Lyndon Sharp tworzył na ZX Spectrum pod koniec lat '80, stworzył kilka gier z 1-bitową muzyką raz jako programista raz jako muzyk. Jego utworów (na ZX Spectrum) można posłuchać w:
Mig-29 Soviet Fighter
Rally Cross Simulator
Street Gang Football
Super Bike Trans-Am
Twin Turbo V8
Zanthrax
Na Atari umieszczone są w kolekcji Beep'em all 2 i 3. Ciekawostką jest, że tylko on używał tego bardzo rozpoznawalnego silnika grającego, być może powodem był brak edytora... warto dodać, że w powyższych grach autor używał różnych zestawów instrumentów (perkusji). Prezentowany dziś konwerter wykorzystuje jeden z zestawów.
Co do możliwości oraz jak używać edytora na PC to wypowie się Yerzmyey:
Silnik zwany od jego autora "Lyndon Sharp Engine" daje na beeperze 3 kanały dźwięku, tj. dwa tony i perkusję.
Konwertor z pliku XM jest bardzo wygodnym utilsem. Muzykę najlepiej pisać pod MilkyTrackerem
Są dostępne dwie stałe głośności. Pełna w drugim tracku oraz połowa tejże w tracku pierwszym, co pozwala na pogłosy itp, gdy odpowiednio rozmieszcza się nuty w kanałach. (Podczas pisania numeru należy dla wygody wpisać głośność 20 w pierwszym tracku, żeby brzmiało możliwie podobnie do późniejszego właściwego utworu na ZX/XL, co ułatwia komponowanie). W trzecim tracku umieszcza się perkusję.
LS ma zsyntezowany jeden rodzaj tonu, więc w demonstracyjnym pliku XM pośród instrumentów mamy: 1. Tone 2. Drums. Wszystko to zsamplowane z engine'u. Oczywiście na realnym sprzęcie będzie brzmiało inaczej, ale wystarczająco podobnie, żeby wygodnie komponować na PC.
Perkusję uruchamiamy, wybierając instrument "Drums", przełączając na oktawę 4 oraz używając klawiszy Q-Y (czyli C-4 do A-4).
Długość patternu - dowolna (można również dowolnie zmieniać, zależnie od konkretnego patternu). Moduł musi mieć przynajmniej 2 kanały.
Można zmieniać tempo (standardowe, bo BMP będzie przez engine ignorowane), które będzie zbliżone po przerzuceniu na ZX/XL. Tempo należy ustawiać dla konkretnego patternu, w pierwszej linii, komendą Fxx. Jeśli potrzebujecie zmieniać tempo wewnątrz patternu - musicie podzielić go na osobne pomniejsze patterny, aby zawsze ustawiać jedno tempo dla patternu - i to ustawione na jego początku. Oznacza to btw, że oczywiście nie działają żadne komendy XM (oprócz tempa), bo nie piszemy XMa, tylko muzykę beeperową, a MilkyTracker jest tu jedynie chwilowym 'containerem' dla ułatwienia pracy i nie pisania muzyki w assemblerze. Oczywiście sporo rzeczy można sobie spokojnie 'zaemulować' ;) używając wysokiego tempa (np. slide up / slide down mogłoby wyjść przy wystarczająco wysokim tempie, które potem można i tak sobie zwolnić, gdy jest już zbędne. Przynajmniej tak robimy na innych engine'ach, nie testowałem, czy to zadziała na LS).
Tony grają w zakresie od B-1 do A-5. Górne rejestry mogą być średnio stabilne na realnym sprzęcie (wciąż mamy do czynienia z 1-bitowym syntezatorem software'owym),
Co do obsługi konwertera, to opisze go XXL.
Tu XXL, proszę o uwagę - opiszę obsługę konwertera:
W wierszu poleceń wpisujemy xm2GTIAls nazwa_utworu.xm i naciskamy enter. Utworzony plik nazwa_utworu.xex uruchamiamy na Atari XL/XE. Dziękujemy za uwagę. Archiwum z pliczkami do pobrania stąd. Endżoj!
2012-12-29 20:52 by XXL & Yerzmyey
komentarzy: 21
gonzo @2012-12-29 21:39:55
yerzmyey - czy kawałki z dema xl digital są gdzieś dostępne w formacie neo?
Chciałbym, aby programy do konwertowania i kopiowania zaopatrzono w opchę wynajdowania numeru seryjnego plików kasetowych. Ponieważ strona atarimania podaje dziwne dane jak z przygodówki infocom, co wydaje się ponadprzeciętnym wymysłem, chcę poznać moje liczby dla moich kaset i czy warto puszczać na serwer powtórnie PROGRAMY, KTÓRE ORGANOLEPTYCZNIE SĄ TAKIE SAME, ale numer seryjny inny. Jeśli istnieją numery dla Magic Dimension.cas Turbican.cas czy Kaz zakomentuje mi czy faktycznie numery seryjne istniały jako odpowiedź do mojego komentarz Tak przy temacie, bo jest o konwersjach i kopiowaniu wogóle. Ucieszyłbym, że mam naptawdę inne pliczki.
NEOplayer is a great idea ! What about a DOS 2.x version of the NEOplayer program that also runs with a) simple-stereo board by Candle (Covox onboard) b) Covox board by Lotharek c) Thunder Blaster by Abbuc/Hardwaredoc (a Covox cart.)...?!?
The player could first present a setup screen (setup XRAM, setup Covox mem. area) and then an empty DIR-Menu; pressing 1-9 should then display all *.NEO files of that drive and +-*= should choose a file and Return key should play the chosen file.
The current NEOplayer version works only under SDX and also requires Candle`s soundboard. Yet, I wonder who has Candle`s soundboard - or did you mean the simple-stereo board ?!?
-Andreas Koch.
. @2012-12-30 09:10:02
to gdzie pierwsze pojawiło się wykorzystanie beepera do odgrywania dźwięku cyfrowego?
ZX? czy PC?
tak mnie oglądając czy może słuchając tych muzyczek zastanowiło ile maxymalnie udałoby się wycisnąć z ZX, C-64 i Atari po podmienieniu tylko procesora na technologii np. z aktualnych ARM-ów.
Atari miałoby kolorowe prawie filmy w np. 160x200(400) i 128 kolorach
i niezły hires 320x200(400) w iluś tam odcieniach bo kolorowy chyba jednak mógłby konkurować co najwyżej z ZX-em i jego ograniczeniami + digitki i POKEY.
jhusak @2012-12-30 11:59:01
Szanowna kropeczko. A co było wcześniej, ZX czy PC? Pozostała częśc postu - tak, oczywiście. True color, 16 bit dźwięk. Jak najbardziej.
Co do kolorowych prawie filmów 160x200 - to bez żadnych rozszerzeń Ilmenit i spółka to zrobili :) No, może rozszerzenie w stylu HardDrive.
xxl @2012-12-30 12:02:03
PWM bylo znane wczesniej niz powstal PC lub ZX Spectrum (Na Apple2 muzyka jest tworzona w podobny sposob). na zx powstawaly rozne silniki grajace (1-9 kanalow, regulacja glosnosci, sample) bo spektrum ma malo pamieci, pc mial wiecej i mozna sobie bylo pozwolic na odtwarzanie sampli. czy mozna wiecej? mozna - wszystko zalezy od czestotliwosci procesora - wpisz na youtubie PWM music :)
. @2012-12-30 12:33:17
nie chciałbym rozczarowywać ale PC...
czyli mam rozumieć, że na PC?
Bo stawiam, że wiele innych wcześniejszych nie personalnych kompterów też miało głośniczki tyle, że nic nie wiem o możliwościach odgrywania na nich digitek.
. @2012-12-30 12:46:10
a co do PWM :).
niby tak. w końcu beeper w PC natywnie działa na PWM, a odgrywanie na nim digitek to już jest następne zagnieżdżenie...
tylko, że nie chodziło o koncept PWM tylko oprogramowanie, które na komputerze odgrywa w ten sposób digitki.
xxl @2012-12-30 14:32:15
zadaj pytanie inaczej - nie rozumiem o co pytasz
. @2012-12-30 15:22:00
nie ma pytania.
rzeczywiście od strony elektronicznej jest to zaimplementowanie PWM-a i nie ma po co się wgłębiać w temat.
mono @2012-12-30 22:58:14
@Charlie: Thanks. I don't plan DOS2.x version, because I haven't pleasure with programming all operations with CIO :) and because of things I write below. SDX is much more pleasant to work. NEOplay (as all other my players) was planned as SDX tool only and only for Candles SoundBoard. Covox and Thunder Blaster is completely different approach to playing of music (all job is doing by CPU, not by speciallized hardware), and it require rewiriting code of player. "XL Digital" music collection contains routines playing in this manner. Maybe in the future will be version of NEOplay for Covox/Pokey/etc. NEOplay (as all other my players) is not interactive program - all configurations is done by parameters and switches specified in command line (it is possible with SDX, but not with DOS2.x). No menus, no windows, no interactions :). This approach allow use of program with another OS extensions like RUNEXT and commanders like SpartaCommander. Candle's SoundBoard is for now only prototype, but it's possible to test it on VBXE2 hardware (after loading of proper core). Altirra emulator supports SoundBoard too. I think Candle want to release it in near future, so stay tuned. I attached link to NEOplay only for .NEO versions of Yerzmyeys music used in "XL Digital" msx collection.
mono @2012-12-30 23:04:40
@Charlie: NEOplay and MODplay are dedicated for SoundBoard only. Rest of my players are dedicated for POKEY of course :)
ciekawa koncepcja, jeśli chodzi o konwerter i to, gdzie dane domyślnie lądują. Plik 2kB :) - no i całość wygląda tak, by wszystkim żyło się lepiej. Przykładowa muzyczka:
$0c00-0DED $02E0-02E1 run $0C00 $1000-1852
Wyśmienicie zakodowane, działa wyłącznie spod inita ;)-
Kaczor @2012-12-31 21:51:49
No wiem ze nie w temat i ze nie mam polskich znakow w testowym win8, ale Zycze Wszystkim Atarowcom Szczesliwego Nowego 2013 roku, ze szczegolnym naciskiem na udany sylwester ;-)
xxl @2013-01-01 10:42:20
@pin: - userzy mowoczesnych urzadzen i/o moga odpalic program bezposrednio. ci z sio2pc czy sio2sd to wogole nie wiedza ze mozna miec Twoj problem, - userzy oldschoolowi jesli koniecznie chca wkopiowac muzyczke do .atr moga ja uruchomic poprzez xbiosa lub dowolnego inicjalizera jak kazdy dowolny program, oni rowniez nie wiedza, ze mozna miec Twoj problem, - userzy dos moga odpalic muzyczke ladujac z dos biblioteke xbios, rowniez tu nie ma problemu, nieszczesnicy musz sie naklikac - tu proponuje pominac etap "dos" - emulatorowcy po prostu "wrzucaja" wygenerowany programik w okno emulatora i gra muzyka, ci zupelnie nie rozumieja o co Ci Pin chodzi - i na koniec userzy fikusnych dosow na hipsterskich konfiguracjach lub innych homebrew 16bitowych klonach atari xl/xe - mimo, ze uwazam (podobnie jak maksiu) ze "tego swiata sie nie da uratowac" to odpalic muze mozna na kilka sposobow ale gdy je podam nie beda juz wystarczajaco "oryginalne i niezalezne" zeby takie osoby go uzyly :D
- userzy nowoczesnych urządzeń (np. IDE+ po mojemu, choć nie uważam, że SIO2SD itd. z tego powodu jest mniej nowoczesne) mogą uruchomić program (muzyczkę), bo zawsze z pominięciem DOS można to uczynić poprzez init i zbootować to z np. partycji dysku twardego wprost - pytanie tylko po co i dlaczego. Bo jeśli jest to opcja, to luz - ale konieczność - bez sensu w tym przypadku.
- userzy oldschoolowi mogą to zakopać w xBios, jednak trzeba liczyć się z tym, że na chwilę obecną ten oferuje 19200 po SIO, lub do "turbo" należy bez sensu kombinować z podmienianiem biblioteki, która uniwersalna jest w tym sensie pozornie. Do każdej "mutacji" urządzenia, lub "przyspieszacza" należało by podmieniać xBios. Czy to ma być wygodne? Każdy osądzi to według własnego uznania ;)-
- pomijanie dos w tym przypadku, to skrajny bezsens. A czy nie lepiej by było opracować uniwersalnego playera pod np. Sparta DOS X, lub dowolnie inny DOS który odpali każdego muzaka z HDD, lub dowolnie innego wybranego urządzenia totalnie z automatu, bez zbędnych kombinacji z biblioteką do obsługi urządzeń itd.? Czy player wymaga totalnej czystki w pamięci i ponad 60k ram? - chyba nie.
- czy fikuśnym dosem jest Sparta DOS X? Przejdź się do doktora, na takie dolegliwości z automatu przepisują lewatywę :D. Wiesz, sposoby na uruchomienie są, lecz jeśli piszesz program, którego nie można uruchomić w dowolny sposób to sam ograniczasz sobie grono odbiorców. Może źle się wyraziłem, bo faktycznie (jak wspomniałem) z inita jest to do odpalenia bez najmniejszego problemu lecz zrozum, że jeśli istnieje możliwość to można napisać coś tak, by było wygodne w użyciu i by uruchamiało się w dowolnym środowisku. Czy to jest aż tak złe rozwiązanie? Taki player może przecież odpalić na: dosII, xBios, SDX, bez dosu, czy z czegokolwiek tam trzeba ;)- Zastanów się nad tym, jeśli oczywiście chcesz.
xxl @2013-01-03 01:39:09
nie wiem, u mnie dziala... moze dlatego ze uzywam xbiosa a nie dosa a moze dlatego ze mam 8-bitowe atari a nie 16bitowego klona :D
Wiesz, działają u mnie programy dobrze napisane i na szczęście takich jest zdecydowana większość. Widzisz, TBXL np. siedzi pod romem a mimo to uruchamia się normalnie i działa. Twoja muzyczka ma 2kB i wymagania, jak dla niewiedzieć czego. Na pytanie, czy player mógłby zadziałać spod dos otrzymuję tylko bajkową opowiastkę, jakoby że to Ty masz prawdziwe 8-bitowe Atari. Wszyscy cieszą się razem z Tobą. Ja także ;)- Rozmowa z Tobą to po prostu strata czasu.
Pisz sobie jak chcesz, to twój problem ilu użytkowników nie uruchomi twojego programu ;)-