atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Warsztaty z projektowania elektroniki z 2020-07-09 08:50 (7)
Wspomnienie o katowickiej giełdzie i nie tylko z 2020-07-08 11:51 (14)
Sommarhack 2020 - wyniki z 2020-07-05 18:04 (17)
Magazyn dyskowy "Flop" #65 z 2020-07-03 10:55 (13)
SV 2019 - relacja subiektywna z 2020-06-22 21:14 (15)
Lech Bąk i "Świat Młodych" z 2020-06-11 10:12 (26)
Dzisiaj KWAS i inne z 2020-06-10 12:53 (3)
KWAS i kolejne spotkania z 2020-06-02 17:47 (20)
Za chwilę "Bard's Tale"! z 2020-05-31 14:37 (6)
Ostatni "KWAS" pandemiczny z 2020-05-27 19:28 (37)
Niedziela growa z 2020-05-23 13:40 (10)
Nieprzeciętny "przeciętny" cartridge z 2020-05-21 07:21 (43)
Dzisiaj KWAS #21H z 2020-05-20 10:28 (5)
Rewelacyjny interfejs #FujiNet (cz.2) z 2020-05-14 23:17 (9)
Kaseta Turbo 2600 odczytana! z 2020-05-13 12:58 (23)
Wyniki PSA 2020 z 2020-05-12 03:46 (22)
Rewelacyjny interfejs #FujiNet (cz.1) z 2020-05-11 00:24 (23)
Dzisiaj o 16:00 drugi dzień PSA! z 2020-05-09 09:13 (28)
Już jutro zapraszamy na PSA! z 2020-05-08 23:10 (2)
Będzie "Misja 2"! z 2020-05-06 08:38 (38)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Stranded opisał Kaz (10)
Gunslinger opisał Dracon (5)
Space 1999 opisał Kaz (4)
Pięć Gówien Eepcha opisał Kaz (10)
Mózgprocesor opisał Kaz (31)
Bruce Lee opisał Kaz (29)
Amaurote opisał Kaz (28)
Jax Stardo In Starblade opisał Kaz (13)
The Dallas Quest opisał Kaz (4)
Hacker opisał Kaz (12)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Space 1999
autor i dystrybutor nieznany
opis: Krzysztof „Kaz” Ziembik
pliki: tutaj

Okoliczności przyrody

Kiedy ta gra trafiła do mnie, zupełnie nie wzbudziła we mnie zainteresowania. Zanim bowiem ją uruchomiłem, zobaczyłem, ze napisana jest w Atari Basic i ma 5 KB długości. Ponieważ wydawało mi się, że to nie rokuje żadnych nadziei na dobrą zabawę, program leżał u mnie dość długo niedotykany. Przyszła jednak pora, że chciałem sprawdzić jaki to rodzaj gry. Ku mojemu zaskoczeniu okazało się, że jest to tekstówka. Zaintrygowany, że w pięciu kilobajtach Basica można napisać grę przygodową, uruchomiłem program. I muszę przyznać, że nie rozczarowałem się za bardzo. Oczywiście gra jest bardzo prosta, wręcz prymitywna, ale wciągnęła mnie na całą godzinę – tyle mniej więcej trwało jej skończenie, z czego połowę czasu zajęło wykonanie odręcznej mapy.

Sedno sprawy

Legenda gry nie jest mi znana, ale wiele można domyślić się z kontekstu. Tytuł gry sugeruje co prawda związek z popularnym w latach 70-tych serialem telewizyjnym, wyświetlanym w wielu krajach zachodnich, ale to raczej zbieżność przypadkowa, gdyż serial traktował o kosmicznych przygodach, a gra zupełnie nie ma takich elementów. Nie wykluczone, że „Space 1999” towarzyszył jakiemuś czasopismu o Atari i tam znajduje się przedstawienie legendy do gry. Rzecz dzieje się w roku 1999, na co wskazuje tytuł, choć dla twórcy (twórców?) programu była to zapewne odległa przyszłość. W tej to przyszłości znajduje się bohater gry, którego zadaniem jest zniszczenie bliżej niezidentyfikowanej fabryki. Należy on do jakiegoś ruchu oporu, choć zadanie ma wykonać samodzielnie. Świat przedstawiony w grze nie jest oczywiście rozbudowany, ale wydaje się, że autorowi chodziło o przedstawienie katastroficznej wizji przyszłości (ograbiony sklep, puste drogi, w jeziorze można złowić jedynie stare buty, po mieście szwęda się tylko włóczęga, na każdym kroku grozi Ci śmierć za szpiegostwo, itd.). W 5 KB nie zmieściła się oczywiście żadna grafika czy muzyka, są jednak dwa efekty dźwiękowe :) – podczas używania broni i materiałów wybuchowych. Okazało się też, że słownik gry nie jest rozbudowany (można go podejrzeć przez [V]) i sprowadza się do ośmiu poleceń, z czego cztery to kierunki ruchu [NORTH], [WEST], [EAST], [SOUTH], dające się używać także w postaci skrótów [N], [W], [E], [S]. W praktyce oprócz kierunków świata wystarczy się posługiwać dwoma komendami: weź [TAKE] oraz użyj [U]. Z niewiadomych przyczyn ta ostatnia komenda musi być wpisywana w śmieszny sposób – wyłącznie jako litera [U] i zaraz po niej, bez odstępu, nazwa używanego obiektu. Podobnie jak słownik, również opisy lokacji są bardzo skromne, składają się najwyżej z kilku słów. Niewątpliwie zaletą programu jest to, że łatwo można go zmodyfikować – w razie potrzeby można przetłumaczyć wszystkie teksty na język polski (istnieje już wersja czeska, którą zrobił Martin Nemec), a także rozbudować scenariusz o dodatkowe lokacje i przedmioty lub dodać grafikę. Jeśli ktokolwiek wykonał swoją wersję tej gry albo chce się podzielić opisem przejścia w czeskiej wersji, proszę o kontakt.

Gra nie jest skomplikowana, choć zawiera kilkadziesiąt lokacji i kilkadziesiąt przedmiotów do użycia. Wystarczy trochę logicznego myślenia, a bez trudu uda się wszystkie elementy prawidłowo wykorzystać. Tym bardziej, że z każdego przedmiotu można skorzystać tylko raz i to w ściśle określonym miejscu, a po użyciu przedmioty znikają, nie zaśmiecając kieszeni bohatera. Ponieważ udało mi się ukończyć tą grę w angielskiej wersji językowej, przedstawiam rozwiązanie wszystkich jej zagadek. W nawiasach kwadratowych oczywiście komendy do wpisania podczas gry.

Porady spod lady

Zaczynasz na pustej ulicy w bliżej nieokreślonym mieście. Najpierw idź do biblioteki i zabierz leżące tam dokumenty [E], [TAKE PAPERS]. Potem skieruj się do pustego domu [W], [N], [W], gdzie znajdziesz zapałki [TAKE MATCHES] oraz do ograbionego sklepu, gdzie jednak ostało się trochę jedzenia [E], [E], [N], [W], [TAKE FOOD]. Jedzenie daj głodnemu włóczędze, którego mijałeś podczas wędrówki [E], [S], [UFOOD], a nie omieszka się odwdzięczyć potrzebnym dalej hasłem [TAKE PASSWORD]. Idź na północ [N], [N], a na napotkanym posterunku wylegitymuj się dokumentami z biblioteki [UPAPERS], w przeciwnym wypadku zostaniesz potraktowany jak szpieg i natychmiast zastrzelony. Gdy przekroczysz most na rzece, dotrzesz do opuszczonego domu na pustkowiu [N], [N], skąd powinieneś zabrać sieć rybacką [TAKE NET]. Idąc wzdłuż rzeki [S], [E], [N] znajdziesz stare, zabytkowe monety [TAKE OLD COINS], które niewątpliwie się jeszcze przydadzą. Dalsza wędrówka po bezdrożach [W] i zbieranie wszystkiego, co się nawinie [TAKE CROWBAR] może przynieść inne nieoczekiwane rezultaty [S], [S], [UCROWBAR], choćby w postaci klucza do na razie nieznanego zamka [TAKE KEY]. Ale nie tylko bezdroża kryją niespodzianki. Idąc wzdłuż autostrady [N], [W], [W] znajdziesz kluczyki do samochodu [TAKE CAR KEYS]. Kierowca pewnie nie zauważył, że je zgubił ;). W oddali zamajaczyły jakieś budynki, więc można je zwiedzić [S]. Okazało się, że jest to mała wioska, ale za to z dwoma interesującymi sklepami. W jednym z nich, antykwariacie [S], można sprzedać stare monety znalezione nad rzeką [S], [UOLD COINS], [TAKE MONEY]. W drugim sklepie, handlującym bronią i amunicją, za otrzymane pieniądze można nabyć piękny i naładowany pistolet [N], [E], [UMONEY], [TAKE GUN]. Po drugiej stronie drogi jest jeszcze jeden budynek, ale aby do niego przejść, trzeba odnaleźć drogę przez kamieniołom [W], [N], [W], [N], [E]. Drzwi są zamknięte, ale od czego znaleziony klucz [UKEY]? W środku [E] znajduje się spora ilość dynamitu, który warto ze sobą zabrać [TAKE DYNAMITE]. Teraz czas zwiedzić piękniejsze okolice, więc skieruj się na wzgórza, za którymi rozpościera się malownicze jezioro [W], [W], [S], [S], [S]. Jeżeli skorzystasz z posiadanej sieci [UNET] to wyłowisz z wody stare rybackie buty [TAKE BOOTS]. Dalsza wędrówka po łonie natury może być równie korzystna, bo w lesie znajdziesz porzucony samochód [W], w środku którego odnaleźć można pożyteczne narzędzia [UCAR KEYS], [TAKE TOOLS]. Gdyby w lesie nakryli Cię strażacy [S], [S], to oddaj im zapałki [UMATCHES] i obiecaj, że więcej do lasu z zapałkami nie wejdziesz, a chętnie Cię wypuszczą. Czas jednak skupić się na wypełnieniu misji czyli zniszczeniu fabryki pod lasem [N], [E], [S], [E]. Nie jest to łatwe, bo na drodze stoi „nieoczekiwana” przeszkoda – ogrodzenie z drutu kolczastego. Jednak wystarczy jeden sprawny ruch [UTOOLS] i druty zostają przecięte, a droga do fabryki stoi otworem [E]. Nie zważając na strażnika (choć można go zabić pistoletem [UGUN]) należy wejść do fabryki [E] i użyć materiałów wybuchowych [UDYNAMITE]. Wstrętna fabryka zostaje zburzona, a bohater może zmierzać do kryjówki ruchu oporu unikając strażaków w lesie [W], [W], [W], [N], [W], [N], [N]. Drogę przegradzają bagna, ale z pomocą rybackich butów i z tym można dać sobie radę [UBOOTS], [N], [N]. Aby wejść do bazy ruchu oporu trzeba podać hasło [UPASSWORD], a w środku można odebrać gratulacje od kompanów.

Moja ocena: 3

Dobra rozrywka jeśli mamy tylko godzinkę wolnego czasu. Szkoda, że nie ma jakiejkolwiek grafiki lub chociaż większej ilości tekstów opisujących poszczególne lokacje.

2004-06-20 16:58 by Kaz
komentarzy: 4
pipo @2006-05-28 04:38:19
Please, translate this web pege to english....
Jurgi/Tristesse/Atari8.Info @2006-06-05 09:56:50
Maybe some day… Try to use www.translate.pl instead.
Kaz @2006-06-05 15:03:03
pipo - no way! :) How I can make you learn Polish in other way? ;)
maciek @2006-07-28 14:39:29
drogi maćku dajmi grę
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
My POKEY note table (13)
ostatni: 09-07-2020 12:41, jhusak
Gry, które chciałbyś żeby powstał... (315)
ostatni: 09-07-2020 12:12, Jacques
Drukarka Atari 1029 (2)
ostatni: 09-07-2020 12:01, jhusak
Kalendarz AOL (13)
ostatni: 09-07-2020 11:35, Kaz
Książki SOETO (284)
ostatni: 09-07-2020 10:50, Kaz
Muzeum Historii Komputerów i Info... (24)
ostatni: 09-07-2020 09:55, Kaz
Lista chętnych na cartridge Actio... (87)
ostatni: 09-07-2020 09:14, sun
Zrób sobie sam interfejs IDE! (17)
ostatni: 09-07-2020 09:13, Kaz
Warsztaty Action! - robimy action... (487)
ostatni: 09-07-2020 01:51, jhusak
Nowy program o tematyce Atari i n... (17)
ostatni: 09-07-2020 01:24, astrofor
Sztuczki programistyczne (14)
ostatni: 08-07-2020 23:53, jhusak
LOST PARTY (33)
ostatni: 08-07-2020 23:20, gorgh
Silly Venture 2k20 - uniting all ... (88)
ostatni: 08-07-2020 23:00, maly_swd
Dziwne "coś" w Xc12... Co to za p... (22)
ostatni: 08-07-2020 22:57, bruno_j
RAM CART 2MB i 4MB (44)
ostatni: 08-07-2020 22:32, mono

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2170
Ostatnio zarejestrowany: Tygrysek
Postów ostatniej doby: 79

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
nasze spotkania online tutaj, zapraszamy do naszego kanału zoom:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (13)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (16)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
Wolfgang Burger i Grey (0)
Mariusz "Ramos" Rozwadowski i Xeen (0)
Wywiad z Wojciechem Zientarą i Xeen (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (23)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (11)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»