atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Można zamawiać nową grę! z 2019-08-18 20:19 (7)
Gra w produkcji: Heartlight VBXE z 2019-08-15 15:41 (11)
Więcej w Bibliotece Atarowca z 2019-08-13 18:32 (13)
RetroBorsuk przedstawia: Space Fortress Omega z 2019-08-11 18:39 (19)
Nowa książka o Atari z 2019-08-10 08:14 (6)
Nowy opis gry podwodnej z 2019-08-08 13:42 (15)
Cartridge Ham-Pack z 2019-08-03 13:58 (37)
Nowe brzmienia Atari! z 2019-08-01 00:33 (21)
Aktualności scenowe z 2019-07-23 06:10 (12)
Lost Party - prace, wyniki z 2019-07-14 09:30 (86)
Aktualności scenowe z 2019-07-07 18:40 (18)
Nowy RECOIL z 2019-07-07 13:17 (2)
Remanent – gry z 2017 roku (2) z 2019-07-02 22:42 (10)
"Atari Fan" na Lost Party z 2019-06-27 13:52 (16)
Aktualności scenowe z 2019-06-11 21:51 (15)
Remanent – przegląd gier Petera J. Meyera z 2019-06-02 23:16 (56)
Atari Fan już jest! z 2019-05-10 21:20 (93)
Zrzutka na książkę o grach Atari z 2019-05-03 09:05 (75)
Retroimpreza w Sanoku z 2019-04-26 11:07 (8)
Echa Revision 2019 z 2019-04-22 07:53 (108)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (7)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Powstaje Atari Game Designer (AGD)
Serbski programista Vladimir „Popmilo” Janković pracuje nad narzędziem Atari Game Designer wspierającym tworzenie gier na 8-bitowe Atari. Najpierw zebrał opinie na Atari Age na temat preferencji potencjalnych użytkowników. Uczestnicy ankiety stwierdzili, że najbardziej potrzebne byłoby pecetowe narzędzie, przyjazne dla użytkownika niekoniecznie będącego koderem, pozwalające przede wszystkim na tworzenie platformówek oraz, w drugiej kolejności, strzelanek.


Pomysł wspomagania tworzenia gier nie jest oczywiście nowy i w różnych realizacjach pojawiał się praktycznie na wszystkich platformach 8-bitowych – wystarczy wymienić takie nazwy programów, jak Arcade Game Designer (znany z ZX Spectrum i Amstrada), czy SEUCK (Shoot'Em-Up Construction Kit) z Commodore'a 64. Także na małym Atari od dawna istnieje kilka tego typu narzędzi, jednak ich możliwości są dość ograniczone, przykładowo dzięki programowi The Arcade Machine powstał niewielki zbiór strzelanek, a miłośnicy pinballa mają Pinball Construction Set – ale efekty nie powalają, poziom wykonanych dzięki nim produkcji jest niezbyt wysoki.

Bezpośrednią inspiracją dla Popmilo było jednak współczesne narzędzie, Pico-8, kompletne środowisko do tworzenia kodu, sprajtów, map, efektów specjalnych i muzyki, z rozdzielczością graficzną przypominającą czasy 8-bitowców (128x128), ale w 16 dostępnych kolorach, o którym możecie poczytać np. tutaj.

Vladimir po doświadczeniach ze swą grą The Monk, pełną zaawansowanych sztuczek technicznych i przez to ciągle niedokończoną, chce tym razem postawić na prostotę rozwiązania. Dopiero po uzyskaniu pierwszej przyjaznej dla użytkownika wersji będzie się zastanawiał nad ulepszeniami.


Założenia na wstępną wersję są takie:

• grafika: tryb GTIA 10 – z szerokimi pikselami, ale umożliwiający użycie w dowolnym miejscu ekranu 9 niezależnych kolorów,
• gruby piksel wielkości 4x2 pikseli hi-resowych, czyli standardowy ekran gry będzie miał rozdzielczość powiedzmy 80x96,
• wszystkie sprajty są software'owe, ich edytor będzie częścią AGD,
• w celu usprawnienia animacji sprajtów druga potrzebna faza ruchu (przesunięta w poziomie o pół znaku) jest inicjalnie obliczana i trzymana w pamięci,
• do tego dojdzie pewnie jakiś prosty edytor muzyki, umożliwiający przynajmniej podpięcie utworów stworzonych w RMT,
• udostępniony będzie prosty język skryptowy, z podstawowymi operacjami matematycznymi i kilkoma rodzajami pętli; na wyjściu program wyprodukuje kod asemblerowy gry.

Tak wygląda jeden z testów silnika sprajtów:


Plik XEX powyższego testu można pobrać sobie stąd. Użycie dżojstika (góra / dół) pozwala na zmianę liczby animowanych na ekranie obiektów.

Atari Game Designer jest pisany w Pythonie pod Linuxem i powinien być łatwy do przeniesienia na Windows i Maca. Miejmy nadzieję, że powstanie na tyle przyjazne i uniwersalne środowisko, że „udźwignie” ono wiele różnych rodzajów pomysłów na rozgrywkę i będzie pozwalało realizować gry zwykłemu użytkownikowi bez zaawansowanej wiedzy programistycznej – w taki sposób, aby wspierać jego kreatywność, a nie zniechęcać go swoimi ograniczeniami.

Więcej informacji możecie znaleźć w odpowiednim wątku na Atari Age.

(przykładowy ekran edytora sprajtów AGD)


* * *

Korzystając z okazji, że to ostatni artykuł w tym roku, chciałbym w imieniu AtariOnline.pl życzyć Wam, aby przyszły rok był pod każdym względem lepszy niż się spodziewamy. A jeśli chodzi o Atari, to wszyscy liczymy na to, że grudzień 2016 zamkniemy mając za sobą udane nowe edycje takich zlotów jak Silly Venture czy reaktywowany WAP-niak oraz premiery finalnych wersji takich gier, jak Rick Dangerous, Laura, Manic Miner, Hobgoblin 2, Adventure II XE, Fairlight, Saboteur, Total Eclipse i wielu, wielu innych...

2015-12-31 18:42 by "Adam"
komentarzy: 16
mgr_inz_rafal @2015-12-31 22:21:37
No właśnie, Larek. Skończ Laurę, bo jak nie to wezmę AGD i sam se zrobię ;-)
mgr_inz_rafal @2015-12-31 22:26:12
Wracając do tematu... Świetna to jest sprawa. Grafika, muzyka - ok, ale ciekawi mnie jak autor rozwiąże ten "język skryptowy", bo to będzie serce całego środowiska. Idę dokładniej poczytać AA, bo do tej pory ten wątek jakoś omijałem :/
Adam @2015-12-31 22:30:46
Na AA nie ma na razie zbyt wielu szczegółów o tym języku, bo Popmilo jeszcze nie doszedł do tego etapu - może za miesiąc-dwa prace nad nim będą bardziej zaawansowane.
Bruno @2016-01-01 11:14:28
Captain Low-Rez ma szansę przybyć na planetę ATARI!
http://www.newgrounds.com/portal/view/21...
"Behold, it's Captain Low-Rez! 25 pixels of spacefaring courage! "
PopMilo @2016-01-01 17:54:21
@Bruno: To jest po prostu to, co mam na myśli :) Low-rez, prosta ale dobra gra...
Adam @2016-01-01 22:11:34
Minęła doba i mamy już "Saboteura". Teraz tylko wystarczy poczekać na kolejne gry z listy z końca artykułu ;)
mono @2016-01-02 12:26:05
To jest moim zdaniem bardzo dobry pomysł i aż dziwne dlaczego nikt nie wpadł na to wcześniej. Wykorzystanie wszystkich kolorów bez sztucek programowych, prosta dlista, każda faza animacji sprajta wymaga tylko jednej kopii (a nie 4 jak w przypadku średniej rozdzielczości), mała zajętość ekranu graficznego. Same plusy. A mniejsza rozdzielczość myślę nie jest aż taką wadą i do wielu gier nada się doskonale. Bardzo jestem ciekaw jak się ten projekt rozwinie.
ripek @2016-01-03 12:16:13
Co za ironia ostatnio sporo osób namawiałem do zrobienia jakieś gierki w takim trybie ;) Czekam z niecierpliwością na finał projektu.
PopMilo @2016-01-03 20:24:51
Przykładem jest Star Guard:
https://www.youtube.com/watch?v=ZqQwNTNi...

Prosta i dobra gra.
Adam @2016-01-03 22:55:37
Zgadza się, dobra gra. Mam nadzieję, że docelowo AGD będzie również umożliwiał scrolling we wszystkie strony, tak jak tam :)
xxl @2016-01-04 12:29:53
jestem ciekawy jak beda realizowane kolizje pola gry i duchow.
PopMilo @2016-01-04 20:32:34
Pierwsza wersja nie będzie miała kolizje i scrolling. Będzie można zakodować go w języku skryptowym.
xxl @2016-01-05 08:49:42
a obraz jak bedzie budowany? bufor kasowany po czym rysowane tlo i sprity. dwa bufory i dwie display listy?
ja spotkalem sie z takim modelem ze tlo jest kopiowane z bufora tla do bufora ekranu, po czym nakladane sa sprity i inne obiekty animowane i dopiero tak przygotowany bufor jest wyswietlany. kolizje mozna zrobic jak na spectrum - dodatkowy bufor atrybutow - obiekt w obrebie atrybutow ma sprawdzane kolizje z bitmapa albo tylko z atrybutem.
PopMilo @2016-01-05 20:52:34
W tej wersji wszystko jest rysowany za pomocą tych funkcji: draw_sprite, draw_tile, erase_sprite, draw_text i plot. Pierwszy wymazać, gdzie sprity były, następnie narysować tło i inne obiekty animowane. Powolny, ale proste.

Następna wersja będzie miała "sprite engine".

Nastepna nastepna wesia będzie miała "collision engine" ;)
anon @2016-01-08 00:41:57
Kiedyś pytałem larka, czy udostępni laurę ze starą grafiką. Powiedział, że nie, to teraz sam sobie wyrypię grafikę i zrobię😉. Fajna rzecz.
larek @2016-01-08 15:33:53
:)
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Ciekawostki (4322)
ostatni: 19-08-2019 13:54, rbej1977
MSTE problem (3)
ostatni: 19-08-2019 13:26, pilot69
Konwerter palety z pliku graficzn... (9)
ostatni: 19-08-2019 10:54, Dracon
Gry w szachy na Atari (442)
ostatni: 19-08-2019 08:51, zbyti
Komentarz Analmux-a o utworach ko... (8)
ostatni: 19-08-2019 08:47, mrroman
Efekt "trójtrybu" (31)
ostatni: 19-08-2019 07:19, Pecet
The Rescue Expedition (7)
ostatni: 18-08-2019 23:11, xxl
Nowa stacja dyskietek do Atari XL... (93)
ostatni: 18-08-2019 22:13, bruno_j
GRY DOS NA PC (1)
ostatni: 18-08-2019 22:10, Blackjack
Atari Amiga (466)
ostatni: 18-08-2019 15:44, xxl
Gry - wyścigi (5)
ostatni: 18-08-2019 13:35, xxl
Czy to pszypadeg? (9)
ostatni: 18-08-2019 00:50, MDW
Eclair XL (33)
ostatni: 17-08-2019 19:14, xxl
Atari ST z prockiem 68030 (11)
ostatni: 17-08-2019 06:32, Kaz
Boulder Dash (30)
ostatni: 17-08-2019 06:24, Kaz

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2021
Ostatnio zarejestrowany: HF7ST
Postów ostatniej doby: 33

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy
Jeżeli znasz termin i miejsce jakiegoś zlotu albo spotkania milośników Atari to poinformuj nas. Tutaj możemy wstawić baner i link.

Stragan
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (4)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (10)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»