atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Kolekcja muzyczek Jurgiego z 2018-07-21 22:25 (0)
Porty gry "Mercenary" z 2018-07-17 09:25 (14)
Kaz i Kroll o magazynach dyskowych z 2018-07-12 10:53 (31)
Wykład o magazynach dyskowych ST z 2018-07-10 14:28 (8)
Naprawa CA-2001 z 2018-07-04 16:16 (20)
Wywiad z Tadeuszem Trojakiem z 2018-07-01 16:23 (18)
Nowe muzeum retro z 2018-06-28 17:22 (8)
Impreza retro w Okunince z 2018-06-28 16:50 (5)
Nowa książka "Gatunki cyfrowe" z 2018-06-26 16:55 (5)
Gra Pad (v1.84) z 2018-06-18 23:49 (38)
Opisy gier lotniczych z 2018-06-16 18:21 (21)
Pavros o POKEY-u z 2018-06-11 10:34 (18)
Nowy RECOIL z 2018-06-11 01:27 (10)
Nowy scan-doubler z 2018-06-10 10:58 (13)
Minotaur 16K z 2018-06-09 23:37 (11)
Nowy design Atari z 2018-06-04 17:36 (21)
WAP-niak 2018 – wyniki, stuff z 2018-06-03 20:39 (60)
Wywiad z Pinem z 2018-06-03 02:06 (21)
Trwa WAP-niak 2018 z 2018-06-02 01:01 (10)
Wkrótce Pixel Heaven z 2018-05-30 20:40 (12)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
BMPVIEW
Przeglądarka BMPVIEW przeznaczona dla systemu SDX wyświetla za pomocą VBXE niekompresowane obrazki w formacie "BMP Windows 3.x" o rozdzielczości 336x240. Większe formaty zostaną zaprezentowane fragmentarycznie i wypozycjonowane do lewego-dolnego rogu (specyfika formatu BMP - obrazki zapisywane są od najniższej lini na ekranie).

Do działania przeglądarki wymagana jest obecność karty VBXE z rdzeniem FX oraz sterownika S_VBXE.SYS dostępnego na stronie Draco.

Eksperymentalnie obsługiwana jest metoda kompresji RLE, lecz jest to póki co rzecz nie przetestowana do końca.




Ponieważ VBXE pozwala na wyświetlenie 256 kolorów z 21-bitowej palety(każda składowa jest w VBXE 7-bitowa), to każdy możliwy format piksela konwertowany jest do palety 256 kolorów. Każdy piksel obrazka TrueColor konwertowany jest do palety w formacie 332 (domyślnie), 323, 233 lub odcieni szarości. 332 oznacza, że ze składowej R i G brane są po 3 najstarsze bity a ze składowej B tylko 2. Wybranie palety B/W powoduje przetworzenie piksela do 256 odcieni szarości (wg wzoru 0.2989 * R + .5870 * G + 0.1140 * B).




Najprościej wywołać program za pomocą:

BMPVIEW RETWIZ (rozszerzenie .BMP jest dodawane automatycznie)

Program pozwala również na zapisanie najczęściej używanych przełączników w zmiennej środowiskowej BMPVIEW. Parametry zapisane w zmiennej są przetwarzane najpierw, a dopiero później przetwarzane są parametry linii poleceń, tak więc np.

SET BMPVIEW=/X

spowoduje wyświetlanie szczegółowych informacji o bitmapie nawet jeśli w samej linii poleceń nie zostanie wyszczególniony parametr /X.

Sposób wywołania programu:

BMPVIEW [file[.BMP] [/B color] [/P palette] [/T [mmm:]ss[.dd]] [/X]]

gdzie:
  • file to nazwa obrazka,
  • /B pozwala na sztywne ustawienie indeksu koloru tla z palety obrazka -domyślnie program szuka w palecie koloru zbliżonego maksymalnie do czarnego i taki właśnie ustawia jako tło,
  • /P pozwala na wybór formatu palety przy wyświetlaniu obrazków TrueColor - domyślnie jest to 332, a można też ustawić 323, 233 lub BW,
  • /T pozwala określić czas wyświetlania obrazka - domyślnie w
    nieskończoność,
  • /X wyświetla szczegóły o budowie pliku bitmapy.

    Wciśnięcie dowolnego klawisza pozwala w dowolnej chwili zakończyć wyświetlanie obrazka i wrócić do DOS-u.




    Na koniec dodam jeszcze, że posiadacze twardych dysków (lub SIDE) mogą sobie ułatwić życie ustawiając kilka zmiennych systemowych:

    SET PATH=A:>BIN>;CAR:
    SET MANPATH=A:>MAN>;CAR:

    Kiedy skopiujemy pliki BMPVIEW.COM i BMPVIEW.MAN za pomocą:

    COPY BMPVIEW.COM A:>BIN>
    COPY BMPVIEW.MAN A:>MAN>

    w jakieś miejsce na swoim dysku, wtedy program będzie można wywoływać z poziomu dowolnego katalogu na dowolnym dostępnym urządzeniu. Z kolei dokumentację będzie można zawsze podejrzeć za pomocą:

    MAN BMPVIEW

    Oczywiście ścieżki można ustalić sobie dowolnie - ja podałem przykładową
    własną konfigurację.

    Po skonfigurowaniu RUNEXT.SYS wpisem do RUNEXT.CFG:
    BMP,A:>BIN>BMPVIEW.COM,%

    można uruchamiać obrazek wpisując tylko jego nazwę w linii poleceń:

    RETWIZ.BMP

    lub też nazwę z parametrami np.:

    RETWIZ.BMP /T 1:30

    Ustawienia zmiennych systemowych można dodać do pliku CONFIG.SYS lub AUTOEXEC.BAT dzięki czemu będą się one wykonywały automatycznie przy starcie systemu.

    Program można pobrać stąd (dostępne też jako .atr/.arc/.atr.bz2 - wystarczy zmienić rozszerzenie).

    2014-12-20 20:09 by Jerzy "Mono" Kut
    komentarzy: 34
  • xeen @2014-12-20 20:36:19
    dzięki, mono :)
    Jacques @2014-12-20 21:05:05
    Ja też dziękuję, biorę się za testowanie :)
    mono @2014-12-20 21:05:37
    Nie ma za co. Smacznego :)
    Jacques @2014-12-20 21:22:00
    S_VBXE v. 1.02, rdzeń FX 1.26, BMPVIEW krzyczy "Missing VBXEBASE". So jeft? ;-)
    larek @2014-12-20 22:38:54
    Dziękuję. Niestety nie mam VBXE... Może kiedyś... Kusi mnie zrobienie ładnej i kolorowej gry...
    Co to się porobiło z tym światem? Normalnie koniec świata ;-)
    mono @2014-12-20 22:58:24
    Stary S_VBXE - poproszę Draco, żeby zreleasował. Przepraszam za kłopot :/
    mono @2014-12-20 23:06:25
    Tymczasem można uzyć wersji prerelease takiego oto sterownika VBXE.SYS (jest w tym wątku http://atarionline.pl/forum/comments.php... ), który zostanie wypuszczony później. Wykrywa toto VBXE i zostawia symbol w pamięci.
    Jacques @2014-12-20 23:12:39
    Żaden kłopot, a wielka zasługa - dzięki :-)
    pin @2014-12-21 00:52:02
    @Larek - warto. Choć by i ze względu na jakość generowanego obrazu.
    blasph @2014-12-21 01:44:43
    a ile ten vbxe kosztuje z montażem?? mnie tez coraz bardziej kusi:)
    pin @2014-12-21 02:34:45
    Licz w całości do 400pln. Zyskujesz obraz generowany po składowych RGB, i rdzenie do wyboru: GTIA (praktycznie 100% zgodnosci, nawet z dowolnym interlace), FX (nowe fjuczery w tym tryb 80 znaków i rozdziałki typu 640x240), lub rdzeń emulujący SoundBoard (zamiast kabla video custom audio i masz kartę dźwięku), lub rdzeń chyba gtia, lub fx + rozszerzenie 320kB ram.

    Całość konfigurowana z poziomu Atari, czyli konfigurator w pliku, możliwość wgrania rdzenia do FPGA, lub możliwość zmiany konfiguracji rdzenia z poziomu Atari.

    Wsparcie z poziomu Sparta Dos X - sterownik obsługi ekranu na karcie - 80 znaków konsola, nawet z kolorowymi fontami ;)

    Ciekawa rzecz jest to zaprawdę powiadam Ci ;)
    Anon @2014-12-21 09:01:02
    No kurde, 400 za konsolę z kolorowymi fontami to must have ;)
    kris3d @2014-12-21 11:31:24
    @mono, gr8! i szacun na dzielni!:-) Gra na VBXE zaczęła chodzić mi po głowie:)
    Te kolory, ta rozdzielczość...:)
    mono @2014-12-21 13:09:15
    Pin koncentruje się na rzeczach, które są dzisiaj oprogramowane.
    Najmocniejszą stroną VBXE są NOWE możliwości:
    - mapa atrybutów - mechanizm znany z ZX Spectrum i C64, ale tutaj daje znacznie więcej możliwości (regulowane rozmiary atrybutu od oidp 2..32 pikseli hires),
    - nowe tryby graficzne i tekstowe - 2, 16 i 256 kolorowe,
    - całkowicie niezależny od CPU sposób generowania obrazu - CPU działa z pełną prędkością bo ANTIC nie musi generować obrazu i nie spowalnia procesora (realizowane jest tylko odświeżanie pamięci Atari - VBXE ma swoją pamięć i sobie nią sam niezależnie zarządza),
    - 4 palety po 256 kolorów do wykorzystania naraz na ekranie,
    - blitter do operacji na pamięci VBXE - oidp można przesłać ok 130KB na ramkę
    - VBXE ma 512KB własnego RAM
    Warto spojrzeć na:
    - opis VBXE w Atariki: http://atariki.krap.pl/index.php/VBXE
    - programy demonstracyjne dostarczane z rdzeniami karty na stronie Candle'a http://spiflash.org
    - dema grupy Lamers
    - zmodyfikowane gry, tryb i480 Rybags'a i inne opisane w kategorii VBXE w Atariki: http://atariki.krap.pl/index.php/Kategor...
    - i na koniec demo naśladujące cartridge Tomek8 Nosty'ego: http://atarionline.pl/forum/comments.php... a zrobione przeze mnie - tam widać możliwości blittera
    mono @2014-12-21 13:10:45
    A no i można łączyć standardowe możliwości graficzne Atari (ANTIC+GTIA) z trybami VBXE, ponieważ każdy tryb VBXE wyświetlany jest na tzw. overlayu - dodatkowym ekranie rysowanym NAD obrazem z Atari
    Anon2 @2014-12-21 14:06:02
    No za 400 zeta to można mieć kilka atarynek, hehehe. I skoro to takie cudowne, to czemu nie ma w sobie gniazda do podłączenia wprost do monitora PC? :->
    mono @2014-12-21 14:33:45
    Był kiedyś taki eksperymentalny core przygotowany. Trzeba by pytać Konstruktorów (Candle, Electron).
    tebe @2014-12-21 15:36:12
    bo rdzeń jest upchany po brzegi, 1 bajt więcej i się nie skompiluje, jak ma być coś więcej to nowy układ FPGA i koszty jeszcze większe
    mono @2014-12-21 15:46:54
    @kris3d: Mówisz, że drechy nie oklepią mi już facjaty? :D
    Swoje gry możesz już na VBXE realizować bez ograniczeń :)
    voy_ @2014-12-21 18:33:12
    @Anon2: część monitorów i TV chwyta taki sygnał co do reszty, to potrzebujesz dowolnego scandoublera albo kabla DB9/DB15-->SCART.
    pin @2014-12-21 20:24:19
    @Anon2 - mimo wszystko warto. Koszt jest wysoki z racji na cenę układów FPGA - jeśli się nie mylę to sam ten układ w wersji użytej w VBXE kosztuje około 200pln. Całość bez montażu coś koło 350, a 50 to jeśli nie umiesz przylutować kilku kabli ;)

    Każdy ma to, co chce mieć, dowiedziałeś się jakie są możliwości. Oczywiście nikt nikogo nie zmusza do zakupu, montażu itd. W tym względzie każdy ma możliwość wyboru.
    0xF @2014-12-21 21:45:36
    @mono: dla true color proponuję redukcję do palety z 6 poziomami składowych R, G, B.
    anon @2014-12-21 22:27:23
    Głupie pytanie, a jak będzie w przeplocie RGB11,11,11 i RGB 12,12,12 to co wyjdzie z uśrednienia. Sorry, kompletnym lajkonikiem jestem.
    lotharek1977 @2014-12-21 22:41:21
    eeee.....na zlotach montuje vbxe w cenie 300...
    kris3d @2014-12-21 23:22:48
    @mono, Kraków przyjazny Atari z przeróbkami;) Jak będziesz to zapraszam na dłużej, na jakieś mikroParty:) Co do VBXE: muszę przetrzeć szlaki z pomocą gorgha w HiRes, później coś z VBXE, chociaż statyczne obrazki kuszą:)
    mono @2014-12-22 13:27:55
    @kris3d: hi-res to mocny i bardzo niedoceniany tryb (mój ulubiony zresztą). Dzięki za zaproszenie - na pewno skorzystam.

    @0xF: Konwersja TrueColor do B/W wygląda następująco: piksel obrazu (24,32 bit) jest konwertowany do 256-odcieniowej palety wg podanego wzoru. A sama paleta odcienii szarości zawiera wartości (identyczne dla każdej składowej) od 0..255 (oczywiście indeksy parzyste i nieparzyste nie różnią się od siebie bo VBXE ma 7 bitów na składową a nie 8, ale jeśli w przyszłości zostałby zmieniony rdzeń i przetworniki wyjściowe pozwalające uzyskać 8 bitów na składową, to będzie jak znalazł). Czy gdzieś jest błąd w takim podejściu?
    Palety typu 332 itd. obliczane są podobnie choć tutaj ze względu na 256 kolorów w palecie mamy mniejsze pole do manewru - biorę n bitów ze składowej i ustalam nr indeksu w palecie. Składowe palety z kolei obliczane są za pomocą równego podziału 256 możliwych wartości przez odpowiednią ilość bitów i tak dla 2 bitów (4 możliwe wartości składowej) dostaniemy: 0, 85, 170, 255, dla 3 odpowiednio 0, 36, 73, 109, 146, 182, 218, 255.
    mono @2014-12-22 14:00:23
    Można by oczywiście zrobić to lepiej - zrobić sobie histogram kolorów i dopiero ułożyć paletę, ale wtedy trzeba 2x przelecieć treść obrazu - najpierw do histogramu, potem do konwersji piksela na indeks w palecie. Wolne :/
    electron @2014-12-22 14:41:57
    można też dodać mapę kolorów i wykorzystać 4 palety na raz na ekranie
    mono @2014-12-22 15:09:16
    Faktycznie! Dzięki Electron. Zrobi się.
    electron @2014-12-22 19:38:55
    Z tym, że należy pamiętać o przywróceniu domyślnych kolorów z zestawu 0, albo użyć tylko zestawów 1,2,3.
    mono @2014-12-23 10:28:14
    Drac030 poprawił S_VBXE.SYS: http://atarionline.pl/forum/comments.php...
    0xF @2014-12-23 21:18:11
    Mono: chodziło mi o to, aby zamiast palety np. 332, w której jest 8 stopni czerwonego, 8 niebieskiego i tylko 4 zielonego dać paletę, w której jest 6 stopni czerwonego, 6 niebieskiego i 6 zielonego. 6*6*6=216. Każdą składową redukujesz niezależnie z 256 do 6 poziomów przy pomocy tablicy. Potem tylko złożyć te składowe w indeks w palecie. Dzięki temu żadna składową nie jest poszkodowana.
    mono @2014-12-24 00:45:41
    Jasne. Konkretnie podstawą jest pierwiastek sześcienny z 256 = 6.3496042078727974 - stąd 6 i 216. Bardzo dobry pomysł - dzięki.
    mono @2015-01-23 21:31:55
    Po aktualizacje odsyłam do wątku: http://atarionline.pl/forum/comments.php...
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    [Nieaktualne] Książki informatycz... (20)
    ostatni: 22-07-2018 00:57, Dracon
    TinyDOS ---> konkurencja dla xBIO... (6)
    ostatni: 21-07-2018 23:20, xxl
    STe problem (22)
    ostatni: 21-07-2018 23:00, lopezpb
    Atari ST z prockiem 68030 (3)
    ostatni: 21-07-2018 20:19, gwinter
    Silly Venture 2k18 - 10th Celebra... (48)
    ostatni: 21-07-2018 20:02, IRATA4
    Kupię licznik do magnetofonu XCA12 (3)
    ostatni: 21-07-2018 19:57, IRATA4
    Atari ST vs Amiga co było lepsze ... (161)
    ostatni: 21-07-2018 19:53, IRATA4
    15 kHz (341)
    ostatni: 21-07-2018 16:43, makary
    The Adventures of Robbo (88)
    ostatni: 21-07-2018 16:15, IRATA4
    gra na weekend (52)
    ostatni: 21-07-2018 16:11, xxl
    Moje wrażenia po zakupie i kilku ... (79)
    ostatni: 21-07-2018 16:00, IRATA4
    Retro Na Gazie (147)
    ostatni: 20-07-2018 23:54, RetroBorsuk
    Nowa gra od gorgha (176)
    ostatni: 20-07-2018 21:37, gorgh
    sprzedam nadmiary (23)
    ostatni: 20-07-2018 16:30, tooloudtoowide
    .NET 2,0 Programista poszukiwany (6)
    ostatni: 20-07-2018 07:34, adv

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 1861
    Ostatnio zarejestrowany: gwinter
    Postów ostatniej doby: 28

    Społeczność/Community

    Najbliższe imprezy

    Stragan
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (32)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (8)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)