Zapomniane hasło?   Poproś o członkostwo
|
||
0-9 | A | B | C | D |
E | F | G | H | I |
J | K | L | M | N |
O | P | Q | R | S |
T | U | V | W | X |
Y | Z | inne |
Scramble |
Koder Paul „Playsoft” Lay oraz wspierający go grafik Harvey Kong Tin w ostatnich latach przygotowali kilka pamiętnych gierek na małe Atari: Strictly Gone Bananas, Blowsub i AtariBlast! Tym razem przyjemnie zaskoczyli graczy konwersją klasycznej gry automatowej Scramble z 1981 roku, będącej kamieniem milowym w historii scrollowanych strzelanek. W swoim czasie nie została ona oficjalnie przeniesiona na żaden popularny u nas ośmiobitowiec, natomiast dobrze znany jest jej sequel Super Cobra, gra stanowiła też inspirację np. do Caverns of Mars. Trzeba wspomnieć, że powstało pewne zamieszanie z wersjami tej gry i mamy obecnie dwie na naszą ulubioną platformę. Playsoft pracował równolegle nad wersją na konsolę Atari 5200 (konstrukcyjnie bliźniaczo podobną do małego Atari) i ją opublikował jako pierwszą. Po tygodniu Mike „Homesoft” Langer bez konsultacji z autorem wrzucił na AtariAge swoją 8-bitową konwersję tego, co przygotował Playsoft na 5200. Tym samym niejako wymusił publikację dzień później „oficjalnej” wersji Paula Laya na małe Atari i tę należy uważać za wzorcową. Gra jest dynamiczna, dopracowana (spójrzcie na animacje obiektów nieobecne w oryginalnej wersji arcade) i po prostu... „miodna”. Ukryto w niej kilka Easter eggów – żeby je wszystkie zobaczyć, trzeba kilkukrotnie przejść dostępne levele. Zgodnie z deklaracją autora gra wspiera sterowanie padem od Segi. Jedyne, czego tak na oko brakuje, to dostosowania kolorów NTSC do wersji PAL. RetroBorsuk i Larek zdążyli już wypuścić filmik z rozgrywki (a dokładniej: grali w nieoficjalną wersję Homesofta): Klawiszologia: • spacja – bomby, • P – pauza, • R – wyjście do ekranu głównego. Na ekranie początkowym możemy zmienić ustawienia gry, m.in. poziom trudności, wielkość naszego statku, szybkość rakiet i liczbę żyć. Plik XEX można pobrać stąd. Miłej zabawy! 2018-08-12 23:13 by "Adam"
komentarzy: 55 |
larek @2018-08-13 01:01:53 |
Renton @2018-08-13 07:21:29 |
_rocky @2018-08-13 09:40:55 |
larek @2018-08-13 10:04:27 |
xxl @2018-08-13 10:40:53 |
GRooBY @2018-08-13 12:00:20 |
the fender @2018-08-13 12:24:06 |
pajero @2018-08-13 12:31:01 |
adolfinio @2018-08-13 12:55:21 |
IRATA4 @2018-08-13 17:26:19 |
Adam @2018-08-13 17:49:51 |
the fender @2018-08-13 18:13:10 |
RetroBorsuk @2018-08-13 18:18:37 |
Rastan @2018-08-13 19:40:57 |
the fender @2018-08-13 21:44:44 |
Rastan @2018-08-13 21:54:57 |
Rastan @2018-08-13 21:56:32 |
the fender @2018-08-13 22:13:00 |
Irata4 @2018-08-14 05:44:53 |
the fender @2018-08-14 10:00:14 |
Jacques @2018-08-14 11:45:53 |
Yosh @2018-08-14 14:18:26 |
the fender @2018-08-14 14:30:32 |
Adam @2018-08-14 23:29:00 |
Gra nie musi być realistyczna, aby była dobra... Szczególnie przy prostych grach konieczne są uproszczenia, aby gameplay skutecznie wciągał. Praktycznie w każdą grę 8-bitową są wpisane jakieś konwencje, które niewiele mają wspólnego z realnym życiem - bo i po co? Tutaj mamy np. wymuszony scrolling, brak realistycznej fizyki ruchu rakiety, nieograniczoną liczbę pocisków i bomb, istnienie kolejnych "żyć" rakiety. W takim np. RR samolot zachowuje się jak motorówka - każdy kontakt z brzegiem rzeki kończy się rozbiciem. Takie są zasady tej gry, łapie się je szybko podczas pierwszej rozgrywki ;)
A czytałeś opis RetroBorsuka? On podaje "wyjaśnienie" dla Scramble: pisze, że "musimy tankować w locie opary ze zniszczonych przez nas zbiorników paliwa". No i co - można? Można ;) |
sotb @2018-08-15 07:27:57 |
tebe @2018-08-15 08:27:14 |
RetroBorsuk @2018-08-15 09:48:48 |
Buhehe. Doszukiwanie sie realizmu w 8 bitowych strzelankach. Ogarnijcie sie chlopaki... Chyba, ze sobie jaja robicie, no the fender to wiem ze jajcarz 😜. W retrograch potrzeba dolozyc wyobraźnie, zaakceptować uproszczenia, odnale¾ć w sobie w trakcie rozgrywki siebie sprzed lat. Sprawia marudom 😜niektórym przyjemność to Atari jeszcze? Dzisiaj wykręce jakiś fajny rekord w Scramble! Pozdro all! |
urborg @2018-08-15 09:54:25 |
Nie wiem czy wszyscy są tego świadomi ale gra zawiera liczne elementy podprogowe. Czyli obrazy wyświetlające się na krótką chwilę których odbiorca nie zauważa, ale wkodowują się one w jego podświadomość. Tutaj tym przekazem podprogowym jest znaczek Atari pojawiający się na miejscu każdego zniszczonego obiektu. Zalecałbym ostrożność, bo nie do końca wiadomo czym może skutkować długotrwałe granie w tą gre? ;) |
the fender @2018-08-15 10:44:23 |
Uwielbiam wybiórcze traktowanie moich komentarzy. Przecież po pierwsze jest tam coś takiego ":)" a po drugie napisałem "oczywiście dalej sądzę, że gra jest super". A poza tym, jak to doskonale wyczuł RetroBorsuk - jajcuję. Bo gdzie, jak nie tutaj :D Oczywiście grając w tego typu gry człowiek nigdy się nie zastanawia co jest realistyczne a co nie. Ale jednak, po krótkiej filozoficznej refleksji ... no kurde, mistrzostwo świata - tankujemy paliwo poprzez jego destrukcję :o (tutaj gif kota z rozdziawioną paszczą). Faktycznie, nie doczytałem recki Borsuka i jego teoria ma sens - pochłaniamy opary :D Tak więc powstała nie dość, że świetna strzelanka to w dodatku trenażer jazdy na oparach :o ;) @tebe: :D masz coraz lepsze te komentarze, pomału można wyczuć Twój indywidualny styl. Pracuj dalej a wkrótce zostaniesz wujkiem Staszkiem mistrzem ciętej riposty :) @urborg: ale przy kolejnym przejściu (dzięki Borsuku!) obserwujemy efektowne eksplozje :) |
IRATA4 @2018-08-15 13:38:13 |
@the fender - nie znasz się i tankować kosmicznych pojazdów nie umiesz ,do tego w tej grze pierw się tankuje swoją rakietę ,a później detonuje zbiornik/kontener z paliwem by wróg nie mógł tankować swoich pojazdów ,nie jest to pokazane ,w zasadzie jest ,dzieje się ale ty tego nie widzisz ze względu na niska rozdziałkę , myślisz że te wszystkie kontenery z wachą są porozstawiane dla ciebie ???,opanuj się ;-D. |
interceptor @2018-08-15 13:43:31 |
Pin @2018-08-15 15:01:17 |
the fender @2018-08-15 15:04:26 |
@irata4: no tak myślałem, że właśnie coś cały czas umyka mojej uwadze :) No ale dzięki, teraz już mogę grać spokojniej wiedząc co dzieje się w tle :) I tak, właśnie też coś mi nie pasowało z tą rozdziałką, ale nie potrafiłem jej zmienić. Na którym klawiszu to robisz, bo gdzieś czytałem że pod Altirrą na F16 ale ja nie mam takiego. Chyba że trzeba 4x nacisnąć F4 albo może F10 i F6 jednocześnie? Jak myślisz ? :D |
the fender @2018-08-15 15:05:24 |
RetroBorsuk @2018-08-15 15:45:38 |
SCRAMBLE: Aktualizacja wpisu na Retro Na Gazie i macie nowy rekord do pobicia jakby kto chciał. Gra 3 razy zapętlona na 3 życiach. Wszystkie ważne ustawienia na: NORMAL. 101 920 punktów. Szkoda, że nie ma później dodatków. RR: Wg historyjki gry / opisu - lecimy tak nisko korytem rzeki, aby nas wróg radarami nie wykrył hehe. Kto by wnikał. Gra się świetnie. Zapraszam do pobicia rekordu! |
Darque @2018-08-15 16:14:25 |
blasph @2018-08-15 18:42:43 |
blasph @2018-08-15 19:17:59 |
Pafnucz Humipowicz @2018-08-15 21:24:35 |
unreal @2018-08-15 21:44:09 |
the fender @2018-08-16 07:48:01 |
Hans Klops @2018-08-16 22:25:01 |
gonzo @2018-08-17 01:06:14 |
_greblus_ @2018-08-17 09:37:47 |
larek @2018-08-17 14:00:26 |
urborg @2018-08-17 21:44:59 |
Przyznam się że jeszcze nie grałem. Między innymi dlatego że nie chcę sobie psuć przyjemności zagrania na prawdziwym atari uruchamiając grę na jakimś emulatorze. Mam pytanie do tych co grali. Na czym najlepiej grać? Rozumiem że standardowo jest to joystick plus klawisz spacji. Podobno gra wspiera pada od Segi. Tylko której? Mam Genesisa, czy grając na takim padzie spacja jest zbedna? Fajnie jakby działały pady od Atari 7800, próbował ktoś? |
RetroBorsuk @2018-08-17 22:15:12 |
RetroBorsuk @2018-08-17 22:16:59 |
Pin @2018-08-18 09:12:07 |
blasph @2018-08-18 23:46:09 |
Rybags @2018-08-20 01:28:37 |
Peri Noid @2018-08-28 20:58:59 |
Peri Noid @2018-08-28 20:59:38 |
Kaz @2018-08-30 18:24:22 |
tebe @2019-02-10 09:40:45 |
«« nowsze | starsze »» |
1. Biuro |
2. Grafika |
3. Muzyka |
4. Programowanie |
5. Magnetofon |
6. Stacja dyskietek |
7. DOS-y |
8. ROM-y |
9. Rozne |
A. Schematy |
B. Emulatory |
C. Edukacyjne |
D. Komunikacja |
E. Diagnostyczne |
F. Archiwizowanie i kompresowanie |
!info |
Z. Inne platformy |
«« nowsze | starsze »» |