Pomoc przy opracowaniu innych wersji językowych: DE: Karolina Sochacka, RU: Valentyn Chefranov, Paweł „QTZ” Kuczmański, EN: Bartłomiej „Wieczór” Wieczorkowski, Nir Dary, Toshiba-3, Paweł „QTZ” Kuczmański.
Uwaga: gra w wersji plikowej wymaga 128KB, wersja cartridge'owa działa na 64KB.
2. Pang, 536 pkt
Twórcy gry: kod: Tomasz „Tebe” Biela, grafika: Kamil „Vidol” Walaszek, Adam „Ooz” Powroźnik, Maciej „Rocky” Hauke, muzyka: Michał „stRing” Radecki. Poziomy gry projektowali: stRing, Xeen, Urborg, Ja-reck, Ediman, Pajero, Emilka
Gra wystawiona na Silly Venture 2016. Uwaga: wymaga rozszerzenia pamięci 256KB.
3. AtariBlast!, 377 pkt
Twórcy gry: kod: Paul „Playsoft” Lay, grafika: Harvey Kong Tin, muzyka: Mario „Emkay” Krix.
Gra wymaga 1MB pamięci.
4. Dimo's Dungeon, 349 p.
5. Manic Miner, 336 p.
6. Blowsub, 236 p.
7. Saboteur, 234 p.
8. Jim Slide XL, 197 p.
9. Cyctriks, 168 p.
10. Skyscraper, 164 p.
11. Dye, 161 p.
12. Pentagram, 148 p.
13. Fairlight, 121 p.
14. The Monk, 117 p.
15. Spycat, 104 p.
16. Rain of Terror, 82 p.
17. Bobby Bearing, 77 p.
18. 1K ATASCII Blaster, 49 p.
19. At Arion Line: Mission Zero, 48 p.
20. 5 dots, 43 p.
21. Space Fortress Omega (ABBUC version), 41 p.
22. ACTris 2.1!, 35 p.
23. Get Up!, 29 p.
24. Name this game, 25 p.
25. Where's my cheese, 24 p.
26. Antic Picross II, 16 p.
26. Connect4, 16 p.
26. Tenpest, 16 p.
26. Donkey Kong Junior Arcade, 16 p.
30. Megaoids, 15 p.
30. Donkey Kong Junior Enhanced, 15 p.
32. Sarepska the game, 13 p.
32. Stupid Kangaroo, 13 p.
34. Graviten, 12 p.
35. Wytyczne rybne / Fishy Guidelines, 11 p.
36. Gridrunner (BETA), 10 p.
36. Nuts!, 10 p.
36. ECKN+, 10 p.
39. Belegost, 8 p.
40. Same game, 7 p.
40. Invaders, 7 p.
40. Warsaw City+, 7p.
43. Pipeliners micro, 6 p.
43. Hockey M8, 6 p.
43. Tre Robbo 48 - Kraina Wielu Klocków, 6p.
46. Grim Ritual, 5 p.
46. mini Slots, 5 p.
46. Ratcatcher / Ratcatcher M4, 5 p.
46. Robbo SWS 11, 5 p.
50. Skyscrapers, 4 p.
50. Cabbage, 4 p.
50. Getaway! Inverse ATASCII, 4 p.
50. Robbo SWS 12, 4 p.
54. Amok bots, 3 p.
54. Eist, 3 p.
54. Tag! M4, 3 p.
57. Steinkraft, 2 p.
58. Bored of floppy, 1 p.
58. Muxeso, 1 p.
58. Tank M4 Battle, 1p
61. Big Mess
61. Codeman
61. Jezkovy voči
61. Laser Blast X
61. Muchblastesz
61. NYD 2016 Nessie
61. Parachute
61. Simon!
61. Twin Cars
61. Wolves
61. Alpha vs Numers: The front line
61. AntEat
61. A-V-O-I-D
61. DuckHunt
61. Equilibrium
61. Fleas!
61. Fort Knox
61. Gravity X
61. Jump
61. M*N Puzzle
61. Nailrace
61. Traffic
61. Chcete být milionářem II
61. Robbo SWS-13
61. Tre Robbo 49
61. Tre Robbo 50 - Kraina ptaków 2
61. Yahtzee M4
Zwycięska gra (Laura) od początku uzyskała przewagę i nie oddała jej do końca. Tak samo było z drugim miejscem - czyli Pangiem. Na pozostałych pozycjach (zwłaszcza) w pierwszej dziesiątce rywalizacja była o wiele bardziej zażarta - co widać po punktacji.
W sumie uznaliśmy 84 głosy! To naprawdę sporo i za to Wam serdecznie bardzo, ale to bardzo dziękujemy. Przy takiej frekwencji po prostu "chce się" organizować ten konkurs! Frekwencja mogła być jeszcze wyższa, ale paru głosów nie udało się potwierdzić, dwa głosy zostały oddane po czasie. Tych głosów ostatecznie nie wliczyliśmy do puli. Ze względu na ilość głosujących i w podziękowaniu dla nich zdecydowaliśmy się powiększyć losowane nagrody o płytę kolegi XTD zawierającą jego najnowsze kawałki. Szczęśliwcami w tej edycji okazali się:
Dracon
rdea6
xxl
Przypominamy, że w zestawie nagród jest pierwsze wydanie gry Laura na cartridge, gra NAG (New Atari Game) na cartridge oraz płyta XTD. Jako pierwszy nagrodę wybiera Dracon, potem rdea6, a na końcu xxl. Prośba o kontakt mailowy w sprawie preferencji i ustalenia sposobu dostawy (mcora@tlen.pl) w terminie do 10 stycznia 2018 roku.
Chciałbym z tego miejsca bardzo podziękować Adamowi, który wykonał bardzo dużą pracę aby głosowanie mogło się odbyć. Jest to kolejna już edycja, która ma miejsce właśnie dzięki niemu. Podziękowania też dla Kaza, który dołożył swoją "robotę". Przygotowanie konkursu i uwzględnienie tych wszystkich gier wymaga naprawdę sporego wysiłku. Dziękuję. Starałem się liczyć głosy tak dokładnie jak potrafiłem (uwzględniając to, czy gra ma "s" na końcu czy nie - bardzo podobne nazwy), proszę jednak o wyrozumiałość i jeżeli gdzieś mi się palec omsknął oczywiście skoryguję i z góry przepraszam za ewentualne rozbieżności i głosujących i autorów gier :) Link z excelem i uznanymi głosami znajduje się tutaj. Paczka z 10 najlepszymi grami KK2016 znajduje się tutaj. Do następnego Kaz Kompo!
2017-12-29 21:37 by Xeen
komentarzy: 53
xeen @2017-12-29 22:02:32
gratulacje! bardzo dobry rok!
larek @2017-12-29 22:37:40
Bardzo dziękuję za każdy punkt oddany na Laurę. Dziękuję również dobroczyńcy, który przekazał swój egzemplarz Laury na nagrodę.
Do Siego Roku! I oby ten kolejny był równie obfity w nowe gry :)
Drakon @2017-12-29 22:55:20
...a byłem tak blisko zgarnięcia nagrody :) Jedną literką w ksywie :)
Note: The game Laura (fileversion) requires 64k expansion (128k RAM, since the RAM requirements are noted for places 2 and 3).
Such a game in the Abbuc contest would have also scored the 1st place - and it really deserves it !
Forget about creating new levels (or versions) for Robbo and Boulder Dash - create new levels for Laura, please !
Adam @2017-12-29 23:24:15
@Charlie: OK, I've added a note about memory requirements for Laura.
gonzo @2017-12-30 00:54:23
wyniki ciekawe choć kontrowersyjne
laura - gierka ok., ale pisana z myślą o dzieciach (tak myślę) pang - kunszt koderski, jednak gierka powstała kilka lat temu atariblast! - kodersko kosmos, ale trochę chaotyczne to jest
mariuszw, fandal, tezz, koala, popmilo - genialne prodki, dla których zabrakło miejsca na podium, takie życie...
wg mnie nie dopuszczalne jest wrzucanie wszystkiego do jednego worka (chociaż niektórych rzeczy brakuje, ciekawe dlaczego...)
Giercman @2017-12-30 03:09:47
Gonzo weź może te swoje pigułki na banie i przestań wypisywać bzdury.
gonzo @2017-12-30 03:21:48
co np.?
gonzo @2017-12-30 03:26:46
girc cóśtam daj se siana, te 10 go suby i inne... o sso wam chodzi? jak chcesz pogadać to mów o co ssi biega
gonzo @2017-12-30 04:25:33
ogólnie chamów zapraszam na priv, koniec z trolowaniam na aol
ak @2017-12-30 08:57:55
Laura jest dla dzieci, bo Atari to komputer dla dzieci. W ogóle gry komputerowe są dla dzieci. Dopiero teraz to odkryłeś?
mgr_inz_rafal @2017-12-30 09:39:51
Gonzo, Ekipa organizatorów już wiele razy tłumaczyła jaka jest idea konkursu i dlaczego zorganizowany jest tak, a nie inaczej.
Silna, ubiegłoroczna czołówka sięga aż do 10. miejsca.
Gratuluję wszystkim autorom ludziom, dzięki którym zebrałem 11 pkt. za grę o łączeniu ryb z fragmentów :) To motywuje do dalszej pracy!
mgr_inz_rafal @2017-12-30 09:41:17
"autorom oraz* ludziom"
Enjo @2017-12-30 09:57:02
Łatwiej robiłoby się kategorie, tylko gdyby była 100x większa frekwencja.
Giercman @2017-12-30 10:23:39
Gonzo: akurat jak cham i prostak to ty się zachowałeś kilka razy na tym portalu.
larek @2017-12-30 10:31:42
Z tymi dodatkowymi kategoriami to całkiem dobry pomysł i nie raz już była o tym dyskusja. Myślę, że byłoby fajnie, gdyby w konkursie przyznawano nagrody w kategoriach:
1. najlepsza gra roku (jak dotychczas) 2. najlepsza grafika w grze 3. najlepsza muzyka/udźwiękowienie gry
Wówczas autorzy wybitnej grafiki i muzyki, których prace wykorzystano w średniej ogólnie grze też byliby doceniani.
PS. Laura nie była tworzona z myślą o dzieciach, ale jeśli dzieci grają (nawet jeżeli mają 40+), to tylko się można z tego cieszyć :)
Adam @2017-12-30 10:44:15
@Larek: ale Gonzo chyba nie miał na myśli nowych kategorii "obok" dotychczasowej kategorii (do grafiki, muzyki można dołączyć jeszcze np. najlepszy debiut), tylko - jeśli dobrze rozumiem - chciałby podziału tej istniejącej klasyfikacji growej na podkategorie, aby jedno podium Kaz Kompo dla gier rozmyło się na N podiów i wiele gier cieszyło się pierwszym miejscem.
Adam @2017-12-30 11:06:19
quote (Gonzo):
niektórych rzeczy brakuje, ciekawe dlaczego...
Zawsze prosimy o zgłaszanie braków, ciekawe dlaczego niczego nie zgłosiłeś w trakcie trwania konkursu (chociaż robiłeś to w zeszłych latach), tylko piszesz o tym teraz. Bardzo podejrzane ;)
A tak na serio, to prośba o konkrety. Nie wszystko uwzględniamy, pisałem o tym np. w komentarzu z 6 grudnia pod nowinką ogłaszającą rozpoczęcie konkursu.
Najczęstsze przypadki wątpliwości są takie: - czy grę można uznać za ukończoną (albo z innych względów gotową do udziału w konkursie)? Czasem wymaga to kontaktu z autorem. - w którym roku gra została opublikowana? Data stworzenia na ekranie głównym nie ma znaczenia, czasem gry publikowane są później niż zostały stworzone - patrz np. wiele produkcji Fandala, które zbierane są przez cały rok, a publikowane zwykle w magazynie Flop. - czy zmiany są wystarczające, aby uznać, że warto daną produkcję uwzględnić? Odrzuciłem np. zmiany w H.E.R.O. czy Rainbow Walker jako zbyt kosmetyczne.
Adam @2017-12-30 11:17:55
A jeśli coś faktycznie jest przeoczeniem, to staram się to umieścić w następnym głosowaniu. Z tego względu na liście pojawił się ECKN+ (brak tego tytułu w KK2015 został zauważony przez Philsana, ale było już zbyt późno, aby grę dołączyć do paczki rok temu) i Bored of Floppy (gra starsza, ale "odkryta" przez Homesofta niedawno, nie była znana na forach).
Ja bym był za kategoriami wg Larka tzn. najlepsza gra, najlepsze udźwiękowienie, najlepsza grafika itp czyli klasyfikacja oscarowa :) Z podziałem gier na kategorie może być problem, a właściwie dwa: pierwszy podobny do tego, który mają organizatorzy niektórych compo na demo party - np. fajnie by było rozdzielić dema na 030 i 060, ale uzyskamy kategorie w których mamy jedną lub dwie prace; drugi problem to taki, że kategorie gier nie są ściśle zdefiniowane i zakwalifikowanie gry do jednej lub drugiej jest mocno subiektywne.
Rastan @2017-12-30 11:31:56
Klasyfikacja Oscarowa + wręczenie odpowiednich statuetek na (jakimś) party. To jest myśl. :)
Co do Laury - to przy tłumaczeniu raczej Larek nam pomagał, niż odwrotnie. No i złożył wszystko w całość i w całkowitej tajemnicy dodał pewne udogodnienie. Przy wersji rosyjskiej tytuł narysował Ripek.
Próbując zrobić własne poziomy dopiero można docenić jak ciekawie są pomyślane te oryginalne :)
PS. W końcowej fazie przygotowania są wersja Czeska i Francuska.
pirx @2017-12-30 13:03:02
gdzieś w jakimś eseju o prakseologii widziałem definicję pomagania, oczywiście nie zacytuję dobrze, ale jeśli ktoś mógłby zrobić coś sam, ale ktoś z nim współpracuje, to on robi i jemu się pomaga. czyli w przypadku laury to zespół tłumaczy z QTZ na czele pomagał larkowi, bo larek mógłby to wszystko zrobić sam, (kodowanie / złożenie), tłumacze mieliby pewnie znacznie większy problem bez larka. Ale to tAkie tam semiotyczne trzepanie dywanu - ważne, że te tłumaczenia są!!!
BTW - dziękuję za 4 punkty na konfuzjogenne skyscrapers :)))))))))))))))))))
Tłumaczenia są przygotowywane dla Larka, więc robiąc je pomagamy Larkowi, jednak przygotowujemy je tak, aby wystarczyło je "wkleić", a Larek nam przy tym pomaga rozwiewając wątpliwości, czy odpowiadając na inne pytania. Sformułowanie: "Pomoc przy opracowaniu" sugeruje, że było odwrotnie.
Na czele raz był QTZ, a raz Wieczór :), co do wersji niemieckiej to nie znam szczegółów, bo powstała bez mojego udziału.
Ogromne podziękowania dla tłumaczących.
Ogólnie bez oryginalnego produktu tłumaczeń być nie może, jednak możliwe jest przygotowanie tłumaczenia bez udziału autora/ów oryginału. Co często ma miejsce. Czasami jest to zlecone przez autora, a czasami zupełnie od niego niezależne.
Przykładowo pierwszą angielską wersję Laury Nir zrobił sam, o czym Larek nawet nie wiedział :)
SkyScrapers mi się podoba i gdybym głosował to dorzuciłbym punkcik lub dwa :)
Larek raczej nie mógłby zrobić tego wszystkiego sam, podobnie jak ja, bo nie znamy tylu języków :) Zresztą wbrew pozorom przygotowanie tłumaczenia zajmuje mnóstwo czasu, a jak pisał nie miał na to czasu. Kodowaniem i złożeniem jak napisałem - właśnie Larek się zajmował - np. modyfikacji wymagało dołożenie rosyjskich znaków do komunikatu RAM.
Atariman @2017-12-30 14:19:03
No to teraz czas na Kaz Kompo 2017, trzeba nadgonic zaleglosci ;)
Ja najpierw podziękuję Xeenowi i Adamowi W. za organizację konkursu. To jest praca ogromna, wielogodzinna, której prawie nikt nie docenia. Zebranie wszystkich danych o grach, przekopanie całego internetu w poszukiwaniu gier na Atari, uporządkowanie plików i nazw, ciągłe sprawdzanie poprawności wszystkiego, zrobienie screenshotów z kilkudziesięciu gier, wypisanie autorów, etc. - to są dziesiątki godzin zabranych z własnej twórczości, zabranych rodzinie albo kosztem pracy zawodowej. Akurat wiem o tym i tylko dlatego, że sam na początku przez kilka lat prowadziłem KazKompo. Od kilku lat robi to Xeen i Adam W. i naprawdę warto to docenić. I nieprawdą jest, mimo, że Xeen dziękował mi za pracę, że coś pomogłem - chłopaki ciągną kompo od kilku lat sami! Bardzo za to dziękuję. Co najwyżej za mój wkład można uznać sformułowanie regulaminu, zasad i tekstu o kompo, który co roku jest podobny :D
W drugiej kolejności gratuluję autorom gier, nie tylko tym z pierwszych miejsc. Znalezienie się w elitarnym gronie TWÓRCÓW gier na Atari to nie byle co. Takich osób jest na świecie zaledwie kilkaset, może kilka tysięcy, biorąc pod uwagę także czasy zamierzchłe. Na te 7 miliardów ludzi!!! :D
Odniosę się do punktacji: akurat w takiej, a nie innej formule jest konkurs - że preferuje gry, które w każdym elemencie, całościowo się wyróżniają. Ale to nie oznacza, że prace niżej punktowane nie są fajne, ciekawe, odkrywcze, interesujące. Wręcz przeciwnie. Czasami gra niżej punktowana potrafi wciągnąć bardziej. Albo błysnąć świetną oprawą graficzną czy oryginalnym pomysłem. Ale z drugiej strony, ma na przykład słabą grafikę albo brak udźwiękowienia. I to powinien być sygnał dla autora/autorów, aby dbać o wszystkie elementy gry. Konkurs ma tu też, mam nadzieję, funkcję edukującą autorów, podnoszącą poziom ich produkcji.
Co do zmiany formuły - jestem za tym, żeby nie zmieniać sedna, ale ewentualnie rozszerzyć.
Nie zmieniać sedna - czyli tak jak dotąd - wszystkie gry do jednego wora, bez podziału na kategorie. To naprawdę pozwala każdemu zastosować własne kryteria oceny - czy to będzie oryginalność, czy super wykonanie, czy działanie na stock Atari. A zyskujemy wypadkową wszystkich kryteriów, gustów i guścików.
Z drugiej strony ludzie lubią różne konkurencje i mierzenie się nawet w drobnych sprawach. Dlatego można dodać, dla chętnych, możliwość głosowania w DODATKOWYCH kategoriach obok głównej: najlepsza grafika, najlepsza muzyka. Tutaj podobałby mi się system oscarowy: żeby uwzględnić też autorów "zakulisowych" - np. najlepiej wydana gra, najlepsze zarządzanie tworzeniem gry, najfajniejszy zespół, etc. Ta praca jest totalnie niedoceniana w amatorskich projektach i może przez to tak te projekty się ślimaczą... :). A tak można by podnosić poziom również w tym elemencie.
Adam @2017-12-30 15:03:36
quote (Kaz):
I nieprawdą jest, mimo, że Xeen dziękował mi za pracę, że coś pomogłem (...)
Kaz, pewnie zapomniałeś, ale 12 września przesłałeś nam paczkę z zebraną częścią gier i zrzutami ekranów, co stanowiło pewne ułatwienie przy kilkunastu tytułach :)
Do pracy przy KK można jeszcze dodać kontaktowanie się z autorami niektórych gier w przypadku wątpliwości, w którym roku można wystawić daną grę albo w sprawie ustalenia, kto uczestniczył w projekcie (np. autor muzyki do ostatecznej wersji AtariBlast nie był wcześniej ujawniony).
Adam @2017-12-30 15:25:13
A jeśli chodzi o ewentualne dodatkowe kategorie, to jednak proponuję "najlepsza ORYGINALNA muzyka", "najlepsza ORYGINALNA grafika" - aby docenić wkład twórczy na scenie Atari - bądź to w grze tworzonej od zera, bądź to przy pracy nad konwersją, ale pracy innej niż copy+paste.
Well, some years ago Abbuc (besides the Abbuc Software Contest / ASC) also held a contest for a) best game, b) best utility/tool/application (and maybe also for best demo). They also had categories like best gfx, best sound/music, best sound fx, best programmer and such... but it was all too much and the contest fell asleep after a short while (besides, you could NOT win prizes, just a sort of certificate).
While several Abbuc members voted for best game and fewer ones for best tool/utility/application, extremely few ones voted for best gfx, best snd, best sound fx. And errm, the category "best programmer" showed almost always the same names, regardless of what they programmed (sometimes nothing in that year)...
In my eyes it is enough to vote for the best games in KAZ Kompo, think it will be much harder to get votes for more/other categories. If one has to vote for 10 best games, one may do that, but if one also has to vote for 10 best gfx, 10 best sounds, etc. one is often too lazy and say no, let someone else do it. The KK works fine for many years now, why change something that works good ?!? The result could be that it does not work so good anymore (or may fell asleep)...
Odyn1ec @2017-12-30 21:24:56
a może rozróżnienie na kategorie: - oryginalna gra na Atari, - konwersja, - mod/level/usprawnienie ?
bocianu @2017-12-30 21:32:01
@Odyn1ec - o to to... rozróżnienie na konwersje i gry oryginalne byłoby super.
pgru @2017-12-30 23:00:57
Blast - wersja kartridżowa uruchamia się na 64 (np. zwykłe 65XE). Np. pod Ultimate albo jak ktoś ma inny kartridż.
Adam @2017-12-30 23:36:01
Pytanie do Odyńca i Bocianu - w których kategoriach umieścilibyście poniższe przypadki (celowo nie podaję tytułów):
Przypadek 1. Gra teoretycznie jest nowa i ma oryginalny tytuł, ale w rzeczywistości w środku nie widać nic oryginalnego, tzn. składa się z leveli już wcześniej prezentowanych pod inną nazwą, opakowanych trochę inaczej.
Przypadek 2. Gra ma oryginalny tytuł, ale jest nieoryginalnym, bardzo prostym opracowaniem/ klonem klasycznej gry.
Przypadek 3. Gra ma oryginalny tytuł, kod został napisany od zera, natomiast mocno opiera się na współczesnej grze z innej platformy, grafika i układ planszy są bardzo podobne, rozgrywka nieco uproszczona.
Przypadek 4. Gra jest teoretycznie konwersją, ale napisano ją praktycznie od nowa, ma nowy silnik, w większości nową grafikę i muzykę, również nowe levele. "Wkład własny" znacznie przekracza to, co było w wersji oryginalnej.
Thank you to the programmers and to Adam and Xeen for the big work to make Kaz Kompo 2016. I like Kaz Kompo very much and I would change nothing.
Spanish and Italian translations for Laura are ready too.
Yosh @2017-12-31 00:12:49
@bocianu - ale przecież taki Pac-Mad nie jest bardzo oryginalny, a na pewno nie jest konwersja :) więc czym jest ?
czymś bardzo fajnym :) dlatego obecna formuła jest spoko (mimo że ma swoje wady). Np obrazuje to że atarowiec przyjmie wszystko - konwersja (pang), kolaż (laura), techniczny onanizm (AtariBlast!)
... byle było wypucowane - to mi się akurat podba.
_rocky @2017-12-31 00:35:15
Widać kolejne dyskusje podobne do tych z SV.. typu co jest demem, a co nie... Gra to gra.. jeśli jest słaba lub prostym klonem istniejącej to dostanie odpowiednio niskie noty i tyle.. Jedynie co mi się podoba to dodatkowe wyróżnienia za grafikę, dźwięk i ew. miodność/grywalność
Pozdrawiam
tdc @2017-12-31 00:57:04
Ja Larkowi gratulowałem zajęcia pierwszego miejsca już na Silly Venture;) Jakby co to moja szklana kula jest do dyspozycji ;)
QTZ @2017-12-31 04:55:32
Myślę, że wystarczy podział na gry i zestawy poziomów do gier, bo w obecnej formie nowe poziomy do Robbo, czy Laury, etc. nie mają szans. Z drugiej strony nawet świetnie zaprojektowane poziomy nie mogą się równać z całkowicie nowymi grami... Czyli znowu wychodzi, że obecna forma jest najlepsza...
Damien @2017-12-31 09:09:57
Zwyciezcom GRATULACJE!!! W roku 2018 życzyłbym naszemu Atari gry podobnej do tej którą właśnie dostali komodorowcy. Komercyjna, ale za to jaka! A zwie się SAM'S JOURNEY. Absolutna miazga !!! Zazdroszczę...
Bocianu - miałem podać przykłady gier, które spowodują trudności w przypisaniu do kategorii, łącznie z Pac-Mad, ale widzę, że koledzy mnie wyręczyli. Niestety, mimo prób ugryzienia tego problemu już przy pierwszej edycji KK, po rozpatrzeniu wszystkich za i przeciw, doszedłem do logicznego wniosku, że jedynie generalna gier klasyfikacja ma sens. Zauważ, że np. świetne konwersje Mariusza zajęły stosunkowo niskie miejsca. A przecież gdyby były to gry oryginalne, to podejrzewam, że zmiotły by konkurencję. Widać, że są ludzie, którzy oceniając potrafią zbilansować oryginalność/miodność/konwersjowatość :).
xeen @2017-12-31 10:35:15
Czy Pang to konwersja czy gra "oryginalna"? Oto jest pytanie przy takim podziale. Wprowadzając go nic nie trzeba robić z zasadami aby wyłonić laureatów w tej kategorii. W temacie konwersji na podium znalazły się:
1. Pang 2. Manic Miner 3. Saboteur
Rastan @2017-12-31 11:47:43
Trzeba by jeszcze rozróżnić: konwersję od portu, tzn. przepisania kodu z innej platformy jeden do jeden, a autorski kod. Np. Pang to konwersja (albo interpretacja popularnej gry), natomiast Saboteur to port z C-64 czy ZX. Co do Manica to nie wiem. :)
Rastan @2017-12-31 11:48:23
Innymi słowy, za dużo by się tych kategorii mogło namnożyć. Niech lepiej zostanie jak jest.
pgru @2017-12-31 11:55:17
Hmm zasadniczo mogłyby być 2 kategorie - konwersja/pomysł zapożyczony(wtedy pewnie i warcaby by do niej wpadły) - oraz kompletnie org. pomysły(ale wtedy w tej kategorii byłoby raczej naprawdę niewiele gier)...
Adam @2017-12-31 18:34:46
@Pgru: co to znaczy "kompletnie oryginalny pomysł"? Jesteś w stanie wskazać przykład takiej absolutnie oryginalnej gry z Kaz Kompo 2016? Bo ja nie.
I nie jest to żaden zarzut w stosunku do twórców gier na małe Atari - po prostu od wielu lat każdego roku powstają dziesiątki, jeśli nie setki tysięcy gier różnego typu. Podobne pomysły wałkowane są na wiele sposobów i obecnie naprawdę trudno jest zrobić rozgrywkę zupełnie niepodobną do innych gier. Natomiast oczywiście jedne gry są bardziej wtórne, inne oferują świeższe spojrzenie na pewne motywy. Jedne są marną kopią czegoś wcześniejszego, inne zachwycają nowym połączeniem znanych już pomysłów.
Co innego, gdybyśmy się ograniczyli tylko do kontekstu gier na małe Atari - wówczas mógłbym wskazać zbiór produkcji z pomysłami, których nie widziałem wcześniej na tej konkretnie platformie, np. Dye, Cyctriks, The Monk, 5 Dots, Eist. Ale nadal nie są one oryginalne "tak w ogóle".
Gratulacje dla zwycięzców i podziękowania dla tych, którzy głosowali na moje gry.
Co do formuły konkursu to uważam, że powinna pozostać taka, jak jest w tej chwili, nawet pomimo tego, że gry oryginalne są wyżej cenione niż konwersje ;) Obecna formuła daje dobry pogląd na całość tego, co się działo z małym Atari na przestrzeni całego roku i jeśliby rozdzielać głosowanie na kategorie, to ten ogólny obraz zostanie utracony.
Odyn1ec @2018-01-01 23:25:09
@Adam - na oko to wszystkie wymienione przez Ciebie gry zaliczyłbym do kategorii "konwersja". Nie wydaje mi się, żebym tylko ja miał wrażenie, że oceniam gry różnych, może nawet nieporównywalnych kategorii, gdzie trzeba np. porównać ogrom pracy włożony w przeniesienie gry na A8 z błyskotliwym pomysłem w prostym opakowaniu. Dodanie kategorii grafika, muzyka wygeneruje podobne problemy jak z zaproponowanymi przeze mnie, o czym Adam napomknął - chodzi o oryginalność. szczególnie to tyczy grafiki "pola gry". Skoro pomysłodawca i patron konkursu sprawę rozważył i odrzucił na początku, to nie ma co bić piany.
xxl @2018-01-11 09:59:22
paczka z gra dotarla. Swietne opakowanie. profeska :-)
dzis bede gral w deskorolke: Gorgh's Atari Game :-)