atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Nowe demo na VBXE z 2017-07-23 18:35 (8)
Zapowiedź konkursu ABBUC 2017 i nowej gry Gorgha z 2017-07-18 00:18 (12)
Tre Robbo 51 z 2017-07-16 12:06 (4)
Yerzmyey i Pinokio na WAP-niaku 2017 z 2017-07-12 19:57 (6)
Sommarhack 2017 - wyniki z 2017-07-09 23:06 (15)
Twórczość Yerza na BandCamp z 2017-07-07 18:17 (12)
Silly Venture 2k17 – oficjalna strona i pierwsza invitka! z 2017-07-04 22:52 (12)
Reedycje książkowe Retronics – aktualne wieści z 2017-07-01 19:16 (0)
Ironia 2k17 już wkrótce! z 2017-06-27 19:48 (12)
Vladimir Zúñiga – ilustracje inspirowane Atari z 2017-06-24 20:54 (28)
Gry w Mad-Pascalu z 2017-06-20 22:48 (23)
Rain of Terror – edycja kolekcjonerska z 2017-06-16 22:46 (3)
Bad Apple na małe Atari – kolejne wersje z 2017-06-11 23:21 (26)
Magazyn FLOP nr 60 z 2017-06-07 23:47 (14)
Outline 2017 z 2017-05-30 17:47 (13)
Pixel Heaven 2017 i nowy numer Top Secret! z 2017-05-26 04:07 (31)
Pixel Heaven 2017 i komputery złotej ery z 2017-05-25 00:32 (22)
Gotowy Gunfright i zapowiedź Skool Daze! z 2017-05-21 21:26 (23)
Noc Muzeów 2017 z 2017-05-19 14:44 (2)
Nowy RECOIL v4.0.0 z 2017-05-17 21:35 (5)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (121)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Noc z Demosceną 2011 - fotorelacje
Dziś naszym gościem jest Adam "Reg" Sawicki, który od dawna jest stałym bywalcem wielu imprez, dlatego z takim doświadczeniem od czasu do czasu publikuje różne relacje - tym razem specjalnie dla nas. Adam reprezentuje pecetową demoscenę, jest blogerem i redaktorem Warsztat.gd ma też na koncie kilka gier oraz współpracę ze znanymi firmami z tej branży.


"10 godzin z demami i intrami... produkcjami demosceny, niezależnego artystycznego undergroundu. Zobacz na własne oczy, co da się wycisnąć z PC, ulubienicy lat 90. – Amigi, oraz 8-bitowego Atari 800XL, Commodore 64 i ZX Spectrum. Przyjdź i dobrze się baw w rytmie demoscenowych teledysków." - takimi słowami Bartek "Voyager" Dramczyk - organizator - zachęcał do udziału w imprezie zatytułowanej "Noc z Demosceną". Odbyła się ona w sobotę, 23 lipca 2011 w warszawskim klubie Fabryka Kotłów przy ulicy Bema 65. To dawny klub No Mercy - ten sam, w którym miał miejsce RiverWash. Zobacz też wydarzenie na Facebooku.


Nie było to wprawdzie pełnoprawne demoscenowe party z konkursami, a tylko jednonocne spotkanie. Mogliśmy w jego trakcie obejrzeć dema puszczane na dużym ekranie i dobrym, klubowym nagłośnieniu oraz, jak to z imprezami w klubie bywa, napić się piwa. Tym nie mniej stanowiło ono doskonałą okazję, aby spotkać fajnych ludzi. Ja spotkałem tam bardzo wielu znajomych. Z niektórymi z nich widuję się od czasu do czasu, a innych nie widziałem od poprzednich imprez demosceny, czy to zeszłorocznego RiverWash czy też Pixel Party w Poznaniu. Ta impreza była tym ważniejsza dla miłośników demosceny ze stolicy, że w tym roku - inaczej niż w latach ubiegłych - party RiverWash odbędzie się nie w Warszawie, a w Łodzi.


Do naszej dyspozycji był ogródek na zewnątrz, jak również sala w której wyświetlane były dema oraz osobna, gdzie mogliśmy obejrzeć i pobawić się komputerami typu Atari czy Amiga. Na tych komputerach również oglądaliśmy dema, ale też graliśmy w różne gry. Niektóre z gier były naprawdę emocjonujące i wciągające. Miło było tam też porozmawiać z FOXem - programistą, autorem świetnych dem, a ostatnio także twórcą autorskiego języka programowania "Ć" ;)



Montezuma's Revenge (real Atari)

Gwoździem programu były oczywiście dema, które Voyager wyświetlał jedno za drugim, na przemian a to współczesne produkcje PC, a to oldschoolowe przeznaczone na platformy retro. Każdy znalazł coś ciekawego, co mogło mu się spodobać, a znawcy tematu bardzo wiele z tych dem znali wręcz na pamięć. To były bowiem same najlepsze produkcje - te, które zajęły pierwsze miejsca na najważniejszych demoscenowych party. Na przeciw ekranu projektora siedziała widownia wpatrzona w wyświetlane dzieła, te robiące szczególne wrażenie nawet oklaskując. Inni woleli spędzać czas na rozmowach na zewnątrz klubu, od czasu do czasu tylko zaglądając do środka albo też oddalając się do pobliskiej stacji benzynowej, by zjeść hot-doga tudzież zapiekankę.


Odschool demo (big screen)


Newschool demo (big screen)

Około 3 nad ranem liczba imprezowiczów wyraźnie już zmalała, a ci którzy pozostali poruszali się chwiejnym krokiem :) Wreszcie i my postanowiliśmy zakończyć zabawę.


Moim zdaniem Noc z Demosceną, nawet że jako impreza dużo mniejszego kalibru niż pełnoprawne party typu RiverWash, była bardzo udana. Voyagerowi należą się podziękowania i gratulacje za jej zorganizowanie. Ja osobiście wróciłem stamtąd bardzo zainspirowany, nakręcony żeby zacząć pisać własną, nową technologię do stworzenia jakiegoś dema. Oby ten zapał nie minął zbyt szybko :)



Niektórzy nawet tańczyli


Impreza okiem atarowca ;)

Czyli do klawiatury powraca Tdc:


Na party panowały 3 różne klimaty. Pierwszy to typowy RiverWashowy ogródek, gdzie momentami trudno było znaleźć wolne miejsce. Znajdował się tam miniaturowy rzutnik, dzięki czemu widać było co się dzieje w środku. A w środku była część główna czyli prezentacja demek + bar. Co prawda wielkość ekranu była trochę za mała jak na taką imprezę, ale wielkość i jakość głośników była już wystarczająca;)


Całonocne prezentowanie kolejnych demek z peceta, Atari małego i dużego (chyba mało było), Commodore i Amigi było naprawdę fajnym pomysłem i dobrze zrealizowanym. Przed każdym demkiem pojawiał się napis informujący w jakiej kategorii dane demo się znajduje – właściwie kluczowa informacja – na jakim party zostało zaprezentowane, w którym roku, jakiej grupy i ew. platforma itp.
Demka nie były odtwarzane w samopas mimo że leciały z playlisty. Warto zaznaczyć, że często V0yager interweniował w odpowiednich momentach aby coś skrócić i zachować ciągłość prezentacji itp.

Taka dawka sceny była bardzo dobrze przyjęta przez obecnych, co prawda mało osób wytrwało do rana, ale wiele mówiło bardzo ciekawe rzeczy. Jeden gostek podszedł do mnie, gdy leciało demko z Atari 2600 i powiedział, że to demko oderwało go i kolegów od picia, a widziałem że od paru godzin łatwe to nie było;)

Wielu koderów zaznaczało, że dawka doznań wywoływała w nich albo tendencje nostalgiczne albo motywujące czy też twórcze. Słyszałem teksty „może wreszcie ukończę moje demko”;)
Jako obecny muszę przyznać, że było to inspirujące.


Ostatnim pomieszczeniem na imprezie był kącik retro, gdzie mieliśmy uruchomione Atari 800 XE, które dostarczył Gzynio oraz Amigę 3000 i Commodore 64 pochodzące od organizatorów. Tu co prawda demka cały czas były uruchamiane na tych sprzętach, jednak panowała tu raczej atmosfera nostalgii a nie demosceny. Ta część imprezy cieszyła się raczej umiarkowanym zainteresowaniem, czasami pojawiały się pojedyncze osoby, czasami był mały tłum. Jednak położenie tego pomieszczenia powodowało, że mało kto wiedział o jego istnieniu lub faktycznej dostępności.

Po raz pierwszy na takiej imprezie i tej lokalizacji dopisali Atarowcy, pojawiło się około 10 osób, w tym doskonale nam znanych z forum czy irca oraz takie których nie kojarzyłem. Wymienić tu można: Radiego, Foxa, Gzynia, juryego, Sikora, streaka i innych. Warto zaznaczyć, że kilka osób, które się wstępnie deklarowały, bez słowa nie pojawiły się choć na chwilę. Przewidzieliśmy taki rozwój wypadków dlatego w ostatniej chwili z Gzyniem chcieliśmy się upewnić, że jednak uruchomione real Atari będzie zaprezentowane. Jak zwykle na forum wiele osób obiecywało, że będą, że wezmą Atari i...


W założeniu pomieszczenie to miało służyć do pojedynków na demka oraz dyskusje, jednak przy mnie do niczego takiego nie doszło, demka raczej nie wzbudzały większego zainteresowania czy emocji, a chętnych do dyskusji nie było, w mojej ocenie pewnie dlatego że zabrakło fanatycznych zwolenników swych maszyn – podobno jeden z nich udał się na ryby;) co wzbudzało powszechną radość. Miały miejsce fajne i interesujące rozmowy, wymiany doświadczeń czy też prezentacji różnych dokonań czy sprzętów jednak do gorących dyskusji nie doszło.


Tak się bawiliśmy: Commodore'owcy, Atarowcy i Pecetowcy

Na małym Atari przez chwilę wspominaliśmy demko Das omen, na Commodore cały czas było widoczne demko z efektem teksturowania 3D, które zwykle jest realizowane sprzętowo na Atari i Amidze. Na Amidze 3000 widzieliśmy klasyczne demka, choć w pewnym momencie wiele osób zainteresowało się GUI, ktoś uruchomił Deluxe Painta, jeszcze inny dłubał na pulpicie, a jeszcze inni jak Adam zdziwieni przekonali się, że Amiga ma jako jedyna taki system operacyjny, w którym aktywne okienko może się znajdować pod innymi.


Demko kręcące się na okrągło na C 64

Jednak prawdziwy przełom nastąpił gdy na Atari uruchomiliśmy parę gierek. Wtedy zaczęły się emocje i spore zainteresowanie często osób zupełnie nie związanych z Atari, które wychowały się na współczesnym sprzęcie. Między innymi graliśmy w Montezumę, Donkey Konga, River Raid, ale prawdziwym hitem okazał się być stary ale jary Alley Cat z 1983 roku.


Alley Cat (real Atari)


Donkey Kong - aż 3 sprężyny w linii

W pewnym momencie padło hasło: gry są najlepsze a nie demoscena i obecni nie protestowali.

Gdy do komputerów dosiadali się programiści, to działy się dziwne rzeczy, oczywiście powstawały jakieś proste programy na Commodore czy na Atari. Ogólnie można powiedzieć, że był to ostry test dla tych komputerów:


Nie byłem tego świadkiem, ale ktoś doprowadził Atari do takiego stanu, że jedyne co można było zobaczyć to Basic, który albo nie reagował na polecenia, albo reagował losowo i to z dość dużym rozstrzałem efektów, od zer które są dla wielu znane, przez error 15, czy losowy Display List, aż po niekończące się źródło nieokreślonego pochodzenia:


Jakimś trafem na Atari na okrągło leciał Numen :P a obok znajdował się jeden z autorów Fox i wyjaśniał techniczne niuanse kodu i sprzętu. Trzeba było zakładać, że osoby które go słuchały nie miały żadnego kontaktu z Atari.


Z drugiej strony pojawiały się osoby stęsknione za Atari. W pewnym momencie ktoś wskazał stojące Atari 800 XE (szara typowa obudowa z serii XE) i powiedział, że chętnie by zobaczył w realu jego komputer z młodości czyli Atari 800 XL, wtedy powiedziałem że ja mam taki. Ów jegomość ucieszył się bardzo, poprosił o zaprezentowanie oraz o obowiązkową fotkę.


Nie ma to jak autopromocja dlatego Fox pojawił się w koszulce z napisem „Programuję w języku Ć”. Spowodowało to nasze zainteresowanie, okazało się że to nowy język zaprojektowany i wykonany przez naszego kodera ale dla peceta. Jest to młode dziecko bo pierwsza wersja ujrzała światło dzienne 2 miesiące temu.
Tak naprawdę to zamiast „Programuję w języku Ć” powinien mieć napisane na koszulce „Programuję język Ć” :-P


Numen (real Atari)

W głównej sali wciąż odbywały się pokazy demek z głównych scen w PL i na świecie. Demka Atarowe były zmarginalizowane przez inne platformy do tego stopnia, że ktoś mówił mi że nic nie leci na Atari. Oczywiście demka z Atari też się przewijały:


Control (big screen)

Co ciekawe byłem świadkiem zainteresowania również od osób niezwiązanych z naszą sceną. W pewnym momencie zawołałem jurego, który znajdował się w towarzystwie osób niezwiązanych z Atari, a mimo to ruszyli za mną ludzie, którzy myśleli że lecą właśnie demka z Atari Falcon – to było dość niespodziewane.

Jakość dźwięku, obecni określali na „zadobrą” ;) Co mnie bardzo cieszyło bo w mojej ocenie przekaz demka może być właściwy tylko wtedy kiedy zapewnimy właściwą jakość urządzeń, które mają atakować nasze zmysły ;)
Tu dobra muzyka niektórych dem odsłaniała szczyty doznań, co powodowało że tylko z tego powodu warto było się na tej imprezie pojawić.


Frekwencja na imprezie (sumaryczna ze wszystkich scen) była umiarkowana, szczególnie jeśli liczyć osoby deklarujące obecność w sieci. Na facebooku zadeklarowało się 150 osób, w tym przyszła garstka z nich, a większość nie była nam znana. Znam możliwości tej miejscówki z RiverWasha i spodziewałem się małego tłumu, jednak był raczej luz co też można potraktować jako zaletę imprezy.
Oczywiście obecny był żelazny skład, szczególnie Amigowy, fajnie że na tym tle w końcu widoczny był prawie tak samo liczny udział atarowców. Spotkałem również kilka osób z tegorocznej edycji Global Game Jam. Natomiast w ogródku można było spotkać znane osobistości sceny i gamedevu. Nie była to frekwencja z RiverWasha, ale było wystarczająco dużo obecnych aby się dobrze bawić.


Noc z Demosceną oceniam jako udany meeting, atmosfera była fajna a obecni nie zawiedli. Nie była to impreza czysto sceniczna, bardziej był to hołd dokonaniom sceny na przestrzeni lat, szczególnie za sprawą specyficznego cybernetycznego klimatu prezentowanych demek. Osoby lubujące się w takich klimatach na pewno były zadowolone, również dlatego że impreza stała się świetnym pretekstem do spotkania stałych bywalców wszelkich imprez scenicznych i za ten pretekst bardzo dziękujemy organizatorom, którzy wzorowo wywiązali się z tego co obiecali.

2011-07-27 14:44 by TDC
komentarzy: 0
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Stunt Car Racer [ATARI 8-bit]? (3)
ostatni: 20-09-2017 23:16, pin
Action! (11)
ostatni: 20-09-2017 21:37, tdc
[S] Wyprzedaż różności (23)
ostatni: 20-09-2017 19:40, mgr_inz_rafal
SV2k17 - nocleg, wyżywienie itd. (4)
ostatni: 20-09-2017 15:18, greymsb
Silly Venture 2k17 - uniting the ... (90)
ostatni: 20-09-2017 15:17, greymsb
dextrosy (8)
ostatni: 20-09-2017 14:02, Creonix
Kupię joya albo dwa (7)
ostatni: 20-09-2017 13:00, zijacek
Kupię Gry na SEGE MEGA DRIVE/Gene... (3)
ostatni: 20-09-2017 01:25, IRATA4
RetroKomp / LOAD ERROR 2017 (18)
ostatni: 19-09-2017 20:37, sachy
obraz dyskietki (3)
ostatni: 19-09-2017 20:02, gsgalezowski
Silly Venture 2k17_wyjazd Wrocław (1)
ostatni: 19-09-2017 18:59, bac_tqa
The Goonies - wersja Turbo Blizza... (81)
ostatni: 19-09-2017 15:00, baktra
Deimos (28)
ostatni: 18-09-2017 21:09, Gonzo
Adventure Games (1)
ostatni: 18-09-2017 13:55, gsgalezowski
Robin Wojownik Czasu .... (2)
ostatni: 17-09-2017 21:33, ccwrc

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1720
Ostatnio zarejestrowany: golomolo
Postów ostatniej doby: 14

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy

Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
SIO2PC-USB napisał Larek (44)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (7)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
Soczyste kolory napisał scalak (28)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»