atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
KWAS #19 w Łodzi z 2020-01-22 17:57 (14)
Zmiany, zmiany na AOL! z 2020-01-19 19:22 (43)
Perełki z szuflady: "Noddy" z 2020-01-18 23:38 (20)
Po KWAS-ie #18 z 2020-01-17 00:01 (21)
Zaprzyjaźniona strona o C64 z 2020-01-15 21:59 (25)
KazKompo 2019 wystartowało! z 2020-01-12 21:16 (93)
"Another Pong" uwolniony! z 2020-01-09 17:10 (16)
KWAS nr 18 w Warszawie z 2020-01-05 00:19 (24)
Życzenia i konkursowe przypomnienie z 2019-12-31 01:46 (56)
Historia pewnego talizmanu z 2019-12-28 19:51 (47)
"Weronika" po latach z 2019-12-27 16:42 (12)
Z wizytą w muzeum w Katowicach z 2019-12-26 12:04 (9)
Wesołych Świąt! z 2019-12-24 16:06 (17)
Najnowsze gry w Mad-Pascalu z 2019-12-22 23:01 (36)
"Oni migają..." z Darkiem Żołną z 2019-12-20 00:24 (34)
PostKWAS z 2019-12-16 18:19 (16)
Cartridge Weekend 3+ z 2019-12-15 23:22 (20)
O grze "Monty on the Run" z 2019-12-15 01:30 (39)
Wywiad z Klaudiuszem Dybowskim z 2019-12-11 22:38 (17)
Wznowienie produkcji RAM-CART z 2019-12-11 04:15 (57)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (7)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (18)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
KazKompo 2011
Mamy rekord! W tym roku tradycyjne głosowanie na najlepszą atarowską grę na świecie czyli KazKompo wystartuje rekordowo późno, bo dopiero w marcu. Dotychczasowy rekord lutowy został więc pobity! Aby nie przedłużać celebracji tego wyśrubowanego wyniku, przejdźmy do rzeczy.

Jak co roku głosować będziemy na gry, które pojawiły się w zeszłym roku kalendarzowym, w tym przypadku w roku 2011. To już szósta edycja - od 2006 roku notujemy pojawienie się każdej gry na Atari, opisujemy je lub chociaż informujemy o publikacji, prezentujemy zrzuty z ekranu, czasem filmiki oraz udostępniamy pliki, by potem wybrać te najlepsze tytuły. Zwycięzcy głosowania (trzy pierwsze miejsca) mają prawo do posługiwania się znaczkiem konkursowym, zaprojektowanym przez 5ebę. Chwalili się nim zwycięzcy z ubiegłych lat, między innymi autorzy "Yoomp-a" na stronie domowej gry, jak i wydawnictwo GR8 Software na swojej stronie firmowej. A jest czym, bo na najlepszą grę za dany rok głosują ludzie z całego świata, reprezentujący naprawdę szerokie spektrum gustów.

Więcej historii o KazKompo znajdziecie w poniższych linkach:
KazKompo 2006
KazKompo 2007
KazKompo 2008
KazKompo 2009
KazKompo 2010

Zaś wyniki konkursów tutaj:
rezultaty KazKompo 2006
rezultaty KazKompo 2007
rezultaty KazKompo 2008
rezultaty KazKompo 2009
rezultaty KazKompo 2010



Przypomnę, że od 2008 roku nie ma nagród pieniężnych. Z dwóch podstawowych powodów: co roku był problem z rozdysponowaniem tych kwot, bo prawie nikt się nie zgłaszał po nagrody. Po drugie nagrody pieniężne zaczęły przysłaniać w dyskusjach główną nagrodę konkursu - TYTUŁ NAJLEPSZEJ GRY NA ŚWIECIE za dany rok. Zaczęły się kombinacje, które nie służa czerpaniu przyjemności z hobby. A przecież zdobycie takiego tytułu jest dużo bardziej znaczące i ponadczasowe niż jakaś tam mamona. Oba te fakty spowodowały pozbycie się balastu pieniężnego. Cała uzbierana kwota konkursowa poszła na konto fundacji zbierającej na leczenie dzieci (jej założyciele to lekarze, poważni ludzie, sytuowani i nie pobierają z funduszu żadnych wynagrodzeń). W KazKompo kasy już nie ma i nie będzie.

Druga uwaga dotyczy systemu głosowania. Wielu głosujących narzekało, moim zdaniem słusznie, że nie dawało się kiedyś oceniać więcej niż trzy gry, co poniekąd wypaczało wyniki. Byłem przekonany, że najlepszym sposobem jest zrobienie głosowania na każdą grę w skali od 1 do 10. Okazało się jednak, że od 2008 roku padają kolejne rekordy w liczbie powstałych gier i jakoś trudno sobie wyobrazić, że będzie się chciało ludziom głosować na taką masę tytułów! Że szczegółowo i solidnie przeanalizują ich jakość, przyporządkują wszystkich punkty i jeszcze wpiszą to w komentarzach. Ktoś, kto by jednak zechciał się tego podjąć, musiałby poświęcić na to masę czasu... którego nikt nie ma w nadmiarze! W tym roku gier jest jeszcze więcej, bo aż 59! Mamy więc pewien kompromis obu systemów - od 2008 roku głosujemy na 10 pozycji. Myślę, że każdy w tej liczbie będzie mógł zmieścić swoich faworytów.

Trzecia zmiana jest wynikiem eksperymentu z 2009 roku i dotyczy głosowania przez autorów i wydawców na swoje prace. Od poprzedniej edycji mogą oni umieszczać w najlepszej dziesiątce swoje prace. Poprzednio, i też moim zdaniem poniekąd słusznie, podnoszono, że autorzy są pokrzywdzeni, bo nie mogą wybrać najlepszych ich zdaniem gier, a muszą pomijać gry dobre, których są współautorami, przez co wyniki są nieco wypaczone... System się sprawdził, a autorzy i współautorzy nawet nieco zaniżali miejsca swoich gier.

1 miejsce

2 miejsce

3 miejsce




Regulamin konkursu

1. W naszym konkursie udział mogą wziąć wszystkie gry opublikowane dla 8-bitowego Atari w roku 2011. Nie ważne czy są to gry komercyjne czy freeware, nagrodzone w innych konkursach czy nie, uruchamiane tylko na 64kB czy 1MB Atarkach, czy wymagają rozszerzeń, itd. Ważne, że zostały publicznie udostępnione między 1 stycznia a 31 grudnia zeszłego roku, a ich autorzy opublikowali je jako programy gotowe. Listę tych gier tworzył Xeen na bieżąco w ciągu całego roku. Mało prawdopodobne, żeby coś przeoczył, ale oczywiście możliwe. Jakby co - dawać znać.

2. Głosować może każdy, przysyłając mi maila na mój adres email albo dopisując swój komentarz pod tą nowinką. Najlepiej podać imię i nazwisko głosującego, albo ksywę, jeśli jest to osoba dobrze znana na Forum Atarum, forum Atari Area czy forum Atari Age. Głosy od osób nieznanych będziemy próbowali potwierdzić, a jeśli to się nie uda, nie zostaną uwzględnione w liczeniu. Wyniki głosowania (ksywa, oddane punkty) będą jawne, tak by każdy mógł zobaczyć kto i jak głosował. Żadnych krętactw, przekrętów czy niejasności.

3. Autorzy lub współautorzy gier biorących udział w konkursie mogą głosować na swoje dzieła. Także wydawcy gier mogą głosować na gry przez siebie wydane.

4. Każdy może oddać głos na dziesięć gier, z tym że należy podać ich kolejność, ponieważ punkty będą przyznawane w ten sposób: za 1 miejsce - 10 punktów, za 2 miejsce - 9 punktów..., za 10 miejsce - 1 punkt. Wszystkie punkty od głosujących zostaną podsumowane i na tej podstawie zostanie ustalony ranking gier.

5. Gier jest sporo, więc potrzeba więcej czasu niż zwykle, żeby się z nimi wszystkimi zapoznać. A do tego w międzyczasie wypada zlot Forever. Dlatego głosowanie zostanie zakończone o północy z 25 na 26 marca 2012 roku. Chodzi o północ tej strefy czasowej, w której znajduje się głosujący (mam nadzieję, że nikt nie pojechał na wakacje na wyspy Tonga?) :)

6. Nagrodą w konkursie jest zdobycie pierwszego miejsca - tytułu najlepszej gry roku 2011 i możliwość posługiwania się "złotym" logo konkursu. Także druga i trzecia gra może posługiwać się tytułem i znaczkiem konkursu KazKompo - odpowiednio o kolorze srebrnym i brązowym.

7. Wśród głosujących, ale tylko tych, którzy oddali pełny i poprawny głos, zostaną rozlosowana nagroda rzeczowa - niespodzianka. Tradycyjnie losował będzie program Arka Lubaszki:

10 REM KONKURS DLA GLOSUJACYCH
20 REM KAZ KOMPO 2010
30 REM PROGRAM LOSUJACY ZWYCIEZCE
40 REM --------------------------
50 GRAPHICS 0:LIST 10,40:?
60 ? "PODAJ ILOSC GLOSUJACYCH: ";
70 INPUT IG
80 ?
90 REM ROZGRZANIE GENERATORA
100 X=RND(0)
110 REM MIESZANIE, MIESZANIE
120 Y=INT(RND(0)*500)+500
130 FOR Z=0 TO Y
140 ? " ";:X=RND(0):? CHR$(30);" ";CHR$(30);
150 NEXT Z
160 REM LOSOWANIE
170 X=INT(RND(0)*IG+1)
180 ? "WYLOSOWANO NUMER: ";X
190 END


8. Wszelkie wątpliwości, problemy rozstrzyga Kaz osobiście. Ma to na celu szybkie i sprawne podejmowanie decyzji. I jak co roku prosimy o wyrozumiałość dla tak sformułowanych zasad - nie ma co tworzyć nadmiernie ścisłego regulaminu tam, gdzie ma być przede wszystkim dobra zabawa. Mam nadzieję, że zdrowy rozsądek pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości w spornych przypadkach.



Gry z 2011 roku

W poprzednich latach było wiele wątpliwości co do dwóch rzeczy: a) autorstwa, b) którą grę można uznać za nową. Oba problemy wynikają z tego, że część gier powstaje na bazie już istniejących programów. A to ktoś przygotuje całkowicie nowe poziomy, wykorzystując stary silnik (w poprzednich latach taki przykład to "Deflektor II"), a to ktoś przeportuje lub przekonwertuje grę z innego komputera (przykład: "Galaxian"), a to ktoś zrobi nieco poprawioną wersję swojego lub cudzego starszego programu (przykład "Boulder Dash II 25th Anniversary").

W związku z tym, że trudno wymieniać wszystkie osoby, które przyczyniły się do powstania programu (bywa, że nieznani są autorzy oryginału, na podstawie którego powstała na przykład konwersja), wymieniamy tylko te, które wykonały program na Atari. Tak więc na wpisy dotyczące autorów gier proszę patrzeć w ten sposób - jak na autorów konkretnej wersji czy konkretnej zmiany programu działającego na Atari.

Jeszcze trudniej czasem rozstrzygnąć, która gra jest nowa i powstała w danym roku. Autorzy często poprawiają swoje programy, szlifują, usuwają błędy, rozbudowują. Wersja tegoroczna może być zupełnie inną grą niż wersja istniejąca wcześniej (przykład: "Sssnake It!"). Zdarza się, że gra została stworzona lata temu, ale dopiero teraz zostałą opublikowana. W związku z powyższym, kryterium, które przyjmujemy, to kryterium daty PUBLIKACJI programu czyli udostępnienia ludziom. Nieważne, ile czasu autor kisił grę w szufladzie, ważne, kiedy ona się stała publicznie dostępna. Po drugie za nową grę uznajemy taką, w której dokonane przeróbki istniejącej już gry istotnie zmieniły wygląd lub zachowanie programu.

W 2011 roku mam 59 tytułów, z których wybieramy 10 najlepszych, przyznając punkty w skali od 10 do 1 i wyniki wrzucamy w komentarzach lub przysyłamy mailem do Kaza lub Xeena. Poniżej kolejność inna niż alfabetyczna w zeszłych latach - tym razem chronologiczna - taka, w jakiej ukazywały się gry w ciągu roku. Na koniec artka paczuszka z wszystkimi grami tegorocznymi - nie trzeba szukać po archiwum, tylko grać i oceniać.

Bardzo dziękuję Xeenowi, bez którego tegoroczny konkurs by się nie odbył. Oprócz powyższej paczuszki z grami, Xeen przygotował także poniższe zestawienie gier:

1. Spectipede - styczeń, autor: Gary "Rybags" Ryan, gra zręcznościowa.



2. Mission: ArSoft - styczeń, autorzy: Arkadiusz "Larek" Lubaszka (kod, grafika), Michał "Miker" Szpilowski (muzyka), gra labiryntowa.



3. Music Memory - styczeń, autorzy: Marek "Xeen" Cora (kod), Piotr "Insert" Kosmala (grafika), Michał "Miker" Szpilowski (muzyka), gra muzyczna.



4. Dysc i sikawica - luty, autor: Tomasz "TDC" Cieślewicz, gra zręcznościowa



5. CTetris4 - styczeń, autor: Hayden Doan, gra logiczna.



6. Mashed Turtles - luty, autorzy: Zdenek Eisenhammer, Frantisek Houra, gra zręcznościowa.



7. Sir Ed - luty, autor: Jan Nemec, gra zręcznościowa.



8. Dino - marzec, autor: "Gonzo", gra zręcznościowa



9. Cropky - kwiecień, autorzy: Marek "Xeen" Cora (kod), Piotr "Piesiu" Radecki (grafika), Michał "Caruso" Brzezicki (muzyka), Krzysztof "KAZ" Ziembik (koncept), gra logiczna.




10. Small Reversi - kwiecień, autor: Jakub "Ilmenit" Dębski , gra logiczna.




11. Octopus - maj, autorzy: Arkadiusz "Larek" Lubaszka (kod), Robert "sOnar" Szerniewicz (grafika), Michał "Caruso" Brzezicki (muzka, fx), gra zręcznościowa



12. Quad - maj, autorzy: Arkadiusz "Nosty" Staworzyński (kod, grafika), Robert "sOnar" Szerniewicz (muzyka), gra logiczna



13. Patrol in the space - maj, autorzy: Tomasz "TDC" Cieślewicz (kod, grafika), Robert "sOnar" Szerniewicz (grafika), Michał "Caruso" Brzezicki (muzyka), Michał "Miker" Szpilowski (wsparcie), gra zręcznościowa



14. Blah Blah - maj, autorzy: Marek "Xeen" Cora, Piotr "Piesiu" Radecki, Adam "Ooz" Powrożnik (grafika), Miker (muzyka), gra logiczna



15. Tajemniczy zamek 2 - maj, autorzy: Sikor (kod), Michał "Miker" Szpilowski (muzyka), Ripek (grafika), gra przygodowa



16. Narciarzyki - maj, autorzy: Monika "Innuendo" Wesołowska (grafika, koncept), Michał "Miker" Szpilowski (fx), Eagle (kod), gra zręcznościowa



17. River Raid 2011 - maj, auorzy: C. Shaw (oryginał) , Jakub Husak (konwersja), gra zręczonściowa



18. Blob Hunt - maj, autor: Factor6, gra zręcznościowa



19. Space Harrier - lipiec, autorzy Chris Hutt (kod, grafika), Sal Esquivel (muzyka), gra zręcznościowa



20. 64 figury - lipiec, autor Sławomir "Bluki" Woźniak, gra logiczna. Gra została zoptymalizowana przez QTZ, zoptymalizowana wersja znajduje się tutaj.



21. Dzika wyspa - sierpień, autor Sławomir "Bluki" Woźniak, gra przygodowa



22. Wyprawa - sierpień, autor Sławomir "Bluki" Woźniak, gra logiczna



23. Mini zjadacz - wrzesień, autor Sławomir "Bluki" Woźniak, gra zręcznościowa



24. Biznesik - październik, autor Jacek Ziętek, gra ekonomiczna



25. Mif - październik, autor Jacek Ziętek, gra logiczno-zręcznościowa



26. Obwody, autor Jacek Ziętek, gra logiczna



27. Oil Business, autor Jacek Ziętek, gra ekonomiczna



28. Ortografia, autor Jacek Ziętek, gra edukacyjna



29. Mighty Jill Off - listopad, autorzy: Sebastian Buehrig, Daniel Pralle, gra zręcznościowa




30. Roxblox - listopad, autor: Martin Simecek, gra logiczna




31. Marbled - listopad, autorzy: Zdenek Eisenhammer, Marek Pavlik, Michal Szpilowski, gra logiczna



32. Parachute 2011 - listopad, autorzy: Arkadiusz "Larek" Lubaszka, Michał "String" Radecki, gra zręcznościowa



33. Fester's Quest - listopad, autor: Gonzo, gra zręcznościowa



34. Star Road, listopad, gra edukacyjna



35. Miecz Przeznaczenia, listopad, autorzy: Tomasz "TDC" Cieślewicz (kod), Mateusz Jaruzelski (kod, fabuła), Piotr "Piesiu" Radecki (grafika), Michał "Miker" Szpilowski (wsparcie), Bartek "V0yager" Dramczyk (muzyka), gra przygodowa




36. Frogs, listopad, autorzy: Marek "xeen" Cora, Adam "Ooz" Powróźnik, Piotr "Piesiu" Radecki, Michał "stRing" Radecki, gra zręcznościowa



37. Sheriff's Job, listopad, gra zręcznościowa



38. Tri-Strip, grudzień, autor: Ismael Reyes Hernandez, gra logiczno-erotyczna



39. Boulder Dash Mugen 1, grudzień, gra zręcznościowa



40. Boulder Dash Mugen 2, grudzień, gra zręcznościowa



41. Boulder Dash Mugen 3, grudzień, gra zręcznościowa



42. Robbo Vulture 1, gra zręcznościowa



43. Robbo Vulture 2, gra zręcznościowa



44. Robbo dla Orląt, autorzy: Smok, Błażol, Duży, Maniek, Many, gra zręcznościowa



45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56.


57. Robbo Gedzior84, Piotr "Gedzior84" Gędziorowski, gra zręcznościowa



58. Robbo "Pandino", Bartłomiej "Pandino" Musielak, gra zręcznościowa

<

2012-03-11 23:51 by Kaz
komentarzy: 0
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Atari 130XE server www ;) (142)
ostatni: 27-01-2020 14:32, TMJ
Gravity Worms (283)
ostatni: 27-01-2020 14:28, maly_swd
Do administratora (29)
ostatni: 27-01-2020 14:22, Rastan
Symulator 6502 (14)
ostatni: 27-01-2020 10:24, Kaz
KazKompo 2019 (42)
ostatni: 27-01-2020 01:12, Adam
[S] Trochę gratów (18)
ostatni: 26-01-2020 21:20, Caesar
Zmiany / usprawnienia na AOL (201)
ostatni: 26-01-2020 20:18, oswaldb
Jak zbudować i zaprogramować CART... (41)
ostatni: 26-01-2020 18:28, lopezpb
ATARI XE vs C64 (1237)
ostatni: 26-01-2020 13:04, Vidol
LiteDOS (131)
ostatni: 25-01-2020 23:43, pin
Ciekawostki (4460)
ostatni: 25-01-2020 18:18, archieil
Nowa gra od gorgha (453)
ostatni: 25-01-2020 14:27, gorgh
RAD Player (3)
ostatni: 25-01-2020 11:08, mono
Książka o polskim gamedevie i Ata... (76)
ostatni: 25-01-2020 03:36, Kaz
Książka "Gatunki cyfrowe" (5)
ostatni: 25-01-2020 02:40, Kaz

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2087
Ostatnio zarejestrowany: zak6
Postów ostatniej doby: 106

Społeczność/Community


Rozmawiali
F#READY i Dracon (21)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (13)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (16)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
Wolfgang Burger i Grey (0)
Mariusz "Ramos" Rozwadowski i Xeen (0)
Wywiad z Wojciechem Zientarą i Xeen (0)
Mateusz Stryjecki i Kaz (5)
Marcin Długosz i Kaz (16)
«« nowszestarsze »»

Najbliższe imprezy
Jeżeli znasz termin i miejsce jakiegoś zlotu albo spotkania milośników Atari to poinformuj nas. Tutaj możemy wstawić baner i link.

Stragan
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (11)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»