atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo z 2024-03-15 22:25 (4)
"Zoltar Cosmic Pirates" w sieci z 2024-03-15 12:21 (6)
KWAS #32 z 2024-02-16 00:08 (39)
Która kolorystyka okładki lepsza? z 2024-02-11 18:30 (36)
Demo gry "Tony: Montezuma's Gold z 2024-02-05 21:09 (53)
Wywiad z Mariuszem Jaroszem z 2024-01-31 11:43 (12)
Nachodzi "Cosmic Hero 2" z 2024-01-28 06:27 (21)
Miniaturowe Atari (FPGA) z 2024-01-26 11:46 (14)
Światowa premiera "Cyborg Warriors"! z 2024-01-17 18:38 (40)
Grel #2 już dostępny! z 2024-01-11 19:21 (29)
Śmierć śmieciom! z 2024-01-06 21:23 (30)
Nowy program kopiujący "Microcop 61KB" z 2024-01-02 17:29 (25)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim z 2023-12-30 19:11 (12)
I po świętach! Kręcimy kołem z 2023-12-28 00:59 (13)
Wesołych Świąt 2023! z 2023-12-23 12:36 (18)
Silly Venture 2023 WE za nami z 2023-12-13 09:16 (17)
Pisma "Atari Fan 8" oraz "Grel 2" z 2023-12-07 17:32 (12)
From PLATO to Fujinet z 2023-11-25 23:16 (12)
Nowy ASAP i RECOIL z 2023-11-23 12:05 (8)
Zapowiedź gry "Goldaktari" z 2023-11-08 02:14 (10)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (2)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-03-16
Liczba katalogów: 8377, liczba plików: 36679
Zmian katalogów: 0, zmian plików: 0

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2817 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Prezentacja rozszerzeń Atari
Jak informowaliśmy kilka dni temu, w ubiegły piątek odbyło się spotkanie u Tytusa w sklepie Pixel Retro Shop specjalnie poświęcone kartom rozszerzającym Atari XL/XE. Główną atrakcją wieczoru był Wojciech "Voy" Pasiecznik i jego komputer Atari 800XE z czterema kartami rozszerzającymi: Rapidus, EVIE, VBXE, Ultimate, z których część była projektowana przez jego brata, a naszego gościa, który również był obecny - Michała "Pasia" Pasiecznika. Pytania starał się zadawać Krzysztof "Kaz" Ziembik, a przeszkadzał mu w tym autorskim moderowaniem Piotr "Tytus" Sadowski. Obecni byli w czasie nagrywania koledzy Creonix, Moya, Piotr, a także koleżanka Irmina.




Voy prezentował karty, opowiadał o nich, a także odpalał oprogramowanie - utwory muzyczne na karcie muzycznej, programy użytkowe i gierki na karcie graficznej i na karcie turbo - "Stunt Car Racer" i "Rescue on Fractalus", emulator ZX Spectrum. Kaz w żartobliwy sposób przedstawiał kontrowersje wokół rozszerzeń czyli nieustający spór czy komputer Atari z dodatkowymi kartami to jeszcze Atari czy już inny komputer. Są różne, w tym skrajne poglądy. Znany też w środowisku jest spór między Pinem a xxl-em, dzięki któremu wiele mogliśmy się o szczegółach programowania i poznać wiele, bardzo konkretnych argumentów za jednym i drugim poglądem. Pasiu dzielił się, jako projektant rozszerzeń, bardzo fachowymi informacjami na temat ich działania. Przy okazji opowiadaliśmy też sobie o innych tematach atarowskich, warto więc posłuchać całości dla anegdot, żartów i ciekawostek. W wesołej atmosferze, także dzięki Tytusowi, Creonixowi, Mayo, Irminie i Piterowi spotkanie trwało ponad 3 godziny! I takiej też długości jest niniejszy filmik:



2018-03-26 11:15 by Kaz
komentarzy: 25
Kaz @2018-03-26 12:05:01
Ciekawy komentarz Marcina Rusinowskiego na YT:

"W Apple IIGS jest Motorola 65C816 taktowana na 2,8Mhz, ale tylko dlatego, że ten komputer i tak w tak wykastrowanej wersji prędkościowej czołgał wydajnościowo nowy produkt Apple - Macintosh'a. Generalnie - jest prawie w 100% kompatybilny z Apple II i jego 6502 - w zasadzie ma ten sam problem co 65C02 - część softu wymaga poprawek ale jest to dosłownie kilka 2-3% tego co zostało wydane. Tak naprawdę od 1984 (czyli wyjścia Apple IIc i potem IIe w nowszej wersji) dzielono soft na II i IIc/e. 65C816 jest bardzo fajnym prockiem - na IIGS potrafi zaadresować do 8MB RAMu. Ten procek w Rapidusie to jest jak 060 do procka z Amigi 500. (...) Tak jeszcze myślę - wydajnościowo 65C816 na IIGS dźwiga bez żadnych akceleratorów Wolfa 3D. Czysto teoretycznie - z dodatkowym RAMem, VBXE i Rapidusem poszedłby pewnie i na "Atari" :)"
Kaz @2018-03-26 12:22:33
Zgodnie z obietnicą z filmu, napisałem do Fandala w tej sprawie (na filmiku temat omawiany około 1 godziny 40 minut).
tooloudtoowide @2018-03-26 12:43:14
niestety nie mogę wrzucić linka, ale na YT jest filmik z jak śmiga Wolf na IIGS (@2.8Mhz a Rapidus ma 20Mhz)
Kaz @2018-03-26 13:33:39
Już filmik wrzuciłem na forum tutaj:

http://atarionline.pl/forum/comments.php...

I dostałem też info od Fandala, że on już zamknął ze swojej strony temat Stunt Car Racer i nie jest zainteresowany modyfikacjami dla VBXE i Rapidsua. Ale osobie zainteresowanej przystosowaniem z chęcią udostępni źródła gry.
Kaz @2018-03-26 13:54:22
Fandal nie tylko może podesłać kod zainteresowanej osobie, ale również upublicznić. Co niniejszym czynię na forum i w plikach gry na serwerze.
xxl @2018-03-26 17:16:55
source code do Wolfa3D wersji na supercpu (65816):

csdb.dk/release/?id=156424
tooloudtoowide @2018-03-26 20:30:34
fajnie, tylko to wymaga 16MB RAMu, a port na IIGS z tego co pamiętam 4MB czyli 4x mniej.
Jesionen_JagNESFest @2018-03-26 20:35:05
Fajna relacja :)
xxl @2018-03-26 22:10:42
zgadza sie. wersja na apple2gs jest pewnie hardkorowo optymalizowana ale zrodel brak.
pin @2018-03-26 22:52:55
@tooloudtoowide - to akurat nie problem, Rapidus ma 16MB liniowej i powiedzmy drugie tyle w bankach po 4MB.
tooloudtoowide @2018-03-26 23:45:51
wymagania na oryginał DOSowy Panowie to było 640k, więc te 4MB na IIGS to już jest brak optymalizacji i paru innych składowych fatalnej historii tego portu:)

Są źródła oryginału publiczne - wersja IIGS jest już z częścią silnika/kodu DOOMa, bo mieli z tą wersją mega balzel i przejmowanie x razy projektu przez różnych programistów.

Skonwertowałem dzisiaj obrazek z wersji DOSowej na VBXE 320x200@256 kolorów i powiem tak: bajka. Tylko ile jest godzin pracy, żeby to zrobić w postaci gry - osobna historia.
xxl @2018-03-27 08:25:27
moze jest optymalizowana na predkosc - tablicowane co sie tylko da itd. ale w sumie troche racji jest... na jutubie sa filmiki z wersji pc xt 4.7 mhz 640kb ktora chodzi... calkiem calkiem, 8mkz at juz zapierxxxa wiec ta wersja na supercpu 20mhz wypada tak sobie.
Kaz @2018-03-27 09:46:19
4MB? 16MB? Ile to się będzie ładowało z prawilnej dyskietki albo kasety :P
erOS @2018-03-27 10:21:21
NA IIGS obraz ma 3 MB i wymaga 4 MB RAMu. Wersja Wolfa od grupy TSCC na ST zdaje się, że czerpała z IIGSa, a chłopaki konsultowali się z ludźmi z Ninja Force i dostali od nich gotową grafikę. Wersja ST zajmuje 1,7 MB i wymaga 2 MB RAMu.
Anon @2018-03-27 11:21:56
Czemu nie mogę dodawać komentarzy?
tooloudtoowide @2018-03-27 13:16:31
erOS, niezupełnie jest tak jak piszesz - a ponieważ mam przed sobą IIGS to od razu weryfikuję :)

Obraz dysku z dystrybucji Wolf 3D ma 2.4MB (partycja), 400k jest wolne. Inna dystrybucja to trzy dyskietki DD (800k).

O czym trzeba pamiętać - tam jest w sumie bodajże 90 poziomów. Misje 0-6. Czyli jak porównujemy to z wersją shareware na PC to jakby bez sensu z racji chociażby tego, że same poziomy trochę zajmują z tego obszaru. Konkretnie 945k.

exe Wolfa na IIGS to 619k. Tyle samo plik w którym są zakodowane wszystkie dźwięki używane w grze. Czyli podstawka shareware z ograniczonymi dźwiękami i poziomem powinna wejść w 1MB.
tooloudtoowide @2018-03-27 13:37:20
nie mogę wrzucić linka do komentarza, ale wysłałem Kazowi link do prezentacji Sheppiego (finalny programista portu Wolf 3D na IIGS) z Kansasfest (takie ichnie party).
pin @2018-03-27 20:41:08
@Kaz - partycja dysku to na dzień dobry to 32MB i na dopałce nawet do 400kB/s, więc problemu nie ma ;)
Kaz @2018-03-27 23:43:23
Toż piszę Pinku, że chodzi mi o prawilną dyskietkę lub kasetę, no w najgorszym razie cartridge :)

Link podesłany przez kolegę Marcina:

https://www.kansasfest.org/wp-content/up...
erOS @2018-03-28 00:11:10
@tooloudtoowide

Pewnie masz rację. Nie mam jak zweryfikować obrazów. Po prostu dostępny obraz .2mg ma ok. 3 MB. A co jest wew. niego i czy ma wolne obszary tego nie wiem.

Chyba się nie zrozumieliśmy. Nie wiem kto porównywał wersję IIGSa z wersją shareware z PC, ale chyba nie ja ;)

Ja tylko wspominałem o wersji na Atari, która w pewnym stopniu była oparta na wersji z IIGSa, bo Ray z TSCC pisał:

"I added new features and contacted the makers of the apple IIgs version's gfx and sfx (i.e. ninjaforce) begging for their data because in my opinion they looked so much better than the ones of the pc version even though they were already repainted for a lower colordepth..."
pin @2018-03-28 00:12:39
wiesz Kaz, albo rybki albo pipki. Jak robić coś na dopał to bez żadnych zbędnych ograniczeń. Przy akurat takim projekcie, o ile ktokolwiek się za to zabierze to takie nośniki są praktycznie niemożliwe w zastosowaniu. "Insert disk 38 and press key" ;) No i koniecznie z xbios by było wolniej :D
tooloudtoowide @2018-03-28 01:06:09
No, ale cart to chyba nie jest niemożliwe jako nośnik, co?

Dyskietki na IIGS były 800k, dyski z limited 32MB na partycję ProDOS (system rodem z początku lat 80tych, ale nadal rozwijany), ale IIGS ma wsparcie dla HFS czyli systemu Macowego zapisu, partycje do 2GB.

Zresztą o czym mówimy - to jest gra na 16bitówki, na DD to nie wejdzie a robienie tego na lowresowej grafice dupy nie urwie nikomu. Grafika, tekstury 320x200@256 kolorów są w oryginale DOSowym, tekstury chyba 128x128 w oryginale, IIGS ma mniejsze na bank, chyba 64x64, ale wygląda to spoko.

Teraz inne pytanie - ile osób ma VBXE, ile osób ma Rapidusa, ile osób ma jedno i drugie. 100/50/30. Przesadziłem?
voy @2018-03-28 09:21:02
Lotharek w zeszłym tygodniu w komentarzach pod streamem Pixel Retro Shopu wspominał, że Rapidusa kupiły u niego 64 osoby.
Pin @2018-03-28 11:47:05
Vbxe szacuje na 400-500 szt.
tooloudtoowide @2018-03-28 12:12:02
eee - to jest nieźle, znaczy jest niezły "target" na VBXE.
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Muzycy scenowi... (61)
ostatni: 19-03-2024 14:10, seabrush
TSFX Turbo Blizzard (5)
ostatni: 19-03-2024 14:00, pustak
Rzeczy które chciałbyś w MADSie a... (123)
ostatni: 19-03-2024 13:49, tebe
PTODT Stereo II (95)
ostatni: 19-03-2024 13:21, w1k
Rick Dangerous (248)
ostatni: 19-03-2024 13:09, Jacques
Nowe okładki gier - FROGGER (253)
ostatni: 19-03-2024 09:21, lexx
GTIA2DVI (68)
ostatni: 19-03-2024 00:45, st_man
padnięta maszyna - temat do zamkn... (3)
ostatni: 18-03-2024 20:40, Ataripuzzle
Scorch - pełna gra (398)
ostatni: 18-03-2024 17:49, Mq
Poszukiwana solucja do Artefakt P... (5)
ostatni: 18-03-2024 14:20, Vidol
Program do losowania totolotka (13)
ostatni: 18-03-2024 04:27, pirx
Pismo "Grel" (34)
ostatni: 17-03-2024 21:29, Kaz
AVG Cart (121)
ostatni: 17-03-2024 19:43, sun
RMT hacking (166)
ostatni: 17-03-2024 17:21, emkay
Moje materiały wideo z grami na A... (191)
ostatni: 17-03-2024 14:02, nowy80

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2769
Ostatnio zarejestrowany: Atari1040
Postów ostatniej doby: 35

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (12)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (12)
Tomasz Dajczak i Kaz (21)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (23)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (33)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»