Zapomniane hasło?   Poproś o członkostwo
|
||
nowsze | starsze |
«« nowsze | starsze »» |
0-9 | A | B | C | D |
E | F | G | H | I |
J | K | L | M | N |
O | P | Q | R | S |
T | U | V | W | X |
Y | Z | inne |
BMPVIEW |
Przeglądarka BMPVIEW przeznaczona dla systemu SDX wyświetla za pomocą VBXE niekompresowane obrazki w formacie "BMP Windows 3.x" o rozdzielczości 336x240. Większe formaty zostaną zaprezentowane fragmentarycznie i wypozycjonowane do lewego-dolnego rogu (specyfika formatu BMP - obrazki zapisywane są od najniższej lini na ekranie). Do działania przeglądarki wymagana jest obecność karty VBXE z rdzeniem FX oraz sterownika S_VBXE.SYS dostępnego na stronie Draco. Eksperymentalnie obsługiwana jest metoda kompresji RLE, lecz jest to póki co rzecz nie przetestowana do końca. Ponieważ VBXE pozwala na wyświetlenie 256 kolorów z 21-bitowej palety(każda składowa jest w VBXE 7-bitowa), to każdy możliwy format piksela konwertowany jest do palety 256 kolorów. Każdy piksel obrazka TrueColor konwertowany jest do palety w formacie 332 (domyślnie), 323, 233 lub odcieni szarości. 332 oznacza, że ze składowej R i G brane są po 3 najstarsze bity a ze składowej B tylko 2. Wybranie palety B/W powoduje przetworzenie piksela do 256 odcieni szarości (wg wzoru 0.2989 * R + .5870 * G + 0.1140 * B). Najprościej wywołać program za pomocą: BMPVIEW RETWIZ (rozszerzenie .BMP jest dodawane automatycznie) Program pozwala również na zapisanie najczęściej używanych przełączników w zmiennej środowiskowej BMPVIEW. Parametry zapisane w zmiennej są przetwarzane najpierw, a dopiero później przetwarzane są parametry linii poleceń, tak więc np. SET BMPVIEW=/X spowoduje wyświetlanie szczegółowych informacji o bitmapie nawet jeśli w samej linii poleceń nie zostanie wyszczególniony parametr /X. Sposób wywołania programu: BMPVIEW [file[.BMP] [/B color] [/P palette] [/T [mmm:]ss[.dd]] [/X]] gdzie: nieskończoność, Wciśnięcie dowolnego klawisza pozwala w dowolnej chwili zakończyć wyświetlanie obrazka i wrócić do DOS-u. Na koniec dodam jeszcze, że posiadacze twardych dysków (lub SIDE) mogą sobie ułatwić życie ustawiając kilka zmiennych systemowych: SET PATH=A:>BIN>;CAR: SET MANPATH=A:>MAN>;CAR: Kiedy skopiujemy pliki BMPVIEW.COM i BMPVIEW.MAN za pomocą: COPY BMPVIEW.COM A:>BIN> COPY BMPVIEW.MAN A:>MAN> w jakieś miejsce na swoim dysku, wtedy program będzie można wywoływać z poziomu dowolnego katalogu na dowolnym dostępnym urządzeniu. Z kolei dokumentację będzie można zawsze podejrzeć za pomocą: MAN BMPVIEW Oczywiście ścieżki można ustalić sobie dowolnie - ja podałem przykładową własną konfigurację. Po skonfigurowaniu RUNEXT.SYS wpisem do RUNEXT.CFG: BMP,A:>BIN>BMPVIEW.COM,% można uruchamiać obrazek wpisując tylko jego nazwę w linii poleceń: RETWIZ.BMP lub też nazwę z parametrami np.: RETWIZ.BMP /T 1:30 Ustawienia zmiennych systemowych można dodać do pliku CONFIG.SYS lub AUTOEXEC.BAT dzięki czemu będą się one wykonywały automatycznie przy starcie systemu. Program można pobrać stąd (dostępne też jako .atr/.arc/.atr.bz2 - wystarczy zmienić rozszerzenie). 2014-12-20 20:09 by Jerzy "Mono" Kut
komentarzy: 34 |
xeen @2014-12-20 20:36:19 |
Jacques @2014-12-20 21:05:05 |
mono @2014-12-20 21:05:37 |
Jacques @2014-12-20 21:22:00 |
larek @2014-12-20 22:38:54 |
mono @2014-12-20 22:58:24 |
mono @2014-12-20 23:06:25 |
Tymczasem można uzyć wersji prerelease takiego oto sterownika VBXE.SYS (jest w tym wątku http://atarionline.pl/forum/comments.php... ), który zostanie wypuszczony później. Wykrywa toto VBXE i zostawia symbol w pamięci. |
Jacques @2014-12-20 23:12:39 |
pin @2014-12-21 00:52:02 |
blasph @2014-12-21 01:44:43 |
pin @2014-12-21 02:34:45 |
Licz w całości do 400pln. Zyskujesz obraz generowany po składowych RGB, i rdzenie do wyboru: GTIA (praktycznie 100% zgodnosci, nawet z dowolnym interlace), FX (nowe fjuczery w tym tryb 80 znaków i rozdziałki typu 640x240), lub rdzeń emulujący SoundBoard (zamiast kabla video custom audio i masz kartę dźwięku), lub rdzeń chyba gtia, lub fx + rozszerzenie 320kB ram. Całość konfigurowana z poziomu Atari, czyli konfigurator w pliku, możliwość wgrania rdzenia do FPGA, lub możliwość zmiany konfiguracji rdzenia z poziomu Atari. Wsparcie z poziomu Sparta Dos X - sterownik obsługi ekranu na karcie - 80 znaków konsola, nawet z kolorowymi fontami ;) Ciekawa rzecz jest to zaprawdę powiadam Ci ;) |
Anon @2014-12-21 09:01:02 |
kris3d @2014-12-21 11:31:24 |
mono @2014-12-21 13:09:15 |
Pin koncentruje się na rzeczach, które są dzisiaj oprogramowane. Najmocniejszą stroną VBXE są NOWE możliwości: - mapa atrybutów - mechanizm znany z ZX Spectrum i C64, ale tutaj daje znacznie więcej możliwości (regulowane rozmiary atrybutu od oidp 2..32 pikseli hires), - nowe tryby graficzne i tekstowe - 2, 16 i 256 kolorowe, - całkowicie niezależny od CPU sposób generowania obrazu - CPU działa z pełną prędkością bo ANTIC nie musi generować obrazu i nie spowalnia procesora (realizowane jest tylko odświeżanie pamięci Atari - VBXE ma swoją pamięć i sobie nią sam niezależnie zarządza), - 4 palety po 256 kolorów do wykorzystania naraz na ekranie, - blitter do operacji na pamięci VBXE - oidp można przesłać ok 130KB na ramkę - VBXE ma 512KB własnego RAM Warto spojrzeć na: - opis VBXE w Atariki: http://atariki.krap.pl/index.php/VBXE - programy demonstracyjne dostarczane z rdzeniami karty na stronie Candle'a http://spiflash.org - dema grupy Lamers - zmodyfikowane gry, tryb i480 Rybags'a i inne opisane w kategorii VBXE w Atariki: http://atariki.krap.pl/index.php/Kategor... - i na koniec demo naśladujące cartridge Tomek8 Nosty'ego: http://atarionline.pl/forum/comments.php... a zrobione przeze mnie - tam widać możliwości blittera |
mono @2014-12-21 13:10:45 |
Anon2 @2014-12-21 14:06:02 |
mono @2014-12-21 14:33:45 |
tebe @2014-12-21 15:36:12 |
mono @2014-12-21 15:46:54 |
voy_ @2014-12-21 18:33:12 |
pin @2014-12-21 20:24:19 |
@Anon2 - mimo wszystko warto. Koszt jest wysoki z racji na cenę układów FPGA - jeśli się nie mylę to sam ten układ w wersji użytej w VBXE kosztuje około 200pln. Całość bez montażu coś koło 350, a 50 to jeśli nie umiesz przylutować kilku kabli ;) Każdy ma to, co chce mieć, dowiedziałeś się jakie są możliwości. Oczywiście nikt nikogo nie zmusza do zakupu, montażu itd. W tym względzie każdy ma możliwość wyboru. |
0xF @2014-12-21 21:45:36 |
anon @2014-12-21 22:27:23 |
lotharek1977 @2014-12-21 22:41:21 |
kris3d @2014-12-21 23:22:48 |
mono @2014-12-22 13:27:55 |
@kris3d: hi-res to mocny i bardzo niedoceniany tryb (mój ulubiony zresztą). Dzięki za zaproszenie - na pewno skorzystam. @0xF: Konwersja TrueColor do B/W wygląda następująco: piksel obrazu (24,32 bit) jest konwertowany do 256-odcieniowej palety wg podanego wzoru. A sama paleta odcienii szarości zawiera wartości (identyczne dla każdej składowej) od 0..255 (oczywiście indeksy parzyste i nieparzyste nie różnią się od siebie bo VBXE ma 7 bitów na składową a nie 8, ale jeśli w przyszłości zostałby zmieniony rdzeń i przetworniki wyjściowe pozwalające uzyskać 8 bitów na składową, to będzie jak znalazł). Czy gdzieś jest błąd w takim podejściu? Palety typu 332 itd. obliczane są podobnie choć tutaj ze względu na 256 kolorów w palecie mamy mniejsze pole do manewru - biorę n bitów ze składowej i ustalam nr indeksu w palecie. Składowe palety z kolei obliczane są za pomocą równego podziału 256 możliwych wartości przez odpowiednią ilość bitów i tak dla 2 bitów (4 możliwe wartości składowej) dostaniemy: 0, 85, 170, 255, dla 3 odpowiednio 0, 36, 73, 109, 146, 182, 218, 255. |
mono @2014-12-22 14:00:23 |
electron @2014-12-22 14:41:57 |
mono @2014-12-22 15:09:16 |
electron @2014-12-22 19:38:55 |
mono @2014-12-23 10:28:14 |
Drac030 poprawił S_VBXE.SYS: http://atarionline.pl/forum/comments.php... |
0xF @2014-12-23 21:18:11 |
Mono: chodziło mi o to, aby zamiast palety np. 332, w której jest 8 stopni czerwonego, 8 niebieskiego i tylko 4 zielonego dać paletę, w której jest 6 stopni czerwonego, 6 niebieskiego i 6 zielonego. 6*6*6=216. Każdą składową redukujesz niezależnie z 256 do 6 poziomów przy pomocy tablicy. Potem tylko złożyć te składowe w indeks w palecie. Dzięki temu żadna składową nie jest poszkodowana. |
mono @2014-12-24 00:45:41 |
mono @2015-01-23 21:31:55 |
Po aktualizacje odsyłam do wątku: http://atarionline.pl/forum/comments.php... |
«« nowsze | starsze »» |
1. Biuro |
2. Grafika |
3. Muzyka |
4. Programowanie |
5. Magnetofon |
6. Stacja dyskietek |
7. DOS-y |
8. ROM-y |
9. Rozne |
A. Schematy |
B. Emulatory |
C. Edukacyjne |
D. Komunikacja |
E. Diagnostyczne |
F. Archiwizowanie i kompresowanie |
!info |
Z. Inne platformy |
«« nowsze | starsze »» |