounds a little off tune. Not sure whether it is intentional or a limitation of the modulations feature.
    Many people preferred the muffled sound of SID, as it was a relief back then , when all soundchips before sounded scratchy ...
    • 25: CommentAuthorzbyti

This is muffled?! ->link<- For me is crystal clear.
    • 26: CommentAuthoremkay
    • CommentTime22 Sep 2019

Back to NES Sound 2 SID conversion:
    You see that there is the common part of different usage for different channels. So particular the type of tunes that use the different type of sound creation on different channels can be adopted one to one.
    • 27: CommentAuthorzbyti

I agree with that but this chips are not "almost the same" - that's my point.
    • 28: CommentAuthoremkay

Sid muffled ?
    Ofcourse it is.

You should keep in mind what your preferred Tune was intended to sound like on the SID, and what they got.

Just some imagination:

To be honest. Back then I was also impressed by the SID sound , because it didn't sound like an E-Guitar, just like a nice Synth.
    • 29: CommentAuthorzbyti
    • CommentTime22 Sep 2019

@emkay great cover & nice vid, thx :) I didn't seen this before.
    technical specs approx. like this:

Pokey:
    4 sound channels, normally all with 8 Bit res.
    3 sound channels, 1x 16 Bit res., 2x 8 Bit res.; (2 channels combined for 16Bit res.)
    2 sound channels, 2x 16 Bit res. (another 2 channels combined for 16 Bit res.)
    samples are played with 4 Bit
    (with tricks used in the 80s and 90s, 5Bit and 6Bit samples can be achieved)
    (with a new trick in 2018 approx. 8Bit samples can be achieved, named PDM, think this is NOT true 8Bit however...)

SID:
    3 sound channels, all with res. 16Bit (beats the Pokey!, no need to combine sound channels for 16Bit)
    with a trick, samples can be played with 8Bit (true 8Bit, again beats the Pokey!)

AMY:
    8 sound channels, all with 16 Bit res. (beats SID and Pokey!)
    full 16Bit digital output / sample width, independant voice mode, adjustable sample rate (up to 16Bit)
    - requires a D/A converter (up to 16 Bit) and a control processor (Intel 8051)
    • 31: CommentAuthoremkay
    • CommentTime22 Sep 2019

CharlieChaplin

Actually, IF Atari did some slight changes on POKEY, just like 16 bit on every channel and 8 Bit Volume, it would have kicked all Soundchips to the middle 90s.
    • 32: CommentAuthoremkay

Btw. Supremacy.
    Here is a quick edit of the start of Supremacy, using some "phaser modulation" on POKEY.

If there somewhere in time, I'd get the real notes of any SID.... who knows what will happen ;)

Btw: It's just simple 4 channel 64kHz 1VBI programming.
    • 33: CommentAuthorzbyti
    • CommentTime22 Sep 2019

I don't know POKEY enough to be impressed ;)
    • 34: CommentAuthoremkay
    • CommentTime23 Sep 2019

zbyti how many SIDs would you need to get that broad reverb sound ?
    • 35: CommentAuthorzbyti
    • CommentTime23 Sep 2019 zmieniony

One SID three channels :->

I wrote something like that once ->link<- 3 channels reverb and ->link<- 2 channels.
    • 36: CommentAuthorilmenit
    • CommentTime23 Sep 2019

Jaki rynek/kasę tracą na rzecz takich dziadków jak ja którzy lubią powspominać zapuszczając stare gry na parę minut? Bo o przechodzeniu ich nie ma mowy.

Prędzej wydobyli by ode mnie kasę na zasadzie: patrz mamy tego więcej, wygodniej i nowe niż ubijaniem serwisów z romami jeden po drugim.

Według ->link<- Units sold: 3.6 million (as of June 30, 2018), co przy cenie 60EUR daje prawie miliard złotych end user revenue. Dlatego proponowałbym usunąć stąd kopię maria. Firma zarabia na classicu tyle, że ma na prawników, aby zablokować wszystkie strony, które to hostują.
    • 37: CommentAuthorzbyti

@ilmenit no to zniechęcanie do siebie takich jak ja się im opłaca, znaczy problem z którym walczą jest marginalny. Czy może dzięki tak agresywnej polityce mają taką sprzedaż bo ludzie przyparci do muru kupują a nie ci co chcą kupić?

A co do sedna - warto zmienić nazwę .zip na xyz. Chyba, że rozpakowują każdy zip w sieci szukając kontekstowo i sprawdzają sumę kontrolną :D

Czyli AOL nie jest jeszcze pozwane za gry które hostuje bo jeszcze się to innym firmom (np. Activision, czy też obecnemu właścicielowi marki) nie opłaca? Może nie warto czekać na pozew i usunąć bazę gier już teraz? Paranoja się robi przez takie Nintendo i tyle.

Tak jak pisałem w innym wątku, dziś dobra gra się obroni sama i znajdzie nabywców, widać N nie wieży w swoich klientów i fanów.
    • 38: CommentAuthorzbyti

Załóżmy, że mam milion dolarów i postanawiam kupić sobie oryginalnego NES wraz z wszystkimi grami na kartridżach jakie były wypuszczone i mi się to udaje.

Ile pieniędzy z tego zobaczy N? Ani centa i to jest kolejny ból d... takich koncernów jak N i M$, że z raz sprzedanych gier nie mogą przy odsprzedaży czerpać dalej zysków.

M$ próbował jakiś numerów przed wypuszczeniem XBOX ONE, chyba chodziło o przypisywanie fizycznych nośników do konta użytkownika co uniemożliwiało ich odsprzedaż - ale spotkali się z takim bojkotem w sieci, że rakiem się z tego wycofali.

Z romów które są w sieci i ich użytkowników firma i tak nie będzie miała kasy - bo kolekcjoner kupi stary kartridż, nawet za niebotyczną kasę a casual retrostaroci nie jest zainteresowany nowymi edycjami i tak.
    • 39: CommentAuthorilmenit

1. ->link<-

a casual retrostaroci nie jest zainteresowany nowymi edycjami i tak.

NES Classis zarobio około miliard PLN
    • 40: CommentAuthorzbyti

@ilmenit nie wiem jak Ty ale z tego co napisałeś o NES Classic to ja wyciągam wniosek, że ludzie MIMO romów w sieci chcieli to mieć, co biorę jako argument ZA, że agresywna polityka N niczemu nie służy. Na takich jak ja i tak nie zarobią w ten sposób i przy kwotach jakie podajesz jestem pomijalny bez względu na ich działania.

Jakaś część nabywców z resztą przerobiła to to i gra w inne gry na tym emu ale większość kupiła bo ma sentyment do marki - oczywiście tak mi się wydaje.

Ja tego nie kupiłem, ze względu na legalną niemożliwość poszerzania listy gier. Gdyby połączyli tego NES czy SNES ze swoją usługą sieciową to bym kupił i nabył interesujące mnie tytuły. Jeżeli nie mogę tego zrobić legalnie to w inny sposób mogę od 20 lat.

Z resztą może znów by się zrobił jakiś rynek na gry na NES? Przecież ludzie wciąż piszą na to niezłe tytuły! Znów N mogło by sobie zarobić na nowościach na stary sprzęt.

Do tego jak Polak może mieć sentyment do tych platform? Tylko dzięki emulacji, przecież za naszej młodości tego w tym cały PRL nie było :D

Ja mam jakieś takie wyobrażenie, że ludzie dobry produkt dziś nagradzają pieniędzmi a zły nie. N wciąż uważa, że gdyby nie ich armia prawników nikt by od nich nic nie kupił.

Link z pkt. 1 przeczytam.

EDIT: no proszę Atari też się miota? To tylko udowadnia, że na szczytach tych firm są prawnicy i księgowi a nie fani elektronicznej rozrywki, no ale to żadne odkrycie.

Dobra, to się nie wypowiadam bo w wątku który podałeś padają te same oczywiste argumenty, które bym sam użył lub już użyłem. Niech te firmy robią co chcą. Chcą zabrać swoje zabawki? OK, dziś wychodzi taka masa znakomitych indyków, że się obejdę. Mam jeszcze z 300 gier na GOG które kupiłem ale jeszcze nie zagrałem ;)
    • 41:

CommentAuthorDracon
    • CommentTime23 Sep 2019

No to pobierać, pobierać tego Mario, póki administracja nie usunie tego postu. Miłego (po)gr(yw)ania !!! ;D
    • 42: CommentAuthorzbyti

Ciekawe jest to, że CAPCOM, które jest też niesamowitym dusigroszem (kto kupił SFV na PS4 ten wie, kupiłem, wiem ;) nie ściga za ->link<- przynajmniej ja nie słyszałem.

• 43: CommentAuthorzbyti

Zdecydowanie od Mariana na C64 wolę tę grę na Plus/4:

• 44: CommentAuthorpyniek9999
    • CommentTime23 Sep 2019

@zbyti

Bardzo fajnie wygląda,klonik Mariana jak się patrzy;)
    • 45: CommentAuthoremkay
    • CommentTime23 Sep 2019

For Some Roundup . Here a version with a drum.

@zbyti No. One SID isn't enough ;)
    • 46: CommentAuthorgorgh
    • CommentTime23 Sep 2019

your experiments are nice, but they lack harmony :)
    • 47: CommentAuthorzbyti

Mathematically your reverb prevail but judging by my ears SID do better job ;)
    • 48: CommentAuthoremkay
    • CommentTime23 Sep 2019

SID and POKEY are both no OPL or better ;)

zbyti
    I understand, you still prefer the muffled sound ;)
    • 49: CommentAuthorzbyti
    • CommentTime23 Sep 2019

Yes I do :)
    • 50: CommentAuthoremkay
    • CommentTime23 Sep 2019

... still dreaming of a tool that allows to directly convert SID to POKEY ...

:D