NYD 2016 i Saboteur - czyli wielkie otwarcie Nowego Roku
Tradycyjnie Nowy Rok witamy składanką różnego rodzaju produkcji wydanych pod marką New Years Disc 2016. Obrazki, muzyczki, interka, dyski muzyczne, gry - dla każdego coś miłego!
Dodatkowo ukazała się atarowska wersja gry Saboteur! Atrakcji co niemiara :)
W przenoszeniu gry Saboteur na komputer Atari udział wzięli:
NYD to 5 dysków pełnych atrakcji do ściągnięcia stąd. Miłego oglądania, miłej zabawy, wszystkiego dobrego w Nowym Roku!!!
Spis treści:
Dysk 1: Getting into 2016 (3-ekranowe intro) - miker & PPs Chi Bao (muzyka) - emkay Happy New Year (obrazek) - Mario130XE Fireworks 2016 (animacja) - miker Blowsub (gra) - Playsoft
Dysk 2: The Gift (demo - kolekcja muzyczna) - Agenda, MEC, Lamers & 505 Made with ATARI 800 (PAL) (intro) - philsan Bam 2016 (intro) - Creature XL Filtermod (muzyka) - emkay Rocky Horror Show (PAL) (intro) - philsan NYD 2016 Nessie (gra) - Sikor
Dysk 3: Codeman (AUTORUN.BAS) (gra) - Rockford
Dysk 4: Happy New Year (obrazek) - Mario130XE MD201601 (intro) - T.M.R. Darklight (demo muzyczne) - xxl Mr. Bean (obrazek) - snicklin Happy New Year Baby (animacja) - miker Made with ATARI 800 (NTSC) (intro) - philsan
Dysk 5: Rocky Horror Show (NTSC) (intro) - philsan R.I.P. Lemmy (obrazek) - Stephen Happy New Year (obrazek) - snicklin Y2016.TIP (obrazek) - miker
Kilka filmików:
Getting Into 2016 demo: Miker & PPs
Blowsub - sympatyczna i kolorowa gra zręcznościowa. Zrzucamy w dół bomby głębinowe (do 4 jednocześnie na ekranie) i próbujemy trafić w przepływające pod nami okręty podwodne. Pomagają nam miny, niszczące wszystkie widoczne okręty, a przeszkadzają wielkie węgorze elektryczne, które (trafione) paraliżują nasze ruchy.
Grę zaczynamy z limitem czasowym 90 sekund, co 10 tys. punktów otrzymujemy dodatkowe przedłużenie czasu o 45 sekund. Punkty otrzymujemy za trafienie tylko tych okrętów, które płyną w dolnej części ekranu (morze ma tam inny kolor) – można je poznać po braku olinowania (?) [zaraz przyjdzie sOnar i powie, jak to się naprawdę nazywa]. W zależności od głębokości ich zanurzenia dostajemy za trafienie 100, 200, 500 lub 750 punktów.
Czasem zdarza się, że po zniszczeniu naszego statku członek załogi zdoła uciec na szalupie - trzeba wówczas wiosłować na skraj ekranu naciskając szybko FIRE.
Sterowanie statkiem: prawo - lewo Zrzucenie bomby: FIRE Rozpoczęcie gry: START
Autor: Playsoft
The Gift - music disc (Agenda, MEC, Lamers & 505) Kod: Marek "xeen" Cora, Grafika: Ripek, Piesiu Muzyka: stRing, 505, Wieczór, Caruso, Dhor
Made with ATARI 800 (intro, stereo POKEY) - Philsan, PPs, Miker
Blowsub zdecydowanie zasługuje na większą uwagę niż "gra dołączona do dyskietki New Year Disc"! To przepięknie zaprojektowana i wykonana "prosta" gra. Co z tego, że pomysł wtórny. Ale te sprajty, te kolory! Pod względem wykonania przypomina mi zdabane miniatury Larka: porty "watch & play" czy Pingwiny.
W Blowsub gra się fajnie, super pomysł z rozbitkiem, ale denerwuje mnie że nie wiadomo od czego zależy time extension. nie ma wskaźnika, punktów - może nie doczytałem / przeoczyłem. Nie wiadomo czy opłaca się celować na dół aby przejść dalej czy liczy się ilość statków. Trochę denerwujace. Ale mechanika bardzo przyjemna.
Koniec 2015 bardzo dobry, początek 2016 zapowiada się równie dobrze. Co to będzie dalej? :)
s2325 @2016-01-01 23:00:59
2017
Adam @2016-01-01 23:17:54
@Larek: po prostu nie zapomnij przed końcem grudnia opublikować Laury, a będzie dobrze ;)
Adam @2016-01-01 23:47:06
Dodałem do artykułu filmik z Saboteura
Czarny_faraon @2016-01-01 23:54:33
Saboteur przerósł moje najśmielsze oczekiwania. Podkolorowanie duszkami wyszło naprawdę rewelacyjnie. Dzisiaj ostatecznie straciłem zamiłowanie do gier monochromatycznych:) Wszystko co wylądowało na New Years Disc 2016 jest godne uwagi. Miły początek 2016 roku:)
Adam @2016-01-02 00:18:04
@Nosty: Myślę, że gdyby "Blowsub" ukazał się w 2015 roku, to bez problemu dostałby się do pierwszej dziesiątki najlepszych gier roku. Jednak może być o to trudno w roku 2016, w którym na zderzenie czołowe idzie kilka dużych produkcji oraz cały worek konwersji Mariusza W. ;)
Szasman @2016-01-02 00:29:52
Epic fail. Łódź podwodna? To łódź na dnie z dziurą w dnie. Na przykład szalupa.
larek @2016-01-02 02:04:18
Znam jedną osobę, która odróżnia łódź podwodną od okrętu podwodnego...
mgr_inz_rafal @2016-01-02 02:05:13
Atari ma się dobrze :) I bardzo dobrze :)
Szasman @2016-01-02 02:18:02
sOnara ;) ? Prawidłowo Larek. Pozdrowionka
mgr_inz_rafal @2016-01-02 02:25:21
Nosty też może coś na temat Łodzi będzie wiedział :)
kris3d @2016-01-02 09:09:45
Blowsub, świetny, Saboteur: szybkość i jakość konwersji: bez komentarza:) Wysoka poprzeczka:)
the fender @2016-01-02 09:30:01
Saboteur! mini intro i ... KOLORY! Wymiękam i szacunek...
nosty @2016-01-02 10:09:04
@mgr_inz_rafal - niestety ja nie odróżniam łodzi podwodnej od okrętu podwodnego. Ale gdybym się na takiej łodzi przypadkiem znalazł (tzn tej z dziurą w dnie) to dzięki sOnarowi mógłbym wezwać pomoc morsem ;)
Prawdę mówiąc nigdy nie przepadałem za Saboteurem (grałem na Amstradzie i uważałem, że jest grą cokolwiek nudną), ale bardzo doceniam taką jakość wykonania, którą dostaliśmy na Atari. Aż się wczoraj wciągnąłem testując. Jedno co wkurza, to BARDZO nierówna szybkość działania na różnych planszach. To trochę przeszkadza w walce.
the fender @2016-01-02 10:46:02
Wydaje mi się, że nierówna prędkość to nie jest wina konwersji tylko oryginalnego kodu. Wiele gier z np. ZX Spectrum trawiła ta bolączka.
atarka @2016-01-02 11:07:04
Tak czy inaczej genialnie. I teoretycznie powstanie Saboteur II chyba nie będzie stanowić w ew. przyszłości problemu.
mono @2016-01-02 12:32:32
Dzięki dla Agendy za noworocznego GIFTa :) Bardzo fajny mikołaj i muzyka.
Tak wlasnie o tym pisałem "saboteur" to doskonaly przyklad ze na Atari mozna w hiresie kolorowo :) zajeboza !!! szkoda ze postac nie jest "przykryta" czarnym sprite'em ,wtedy by sie zawsze fajnie wyrózniala na tle planszy.To jednak tylko szczegól i jak dla mnie zupelnie nie przeszkadza ,to tylko moje "grafikostfo" mi sie wlaczyło :) wszystkiego najlepszego wam ZYcze przy okazji!Fajne prodki na podsumowanie "roczyska" :) heJ
Badyl @2016-01-02 16:24:12
Nic to by nie dalo.Hires rządzi się swoimi prawami
Adam @2016-01-02 16:34:29
Dałoby. Blasphowi chodzi o to, aby postać była przykryta szarym playerem o najwyższym priorytecie - wówczas kolor byłby niezależny od PMG umieszczonych pod nim. Podejrzewam jednak, że część plansz może wykorzystywać wszystkie istniejące sprajty hardware'owe na kolory. No a żeby precyzyjnie pokryć sylwetkę bohatera, to trzeba by użyć ze dwóch playerów.
blasph @2016-01-02 16:42:26
hę?? te prawa wlasnie zostaly złamane i to wielokrotnie kolega nie widzi???;) to raczej kwestia tego czy starczy na postac uzyskac na tyle dokladny sprite zeby był niewidoczny..no i w miejscach kolizji (tła przykladowo)drugiego trza by bylo chyba wylaczyc bo w hiresie sie dwa chyba nie nakładaja?? ale ja sie zupelnie nie znam to moje spostrzerzenia z rys. pod g2f
blasph @2016-01-02 16:49:58
z ust mi to wyjałes ...:) adam!:)
blasph @2016-01-02 16:51:23
jak pisałem wczesniejszy i zamieszczałem twojego jeszcz e nie było !
Adam @2016-01-02 16:54:10
No ale żadne "prawa" nie zostały złamane, każdy z tych ekranów można by było tak podkolorować np. w G2F :) Innowacją w tej grze jest stworzenie mechanizmu, który pozwala w łatwo konfigurowalny sposób wygenerować odpowiednie zmiany w DLI w zależności od potrzeb, różne dla każdego ekranu. Domyślam się, że Tezz przygotował odpowiedni kod na potrzeby Manic Minera, który miał być pierwszą tak kompleksowo podkolorowaną grą w hi-resie, ale jeszcze nie został przez niego wypuszczony. Może w tym roku?... :)
blasph @2016-01-02 17:10:45
...wiem,wiem z tymi" prawam"i:) ale to nie ja zacząłem pisać ,że czegoś się nie da na Atari ;) "TeZZ robi RZeź..A TY CO ZROBIŁEŚ DLA SWOJEGO aTARI " Tak powinno brzmiec hasło wszystkich Atarowców na scenie i nie tylko scenie . Ja zostaje, podoba sie to komuś czy nie :) cytujac mistrza "....do samego końca ,mojego lub jej" dziekuje do widzenia !!;)
Panowie, przepraszam, ale mijacie się z rzeczywistością :)
1. Postać jest spora - sprite w atari ma 8 pikseli, jeden by nie wystarczył o ile miałby nie wyglądać jak kupa :)
2. Kolorowanie na G2F nie bardzo nadaje się do gier - jest przede wszystkim mało dynamiczne. Żeby w pamięci zmieściło się tych plansz trochę trzeba użyć innej metody - ekrany budowane są z bloków. Zrobienie ładnie wyglądającego screenu z gry to jedno, a zbudowanie gry to zupełnie co innego.
3. Wymagałoby to przypuszczalnie napisania gry od początku i nie pojawiłaby się teraz, dobrze jeśli pojawiłaby się do końca tego roku :) Jak zauważyliście MMiner jeszcze nie wyszedł i nie wiadomo kiedy wyjdzie. To nie jest takie proste :)
Jeśli chcielibyście lepszej separacji kolorów dobrym rozwiązaniem byłoby użycie trybu 160 x 200, zostawiając hi-res dla dolnego panelu. Ta opcja była rozpatrywana. Niemniej uważam, że efekt finalny jest znakomity.
Adam @2016-01-02 18:13:21
PPs dopiero dzisiaj opublikował instrukcję do gry Blowsub. Zapomniało mu się umieścić na noworocznym dysku. Dopisałem w artykule informację o zasadach punktacji itp.
mono @2016-01-02 18:13:49
Ooz zrobił kawał przepięknej i bardzo Oozowej grafiki do Saboteura - dziękuję mistrzu Ooz :) Szkoda, że z planszy wyboru poziomu trudności gry usunięto postać. Nie można było tam też wsadzić takiej Oozowej?
blasph @2016-01-02 18:40:59
ooz"we grafy super !!!..wieczór przestań tam coś znowu ze sie nie da ;) blowsub tyle kolorów na atari tez sie nie da :) ...ucinajac dalsze twoje wywody na ten temat napisze ...bla,bla,blant:) robimy nie gadamY...i ja" TEZZ" będe robił z załozeniem, ze sie da. tak jak jeszcze nikt inny nie robił .Dla mnie "czarna" ninja w Sabo. to tylko spostrzeżenie ale jak Wieczór mówi że sie nie da to pewnie tak jest ...ja tej gry nie "porto-kodowałem"
Adam @2016-01-02 18:44:56
@Wieczór: nie do końca zrozumiałeś, co napisałem. A dokładniej: dopowiedziałeś sobie w głowie fragmenty, których w tych zdaniach nie ma i teraz z tymi fragmentami ochoczo dyskutujesz :)
@Mono: tak, grafika Ooza znakomita.
Pabloz @2016-01-02 18:52:52
w jakim konfigu uruchamia sie saboteur ? u mnie ciemny ekran ..
the fender @2016-01-02 19:23:46
To pewnie ten czarny sprajt przykrywa wszystko ;)
s2325 @2016-01-02 19:30:12
Może sabotażysta ma pecha i mu latarka zdechła, niech namaca prztyczek elektryczek.
xxl @2016-01-02 19:44:41
uruchamiaj go z xbiosa wtedy wejdzie ... dla superbezpieczenstwa konfig ustawiony na urzadzenie SIO:
@anon: to jest w zasadzie preview dema "Rocky Horror Show", które będzie miało więcej wspólnego z oryginałem z Commodore'a, prócz samej muzyki i tytułu, ale na razie SZA! :)
na komputerze prawie zgodnym z atari nie bedzie dzialac. sorry. uruchamiaj na atari :)
Czyli wytłumacz mi na czym. 6502c, 130XE 1088k, stereo. Nie działa. Tzn, jeśli masz teraz prowadzić swoją krucjatę, to kasuje to teraz, albo wyjaśnij mi jak to uruchomić, to rozwiążemy ten problem jak ludzie biali.
Przyznaję się bez bicia że bootuję plik na emulcu. RH mi wciąż jeszcze nie działa. w debugerze widzę że gra ładuje coś do 2000-4845, robi init 47F4 a potem kilkoma blokami od 1F00 do B4A6 i start 9800
Prace na najwyższym poziomie , ale Saboteur ??? gratki chłopaki super ............ . Pozdrawiam.
the fender @2016-01-03 10:04:29
BAM2016 - czyżby wstęp do enginu platformówki? Jaram się :)
Pabloz @2016-01-03 10:08:44
Saboteur.xex nie dzialalo mi na 3 atarkach. W tym jedno dziewicze... Z xbiosem zapierdziela na każdym. Nic dodac nic ujac...
nosty @2016-01-03 11:14:34
Dopiero teraz spokojnie obejrzałem wszystko. Oprócz Blowsuba szczególnie przypadło mi do gustu The Gift - intro piękne w każdym calu! BAM 2016 faktycznie wygląda jak dobry materiał na platformówkę :) NYD 2016 Nessie - fajna miniaturka, ale dlaczego wiewiórka nazywa się Nessie? ;)
Adam @2016-01-03 11:49:38
Zaktualizowałem w artykule link do wersji Saboteura z Atari Age - najnowsza wersja powinna działać na fizycznym sprzęcie.
miker @2016-01-03 12:16:31
@nosty: oj tam, oj tam... 1) Imienia się nie wybiera (może ta wiewiórka tak się zwie) 2) Widział kto Nessie, może jest to taka wielka wiewióra? :)
@Nosty, zapewne dlatego to Nessie, bo oryginalna gra J.Wiśniewskiego opublikowana w Bajtku 1/87 taki ma taki właśnie tytuł.
Bonifacy @2016-01-03 16:46:33
To co to za gra, że nie chce działać na stockowym sprzęcie od Atari bez przeróbek? Trzeba zmodyfikowanego, zmutowanego loadera xBios by zadziałała? Dziwne to wszystko.
the fender @2016-01-03 17:10:22
... w dodatku trzeba używać zmutowanego softu do przeniesienia danych na dyskietkę fizyczną, zamiast normalnie, po ludzku - iść na giełdę i przegrać ;)
Bonifacy (czy jaki ci tam) nie trolluj, tylko bierz się za konwerter bo chcemy sobie obejrzeć coś co będzie READY[]
pin @2016-01-03 17:56:38
No i jak też się okazało teraz działa na każdym sprzęcie. No i nie ważne, czy z xbios czy też _bez ;)
ale to nie trolling tylko glupota. podobny zarzut mozna poczynic np. altirze czy atari win plus :) albo... programom z wlasnymi a nie systemowymi procedurami i/o :)
brx @2016-01-03 23:18:06
Nie wiem czy pamięć mnie nie zawodzi, ale ponad 20 lat temu pożyczyłem sobie C64, żeby sobie nadrobić międzyplatformowe gierkowe zaległości. Na kasecie był i Saboteur. Cóż, może z minutę w to pograłem, no góra dwie. Skończyło się to wciśnięciem "Reset" w "Black Box" i wczytaniem następnej pozycji na liście.
Nie wiem, może jakbym zaczął swoją przygodę z komputerem od ZX albo C64, to może miałbym do tej gry jakiś sentyment. Jako że takiego nie mam, trochę szkoda, że tyle czasu i wysiłku poszło w naprawdę genialne przeportowanie kompletnego crapa :-(
A ja zaczynałem przygodę od ZX i do Saboteura mam duży sentyment, więc uważam że czas i wysiłek został dobrze zainwestowany, a gra jest świetna :P
anon2 @2016-01-04 00:14:04
Saboteur2 rewelka, muza niestety ssie na maksa. Szkoda, bo reszta jest zajedwabista.
miker @2016-01-04 06:10:04
No cóż, jeszcze się taki nie urodził, co by wszystkim dogodził.... :)
piter @2016-01-04 09:47:40
super robota z Saboteur! graliśmy godzinami u kumpla w bloku na ZX, fajne czasy...
the fender @2016-01-04 09:55:40
@xxl: pisząc trolling miałem na myśli tylko i wyłącznie ten konkretny wpis kolegi Pin-a. Co do reszty cóż, dwie filozofie - kompletnie nie rozumiem emocji. Xxl jest koderem i robi dobrą, koderską robotę wyciskając z normalnej Atarki ile się da, jednocześnie poprawiając - ile się da - i upraszczając życie. Pin zaś jest modderem i fanem rozbudowy możliwości Atari poza granice fabryczne. Takie Atari na sterydach (uwaga na przedawkowanie ;) ).
Pabloz @2016-01-04 12:36:35
od dłuższego czasu obserwuje dyskusje xxl-a z innymi. Jedno jest widoczne na maksa. Facet jest merytorycznie bardzo dobry , i w dyskusjach punktuje kazdego po konkretach ..i nie rozwodzi sie blalablabla , picu picu , lizu lizu
the fender @2016-01-04 12:57:00
@Pabloz: xxl pisze zawsze krótko i na temat - można powiedzieć, że xbios odziedziczył po nim te cechy. To koder z głową na karku.
Furion @2016-01-04 13:35:43
anon2 jak Ci muza nie pasi napisz lepszą albo puść sobie w tle:
@furion: no tak, nie można wyrazić własnego zdania - "nie pasi to napisz se lepszą". nie podoba Ci się jakiś aktor w filmie? to zagraj sam jakąś rolę. buahahaha. żal. muza jest najsłabszą częścią tej gry, i nie jest to tylko moja opinia. grafika miód, konwersja z podkolorowanym hiresem rewelacja. A muza kuleje.
Furion @2016-01-04 16:05:29
luz
Furion @2016-01-04 16:06:36
luz. jak remake to ciężka sprawa i będzie szyt. jak własna - wiesz, życie ;)
IRATA4 @2016-01-05 01:27:45
Saboteur bardzo fajny ,fajniej się gra niż ogląda jednakże skoki prędkości w poszczególnych planszach wprowadzają niepotrzebny chaos.
atarka @2016-01-05 12:45:38
Chciałoby się mieć chaos w grach i mieć wiele brakujących tytułów na A8 ;)
Dracon @2016-01-07 00:54:54
Marzenia się spełniają... :) Jednym z nich był SABOTEUR na małym /|\ bo w pierwowzór grałem kiedyś na ZX-ie, jeszcze w szkole podstawowej... I wreszcie jest! Dzięki dla autorów za super dopracowanie! I kto wie, czy ta gra nie zainspirował J.Pelca do jego znanej "MISJI". ;)
Czarny_faraon @2016-01-07 02:11:58
Czy w grze Saboteur wykonanie misji z komunikatem Escape Mission Succesful należy uznać za jedną z możliwości ukończenia gry? Komunikat taki otrzymuje się po ucieczce helikopterem z bazy bez wykonywania celów misji.
Normalnie komunikat po ukończeniu brzmi Mission Succesful Disk Retreived Mission succesful.
Czarny_faraon @2016-01-07 08:27:05
Pomyłka powinno być Escape Disk Disk Retreived Mission Succesful zamiast Mission Succesful Disk Retreived Mission succesful.