atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Gatunki cyfrowe I i II z 2024-05-23 05:59 (13)
Noc Muzeów 2024 i retrokomputery z 2024-05-17 19:09 (18)
Przygody kolesia wydane! z 2024-05-11 05:00 (57)
Nowy Graph2Font! z 2024-05-10 10:50 (21)
Dalton robi grę na A2600 z 2024-05-09 06:26 (9)
W końcu "Mikie" na Atari! z 2024-05-03 19:07 (89)
Oświadczenie w sprawie Piotra Kaczorowskiego z 2024-05-02 10:44 (154)
Michaś w końcu na Atari z 2024-04-26 17:33 (33)
RastaConverter – nowa wersja z 2024-04-24 00:47 (22)
Obudowa kombajnu XCF12 z 2024-04-19 16:43 (26)
Time Wizard Deluxe + edytor poziomów z 2024-04-15 17:25 (28)
FORTH rozgryziony! z 2024-04-10 22:20 (18)
Wyniki i stuff z Grawitacji 2024 z 2024-04-07 16:19 (15)
Grawitacja 2024 - zapraszamy! z 2024-04-04 21:39 (2)
Zapowiedź konwersji "Rick Dangerous 2" z 2024-04-01 09:12 (30)
Bardzo krótka relacja z KWAS #33 z 2024-03-25 21:11 (10)
KWAS #33 w Katowicach za moment! z 2024-03-21 13:06 (7)
Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo z 2024-03-15 22:25 (9)
"Zoltar Cosmic Pirates" w sieci z 2024-03-15 12:21 (6)
KWAS #32 z 2024-02-16 00:08 (39)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-05-27
Liczba katalogów: 8380, liczba plików: 36694
Zmian katalogów: 7, zmian plików: 10

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2918 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Nowy Graph2Font!
Mijały eony, mijały ery, mijały stulecia, a potem dziesięciolecia, a program graficzny Tomasza "TeBe" Bieli o nazwie Graph2Font wciąż nie miał aktualizacji, na które graficy go używający czekali z utęsknieniem. Aż do teraz!



Program G2F jest genialny, bo powstały w nim setki współczesnych grafik Atari i właściwie zdominował współczesną demoscenę Atari 8bit. Zdecydowana większość obrazków powstała lub została wygenerowana właśnie w nim, co widać w produkcjach demoscenowych i grach. TeBe przez lata rozwijał to narzędzie, poczynając od małego konwertera grafiki w znaki, jeszcze bez funkcji rysunkowych, aż do pełnoprawnego edytora graficznego. Z drugiej strony, program nie jest pozbawiony wad. Najczęściej można się natknąć na zarzut niejasnego, nieintuicyjnego interfejsu użytkownika oraz funkcjonalności zorientowanych na potrzeby programistów, a nie osób rysujących. W tej sprawie muszę jednak przynajmniej częściowo stanąć w obronie programu - ogarnięcie wszystkich możliwości graficznych Atari chyba jednak nie jest wykonalne w prosty, intuicyjny sposób, bo mimo wszystko wymaga mniejszej lub większej znajomości architektury tego sprzętu, poznania technikaliów specyficznych dla platformy, których wygodniejsze menu czy czytelniejsze okienka nie zastąpią.

Można jednak poprawić to i owo, bo każdy program miewa błędy czy niedoróbki. I od kiedy pamiętam TeBe błyskawicznie i sprawnie wprowadzał poprawki zgłaszane przeze mnie czy innych użytkowników. Chwała mu za to, że latami projekt żył i był rozwijany. Jednak parę lat temu dowiedziałem się od autora, że coraz trudniej ten software aktulizować, a przyczyną było Delphi, w którym G2F powstał. Były jakieś problemy z bibliotekami, które stały się niekompatybilne z nowym Delphi, łatane w jednym miejscu błędy powodowały błędy w innych miejscach, kosztami full licencji, etc. W końcu TeBe potwierdził, że zaprzestaje prac nad G2F, bo edytor jakoś tam działa, a w tych warunkach rozwój programu to tylko strata jego czasu i energii.

Udało mi się przekonać TeBego, żeby udostępnił mi źródła i rozpocząłem podpytywania w środowisku, kto mógłby pomóc w zaktualizowaniu kodu do nowego Delphi. W archiwizacji kodu i przygotowania go dla różnych osób pomógł Misza. W końcu przypadkiem okazało się, w czasie wspólnego mieszkania w pokoju na Lost Party, że mój współlokator Grzegorz "Sun" Żyła jest zaawansowanym programistą Delphi i z chęcią "rzuci okiem". Tak rzucił tylko okiem, że posiedział wiele godzin nad dostosowaniem kodu do nowego kompilatora, wynalazł wszystkie uwspółcześnione, a konieczne biblioteki, a przy okazji wprowadził pierwsze poprawki do G2F. Dzięki temu, pierwszy raz po dłuuuuuuuuuugim okresie czasu mamy nową wersję edytora, mimo, że była groźba, że już nigdy takiej nie będzie. I mamy nowe otwarcie, szansa na kolejne wersje!

Sun napisał mi: "Zrobiona została zmiana kompilatora z Delphi 2007 na Delphi 11.3. Wymagane były zmiany w kodzie aplikacji, główne to:
  • typy danych string i char w nowym wersjach są unicodowe (2-bajtowe), w newralgicznych miejscach należało to zmienić na 1-bajtowe, czyli zamiast Char AnsiChar, String->AnsiString, WideString->String, itp.



  • dostosowanie menu, użyte stare wersje komponentu Toolbar2000 i TBX nie są kompatybilne, na szczęście ja używam trzech wersji TBX i akurat jedna prawie pasowała.

    Przy okazji poprawiłem funkcję zapisu plików - był zgłaszany problem z nadpisywaniem prac. Wynikało to przechowywania w zmiennej i używania potem nazwy pliku w opcji Save As. W toku jest opcja powiększania (skalowania) interfejsu programu - opcja przydatna przy wysokich rozdzielczościach (HDPI, monitory 4K).




    I co dalej? TeBe zgodził się zaprezentować na AtariOnline.pl nową wersję Suna, która numer 4.0.3.13 i jest z 5 maja 2024 roku. Plik g2f.exe ściągamy i wystarczy podmienić go w katalogu, gdzie trzymamy poprzednią wersję, a wszystkie ustawienia i pliki towarzyszące zostaną zachowane. Jest do ściągnięcia w tym wątku, w którym można też zgłaszać inne błędy i sugestie. Bardzo poprosimy grafików czy innych osób używających tego narzędzia o przetestowanie zmian i raporcik. Uwaga! Sun nie obiecuje błyskawicznych poprawek i takiego developmentu jak robił TeBe, żeby to było jasne.

    Jeżeli ktoś nie ma poprzedniej wersji G2F albo plików towarzyszących, zapraszam na stronę TeBego, dedykowaną projektowi: g2f.atari8.info/.

    2024-05-10 10:50 by Kaz
    komentarzy: 21
  • Kaz @2024-05-10 10:56:24
    Zapomniałem jeszcze dodać, że TeBe zgodził się na wrzucenie źródeł na githuba, co kiedyś nastąpi :)
    StreaK @2024-05-10 11:07:04
    Doskonale z tym GITHUBem, ciekawe czy Delphi -> Lazarus obedzie sie bez duzych zmian w kodzie..
    Santyago @2024-05-10 11:11:06
    Grzegorz taki masta? :) no no - dobrze wiedzieć
    mono @2024-05-10 11:42:03
    Świetna wiadomość. Dzięki @Sun! Ja mogę służyć:
    - obsługą 240 linii hires na ekranie,
    - eliminacją śmiecia z prawej przy szerokim ekranie
    przy generowaniu asm. I regułami przy nakładaniu sprajtów i grafiki przy wizualizacji.
    SuN @2024-05-10 12:00:06
    Nie przeceniajmy moich możliwości, ale w Delphi gmeram 28 lat, więc coś tam się udało.
    @StreaK:Przesiadka na Lazarusa to droga przez mękę - komponenty, chyba, że napiszesz :)
    Z tym "wiele godzin" to też bym nie szarżował, najtrudniej to się do czegoś zabrać a potem to już idzie, tym bardziej, że obiecałem, że się uda, więc nie było odwrotu :)
    Kaz @2024-05-10 12:35:38
    Zawsze skromny, szacun!
    SuN @2024-05-10 12:56:36
    Nie, tylko nie ma tu z czego bić piany za bardzo, póki co :)
    vega @2024-05-10 13:35:13
    Super wiadomość! Ten program znacznie podniósł poziom grafik na ATARI :)
    mega kulas @2024-05-10 13:48:20
    Nie lepiej by bylo przepisac na c# ?
    Skierniewice są ok @2024-05-10 15:21:24
    Światowa premiera!
    mono @2024-05-10 18:23:06
    Nie, premiera na dzielni w blokowej siłce w piwnicy. Wiesz jak działa internet i jaki zasięg ma informacja w sieci? Czy będziesz głąbie wypisywał te kretynizmy w kółko?
    blasph @2024-05-10 18:58:03
    @mono ;) pozdraxy :)
    Rastan @2024-05-10 20:39:05
    Zgadzam się z vegą. Ten program przeniósł grafikę Atari w nowy wymiar. Można powiedzieć, że Graph2Font to jest już kultowy program. Fajnie, że jest jego nowa wersja!
    PeBe @2024-05-10 20:49:56
    SuN, no proszę. Niezła nie spodziewają.
    Generalnie brawa dla wszystkich.
    Dla TeBe za. program.
    Dla SuN za wgląd i migrację do nowego, świeżego środowiska Delphi.
    Dla wszystkich, którzy Tworzą w G2F.
    I dla KaZa, za. świetna. nowinę.

    No i czekamy na rozwój sytuacji.
    Philsan @2024-05-10 20:51:36
    Thanks!
    PeBe @2024-05-10 20:53:23
    @mega kulas - jak tylko pojawia się kody na gh to siadaj i działaj.
    Portuj na C# C++ C C%... na cokolwiek na co umiesz.
    Nie licz, że ktoś za. ciebie to zrobi, bo jeżeli zrobi, to ominą cię brawa.
    blasph @2024-05-11 00:09:45
    rozwój "sytuancji" juz niedługo panowie :) scenka opada ..słowo daje słowo :)
    solo/ng @2024-05-11 02:34:49
    praise the sun!
    Kaz @2024-05-11 04:50:27
    Sun - nie poniżaj i nie bagatelizuj wartości swojej pracy. Nawet gdyby trwała 3 minuty to po pierwsze wymagała wiedzy specjalistycznej, której nie ma 99% populacji świata, po drugie wymagała poświęcenia czasu, którego nie poświęciłoby zapewne 99% z tych nielicznych co mają wiedzę. We wszystkich cywilizowanych krajach wiedzę i poświęcenie się docenia, a u nas, nie wiedzieć czemu, nie. Doceniajmy!

    PeBe - dzięki za pochwałę artka, ale wydaje mi się, że moim kluczowym osiągnięciem jest tu inna rzecz - determinacja i cierpliwość przez kilka lat, żeby w końcu wyciągnąć od TeBe źródla oraz żeby wypytywać każdego kto się nawinie o pomoc w ruszeniu tematu. Przecież rozwój G2F się zakończył i groziło nam, ludziom korzystającym, że już nigdy nie powstanie nawet najmniejsza poprawka. Dlatego jestem taki szczęśliwy z przełomu i wdzięczny TeBemu i Sunowi.
    zbyti @2024-05-24 17:48:26
    @Kaz "której nie ma 99% populacji świata," bo im ta wiedza nie jest potrzeba a nie dlatego, że jest niedostępna. Gdyby wziąć pod uwagę tych dla których jest dostępna to bym napisał 95% :P
    zbyti @2024-05-24 17:51:42
    co za wariaci piszą w Pascalu a AD 2024?
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Dude Story - wydanie fizyczne gry (30)
    ostatni: 28-05-2024 20:02, pancio
    Atari 1050 z Mega Speedy 1050 (16)
    ostatni: 28-05-2024 18:42, pancio
    MIDIcar czyli MIDI na Atari8 (220)
    ostatni: 28-05-2024 18:29, pancio
    Sprawa Piotra Kaczorowskiego (53)
    ostatni: 28-05-2024 18:16, pancio
    Montaż TURBO UM do magnetofonu (85)
    ostatni: 28-05-2024 15:04, Azdul
    Emulatorowanie przenośne. (91)
    ostatni: 28-05-2024 11:57, streak
    Silly Venture 2024SE - United ATA... (50)
    ostatni: 28-05-2024 09:11, greymsb
    Lost Party 2024 (11)
    ostatni: 28-05-2024 00:11, VascoTristesse
    Gra "TONY" (253)
    ostatni: 27-05-2024 13:26, bolo
    Muzycy scenowi... (64)
    ostatni: 26-05-2024 16:14, bruno_j
    Moje materiały wideo z grami na A... (206)
    ostatni: 26-05-2024 14:25, as...
    Time Wizard - gra na ABBUC Softwa... (259)
    ostatni: 26-05-2024 07:23, Vidol
    Atari przejmuje Intellivision (3)
    ostatni: 26-05-2024 04:28, as...
    Action! - co robie źle ? (23)
    ostatni: 24-05-2024 19:08, tebe
    Giełda retro Katowice / Gliwice /... (12)
    ostatni: 23-05-2024 16:28, sun

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2797
    Ostatnio zarejestrowany: sdsi
    Postów ostatniej doby: 78

    Spotkania i zloty / Meetings & Parties

    Najbliższe imprezy
    link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

    KWAS

    Kalendarz AOL


    Społeczność/Community


    Rozmawiali
    Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (12)
    Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (12)
    Tomasz Dajczak i Kaz (21)
    Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
    Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
    F#READY i Dracon (22)
    Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
    KATOD i TDC (15)
    Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
    Romuald Bacza i Ramos (16)
    Śledzenie Amentesa i Larek (9)
    Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
    TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
    Rob Jaeger i Emu (53)
    Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
    Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
    Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
    Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
    Marek Bojarski i Kaz (0)
    Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
    «« nowszestarsze »»

    Stragan
    Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
    "mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (27)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (36)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»