atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Ironia 2k18 już wkrótce! z 2018-07-23 00:02 (5)
Kolekcja muzyczek Jurgiego z 2018-07-21 22:25 (11)
Porty gry "Mercenary" z 2018-07-17 09:25 (15)
Kaz i Kroll o magazynach dyskowych z 2018-07-12 10:53 (31)
Wykład o magazynach dyskowych ST z 2018-07-10 14:28 (8)
Naprawa CA-2001 z 2018-07-04 16:16 (20)
Wywiad z Tadeuszem Trojakiem z 2018-07-01 16:23 (18)
Nowe muzeum retro z 2018-06-28 17:22 (8)
Impreza retro w Okunince z 2018-06-28 16:50 (5)
Nowa książka "Gatunki cyfrowe" z 2018-06-26 16:55 (5)
Gra Pad (v1.84) z 2018-06-18 23:49 (38)
Opisy gier lotniczych z 2018-06-16 18:21 (21)
Pavros o POKEY-u z 2018-06-11 10:34 (18)
Nowy RECOIL z 2018-06-11 01:27 (10)
Nowy scan-doubler z 2018-06-10 10:58 (13)
Minotaur 16K z 2018-06-09 23:37 (11)
Nowy design Atari z 2018-06-04 17:36 (21)
WAP-niak 2018 – wyniki, stuff z 2018-06-03 20:39 (60)
Wywiad z Pinem z 2018-06-03 02:06 (21)
Trwa WAP-niak 2018 z 2018-06-02 01:01 (10)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Prezenty świąteczne: Jim Slide XL i Fairlight!
Pod atarową choinką znaleźliśmy w te święta dwie nowe produkcje – zapraszamy do grania!

  • Jim Slide XL


    Zaczęło się od SlideTen, 10-linijkowej gry w Basicu, napisanej przez Ingo "1NG" Bollera. Potem w 4 miesiące powstała gra Jim Slide, która zwyciężyła w konkursie ABBUC w roku 2015 – obie te gry powinniście pamiętać, chociażby z trwającego właśnie Kaz Kompo 2015.

    Jim Slide z 2015 roku


    Potrzebnych było jeszcze 6 miesięcy, aby stworzyć edycję kolekcjonerską, a potem kolejny rok, aby powstała wersja kartridżowa, zajmująca 1MB, nazwana Jim Slide XL. 1NG zdecydował się udostępnić ją wszystkim jako świąteczny prezent (ale kartridż oczywiście można też kupić).


    Przypomnijmy, na czym polega gra: sterujemy ślizgającym się Jimem, który na każdym ekranie musi zebrać jak najwięcej owoców i dojść do mety (oznaczonej szachownicą). Zebranie wszystkich owoców nagrodzone zostaje koroną. Musimy starannie planować swoje ruchy, aby ślizgając się zatrzymywać się zawsze na jakiejś ściance i nie wypaść z planszy.


    W najnowszej wersji historia Jima została bardzo rozbudowana – w trybie Story Mode musi uratować swoją siostrę Jessicę pokonując kolejne pomieszczenia.



    Fabuła ilustrowana jest tekstem oraz samplami głosowymi głównych postaci: Jima i Jessiki.



    Na głównym ekranie możemy wybrać różne warianty rozgrywki:
    - Adventure Mode (swobodny wybór plansz, musimy zdobywać korony)
    - Arcade Mode (plansze jak w oryginalnym Jim Slide)
    - Time Attack Mode (gra na czas: 1 / 5 / 15 / 30 minut na planszę)
    - Story Mode (poziomy trudności: EASY / FAIR / ADVANCED / HARD / CRAZY)



    Twórcy gry:

    - Ingo „1NG” Boller – pomysł, kod, grafika
    - Marek „Poison” Pesout – muzyka (w stereo)
    - Mario „Mario130XE” Henning – przeniesienie grafiki na Atari
    - Darcy – oprawa graficzna

    - projekty poziomów: 8Bitjunkie, Bunsen, Ghaland, Sleepy, Poison, Yellowman, Valli, Florigold, 1NG

    - głos Jima: Riley
    - głos Jessiki: Linda11


    Obraz kartridża 8 Mbit (plik .CAR) można pobrać stąd.

    Strona postaci Jima na Facebooku dostępna jest tutaj, możemy na niej m.in. znaleźć link do strony, na której można złożyć zamówienie na kartridż.


  • Fairlight


  • Wersja demo na Atari powstała już ponad rok temu, a teraz możemy się cieszyć dokończoną konwersją tej gry. Jej pełny tytuł brzmiał „Fairlight. A Prelude: The Light Revealed” i była ona wielkim przebojem w połowie lat 80. Do dziś Fairlight jest często umieszczany w zestawieniach najlepszych gier na ZX Spectrum, a wówczas był obiektem westchnień wielu polskich atarowców, szczególnie po artykule w Bajtku 5-6/1986, ogłaszającym go grą roku.

    Rzecz dzieje się w tytułowej krainie Fairlight. Nasz bohater Isvar został zwabiony do zamku, z którego będzie mógł się wydostać dopiero wtedy, gdy odnajdzie Księgę Światła i dostarczy ją czarownikowi uwięzionemu w wieży.



    Nietypowy jak na ówczesne gry izometryczne był niezły model fizyki ruchu przedmiotów – można je przesuwać, ustawiać jeden na drugim, zrzucać z wysokości, a ich różny ciężar powoduje nieco inne zachowanie. Również to, ile przedmiotów nasz bohater może jednocześnie przenosić, zależy od ich wagi. Teoretycznie mamy 5 "kieszeni", ale często mieszczą się w nich np. tylko dwie cięższe rzeczy.



    Po pokonanych strażnikach pozostają hełmy, których najlepiej jest się pozbyć, bo przy ponownym wejściu do komnaty strażnik wyrasta na nowo spod hełmu. Można je zrzucać w dół (jeśli jest taka możliwość) albo użyć do ich utylizacji małych trąb powietrznych, które wchłaniają to, co napotkają na swojej drodze.

    Fairlight na Atari został oparty na binarnym obrazie z Commodore'a 64 (czyli rozgrywka jest identyczna), ze zmienionymi procedurami obsługi klawiatury i dżojstika, grafiki oraz dźwięków. Dodatkowo Mariusz Wojcieszek wprowadził kilka optymalizacji kodu przyspieszających mniej więcej dwukrotnie rozgrywkę.

    Bardzo przydatny jest dodany do wersji Atari tryb treningowy, uzyskiwany przez wciśnięcie T na głównym ekranie.



    Sterowanie:

    • Y-P – ruch na skos: góra & prawo
    • H-ENTER – ruch na skos: dół & lewo
    • Q-T – ruch na skos: góra & lewo
    • A-F – ruch na skos: dół & prawo
    • ? – skok
    • W - > – walka
    • X-B – podniesienie przedmiotu
    • Z – upuszczenie przedmiotu
    • 1-5 – wybór przedmiotu (spośród 5 kieszeni)
    • 7-0 – użycie przedmiotu
    • spacja – pauza
    • SELECT – przełączanie się pomiędzy muzyką a odgłosami kroków
    • T – tryb treningowy, włączany na głównym ekranie, pozwalający m.in. na ustawienie nieśmiertelności, otwarcie wszystkich drzwi czy na dowolnie wysokie skoki.



    Twórcy gry:

    Oryginalna gra na ZX Spectrum (1985):
    Kod, grafika: Bo Jangeborg
    Ekran tytułowy, grafika sprajtów: Jack Wilkes
    Okładka gry: Stuart Hughes

    Wersja na C64 (1986):
    Kod: Trevor Inns
    Muzyka i efekty specjalne: Mike Alsop

    Konwersja na małe Atari (2016):
    Kod: Mariusz „mariuszw” Wojcieszek
    Adaptacja ekranu ładowania i tytułowego: José Pereira
    Adaptacja muzyki i efektów: Bartłomiej „Wieczór” Wieczorkowski




    Wersję XEX możecie pobrać stąd, ATR z tego miejsca, a zainteresowani mogą sobie pobrać ponadto źródła.

    2016-12-26 16:17 by "Adam"
    komentarzy: 7
    mono @2016-12-26 18:20:28
    Dziękuję :)
    Xuio @2016-12-26 19:01:49
    Mega!
    zbylu @2016-12-26 21:44:46
    Muszę przyznać, że bardzo mi się podobał Fairlight na ZX oraz C64. Ale na Atari jest najładniejszy :).
    https://www.youtube.com/watch?v=hn5yUh0T...
    Adam @2016-12-26 21:51:19
    @Zbylu: Dzięki, podpiąłem filmik do artykułu.
    Czarny_faraon @2016-12-28 15:41:41
    Gra się wybornie!
    Czekaliśmy na tą grę tylko 31 lat (ZX Spectrum 1985)
    Warto było.
    Bartekh84 @2016-12-29 09:03:10
    Chwalo was: http://www.indieretronews.com/2016/12/fa... (z moją niewielką pomocą) ;-)
    Ataripuzzle @2017-01-10 13:20:14
    Jim Slide - pomysł świetny ale po zdobyciu 6 korony następuje koniec gry - rozczarowanie, że taka krótka
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Retro Na Gazie (148)
    ostatni: 23-07-2018 08:28, RetroBorsuk
    The Adventures of Robbo (89)
    ostatni: 22-07-2018 23:32, sun
    Początki w c. Adres ekranu i podm... (8)
    ostatni: 22-07-2018 21:48, bocianu
    130XE, problemy z wczytywaniem, n... (12)
    ostatni: 22-07-2018 19:58, paroos
    Atari ST vs Amiga co było lepsze ... (166)
    ostatni: 22-07-2018 17:08, TheFender
    TinyDOS ---> konkurencja dla xBIO... (7)
    ostatni: 22-07-2018 11:36, tebe
    STe problem (27)
    ostatni: 22-07-2018 10:58, barf31
    [Nieaktualne] Książki informatycz... (20)
    ostatni: 22-07-2018 00:57, Dracon
    Kupię licznik do magnetofonu XCA12 (4)
    ostatni: 21-07-2018 21:34, ppperkoz
    Atari ST z prockiem 68030 (3)
    ostatni: 21-07-2018 20:19, gwinter
    Silly Venture 2k18 - 10th Celebra... (48)
    ostatni: 21-07-2018 20:02, IRATA4
    15 kHz (341)
    ostatni: 21-07-2018 16:43, makary
    gra na weekend (52)
    ostatni: 21-07-2018 16:11, xxl
    Moje wrażenia po zakupie i kilku ... (79)
    ostatni: 21-07-2018 16:00, IRATA4
    Nowa gra od gorgha (176)
    ostatni: 20-07-2018 21:37, gorgh

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 1863
    Ostatnio zarejestrowany: zdzisiek65xe
    Postów ostatniej doby: 5

    Społeczność/Community

    Najbliższe imprezy

    Stragan
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (32)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (8)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)