atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (17)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
Autorzy o demie "The Coders' Guide to the Demoscene" z 2024-08-26 14:29 (35)
Przejście gry "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-26 14:23 (9)
Autorzy "Technical Difficulties" z 2024-08-25 16:58 (9)
Autorzy o "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-23 20:56 (13)
Demo "The Coders' Guide to the Demoscene" w szczegółach z 2024-08-22 14:27 (4)
Gra "Auf Wiedersehen Monty" w szczegółach z 2024-08-21 19:11 (9)
Wyniki letniej edycji Silly Venture 2024 z 2024-08-19 16:40 (11)
Trwa letnia edycja Silly Venture 2024 z 2024-08-17 11:09 (9)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (13)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-09-06
Liczba katalogów: 8394, liczba plików: 36742
Zmian katalogów: 10, zmian plików: 22

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2927 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari
Bubble Bobble to jeden z tych tytułów, które na 8-bitowe Atari w epoce się nie pojawiły. Gra powstała w 1986 roku w formie automatu arcade i zdobyła tak ogromną popularność, że zaowocowało to w następnych latach wieloma innymi grami opartymi na podobnym schemacie, a także z chęcią portowano ją na komputery domowe. Pojawiła się oczywiście także na Atari ST/STE, a niedawno także na Atari 7800. Niestety, Atari XL/XE w tym gronie nigdy nie było. Były różne podejścia, próbne silniki, jak choćby Nelsona Ramireza z Chile, ale pełnej gry nie zaznaliśmy. No, ale powoli to przeszłość, bo gra jest już na ukończeniu i wkrótce będzie miała światową premierę...



Oddajmy głos Krzysztofowi" Vega" Górze, autorowi konwersji na małe Atari: "Na wstępie chciałbym podziękować osobom, które przyczyniły się do powstania konwersji tej gry, a są to: MIKER - stworzenie muzyki i efektów dźwiękowych w wersji na Atari, KAZ – porady dotyczące elementów w grze, MONO – pomoc przy rozwiązywania napotkanych problemów podczas gry, XXL – wykorzystanie rewelacyjnego xBootDOS do obsługi stacji dysków, SABERMAN – testowanie gry na obecność błędów i sugestie co można ulepszyć. GIANN VELASQUEZ – kolejna osoba testująca grę i również fajne pomysły dotyczące ulepszeń w grze. Bez pomocy tych osób miałbym o wiele więcej pracy i gra mogłaby nie powstać.



Gra na Atari Bubble Bobble powstaje jako konwersja gry z platformy BBC Micro. Jednak, co ciekawe, oficjalnie nie została na ten komputer wydana! W wersji dla BBC jest całkiem kolorowa i ma dość dobry gameplay, co zawdzięcza między innymi zastosowanemu trybowi graficznemu - 160x200 pikseli w 8 kolorach.W samej grze ekran jest zwężony do 32 znaków, więc mamy rozdzielczość 128x200 pikseli w 8 kolorach. Przy konwersji ekranów tytułowych trochę też się wzorowałem wersją C64.

Z powodu braku kodu źródłowego, gra została poddana przeze mnie deasemblacji i skompilowana na nowo dla Atari XL/XE. Oczywiście nie obyło się bez istotnych zmian w kodzie źródłowym. W wersji na Atari został użyty tryb ANTIC 4 i szeroki ekran, co daje nam 48 znaków w 25 wierszach, w 5-ciu kolorach. Aczkolwiek wykorzystujemy tu tylko 32 znaki w 25 wierszach. Dodatkowo co 4 wiersze jest zmieniany zestaw znaków, co powoduje uzyskanie tu trybu graficznego o rozdzielczości 128x200 pikseli (niewykorzystanych pikseli na ramkę nie wliczam). Ostatecznie mamy identyczną rozdzielczość jak na BBC Micro. Większe wyzwanie to uzyskanie na Atari 8 kolorów na całym ekranie. Standardowo mamy ich pięć w trybie ANTIC 4. W celu zwiększenia ich liczby są one zmieniane również na przerwaniu DLI oraz dodatkowo podkładam PMG pod obiekty.

Gra działa na standardowym ATARI XL/XE z 64KB, ale koniecznie wymaga stacji dysków. Sam plik z wszystkimi poziomami (a jest ich dokładnie 100!) zajmuje około 25KB i dzięki temu, że jest przechowywany na dysku, a nie w pamięci, to możemy się cieszyć wersją na 64KB. Ciekawostką jest, że gra finałowa również nie jest przechowywana w pamięci, ale doczytywana dopiero jak dojdziemy do setnego poziomu, co oszczędza kolejne 7KB. Oczywiście, jak przystało na porządną grę, na samym końcu czeka na nas potężny, zły „boss”.



Co do muzyki i efektów dźwiękowych to tradycyjnie zostały one stworzone przez Mikera w Raster Music Tracker i są odgrywane co ramkę na przerwaniu VBL. Jeżeli można się do czegoś doczepić w tej wersji gry, to czasami coś tam potrafi migać, ponieważ gra nie jest buforowana, ale rysowana w locie na jednym ekranie. Ze względu na dużą liczbę animowanych obiektów czasami nie jest możliwe zmieścić się z tym w jednej ramce. Chociaż szczerze mówiąc, w wersji BBC Micro jest tak samo, a mimo to gra się, według mnie, całkiem przyjemnie."


Dodajmy, dla tych, co nie wiedzą, że w grze występują postacie Buba i Boba, można i należy grać na raz w obie postacie. Gra składa się ze stu plansz, na której gracz musi wyeliminować wrogów. Jedyną bronią do dyspozycji są bańki powietrza, którymi musi schwytać wszystkich wrogów, po czym gdy wróg znajdzie się w niej gracz musi zniszczyć bańkę, dzięki temu gracz otrzymuje bonus w postaci owoców i innych przedmiotów. Kontakt z wrogiem, który nie znajduje się w bańce kończy się stratą jednego z kilku żyć. Na pokonanie każdej planszy gracz ma określoną ilość czasu, gdy ten czas zostanie przekroczony, pokazuje się komunikat a po chwili duch, który będzie chciał wyeliminować gracza.


2024-09-27 10:34 by Kaz
komentarzy: 17
zbylu @2024-09-27 18:07:07
Świetna gra, doskonała konwersja, super się gra. Atari na tą grę zasługiwało! Wspaniała praca Vegi, Mikera, Kaza, Mono i XXl-a!
Jacques @2024-09-27 18:31:57
Kolejny kultowy tytuł skonwertowany na Atari, dzięki Ekipa! :-)
grey / mystic bytes @2024-09-27 18:51:24
rewelacja! :)
thewasp @2024-09-27 19:02:53
Prawdziwa niespodzianka! Wielokrotnie "tłukliśmy" w tę grę z kumplem, na c64 (w kilka nocy sylwestrowych z rzędu - w nieodległej przeszłości). Pojawia się świetna okazja powrotu do dawnej rozrywki i oceny konwersji. W grze istotne są pewne schematy (jak np. określone prawdopodobieństwo pojawienia się np. "parasola"). Super wiadomość!
blasph @2024-09-27 19:23:20
Coś pięknego ,kolejny topowy tytuł którego brakowało na Atari :) Brawo!!
Piesiu @2024-09-27 19:30:48
No i bąbelkowo :). Brawo!
Xuio @2024-09-27 19:48:44
Wyglada pieknie
gorgh @2024-09-27 20:06:47
Ile tam sprajtow! Vega może odpisz to gdzieś bo to jest nie lada osiągnięcie
vega @2024-09-27 20:18:23
w sumie to jest to rozbudowana i poprawiona wersja rysowania z bbc micro...standardowo była jedna...została zoptymalizowana i rozmnożona....i teraz to tam są 3 rodzaje procedur rysujących..w zależności od typu sprite'ów jest dobierana odpowiednia procedura rysująca...

spritów na maxa to tam ok. 35szt na ekranie może być w skrajnych momentach...
Rastan @2024-09-27 20:26:13
Fantastyczna sprawa!!!
Wiedziałem, że to BB. :)
rako @2024-09-27 20:30:01
Nareszcie!! Moja ulubiona gra z automatów. Ile ja pieniędzy na nią wydałem. Bardzo ładnie jest zrobiona. Vega kawał dobrej roboty. Czekam z niecierpliwością.
miker @2024-09-27 20:47:48
Muzyka/dźwięki w wersji finalnej mogą się troszkę różnić od tego, co jest na filmiku (ale będzie lepiej). :)
Pecus @2024-09-28 11:44:13
Pytanie techniczne.

Po co szeroki ekran skoro pole gry ma 32 znaki szerokości?

Nie prościej było zrobić to na wąskim ekranie, który ma dokładnie taka szerokość...
vega @2024-09-28 15:12:41
pecus....najlepiej by było na 32 znaki...niestety wtedy pojawiłby się problem, że na ramkach ekranu nie moglibiśmy uzyskać czarnego koloru na czym mi zależało...a dlaczego kolor COLBAK nie może być czarny? a no ze względu na sposób podkolorowania grafiką PMG...aktualnie grafika PMG o szerokości x2 lub x4 JEST PODKŁADANA i prześwituje w miejscach gdzie jest COLBAK....czyli albo mamy PMG albo COLBAK...nie może być jednocześnie...więc nie byłoby możliwe równoczesne korzystanie na ekranie z koloru COLBAK czarnego i PMG w tym samy miejscu...a przecież kolor czarny to podstawa na planszy
vega @2024-09-28 15:16:46
podsumując..da się na 32 znka ale wtedy trzeba się pogodzić, że kolor ramek ekranu inny niż czarny w zależności od planszy....na pierwszej planszy np czerwony
vega @2024-09-28 15:19:28
szczerze mówiąc gra jest napisana pod 32 znaki...więc taka zmiana jest banalna..nic w kodzie nie trzeba zmieniać prawie:)
Jacques @2024-09-28 18:36:16
Czarne tło jest jednak eleganckie :-)
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Październikowy sztab warszawski (6)
ostatni: 28-09-2024 18:01, as...
Najlepsze wybuchy w grach? (62)
ostatni: 28-09-2024 17:11, Kaz
Filterek do Blizzarda (66)
ostatni: 28-09-2024 17:08, pirx
Karin Mini Drive (34)
ostatni: 28-09-2024 14:58, zaxon
Nowe gry na Atari (224)
ostatni: 28-09-2024 14:39, Jacques
Ktoś ma dokumentację do "jajeczek"? (12)
ostatni: 28-09-2024 09:20, Kaz
Kod źródłowy Agent USA (5)
ostatni: 27-09-2024 16:19, astrofor
KWAS (341)
ostatni: 26-09-2024 22:02, thewasp
Główna strona "atarionline.pl" i ... (1)
ostatni: 26-09-2024 19:12, jummaja
Gry powodziowe (15)
ostatni: 26-09-2024 14:33, bartgo
Silly Venture 2024WE - 35th ATARI... (32)
ostatni: 26-09-2024 12:34, greymsb
Ciekawostki (5577)
ostatni: 25-09-2024 21:27, pirx
Adapter 90 stopni do kartridży do... (6)
ostatni: 25-09-2024 20:39, marcowy
Czy jest gdzieś solucja dla Gravi... (11)
ostatni: 25-09-2024 20:00, jakubp1985
Pętla 6502 na RTS (9)
ostatni: 25-09-2024 15:15, 0xF

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2829
Ostatnio zarejestrowany: MilanSK
Postów ostatniej doby: 23

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
Tomasz Dajczak i Kaz (22)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (83)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»