atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
W końcu "Mikie" na Atari! z 2024-05-03 19:07 (23)
Oświadczenie w sprawie Piotra Kaczorowskiego z 2024-05-02 10:44 (60)
Michaś w końcu na Atari z 2024-04-26 17:33 (33)
RastaConverter – nowa wersja z 2024-04-24 00:47 (22)
Obudowa kombajnu XCF12 z 2024-04-19 16:43 (26)
Time Wizard Deluxe + edytor poziomów z 2024-04-15 17:25 (28)
FORTH rozgryziony! z 2024-04-10 22:20 (18)
Wyniki i stuff z Grawitacji 2024 z 2024-04-07 16:19 (15)
Grawitacja 2024 - zapraszamy! z 2024-04-04 21:39 (2)
Zapowiedź konwersji "Rick Dangerous 2" z 2024-04-01 09:12 (30)
Bardzo krótka relacja z KWAS #33 z 2024-03-25 21:11 (10)
KWAS #33 w Katowicach za moment! z 2024-03-21 13:06 (7)
Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo z 2024-03-15 22:25 (9)
"Zoltar Cosmic Pirates" w sieci z 2024-03-15 12:21 (6)
KWAS #32 z 2024-02-16 00:08 (39)
Która kolorystyka okładki lepsza? z 2024-02-11 18:30 (36)
Demo gry "Tony: Montezuma's Gold z 2024-02-05 21:09 (54)
Wywiad z Mariuszem Jaroszem z 2024-01-31 11:43 (12)
Nachodzi "Cosmic Hero 2" z 2024-01-28 06:27 (22)
Miniaturowe Atari (FPGA) z 2024-01-26 11:46 (15)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (2)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-05-03
Liczba katalogów: 8380, liczba plików: 36690
Zmian katalogów: 4, zmian plików: 11

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2918 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
W końcu "Mikie" na Atari!
No i mamy na Atari kolejną perełkę z epoki, której przez lata nie mogliśmy doświadczyć. Gdy w drugiej połowie lat 80. w Bajtku pojawił się krótki opis gry "Mikie" (numer 3 z 1988 roku), Atarowcy ze smutkiem mogli przeczytać, że ta ciekawie zapowiadająca się przygoda Mikiego w szkole, jest dostępna tylko na ZX Spectrum, Commodore 64 i Amstrada. Na "zgniłym Zachodzie", jak wówczas określano wszystko, co na zachód, północ i południe od NRD, nie zrobiono ukłonu w stronę 8-bitowych Atari, więc po prawie 40 latach "Atarowce" postanowili sami sobie zrobić tę grę. I zrobili.



Główny autor tej wersji gry to Krzysztof "Vega" Góra, który wykorzystał kod z BBC Micro, mocno go poprawiając i wyposażając w znacznie lepszą grafikę i muzykę niż oryginał. Oddajmy mu głos:

"Na wstępie chciałbym podziękować osobom, które przyczyniły się do powstania konwersji tej gry, a są to:
  • Kaz – grafika w wersji na Atari, testowanie;
  • Miker - muzyka i efekty dźwiękowe dla wersji na Atari;
  • Mono – bezcenna pomoc przy rozwiązywaniu napotkanych problemów podczas gry, testowanie;
  • Saberman – testowanie gry na obecność błędów i sugestie co można ulepszyć
  • Giann Velasquez kolejna osoba testująca grę i również fajne pomysły dotyczące ulepszeń w grze;
  • Misza – sugestie co do poprawy pewnych elementów w grze.

    Bez pomocy tych osób miałbym o wiele więcej pracy i gra mogłaby nigdy nie powstać albo wyglądać znacznie gorzej.



    Konwersja gry "Mikie" zaczęła powstawać dawno temu, jakby z rozpędu po grze "Bomb Jack" i jej cartridge'owej wersji "Bomb Jane", wydanej przez Nosty'ego (GR8 Software). Początkowo miała to być następna konwersja z C64, ale w pewnym momencie prace stanęły i ostatecznie projekt upadł. Po latach jednak postanowiłem powrócić do prac, ale z zupełnie innym podejściem, na bazie nowych doświadczeń z kodem BBC Micro, z którym zetknąłem się przy okazji konwersji gry "Cyborg Warriors". Tym razem też postanowiłem skorzystać z wersji dla tego zacnego komputerka. Niestety nie było dostępnych źródeł gry jak przy "Cyborg Warriors", więc trzeba było samemu rozpracowywać cały kod, kawałek po kawałku. Naprawdę bardzo przydało się tutaj doświadczenie nabrane przy wcześniejszej grze.

    Gra wykorzystuje na Atari 128KB czyli chodzi na oryginalnym Atari 130XE lub komputerach z rozszerzeniami pamięci. Możliwa byłaby wersja na 64KB, ale wyglądałaby niewiele lepiej od tej na BBC Micro, a nie wygląda tam ładnie. Dlatego nawet nie próbowałem takiej robić, tylko od razu gra była planowana pod 128KB, by upchnąć więcej kolorowej grafiki i kawałków muzycznych, a przy okazji przyspieszyć rysowanie animacji obiektów.

    Gra korzysta z mojego ulubionego trybu graficznego ANTIC 4 czyli trybu znakowego 40x24 w pięciu kolorach. Chociaż tak naprawdę to mamy tu rozdzielczość w znakach 48x30, bo zastosowany jest szeroki ekran. Na BBC Micro zastosowano ekran 40x32, dlatego na Atari zrobiłem podobną wysokość w celu mniejszej ilości przeróbek kodu. Ze względu na sposób rysowania programowych duszków na BBC Micro, musiałem zastosować szeroki ekran 48 znaków zamiast 40 znaków, bo byłby problem z czarnym kolorem (%00), który standardowo był wykorzystywany przy rysowaniu duszków jako "przezroczysty". Czyli u nas nie można by użyć przy rysowaniu czarnego koloru, bo jeżeli zmienilibyśmy ten kolor na inny niż czarny (%00) to ramki ekranu nie byłyby już czarne i słabo by to wyglądało. Ostatecznie porobiłem takie zmiany w procedurach rysujących, że można by zrobić grę na normalnym ekranie (40 znaków w wierszu) jednak nie chce już przerabiać kodu całej gry, bo nakład pracy byłby duży, choć faktycznie gra chodziłaby szybciej (jakieś 2000 cykli na ramkę…. Tu mogę się mylić, bo nie pamiętam dokładnie, ale Mono wie ile :). Tak jak pisałem wcześniej, gra korzysta z trybu znakowego, ale na przerwaniu DLI zmieniamy zestaw znaków co 3 wiersze, więc tak naprawdę uzyskujemy tutaj tryb graficzny.

    Co do kolorystyki - aby uzyskać tyle kolorów, zastosowano zmiany wszystkich rejestrów kolorów COLPF0-3 i COLBAK co wiersz. Czyli w każdym wierszu możemy mieć inne kolory. Na podobnej zasadzie, co wiersz są zmieniane rejestry kolorów dla grafiki PMG, COLPM0-3. Z ciekawostek technicznych to wszystkie klatki obiektów są zapisane w tej chwili jako bitmapy w formacie BMP, więc można je bardzo łatwo zmienić w dowolnym pecetowym programie graficznym, na przykład zamiast nauczyciela narysować inną postać, odpalić 3 pliki *.bat konwertujące to na dane zjadliwe dla Atari, a następnie całość skompilować MADS-em. I gotowe, mamy nowego przeciwnika, nic nie trzeba zmieniać w kodzie.

    Co do muzyki i sfx to najlepiej jakby Miker się wypowiedział, bo on je robił. Ze swej strony powiem, że wszystko odgrywane jest co ramkę na przerwaniu VBL. "


    No to Michał "Miker" Szpilowski się wypowiedział: "Muzyka do gry zaczęła powstawać w grudniu 2011 roku, kiedy Vega po raz pierwszy spróbował swoich sił z portowaniem gry. Wtedy powstały kawałki na pierwszą i chyba czwartą planszę gry (tę z tancerkami). Do tematu wróciłem równo 12 lat i 3 miesiące po rozpoczęciu prac nad pierwszą wersją gry (a więc kiedy Vega postanowił sportować grę z BBC a nie z Commodore'a, co myślę było trafnym posunięciem). Łącznie w grze jest 11 muzyczek. Sam nie wiem czy użyte zostały wszystkie, na pewno większość. Technikalia? W zasadzie do dziś używam niemodyfikowanego Raster Music Trackera w wersji 1.28, a pomocniczo przy konwersji dochodzi Able Music Editor oraz vgm2midi (czyli, przyznając nieskromnie, to co zwykle). Nie zawsze trzymam się 100% oryginału, czasem coś na Atarce zdarza się zrobić ciut lepiej czy inaczej. Ogólnie cieszę się kiedy coś w grze pasuje do tego co się akurat dzieje na ekranie."

    Od siebie dodam kilka słów o grafice: "Grafikę na Atari można było zrobić jeszcze ładniej, ale mimo, że walczyliśmy o to jak lwy, to ograniczeniem była trochę struktura kodu BBC i narzucone przez nią ograniczenia. Na przykład nie można było dać innych klatek na kozłujących piłkę i uraczonych kurczakiem, bo kod czerpał tylko z jednego wzoru dla obu sytuacji. Ale i tak jest moim zdaniem ładnie."

    Gra dostępna w naszym archiwum gier tutaj (wersja XEX i ATR). Wymaga Atari ze 128 KB RAM oraz systemu PAL. Prosimy o zgłaszanie wszelkich błędów, a pomocne będzie oczywiście wskazanie okoliczności, w których błąd się przytrafił. Miłej zabawy!

    2024-05-03 19:07 by Kaz
    komentarzy: 23
  • Peri Noid @2024-05-03 19:36:53
    Super. Akurat na osłodę powrótu z majówki.
    MDW2 @2024-05-03 19:44:27
    Wersja dla Atari XL/XE wygląda świetnie. Jakoś tak wyszło, że nigdy o tej grze nawet nie słyszałem, ale widziałem Wasz film porównujący wersje z różnych platform i atarowska wypada rewelacyjnie.
    Gdybym tylko był w stanie naprawić moją maszynę do podróży w czasie, to wysłałbym autorów atarowskiej wersji żeby pokazali innym jak ta gra ma wyglądać, działać i brzmieć. :) Ale chwilę później ściągnąłbym Was z powrotem do XXI wieku, bo wolę Was mieć w mojej czasoprzestrzeni. Musicie przecież dokończyć to co w tej chwili robicie… Bo coś robicie, prawda? :)
    Philsan @2024-05-03 20:09:27
    Gratulacje!
    sim1 @2024-05-03 20:14:04
    Pierwszy post zostal w pierwszej wersji tekstu, wiec jeszcze raz... ;)

    Wspaniale!
    Jeszcze trwa majowkowy weekend, wiec pieknie bedzie wrzucic monete do dziurki i zagrac kredycik lub dwa ;).

    Wielkie dzieki dla kodera, muzyka, grafika, testerow, pomyslodawcow. Dla Was WSZYSTKICH.

    No i gratulacje za ogarnianie kilku tematow //.
    Foster @2024-05-03 20:49:20
    Gratulacje Panowie :) Przefajanie to wygląda i gra.
    vega @2024-05-03 21:24:37
    podaje "klawiszologię" jeszcze do gry:
    Q/S - muzyka ON/OFF
    SPACE/dowolny klawisz - pauza ON/OFF
    ESC - wyjście z gry w dowolnym momencie
    START/SELECT/OPTION - start gry/pauza/wyjście z gry

    Gra posiada także ukryte opcje jak szybkie przejście pokoju lub włączynie nietykalności ale to może innym razem, żeby nie psuć zabawy :)
    Gumi$ @2024-05-03 21:41:49
    Szkoda że nie działa na stockowym 65XE :-(
    VLX @2024-05-03 21:56:11
    Świetna giera, ogromny szacun i podziękowania za przeniesienie tego. To by jeden z najbardziej obleganych automatów w najbliższej znanej mi budzie z grami i marzyłem, żeby mieć to na Atari.
    Xuio @2024-05-03 21:57:55
    Jesli to 65xe ma eci to warto zainwestowac w avgcart albo w Zaxonowe rozszerzenie pamieci.
    Atarowiec @2024-05-03 22:09:12
    Na Atari 400 mini gra siʕę kaszani. Pierwsze 30 sekund, może minuta, da się grać, potem latają nogi i stoły po ekranie.
    Atarowiec @2024-05-03 22:13:15
    okoliczności błędu - przy spychaniu pań z siedzeń lub podchodzeniu do stołów tak się dzieje na Atari 400 mini
    Shanti77 @2024-05-03 22:22:50
    @Atarowiec na atari800(5.2.0) ten sam efekt, na Altirze działa prawidłowo.
    pustak @2024-05-03 22:41:30
    A ja mam problem z wyświetlaniem planszy tytułowej.
    Jest czarno-biała - i całość jakby skroluje jak napisy końcowe w filmach. Na emulatorze jest kolorowy ekran bez żadnego skrola.
    Sprawdzałem na rozbudowanym 800 XL i 130 XE stock - ktoś się spotkał z takim problemem?
    Gra potem rusza chyba normalnie - przeszedłem pierwszą planszę korytarz i nie wiedziałem co zrobić w jadalni - chyba jadalni bo kucharz jakiś tam gonił.
    Benoid Leroy-Dubois @2024-05-03 22:50:08
    Gruba robota! Dzięki.
    Wawrzyn @2024-05-03 22:59:19
    Mega dobra wiadomość. Będę ogrywał razem z synem! :-)
    vega @2024-05-03 23:03:09
    zdjęcia lub filmy z błędami z real atari ślijcie na: vegag007(małpa)gmail.com

    Gra była testowana na real ATARI ale jak widać i tak coś umknęło.
    Zobaczę co to może być i wypuścimy poprawioną wersję.
    vega @2024-05-03 23:06:31
    aha i na jakim sprzęcie to było + jaka pamięć wielkość i typ rozszerzenia
    pin @2024-05-04 00:02:40
    Czy ktoś z Was odpalał to na realHW? Po uruchomieniu gry zrywa synchronizację i obraz spie****dala od dołu do góry ;)
    pin @2024-05-04 00:04:14
    w samej grze ok. Ekran tytułowy zrywa na CRT.
    pin @2024-05-04 00:08:09
    240 linii? ;)
    vega @2024-05-04 00:09:51
    testy były na real ATARI+LCD...poprawiłem już Display Liste..i powinno być na CRT już OK....jednak musi to jeszcze ktoś sprawdzić...zanim udostępnie
    RaDeK @2024-05-04 01:13:32
    Potwierdzam zrywa obraz tytułowy na TV CRT -real ATARI-
    pin @2024-05-04 01:13:33
    to podeślij na pin(at)usdk.pl
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    TSFX Turbo Blizzard (114)
    ostatni: 04-05-2024 00:25, pustak
    Kolor tła VBXE w MADPascalu (1)
    ostatni: 03-05-2024 23:12, wojtas76
    Kopiowanie Dysk => Turbo Blizzard... (1)
    ostatni: 03-05-2024 22:13, MatthewNS
    Emulatorowanie przenośne. (60)
    ostatni: 03-05-2024 18:46, Alex
    Majowy sztab dla Warszawy (20)
    ostatni: 03-05-2024 18:42, Alex
    The400 (74)
    ostatni: 03-05-2024 14:04, gorgh
    Rzeczy które chciałbyś w MADSie a... (125)
    ostatni: 03-05-2024 05:08, pirx
    Niedokładność Fujinet (121)
    ostatni: 03-05-2024 00:28, fokaszalot
    Jak to zrobic bez... [$@^0] (47)
    ostatni: 02-05-2024 22:01, pancio
    Basic - potrzeba pomocy w napisan... (15)
    ostatni: 02-05-2024 15:26, gorgh
    Przypominamy to panu hurtowo (12)
    ostatni: 01-05-2024 20:06, as...
    ACSI2STM - nowy dysk twardy ACSI ... (14)
    ostatni: 01-05-2024 14:45, zaxon
    XEX2WAV (12)
    ostatni: 01-05-2024 11:51, mono
    Kolejny raz słyszę taką opinię od... (2)
    ostatni: 01-05-2024 10:23, rosomak
    EmuTOS 1.2 - już dostepny (16)
    ostatni: 30-04-2024 11:14, xorcerer

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2784
    Ostatnio zarejestrowany: Carlos
    Postów ostatniej doby: 14

    Spotkania i zloty / Meetings & Parties

    Najbliższe imprezy
    link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

    KWAS

    Kalendarz AOL


    Społeczność/Community


    Rozmawiali
    Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (12)
    Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (12)
    Tomasz Dajczak i Kaz (21)
    Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
    Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
    F#READY i Dracon (22)
    Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
    KATOD i TDC (15)
    Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
    Romuald Bacza i Ramos (16)
    Śledzenie Amentesa i Larek (9)
    Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
    TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
    Rob Jaeger i Emu (53)
    Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
    Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
    Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
    Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
    Marek Bojarski i Kaz (0)
    Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
    «« nowszestarsze »»

    Stragan
    Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
    "mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (25)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (36)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»