atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
"Gramy" na Nie-Atari we Wrocławiu z 2018-03-22 13:03 (24)
Wyniki Forever 2018 z 2018-03-19 17:38 (24)
Zaproszenie na JagNES z 2018-03-17 19:55 (15)
Pamiętamy Vulgara z 2018-03-16 22:14 (5)
Forever 2018 z 2018-03-16 17:43 (26)
Odkopany artykuł: „Atari – satelitarnym tunerem” z 2018-03-14 23:46 (8)
"Paski grozy" na Atari 2600 z 2018-03-11 08:13 (21)
Nowe w Bibliotece Atarowca z 2018-03-05 12:17 (22)
Nowa gra "Stunt Car Racer" z 2018-02-28 21:11 (111)
In nihilum reverteris z 2018-02-24 16:14 (42)
Nowy RECOIL z 2018-02-20 22:21 (9)
U nas znowu filmowo z 2018-02-19 18:08 (3)
Relacja z KWAS 13 z 2018-02-14 14:22 (13)
Grawitacja 2018! z 2018-02-06 16:36 (10)
KWAS 13 w Sopocie z 2018-01-29 18:46 (27)
Zbierajmy papiery! z 2018-01-28 02:52 (26)
Reedycja kolejnej klasycznej książki: „Atari Basic” z 2018-01-24 23:30 (11)
Wykład o demoscenie z 2018-01-16 17:54 (33)
Różności z ostatnich tygodni z 2018-01-14 19:21 (21)
Pismo "Astronomia" z nami z 2018-01-12 16:12 (9)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (2)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-03-16
Liczba katalogów: 8377, liczba plików: 36679
Zmian katalogów: 0, zmian plików: 0

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2817 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Tryb GR.0.9
Kolejny odcinek opowieści Bobby Clarka o jego eksperymentach z trybami graficznymi i ich mieszaniem. Każdy z poprzednich jego artków na AtariOnline.pl traktował o jednym trybie graficznym:

  • Super IRG
  • Super IRG 2
  • Super 0
  • DIN

    Warto się z nimi zapoznać przed przeczytaniem dzisiejszego odcinka o trybie GRAPHICS 0.9. Warto też pamiętać, że Bobby pracuje na komputerach NTSC, które w zakresie omawianych w artykule kolorów i artefaktów mogą się nieco różnić od komputerów PAL.





    Robert "Synthpopalooza" Clark napisał:



    GRAPHICS 0 + GTIA

    Ostatnio przedstawiłem serię artykułów o nowych, programowych trybach graficznych Atari. Dodatkowe kolory generuje się w nich przez przełączanie dwóch zestawów znaków przechowywanych w pamięci RAM. Cała moja praca nad nowymi trybami oparta jest na koncepcji Billa Kendricka i jego trybu Super IRG, który wykorzystał do stworzenia w 1998 roku gry „Gem Drop”. Podstawą pomysłu zwiększenia liczby kolorów na ekranie jest tam użycie trybów ANTIC 4/5 (GRAPHICS 12/13) i przełączanie się co przerwanie VBI między dwoma zestawami znaków za pomocą rejestru w komórce 756. Zastosowałem tą technikę do innych standardowych trybach graficznych i uzyskałem osiemnaście dodatkowych trybów znakowych. Obecnie tworzę edytor fontów, który pozwoli projektować fonty dla tych dziewiętnastu trybów.

    Poprzednio opisywałem i podawałem przykłady trybu Super IRG, Super IRG 2, Super 0 oraz DIN. Tym razem przedstawię pięć nowych znakowych trybów programowych, w których używa się znacznika GTIA (komórka 623), aby włączyć GTIA w trybie znakowym.



    GRAFIKA GTIA

    W 1982 roku Atari wprowadziło nowy chip GTIA do swoich maszynek, najpierw do Atari 1200XL. Chip pozwalał uzyskać trzy nowe tryby graficzne, które zostały dodane do systemu operacyjnego:

  • GRAPHICS 9 – 16 odcieni jednego koloru
  • GRAPHICS 10 – 9 kolorów, paleta w rejestrach 704-712
  • GRAPHICS 11 – 15 kolorów w jednym odcieniu plus tło

    Wszystkie te tryby mają rozdzielczość 80x192 i wspaniale rozszerzają możliwości graficzne Atari. Dzięki GTIA zyskaliśmy też podwojoną paletę Atari – do 256 kolorów.

    Warto zauważyć, że tryby GTIA mogą być kontrolowane przez rejestr PRIOR (623), który używany jest również do grafiki PMG. Wartości tego rejestru kontrolują zachowanie układu GTIA:

    POKE 623, 64 ustawia ekran w tryb GRAPHICS 9 (jeden kolor w wielu odcieniach)
    POKE 623, 128 ustawia ekran w tryb GRAPHICS 10 (paleta kolorów)
    POKE 623, 192 ustawia ekran w tryb GRAPHICS 11 (wiele kolorów w jednym odcieniu)

    Możliwe jest również ustawienie znacznika GTIA w trybie GRAPHICS 0 (i innych trybach tekstowych), co daje interesujące efekty. Do celów niniejszego artykułu wykorzystamy właśnie GTIA ustawione w trybie GRAPHICS 0. Da nam to dostęp do trzech sprzętowych trybów graficznych bazujących na GR.0, ale z grafiką w stylu GTIA. Te trzy tryby tworzą podstawy wszystkich programowych trybów graficznych GTIA, o których będę pisał w artykule.

    W dalszej części tekstu, gdy będę miał na myśli tryb GRAPHICS 0 z grafiką ustawioną w tryb GRAPHICS 9, będę posługiwał się nazwą GRAPHICS 0.9, a gdy będę używał sformułowania GRAPHICS 0.11 będzie to oznaczało GRAPHICS 0 z ustawionym trybem GTIA GRAPHICS 11.



    UŻYWANIE GTIA W TRYBIE GRAPHICS 0

    W poprzednim artykule widzieliśmy, że kiedy projektujemy znaki dla trybów ANTIC 4/ANTIC 5 to używamy siatki o rozmiarach 4 na 8 pikseli i czterech kolorów na znak. Projektowanie znaków w trybach GTIA wygląda inaczej niż w ANTIC 4/5, każdy znak ma siatkę 2 na 8 pikseli. Każdy piksel w siatce tworzony jest z 4 bitów (nibble). Jest 16 możliwych kombinacji nibble, które mogą tworzyć między 9 a 16 kolorów na piksel, zależnie od wybranego sprzętowego trybu GTIA. Opiszę szczegóły tych trzech sprzętowych trybów, bo będzie to potem przydatne w kontekście nowych trybów GTIA z przełączanymi znakami.



    GRAPHICS 0.9

    Ten tryb zasadniczo wyświetla odcienie jednego koloru. Kolor można ustawić przez zaPOKEowanie wartością 16 lub jej wielokrotnością rejestru 712 lub przez użycie komendy SETCOLOR 4,KOLOR,0 gdzie KOLOR ma wartość między 0 a 15. Poniżej ilustracja pokazująca siatkę przykładowego znaku w GRAPHICS 0.9 oraz paleta tego trybu i wyjaśnienie, jakim kolorom odpowiadają poszczególne kombinacje nibbli.





    Wartość 0 daje naciemniejszy odcień, 15 najjaśniejszy. Ponadto, kiedy znak jest w inwersji, także kombinacja bitów jest odwrocona, 0001 staje się kolorem 15 (najjaśniejszym odcieniem), a 1111 staje się kolorem 0 (tłem).

    Możliwe jest zaprojektowanie liter w tym trybie, ale aby były czytelne należałoby użyć dwóch znaków na jedną literę. Dobrą praktyką byłoby tu użycie małych i dużych znaków danej litery do zrobienia liter oraz zestawu cyfr 0-9 i odpowiednich znaków uzyskiwanych przez klawisz SHIFT do zrobienia cyfr. Przykład:



    Zaprojektowałem przykładowy zestaw czcionek dla trybu GRAPHICS 0.9 i program, który je wyświetla. Program GTIA09.BAS zapisze fonty na dysk, Program GR09DEMO.BAS załaduje je do pamięci, ustawi ekran w tryb GRAPHICS 0.9 i wyświetli przykładową grafikę.



    Dyskietka ze wspomnianymi wyżej programami tutaj. Ciąg dalszy nastąpi...

    2011-03-19 17:43 by Kaz
    komentarzy: 0
  • nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    XEX2WAV (10)
    ostatni: 30-04-2024 21:06, gienekp
    Majowy sztab dla Warszawy (10)
    ostatni: 30-04-2024 18:15, as...
    ACSI2STM - nowy dysk twardy ACSI ... (13)
    ostatni: 30-04-2024 17:19, grzybson
    Jak to zrobic bez... [$@^0] (19)
    ostatni: 30-04-2024 17:12, as...
    The400 (72)
    ostatni: 30-04-2024 11:19, Ataripuzzle
    EmuTOS 1.2 - już dostepny (16)
    ostatni: 30-04-2024 11:14, xorcerer
    TSFX Turbo Blizzard (112)
    ostatni: 30-04-2024 10:16, Peri Noid
    Basic - potrzeba pomocy w napisan... (9)
    ostatni: 30-04-2024 01:55, pirx
    Przypominamy to panu hurtowo (8)
    ostatni: 29-04-2024 22:07, 0xF
    Emulatorowanie przenośne. (58)
    ostatni: 29-04-2024 20:23, Alex
    Niedokładność Fujinet (118)
    ostatni: 29-04-2024 19:02, fokaszalot
    ultraTos - nowy przełącznik 6iu T... (3)
    ostatni: 28-04-2024 14:13, Atari1040
    Zasilacz Atari fx 551 ,1050, 1200... (39)
    ostatni: 26-04-2024 17:46, jhusak
    RastaConverter by Jakub Dębski (919)
    ostatni: 26-04-2024 12:37, gienekp
    Najmniejsze na świecie Atari 8-bi... (136)
    ostatni: 26-04-2024 09:02, thewasp

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2782
    Ostatnio zarejestrowany: Marek
    Postów ostatniej doby: 36

    Spotkania i zloty / Meetings & Parties

    Najbliższe imprezy
    link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

    KWAS

    Kalendarz AOL


    Społeczność/Community


    Rozmawiali
    Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (12)
    Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (12)
    Tomasz Dajczak i Kaz (21)
    Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
    Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
    F#READY i Dracon (22)
    Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
    KATOD i TDC (15)
    Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
    Romuald Bacza i Ramos (16)
    Śledzenie Amentesa i Larek (9)
    Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
    TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
    Rob Jaeger i Emu (53)
    Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
    Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
    Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
    Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
    Marek Bojarski i Kaz (0)
    Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
    «« nowszestarsze »»

    Stragan
    Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
    "mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (25)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (36)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»