atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Update, update... z 2004-10-17 22:44 (17)
Czeski film 2... z 2004-08-24 21:16 (4)
Nowe pliczki... z 2004-08-01 14:08 (7)
Wakacje! z 2004-07-19 22:56 (2)
Czeski film... z 2004-07-13 18:49 (7)
Z niewielkim opóźnieniem... z 2004-07-02 19:11 (11)
Jak co tydzień... z 2004-06-20 17:12 (6)
Atari w joysticku z 2004-06-13 15:05 (10)
Było bardzo blisko... z 2004-06-07 17:44 (8)
Nie ma to tamto... z 2004-06-06 13:36 (3)
Pierwsze koty za płoty... z 2004-05-29 14:27 (4)
Czekamy na nowa grę! z 2004-05-23 16:02 (20)
Samochwalstwo... z 2004-05-16 12:09 (6)
Głos ludu przeważył... z 2004-05-09 11:49 (4)
I nastała światłość... z 2004-04-20 00:00 (27)
Interlace DIN z 2010-12-26 15:21 (16)
Wolfenstein 3D na Atari z 2010-12-25 11:29 (67)
Wesołych Świąt! z 2010-12-24 03:03 (25)
Przedświąteczne uzupełnienia z 2010-12-21 21:41 (15)
Kalendarz 2011 z 2010-12-20 22:14 (29)

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (121)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Szczecin Game Show 2010 - fotorelacja
Szczecin Game Show 2010 to targi gier, które odbyły się 6-7 listopada. Są to jedyne w swoim rodzaju targi w tej części kraju, wiele osób zastanawiało się jak się uda taka inicjatywa – w tej fotorelacji poznacie moje doświadczenia z tym związane.



Na targi trafiłem dzięki zaproszeniu od Fanotherpg i Gnyska, którzy szukali wsparcia w organizowaniu stoiska ZTG (Twórcy Gier). Gdy tylko dotarłem na miejsce przekonałem się, że okoliczna młodzież doskonale wie o tej imprezie. W strugach deszczu widziałem rzesze ludzi zmierzających na teren targów, jak podają organizatorzy, targi przez dwa dni odwiedziło 12 tysięcy osób.

Formuła targów Szczecin Game Show znacznie się różni od innych podobnych w Polsce. Tak jak w pozostałych są tu obecne największe firmy z Polski i świata, jednak duży nacisk położony został na naukową stronę gier, bo w odrębnej sali codziennie odbywały się cykle wykładów, a przykładowo gdy ekipa Atarionline organizowała stoisko na Poznań Game Arena to tylko my prowadziliśmy spory blok wykładów.


To tylko niewielki fragment kolejki do kina 5D

Stosika były znacznie bardziej zróżnicowane i w bardzo dużym stopniu skoncentrowane na zapewnienie rozrywki uczestnikom. Od konkursów, koncertów zaczynając a na strzelnicach kończąc i to zarówno tych wirtualnych i realnych. Na terenie targów odbywały się też projekcie filmów, w odrębnej sali wyświetlane były „normalne” filmy, a w przenośnej demonstrowane było tzw. kino 5D – czyli niby kino pięciowymiarowe.



Nie da się ukryć, że wyczuwało się pewną prowizorkę w organizacji targów, jednak z drugiej strony mieliśmy targi ON/OFF w Warszawie gdzie były obecne największe firmy, a każde stoisko było dopieszczone, błyszczące i czasami wysokie na kilkanaście metrów. Tutaj tego nie było, jednak była atmosfera, która po pierwsze nie odstraszała zwiedzających, a po drugie zachęcała do wzięcia udziału w atrakcjach danego stoiska. Mamy tutaj wizję zaprezentowania danej firmy od najbardziej profesjonalnej strony, co nawet w centrum Warszawy nie wzbudziło zbytniego zainteresowania oraz wizję przyjaznej i zachęcającej do zabawy atmosfery.


Momentami ścisk był spory

Miejscowi tłumaczyli mi, że duża frekwencja na targach spowodowana jest tym, że na pomorzu nie są organizowane takie imprezy. To na pewno istotny element, ale nie rozstrzygający bo w Warszawie też nie ma takich imprez a mimo to na ON/OFF przed kasami świeciły pustki. Na wspomnianych targach jedyną "atrakcją" były darmowe gadgety w postaci koszulek itp., które rozdawano tym którzy najwyżej trzymali ręce :/ To co zobaczyłem SGS to brak wspomnianych rąk, a po prostu uśmiechnięte buzie i niemałe kolejki do udostępnionych atrakcji.


Targi w fotograficznym skrócie

Na targach stoiska miały lokalne uczelnie wyższe.


Stoisko Akademii morskiej w Szczecinie


Na tym stoisku zaprezentowany był ciekawy symulator


Na targach było wiele atrakcji, które zachęcały do zabawy
to jedna z nich

Na drugim piętrze znajdował się ciekawy warsztat skierowany do dzieci:


Warsztaty dla dzieci EduRobot


Wykład prowadzony przez Panią Magdalenę Baczulis



Na targach obecny był team Retro PC Show z Krakowa, prezentujący klasyczne gry z pecetów klasy Pentium:


Zorganizowany był też turniej gier retro PC


Duke Nukem 3D w akcji


To stoisko okraszone było bardzo fajnymi cytatami;)


Obecni byli przedstawiciele polskiego 501 legionu




Takich atrakcji próżno szukać na innych targach gier


Dziwny wykład

Na targach można było wysłuchać wiele ciekawych prelekcji, jednak ja czekałem na jedną szczególną. Nieco spóźnieni wpadliśmy na wykład jedynego (anonimowego) profesora na targach, który poruszał bardzo ważki temat, który w agendzie był opisany słowami „wystąpienie psychologa zajmującego się wpływem gier na młodych”. Już wcześniej na forach ludzie się zastanawiali o czym będzie ten wykład i w jakim świetle zostaną ukazane gry.



Właściwie nie będę się odnosił do sposobu przedstawienia tematu „zuych gier” w szczegółach, jedynie w skrócie zarysuję niektóre zagadnienia. Przykładowo w pewnym momencie prelegentka, zaprezentowała nam kilkuminutowy film, który zaczerpnięty był z jakiejś bardzo starej wersji gry o Drakuli (wszystkie gry o których była mowa pochodziły z około 1995 roku). Nie mogę odgadnąć po co w ogóle został nam zaprezentowany ten film. Ani nie był jakoś szczególnie interesujący, ani udany artystycznie, ani nie był to mocny horror, co podkreśliła prelegentka w słowach, że pewnie nikogo nie przestraszy, ani nie był też demoniczny, co mogłoby być przykładem tych „zuych gier”. Dlatego do kolegi siedzącego obok powiedziałem, że przecież każdy ma YouTube w domu i może sobie Drakulę z lat 90. oglądać jeśli chce.


Chyba najciekawszym punktem wystąpienia był element interakcji ze słuchaczami. Na zakończenie zaprezentowana została ankieta, która miała na celu dowieść, że słuchacze mają symptomy uzależnienia od gier komputerowych (zupełnie jakby inne gry nie istniały ;)
Należało sobie odpowiedzieć na 9 pytań, 3 twierdzące odpowiedzi wg Pani profesor wymagają konsultacji u specjalisty. Ja miałem 4 :D ale kolega 7 ! :D

Jednak bardziej poważnie to nieco się znam na psychologii i pytania były dobrze dobrane, jednak wydaje mi się, że inaczej się one liczą dla osób, które w jakiś sposób powiązane są z branżą gier itp. - podobnie jak kolega, który miał wynik 7.



Wykład ten mocno uderzył w moje rozumienie nauki i solidnego przygotowania się do prelekcji, dlatego zaraz po wykładzie zadałem Pani profesor kilka trudnych pytań np. czy zaprezentowane informacje są poparte jakimiś badaniami naukowymi, dlaczego gry zostały przedstawione tylko w negatywnym świetle itp.

Na ostatnie pytanie, otrzymałem odpowiedź, że prelekcja była skierowana do rodziców, a organizatorzy targów prosili o temat wykazujący negatywną stronę gier komputerowych. Ujmę to w ten sposób, skoro na widowni siedziało wiele osób o średniej wieku 16 lat i ani jednego rodzica to w moim odczuciu świadczy to o tym, że dorośli nie traktują poważnie tego typu straszenia. Wprost przeciwnie z moich obserwacji wynika, że dorośli z chęcią przysłuchiwali się tematom typowo growym.
Ponadto nie jest istotne to co zostało uzgodnione z organizatorami, ale to jaki był temat i treść wykładu – a to ewidentnie wprowadzało w błąd.

Przytoczyłem też różne dane naukowe o grach, które przekazał mi znajomy psychiatra. Nie zapomniałem też dodać informacji jaką podał w swoim wykładzie Nosty (na targach ON/OFF w Warszawie), że gra Tetris sprawdza się w leczeniu depresji itp. Fakty odrysowały się na twarzy zdziwieniem...

Na koniec doznałem czegoś niebywałego, zacząłem odnosić się do profesorskiego doświadczenia, możliwości inicjowania ciekawych badań na uczelni i innych zagadnień typowych dla ludzi nauki (a tak się składa, że wiele lat współpracowałem z profesorami z tej dziedziny). Wtedy Pani profesor zaczęła mi uciekać w sensie dosłownym oraz merytorycznym - poważnie ! Ostatni raz czegoś takiego doznałem gdy zaczepiła mnie para z jakieś sekty chrześcijańskiej, mieli wcześniej przygotowane pytania/tematy ułożone w ciekawą całość, która miała nieść propagandowe i agitujące przesłanie. Niestety nie spodziewali się, że ja naprawdę będę chciał z nimi porozmawiać, ale chyba im się skończyły przygotowane pytania...

Myślę, że to był ostatni raz publicznego zaprezentowania tej prezentacji...
... ale o jeden za dużo, bo całość została zarejestrowana i miała zostać umieszczona na YouTube przez niezadowolonych słuchaczy, którzy siedzieli za mną.


Zdecydowanie widoczna na SGS tendencja do zapraszania ludzi nauki na targi gier jest inicjatywą wartą docenienia, szczególnie że nie ma ona zbyt wielu naśladowców, jednak widać że to nie jest takie proste. W tym roku również na targach SGS nie zabraknie wykładów oraz przedstawicieli ludzi nauki - ja jestem dobrej myśli.


Nasze stoisko

Stoisko ZTG poświęcone było tworzeniu gier komputerowych oraz nieco demoscenie. Przez oba dni targowe prezentowaliśmy jak szybko tworzyć aplikacje w Game Makerze 8 oraz Multimedia Fusion 2 Developer. Stoisko było współtworzone przez: GMCLAN.ORG PhisiX, Ranmus, gnysek i Borek oraz Fabryki Gier.com Fanotherpg oraz Atarionline.pl ;)

W tle na big screenie prezentowane było 100 najlepszych gier stworzonych przy pomocy Game Makera. Gwoździem programu była prezentacja gry Borka pt. Alien Territory, która została okrzyknięta klasykiem, następnie został zorganizowany turniej w tej grze.

Dodatkowo Jan Argasiński prezentował ofertę studiów drugiego stopnia Uniwersytetu Jagiellonskiego o kierunku tworzenia gier. Co ciekawe są tam kierunki dla umysłów ścisłych oraz dla... humanistów. Warto dodać, że Jan jest świetnie zorientowany w tematyce GameDevu – rozmowa z nim to przyjemność.

Nasz team zorganizował własny cykl wykładów, który w znacznej mierze odzwierciedlał tematykę prezentowaną na stoisku. W międzyczasie dzięki zdalnej pomocy V0yagera, prezentowaliśmy również dokonania demosceny.



Ja wraz z Tomkiem przedstawiliśmy temat niezależnego GameDevu w Polsce i na świecie. Na tej prelekcji były właściwie wszystkie krzesła pełne co uznaję za jakieś niebywałe zrządzenie losu, bo dzień wcześniej siedziały tam jedynie osoby zmęczone lub głodne. My widocznie mieliśmy więcej szczęścia. Średnia wieku była naszym docelowym targetem, czyli miała około 17 lat i pewnie nigdy nie słyszała o Atari i Nolanie, dlatego słuchali z zaciekawieniem. Jednak najciekawsze były reakcje dorosłych, którzy znajdowali się przypadkiem ze swoimi rodzinami w pobliżu, widać było że tematyka starych gier ich wciągnęła. Ich rodziny były czymś zajęte np. staniem w kolejce itp. a oni zwróceni w naszym kierunku z anielskim wyrazem twarzy zdawali sobie sprawę o czym jest mowa - czyli o ich latach młodości ;)


Bankiet

Po pierwszym dniu targów nastąpiła nieformalna część dla organizatorów, która mnie zaskoczyła bo jeszcze się z tym nie spotkałem na innych growych targach. Czas spędzony na bankiecie był pełen przyjemności i ciekawych ludzi. W pierwszej kolejności znaleźli się organizatorzy targów oraz znajomi wystawcy. Ponownie spotkałem tam między innymi Panią Muchę, którą serdecznie pozdrawiam !;)



Następnie było już tylko coraz ciekawiej, bo okazało się, że spotkałem naszych znajomych, których mogliście kiedyś spotkać czy to na atarowym party, czy choćby w demkach. Okazało się że usiedliśmy obok dyrektorów z firmy Moravia, jeden z nich związany z demosceną lat 90. a drugi był członkiem doskonale nam znanej grupy WFMH – gdzie się nie ruszyć to są tam nasi ;) W takim towarzystwie nie omieszkałem zaprezentować wszystkim demka "Hmmm..." z Atari Falcon 030 ;)



Z imprezy musieliśmy się niestety szybko zwinąć, bo mieliśmy kilka organizacyjnych rzeczy do opracowania a dzień się już skoczył. Powrót jednak nie był taki prosty jak można by myśleć...



Szczecin to dziwne miasto, nie wiedzieliśmy jak wrócić więc posiłkowaliśmy się mapami. To jednak nic gdy okazuje się, że komunikacja kursuje jak chce a do tego bardzo drogo. Byłem zdziwiony, ale komunikacja jest u nich droższa niż w Warszawie, a nawet ilość typów taryf jest większa. Nasz organizator miał pecha i w pośpiechu skasował nie ten bilet, złapali go i ma mandat na 200 zł - śmiał się, że droga z Anglii do Polski taniej go wyniosła;)



Przyjechałem do Szczecina sam, ale wracałem już w 7 osobowej grupce moich starych dobrych przyjaciół, którzy też jak się okazało byli wystawcami na tej imprezie. Jak widać w pociągu nie traciliśmy czasu ;) aż konduktor z tęsknym wzrokiem patrzył się jak się fajnie bawiliśmy, pokazałem mu że z naszych liter (byliśmy podzieleni na teamy) układa się słowo "idiota".



Podsumowanie

Targi uważam za udane, ciekawe i bardzo różnorodne w porównaniu z pozostałymi odbywającymi się w naszym kraju. Zaczynając od wielorakich atrakcji skierowanych na zabawę czy uczestnictwo zwiedzających po szeroką tematykę kolejnych stoisk, gdzie odnaleźć można było wiele największych oraz lokalnych firm, a kończąc na nieźle przygotowanych stoiskach uczelni wyższych. Takiego szerokiego spektrum nie znajdzie się na innych targach gier.

Organizatorzy i wystawcy skierowali swoją uwagę na młodych ludzi lubiących gry (ale nie tylko na nich) i faktycznie mieli oni tam zapewnionych wiele atrakcji. Jednak najważniejsze, że naprawdę chcieli przyjść i brać czynny udział. Natomiast na targach ON/OFF mam wrażenie, że gdyby nie rozdawano koszulek to zwiedzających i zatrzymujących się przy danym stoisku byłoby jeszcze mniej. Na targach SGS było inaczej, zauważalny jest spory potencjał, który mam nadzieję, że będzie wykorzystany w przyszłości.


Rozgrywki sieciowe

W tym roku już 21 i 22 maja odbędzie się Szczecin Game Show 2011 - na który wszystkich gorąco zapraszam, głównie ze względu na fakt, że impreza ta ma zupełnie inny charakter niż podobne w innych miejscach Polski jak Poznań Game Arena, ON/OFF itp. Dodatkowo na imprezie nie zabraknie naszych ludzi i oczywiście Atari ;)

2011-05-12 04:34 by TDC
komentarzy: 0
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Nowa gra od gorgha (49)
ostatni: 23-06-2017 02:30, IRATA4
Pokey'owe różności (10)
ostatni: 22-06-2017 22:55, pin
Martwe 800XE - naprawa/diagnoza (6)
ostatni: 22-06-2017 21:47, Mq
Jaguar - problem z kablem AV (4)
ostatni: 22-06-2017 21:41, jesionen
Reedycja gier (361)
ostatni: 22-06-2017 20:18, ccwrc
Turbo Basic XL - zapis ekranu do ... (18)
ostatni: 22-06-2017 00:30, kris3d
Atarowe i nieatarowe newsy scenowe (315)
ostatni: 22-06-2017 00:18, xeen
Xenophobe na cartridge, ktoś chęt... (101)
ostatni: 22-06-2017 00:09, micromax
magnetofon XC12 w trakcie próby w... (7)
ostatni: 21-06-2017 20:25, kosa1013
Turgen System i Blizzard (13)
ostatni: 21-06-2017 08:11, Wolfen
Gry /animacje w Mode 15 (16)
ostatni: 21-06-2017 00:34, pirx
Bootowanie z innej stacji niż D1? (9)
ostatni: 20-06-2017 23:19, pin
Hdsc - Hard Disc Sector Copy (4)
ostatni: 20-06-2017 21:55, CharlieChaplin
Podziękowania dla XXL'a (41)
ostatni: 20-06-2017 18:53, IRATA4
Lord of the Orb (29)
ostatni: 19-06-2017 15:55, gorgh

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1693
Ostatnio zarejestrowany: Bulina39
Postów ostatniej doby: 27

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy

Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
SIO2PC-USB napisał Larek (44)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (7)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
Soczyste kolory napisał scalak (28)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»