atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Imprezy retro 4-5 marca z 2017-02-25 23:53 (7)
Wywiad z Danielem „Arctusem” Kowalskim z 2017-02-19 23:36 (25)
Odkurzone gry Gandalfa z 2017-02-16 23:33 (3)
Jak zostałem atarowcem z 2017-02-12 00:16 (93)
10 linijek kodu – konkurs BASIC Tenliners 2017 z 2017-02-08 23:45 (3)
Nowe gierki: Kaverns of Kfest, Robbo SWS-14 z 2017-02-05 23:46 (1)
GRAWITACJA – to przyciąga! :) z 2017-02-01 22:33 (20)
Nowy PIXEL (nr 23) z 2017-01-30 23:57 (25)
Nowy MADS z 2017-01-28 13:17 (2)
Retro w Szczecinku z 2017-01-24 21:06 (13)
Rick i inne aktualności z 2017-01-21 19:37 (48)
KATOD - powiew świeżości w muzyce elektronicznej z 2017-01-17 23:05 (5)
Gry ze starych kaset MatoSimiego z 2017-01-12 23:48 (11)
Jak się robi design z 2017-01-04 19:55 (28)
Nowy Rok, nowe otwarcie! z 2017-01-01 13:55 (8)
Wyniki Kaz Kompo 2015 z 2016-12-29 16:35 (46)
Seria "Secretum Labyrinth" i zapowiedzi kolejnych gier Video 61 z 2016-12-28 13:54 (1)
Prezenty świąteczne: Jim Slide XL i Fairlight! z 2016-12-26 16:17 (7)
Świątecznie... z 2016-12-24 15:40 (7)
Zapowiedzi książkowe Retronics z 2016-12-22 19:18 (20)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (37)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (17)
Stranded opisał Kaz (9)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Prezenty świąteczne: Jim Slide XL i Fairlight!
Pod atarową choinką znaleźliśmy w te święta dwie nowe produkcje – zapraszamy do grania!

  • Jim Slide XL


    Zaczęło się od SlideTen, 10-linijkowej gry w Basicu, napisanej przez Ingo "1NG" Bollera. Potem w 4 miesiące powstała gra Jim Slide, która zwyciężyła w konkursie ABBUC w roku 2015 – obie te gry powinniście pamiętać, chociażby z trwającego właśnie Kaz Kompo 2015.

    Jim Slide z 2015 roku


    Potrzebnych było jeszcze 6 miesięcy, aby stworzyć edycję kolekcjonerską, a potem kolejny rok, aby powstała wersja kartridżowa, zajmująca 1MB, nazwana Jim Slide XL. 1NG zdecydował się udostępnić ją wszystkim jako świąteczny prezent (ale kartridż oczywiście można też kupić).


    Przypomnijmy, na czym polega gra: sterujemy ślizgającym się Jimem, który na każdym ekranie musi zebrać jak najwięcej owoców i dojść do mety (oznaczonej szachownicą). Zebranie wszystkich owoców nagrodzone zostaje koroną. Musimy starannie planować swoje ruchy, aby ślizgając się zatrzymywać się zawsze na jakiejś ściance i nie wypaść z planszy.


    W najnowszej wersji historia Jima została bardzo rozbudowana – w trybie Story Mode musi uratować swoją siostrę Jessicę pokonując kolejne pomieszczenia.



    Fabuła ilustrowana jest tekstem oraz samplami głosowymi głównych postaci: Jima i Jessiki.



    Na głównym ekranie możemy wybrać różne warianty rozgrywki:
    - Adventure Mode (swobodny wybór plansz, musimy zdobywać korony)
    - Arcade Mode (plansze jak w oryginalnym Jim Slide)
    - Time Attack Mode (gra na czas: 1 / 5 / 15 / 30 minut na planszę)
    - Story Mode (poziomy trudności: EASY / FAIR / ADVANCED / HARD / CRAZY)



    Twórcy gry:

    - Ingo „1NG” Boller – pomysł, kod, grafika
    - Marek „Poison” Pesout – muzyka (w stereo)
    - Mario „Mario130XE” Henning – przeniesienie grafiki na Atari
    - Darcy – oprawa graficzna

    - projekty poziomów: 8Bitjunkie, Bunsen, Ghaland, Sleepy, Poison, Yellowman, Valli, Florigold, 1NG

    - głos Jima: Riley
    - głos Jessiki: Linda11


    Obraz kartridża 8 Mbit (plik .CAR) można pobrać stąd.

    Strona postaci Jima na Facebooku dostępna jest tutaj, możemy na niej m.in. znaleźć link do strony, na której można złożyć zamówienie na kartridż.


  • Fairlight


  • Wersja demo na Atari powstała już ponad rok temu, a teraz możemy się cieszyć dokończoną konwersją tej gry. Jej pełny tytuł brzmiał „Fairlight. A Prelude: The Light Revealed” i była ona wielkim przebojem w połowie lat 80. Do dziś Fairlight jest często umieszczany w zestawieniach najlepszych gier na ZX Spectrum, a wówczas był obiektem westchnień wielu polskich atarowców, szczególnie po artykule w Bajtku 5-6/1986, ogłaszającym go grą roku.

    Rzecz dzieje się w tytułowej krainie Fairlight. Nasz bohater Isvar został zwabiony do zamku, z którego będzie mógł się wydostać dopiero wtedy, gdy odnajdzie Księgę Światła i dostarczy ją czarownikowi uwięzionemu w wieży.



    Nietypowy jak na ówczesne gry izometryczne był niezły model fizyki ruchu przedmiotów – można je przesuwać, ustawiać jeden na drugim, zrzucać z wysokości, a ich różny ciężar powoduje nieco inne zachowanie. Również to, ile przedmiotów nasz bohater może jednocześnie przenosić, zależy od ich wagi. Teoretycznie mamy 5 "kieszeni", ale często mieszczą się w nich np. tylko dwie cięższe rzeczy.



    Po pokonanych strażnikach pozostają hełmy, których najlepiej jest się pozbyć, bo przy ponownym wejściu do komnaty strażnik wyrasta na nowo spod hełmu. Można je zrzucać w dół (jeśli jest taka możliwość) albo użyć do ich utylizacji małych trąb powietrznych, które wchłaniają to, co napotkają na swojej drodze.

    Fairlight na Atari został oparty na binarnym obrazie z Commodore'a 64 (czyli rozgrywka jest identyczna), ze zmienionymi procedurami obsługi klawiatury i dżojstika, grafiki oraz dźwięków. Dodatkowo Mariusz Wojcieszek wprowadził kilka optymalizacji kodu przyspieszających mniej więcej dwukrotnie rozgrywkę.

    Bardzo przydatny jest dodany do wersji Atari tryb treningowy, uzyskiwany przez wciśnięcie T na głównym ekranie.



    Sterowanie:

    • Y-P – ruch na skos: góra & prawo
    • H-ENTER – ruch na skos: dół & lewo
    • Q-T – ruch na skos: góra & lewo
    • A-F – ruch na skos: dół & prawo
    • ? – skok
    • W - > – walka
    • X-B – podniesienie przedmiotu
    • Z – upuszczenie przedmiotu
    • 1-5 – wybór przedmiotu (spośród 5 kieszeni)
    • 7-0 – użycie przedmiotu
    • spacja – pauza
    • SELECT – przełączanie się pomiędzy muzyką a odgłosami kroków
    • T – tryb treningowy, włączany na głównym ekranie, pozwalający m.in. na ustawienie nieśmiertelności, otwarcie wszystkich drzwi czy na dowolnie wysokie skoki.



    Twórcy gry:

    Oryginalna gra na ZX Spectrum (1985):
    Kod, grafika: Bo Jangeborg
    Ekran tytułowy, grafika sprajtów: Jack Wilkes
    Okładka gry: Stuart Hughes

    Wersja na C64 (1986):
    Kod: Trevor Inns
    Muzyka i efekty specjalne: Mike Alsop

    Konwersja na małe Atari (2016):
    Kod: Mariusz „mariuszw” Wojcieszek
    Adaptacja ekranu ładowania i tytułowego: José Pereira
    Adaptacja muzyki i efektów: Bartłomiej „Wieczór” Wieczorkowski




    Wersję XEX możecie pobrać stąd, ATR z tego miejsca, a zainteresowani mogą sobie pobrać ponadto źródła.

    2016-12-26 16:17 by "Adam"
    komentarzy: 7
    mono @2016-12-26 18:20:28
    Dziękuję :)
    Xuio @2016-12-26 19:01:49
    Mega!
    zbylu @2016-12-26 21:44:46
    Muszę przyznać, że bardzo mi się podobał Fairlight na ZX oraz C64. Ale na Atari jest najładniejszy :).
    https://www.youtube.com/watch?v=hn5yUh0T...
    Adam @2016-12-26 21:51:19
    @Zbylu: Dzięki, podpiąłem filmik do artykułu.
    Czarny_faraon @2016-12-28 15:41:41
    Gra się wybornie!
    Czekaliśmy na tą grę tylko 31 lat (ZX Spectrum 1985)
    Warto było.
    Bartekh84 @2016-12-29 09:03:10
    Chwalo was: http://www.indieretronews.com/2016/12/fa... (z moją niewielką pomocą) ;-)
    Ataripuzzle @2017-01-10 13:20:14
    Jim Slide - pomysł świetny ale po zdobyciu 6 korony następuje koniec gry - rozczarowanie, że taka krótka
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    ast multi cardridge (37)
    ostatni: 26-02-2017 23:00, atariki50
    Moje własne pikselarty (9)
    ostatni: 26-02-2017 22:44, Adam
    Altirra - czy można jakoś pozyska... (35)
    ostatni: 26-02-2017 22:27, 0xF
    Atari 130 XE - czarny ekran (7)
    ostatni: 26-02-2017 22:14, xangel
    doradźcie jakiegoś joya... (7)
    ostatni: 26-02-2017 19:42, szary
    Fajny Chip wczoraj słyszałem (214)
    ostatni: 26-02-2017 19:15, makary
    Książki SOETO (66)
    ostatni: 26-02-2017 18:04, Duddie
    Reedycja gier (287)
    ostatni: 26-02-2017 18:02, Duddie
    syntezator (23)
    ostatni: 25-02-2017 22:42, TheFender
    Jaka to gra!?? (26)
    ostatni: 25-02-2017 10:41, IRATA4
    Wirusy na 65 XE (31)
    ostatni: 25-02-2017 01:38, IRATA4
    Muzyka z Atari w tle (16)
    ostatni: 25-02-2017 00:02, IRATA4
    Dziwne zakłócenia obrazu w tle At... (14)
    ostatni: 24-02-2017 12:07, IRATA4
    Poszukuję pracy (Tester oprogramo... (3)
    ostatni: 24-02-2017 11:31, mar_tec
    Wapniak 2017 - wstępne ustalenia (46)
    ostatni: 23-02-2017 21:55, miker

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 1645
    Ostatnio zarejestrowany: raphis
    Postów ostatniej doby: 35

    Społeczność/Community

    Najbliższe imprezy

    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
    SIO2PC-USB napisał Larek (44)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (7)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (25)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
    Soczyste kolory napisał scalak (28)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał (8)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»