atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Wersja finalna BoberDasha i kilka słów o Retro Tools z 2025-02-09 16:14 (9)
Obudowa 1090 XL z 2025-02-05 12:14 (22)
Kalendarz 2025 o Atari z 2025-01-25 00:44 (10)
Dalsze rozkminy "construction kit" z 2025-01-16 15:46 (5)
Piszemy grę na... NES! z 2025-01-11 12:57 (7)
Będziemy testować "LCS" na Atari ST z 2025-01-09 01:44 (3)
Za chwilę Last Party 2025 z 2025-01-01 20:42 (21)
Szczęśliwego Nowego Roku 2025! z 2024-12-31 21:50 (3)
Wesołych Świąt 2024! z 2024-12-23 20:58 (17)
Trzecia "Mapa pamięci" z 2024-12-20 10:08 (12)
Historie z K.W.A.S. #35 z 2024-12-15 11:56 (4)
Time Wizard Deluxe Edition z 2024-12-13 11:42 (7)
Wyniki Silly Venture 2024 Winter Edition z 2024-12-09 21:04 (17)
Ruszyła edycja zimowa Silly Venture 2024 z 2024-12-06 08:48 (16)
Historia Robbo w J2ME (Java) z 2024-12-04 20:10 (6)
Spowiedź autora symulatora lotu z 2024-12-01 13:44 (10)
11-latek naprawia komputer szachowy z 2024-11-30 12:08 (8)
Tajemnice Atari 5200 (KWAS #35) z 2024-11-27 00:44 (10)
Spotkanie z autorem gry "F-16 Falcon Strike" z 2024-11-22 15:06 (3)
Jak Xorcerer zrobił grafikę do dema STE? z 2024-11-22 14:12 (6)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2025-02-04
Liczba katalogów: 8636, liczba plików: 38597
Zmian katalogów: 61, zmian plików: 244

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2985 MB

Katalog gier (konwencja TOSEC)
Aktualizacja: 2021-07-11

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Nowa gra ST/STE "Old Towers"
16-bitowe święta

Niespodziewany prezent pod choinkę otrzymali gracze używający maszyn Atari ST/STE. Andy Noble postanowił podrzucić na święta nową grę dla fanów produkcji logicznych. Jest to konwersja produkcji grupy RetroSouls dla konsoli Sega Mega Drive. Akcja rozgrywa się wewnątrz ogromnej wieży wypełnionej łamigłówkami. Koncepcja gry polega na zebraniu żółtych kropek i unikaniu pułapek, złych robali i innych przeszkód. Niektórym osobom przypomina mechanikę gry "Stone Age" (hi Adaś!), chociaż według mnie jest dużo bardziej dynamiczna.



O czym to jest?

W grze wcielamy się w małego ludka, który porusza się w pionowej wieży, zbierając żółte kropy czy też monety. Nasz bohater potrafi biec we wszystkich czterech kierunkach. Jednak gdy już zacznie się poruszać, jego pęd jest kontynuowany w tym kierunku, aż do zetknięcia się ze ścianą lub przedmiotem. Dopiero wtedy, jesteśmy wstanie zmienić kierunek jego ruchu. Po zebraniu wszystkich żółtych kropek, można udać się w stronę „klocka” symbolizującego wyjście i przejść na następny poziom.



A wygląda to tak

Patrząc pod kątem grafiki jest to świetnie przygotowany pixel-art. Może nie epatuje wielopoziomowymi paralaksami, sprite'ami na cały ekran czy feerią barw na przerwaniach. Jednak połączenie zgrabnych animacji z płynnym przewijaniem, powoduje że wizualna strona gry idealnie komponuje się z rozgrywką. Graficzny poziom tej wersji, jest moim zdaniem blisko odsłony na konsole Sega Mega Drive (może poza brakiem paralaksy tła).



Poniżej, dla porównania, screen z wersji na Sega Mega Drive:



Słychać czy nie słychać?

Żeby nie było za słodko, to nieco zawiodła mnie oprawa muzyczno-dźwiękowa. Nie żeby był to poziom wczesnego blipania Yamahy aka Whitaker, ale brakuje jej pazura. Lub po prostu wersji dźwiękowej na STE. Wersja na konsolę Segi idealnie mixuje styl chiptuna z digiefektami. Była by to idealna mieszanka do przeniesienia tego combo na YM-DMA w wersji STE. Jeżeli jednak posłuchamy oprawy dźwiękowej tylko pod kątem chipa muzycznego serii ST, można uznać, że jest dobrze. Twórcy udało się zgrabnie połączyć efekty dźwiękowe z melodiami na YM. Za muzykę w wersji Sega Mega Drive odpowiada Oleg Nitkitin (niestety nie jestem pewien, kto przeniósł oprawę dźwiękową na Atari ST). Na ekranie tytułowym przygrywa zgrabny utwór, nie raniący uszu, zaś w czasie gry mamy mix utworu Popcorn. W porównaniu z wersją na Sega Mega Drive brakuje jednego z utworów, który towarzyszył tej wersji.



Da się grać?

Powiadają, że na bezrybiu i rak ryba, i że zawsze jest przyjemność zagrania w coś nowego. Ale jako fan dobrych gier logicznych jestem bardzo zadowolony z tej konwersji. Produkcja jest dopracowana, sprawia dużo radości i pokazuje, że na ST jest w co grać. Czyli jadąc klasykiem, „w Sylwestra będę grał w grę”.



Filmik z fragmentem rozgrywki:



Gra jest do pobrania ze strony autora (tam jest tylko obraz całej dyskietki w formacie ST), ale mamy też ją w naszym archiwum gier ST/STE w formacie ST oraz bezpośrednio uruchamialnego PRG (Kaz: dzięki Filippo!). Szczerze zachęcam do pobrania i pogrania!



2021-12-28 08:57 by Hospes
komentarzy: 28
Kaz @2021-12-28 09:04:27
Ciekawostką jest to, że autor Andy Noble ma w CV pracę w... Mirage Ltd w latach 1992-1993. Wysłałem zapytanie do niego, czy to jest TO Mirage :)
Hsp @2021-12-28 12:31:03
KAZ: To jeszcze może zadaj pytanie o wersję muzyki na STe :) Ta z SEGI MD wydaje się do zrobienia w combo YM-DMA.
Kaz @2021-12-28 12:45:59
Zadam! A mam już odpowiedź na pytanie o Mirage i o to, kto wykonał muzykę na ST (to pytanie padło w nowince). Muzyka pochodzi z wersji dla ZX Spectrum, jej autorem jest właśnie Oleg Nikitin. Andy napisał własną procedurę odtwarzania na ST i dane pochodzą bezpośrednio z ZX Spectrum.

Jeżeli chodzi o Mirage, to był to software developer i wydawca w Anglii, prawdopodobnie tylko zbieżność nazw. Zadałem na wszelki wypadek to pytanie Tomkowi Mazurowi z polskiego Mirage, czy nie mieli jakiejś filii w Anglii.

Dodam jeszcze, że plik ST czyli obraz dyskietki to jest 880 KB, ale gra jako PRG ma zaledwie 260 KB.
Fgu @2021-12-28 19:04:06
Gdyby tak zrobili na fizycznym nośniku...byłoby co półce pt. Atari. Co postawic
Kroll @2021-12-28 19:30:27
@Hospes, dzieki za info, przeoczyłem tą nowinkę wcześniej np. na atari-forum.com. Zgadzam sie z Toba w zupelności co do oprawy muzycznej, a ze podobnie jak ty lubie gry logiczne to dzisiaj chwile pograłem i i naprawde warto w to pograć, dodam ze bez problemu chodzi takze na F030 (gra uruchomiona w trybie ST-Low)
Hospess @2021-12-28 20:15:09
@Fgu Odnośnie pudełek to właśnie przed chwilką dotarł do mnie BOX Droida na STe. Zrobię ładnego unboxa i wrzucę na AOLa. (Dzięki Adaś i Piter za zgrabną dystrybucję na terenie 3City ;))
Lopez @2021-12-29 08:47:19
"ale mamy też ją w naszym archiwum gier ST/STE"

coś więcej o naszym archiwum? :)
xorcerer @2021-12-29 11:42:57
A może równolegle muzyczka po MIDI?
Hospess @2021-12-29 11:49:25
@xorcerer: To już trzeba by KAZa złapać, żeby "podkręcił" autora na tego typu rozwiązanie. Chociaż ja jestem za "muzyczką" YM z kanałem perkusji na STe :)
Na Sedze gra pięknie a to poziom muzyki do doskoczenia przez STe.
xorcerer @2021-12-29 16:40:48
Pełna zgoda, ale po Ultimie IV-tej złapałem bakcyla gier na Atari, które oprócz chiptune'ów również udostępniają równolegle MIDI i można sobie wybierać, przebierać. Poza tym naprawdę dopiero MIDI się nie starzeje... praktycznie nigdy never ever.
xorcerer @2021-12-29 16:45:04
...gwoli jasności: mam 2 różne wyjścia z ST, Covox stereo + oczywiście standard mono. Jak się do tego dołączy zewnętrzne urządzenie odgrywające stereo MIDI, to żeby to razem zgrać potrzebny jest mały mikser. Wtedy dopiero można się bawić.
pirx @2021-12-29 19:54:55
Mirage Ltd., również Mirage Technologies to zupełnie oddzielna i przypadkowo podobnie się nazywająca firma z jukeja - ich największa wtopa i dzieło to "Rise of the Robots". Gra tak zła, że aż niedobra :))))
Torys @2021-12-29 20:50:03
tiny.pl/95pmf
Oj tam jeśli przełknąć średnie sterowanie to RoTR była spoko.
Hospes @2021-12-29 20:52:47
@xorcerer: niestety MIDI np. MT32 i real maszyna, to połączenie ciężkie do zrealizowania. Cały czas czekam na jakiś sprzęt, który połączy wyjście audio ST/E razem z MIDI i puści całość po chinchach na wzmaka. Niby jest RPI i nakładka z MIDI ale ciężka w konfiguracji. Hi AdaśK, który od roku walczy z tym ustrojstwem.
Może ktoś wpadnie na pomysł takie urządzenia? Chętnych pewnie było by sporo np. do pogrania w SCUM na ST
Kaz @2021-12-29 21:43:29
Autor mi napisał, że to jest poza jego możliwościami programistycznymi :). Już z tym dźwiękiem, który jest długo walczył.
Kaz @2021-12-29 21:44:50
Ale rozmarzyliście się ładnie. Jeżeli chodzi o takie MIDI-pudełko do słuchania, Alex ma projekt takowego - trzeba jego, lenia patentowanego, ścigać o to.
Kasia @2021-12-30 08:15:37
Jest "niespodziewany", jak i coraz wiecej softu w ostatnich latach, bo tym atarowskim, czy amigowskum skur, jak tylko sie pokaze prace nad czymkolwiek, to zaraz morde drą, ze to zle, tamto niedobrze, a najlepiej to emulaowac i w ogole grac na plejstejszyn, wiec szkoda czasu na pospolstwo, ktore nagie zdjecia z "bicepsami" tylko publikuje - i ludzie robia w ciszy, a potem tylko publikuja.
Stasia @2021-12-30 09:07:26
Oho komuś że starym rokiem tabletki się pokończyły....
xorcerer @2021-12-30 11:14:21
A propos pudełek MIDI, to ciekawie wygląda propozycja hiszpańskiej OSA Electronics, przede wszystkim dlatego, że mają opcjonalne wyjście XLR, zamiast tych koszmarnie, wiecznie szumiących z definicji cinczy. To jest dla mnie główny argument za i przeważający nad propozycjami z Serdashop, które z każdego chyba innego powodu są ciekawsze (i tańsze, ale to też zależy od wybranej konfiguracji wszystkich tych oferowanych klocków). Mnie teraz nie stać ani na jedno, ani na drugie - i nie jest to żaden priorytet :)

A co do słuchania na raz MIDI, YM i bogowie rzymscy i greccy raczą wiedzieć czego jeszcze, to naprawdę wystarczy byle mixer za 300 złotych. Może to fajny pomysł na sylwestrowe streamy - puścić Loom albo coś jeszcze innego ze starej stajni point-and-click, coby grało na wszystkich fajerkach.

Tę propozycję tylko tak rzuciłem, gwoli patrieblienia razgawora na ciekawy temat, bo to rzeczywiście jest bardzo duże wyzwanie. Origin Systems po Ultimie IV i kiepskiej implementacji tego równoległego plumkania (zresztą chyba nie wyjawionego swoim klientom nawet?) w ogóle dali sobie siana. Po czwórce już tego ficzera nie wstawiali.
Kaz @2021-12-30 11:39:58
Wskażesz przykładowy link to tego "byle miksera" za 300 zł? Z ciekawością obejrzę i rozważę zakup.
jakubd @2021-12-30 12:25:00
Nie wiem ile to ma mieć wejść, ale miksery Behringera można dostać od 200 PLN - i po kolei coraz więcej wejść do wielkich rozmiarów.
Sam mam Behringer XENYX Q802USB do działań na transmisje, głównie robi za kartę dźwiękową USB - 350 PLN, bardzo dobra jakość.
Kaz @2021-12-30 12:33:03
Żeby tak ktoś opowiedział początkującym jasno i od A do Z, jak sprawić, żeby puszczać sobie na swoim ST/STE muzykę MIDI z gier. Ktoś się podejmie takiego poradnika? Może być na żywo to nagramy :D
Hospes @2021-12-30 13:29:20
Ja to widzę takie magiczne pudełeczko, w którym jest MT-32. Do niego wchodzą kabelki, jeden z chincha z wyjścia audio w STE, drugi z MIDI OUT. Potem wychodzą dwa chinche, gdzie jest zmiksowany dzwięk z obu tych kanałów. Stawiam sobie, podłączam i gram. Jak jest wybór między midi a ST, albo mix STE i MIDI (Scum), to wybieram i nic nie muszę przekładać, wgrywać i kombinować.
xorcerer @2021-12-30 13:58:46
Nie wiem dlaczego, ale pomimo zalogowania nie mogę tutaj wklejać linków. Forumowy skrypt na stronie tytułowej w komentarzach twierdzi, że tylko zarejestrowani (gdzie??) użytkownicy moga. Najwyraźniej nie dostąpiłem :)

Można odpalić regularny forumowy wątek nie na stronie głównej: "MIDI pudełka i mini-mixery" co niniejszym popełniam.
Kaz @2021-12-30 14:18:35
Xor - to jest odrębny system od forum. Mogę Ci zarejestrować ksywę to będziesz miał możliwość podawania linków. A w tej chwili podawaj np. ze spacjami h t t p s.
xorcerer @2021-12-30 14:47:23
To ja poproszę grzecznie :) a wątek odpaliłem pod tytułem podanym powyżej :)
Kaz @2021-12-30 21:18:44
Dzięki za wątek! Teraz to się robi jaśniejsze :D
A ksywę zaraz zarejestruję.
Cyprian @2022-01-03 12:14:46
graficznie gra jest zacna, jeśli chodzi o muzykę to faktycznie mogli by poprawić. YM potrafi dużo piękniej grać.

Np. YQN:
soundcloud.com/styqn/tracks
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)

Aktualne tematy
... (19)
ostatni: 11-02-2025 02:31, ccwrc
Let's Make a FujiNet front-end fo... (1)
ostatni: 11-02-2025 02:26, Thomas Cherryhomes
Lutowy sztab warszawski (23)
ostatni: 11-02-2025 01:51, Alex
Atari Super XE (20)
ostatni: 10-02-2025 22:44, bruno_j
Ciekawostki (5620)
ostatni: 10-02-2025 20:24, TheFender
Nowy rok, nowe XF 551 ;) (15)
ostatni: 10-02-2025 20:23, zaxon
Prośba o identyfikacje systemu Tu... (56)
ostatni: 10-02-2025 19:59, baktra
Kupię TOS-a 1.04 do 520 ST (13)
ostatni: 10-02-2025 19:09, moreadzi
Nowe okładki gier (583)
ostatni: 10-02-2025 15:38, lexx
Lovebyte 2025 (4)
ostatni: 10-02-2025 13:04, gorgh
Grupa Zelax - reaktywacja (50)
ostatni: 10-02-2025 11:42, maly_swd
Studio komputerowe Spark - zestaw... (15)
ostatni: 09-02-2025 11:50, pigula
Zmiany w bazie gier, dem, użytków (1028)
ostatni: 08-02-2025 16:01, moby3334
F-16 Falcon Strike (symulator lotu) (95)
ostatni: 08-02-2025 14:31, Roeoender
atari800 5.X a liba8cas (12)
ostatni: 08-02-2025 13:10, atariki50

Kategorie Forum Atarum

Administratorzy: Adam, Cyprian, Jhusak, Kaz
Użytkowników: 2890
Ostatnio zarejestrowany: Robin_DJ
Postów ostatniej doby: 45

Spotkania i zloty/Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (14)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (16)
Tomasz Dajczak i Kaz (22)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (153)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (58)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (46)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»