atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Gra w produkcji: Heartlight VBXE z 2019-08-15 15:41 (9)
Więcej w Bibliotece Atarowca z 2019-08-13 18:32 (13)
RetroBorsuk przedstawia: Space Fortress Omega z 2019-08-11 18:39 (19)
Nowa książka o Atari z 2019-08-10 08:14 (6)
Nowy opis gry podwodnej z 2019-08-08 13:42 (15)
Cartridge Ham-Pack z 2019-08-03 13:58 (37)
Nowe brzmienia Atari! z 2019-08-01 00:33 (21)
Aktualności scenowe z 2019-07-23 06:10 (12)
Lost Party - prace, wyniki z 2019-07-14 09:30 (86)
Aktualności scenowe z 2019-07-07 18:40 (18)
Nowy RECOIL z 2019-07-07 13:17 (2)
Remanent – gry z 2017 roku (2) z 2019-07-02 22:42 (10)
"Atari Fan" na Lost Party z 2019-06-27 13:52 (16)
Aktualności scenowe z 2019-06-11 21:51 (15)
Remanent – przegląd gier Petera J. Meyera z 2019-06-02 23:16 (56)
Atari Fan już jest! z 2019-05-10 21:20 (93)
Zrzutka na książkę o grach Atari z 2019-05-03 09:05 (75)
Retroimpreza w Sanoku z 2019-04-26 11:07 (8)
Echa Revision 2019 z 2019-04-22 07:53 (108)
15 lat AtariOnline.pl z 2019-04-20 06:37 (25)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (7)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Gry w produkcji – część XI
  • Pentagram


  • W sylwestrowy dzień Mariusz „mariuszw” Wojcieszek mile zaskoczył wszystkich informacją o przygotowywanym przez siebie porcie gry Pentagram z 1986 roku. To ostatnia część cyklu o Sabremanie, bohaterze znanym z Sabre Wulf, Underwurlde i Knight Lore (ta ostatnia gra, przypomnijmy, została przeniesiona na małe Atari przez XXL-a w 2008).

    Zaskoczenie jest tym większe, iż tym razem gra nie była konwertowana z maszyny o procesorze 6502, tylko została przygotowana na bazie kodu z ZX Spectrum. Na potrzeby portowania Mariusz stworzył prosty statyczny rekompilator, który na podstawie otrzymanego na wejściu kodu asemblerowego Z80 produkuje równoważny kod 6502 – powolny i niezoptymalizowany, ale najczęściej działający poprawnie.

    Mariusz opracował również narzędzie do weryfikacji poprawności kodu. Działa ono równolegle na wersjach Spectrum i Atari używając emulatorów Z80 i 6502, porównuje dostęp do pamięci (odczyt i zapis) i wykrywa różnice.

    Kod wersji na Atari nie był na razie za bardzo optymalizowany, więc gra jest wyraźnie wolniejsza niż w oryginale; miejmy nadzieję, że ręczna optymalizacja przyniesie pozytywny efekt w kolejnych wersjach. Nie było też na razie większych testów, więc jakieś problemy z rozgrywką mogą się pojawić. Co ciekawe, efekty dźwiękowe i muzyka są w tej chwili bezpośrednio przeniesione 1:1 ze Spectrum (odgrywa je beeper układu GTIA).

    Mariusz dotychczasowe efekty eksperymentu z Z80 ocenia jako bardzo udane – udało mu się przygotować narzędzia, które na podstawie listingu gry z ZX Spectrum w 80% automatycznie pozwalają na przygotowanie działającego na Atari kodu. Co dalej? W najbliższym czasie zamierza przyjrzeć się innej izometrycznej grze Gunfright, jednej ze swoich ulubionych.

    Więcej szczegółów dotyczących konwersji, w tym kody źródłowe Pentagramu znajdziecie w tym wątku na Atari Age. Z kolei źródła rekompilatora umieszczone zostały tu.


    A wracając do samej gry: Sabreman musi najpierw wykonać akcję polegającą na „uleczeniu” zniszczonych obelisków: trzeba znaleźć studnię, ostrzelać ją magicznymi pociskami, a potem uzyskane wiaderko z wodą zanieść do danego obelisku (i tak 4 razy, aż wszystkie będą naprawione). W efekcie w jednym z pomieszczeń pojawi się tytułowy pentagram, na którym musimy umieścić 5 kamieni runicznych, porozrzucanych losowo w różnych miejscach mapy.

    Magiczne pociski mogą również służyć do pozbycia się niektórych istot w grze, poza tym można dzięki nim przesuwać przedmioty.

    Sterowanie:

    Na ekranie tytułowym wybieramy najpierw opcję 1, aby grać z klawiatury lub 2, aby grać dżojstikiem. Cichnie wówczas muzyka, a następnie wciśnięcie 0 rozpoczyna rozgrywkę (najpierw wysłuchamy krótkiego motywu muzycznego).

    Dżojstik w górę powoduje ruch naszego bohatera do przodu, wybranie kierunku lewo/prawo obraca postać o 90 stopni. W porównaniu z grami Knight Lore i Alien 8, opartymi na tym samym izometrycznym silniku o nazwie Filmation, nowością jest możliwość strzelania do przeciwników. Tak więc FIRE powoduje teraz oddanie strzału, a nie skok. Żeby skoczyć, trzeba skierować dżojstik w dół.

    Uwaga: w wersji obsługiwanej dżojstikiem nie da się grać zupełnie bez użycia klawiatury. Aby podnieść przedmiot, trzeba stanąć przed nim i użyć jednego z klawiszy dolnego rzędu (Z, X, ..., M).


    Plik z grą:

    Mariusz udostępnił nam nowszą wersję roboczą. W stosunku do poprzedniej opublikowanej gra działa nieco szybciej (ale nadal wolno), dorzucona jest prosta emulacja kolorów, a także usunięto pierwsze zauważone bugi (nie dało się np. podnosić przedmiotów). Grę w postaci pliku OBX można pobrać stąd.


  • Skyscraper

  • Martin „MatoSimi” Simeček, słowacki koder regularnie tworzący nowe produkcje na Atari (w ostatnim roku Quarrion i 3plex), pracuje nad grą na jeden przycisk o nazwie Skyscraper, w której budujemy drapacz chmur. Rozgrywka polega na upuszczaniu w odpowiednim momencie kolejnego poziomu elementów, tak aby jak najdokładniej trafić w ostatnio ułożony poziom.


    Pierwszą prostą grywalną wersję Martin stworzył jeszcze w 2013 roku (samodzielnie w kilka godzin), potem zespół się powiększył i postanowiono pójść w kierunku bardzo kolorowej gry, z wieloma zmianami kolorów na każdym poziomie i płynną paralaksą co linia. Brzmi fajnie, ale dynamiczne generowanie DL/DLI okazało się skomplikowane, a pomimo wielu prób optymalizacji kodu w pewnych momentach gry liczba potrzebnych zmian na linię przekraczała możliwości maszyny.

    Duży nakład pracy nie dał oczekiwanych rezultatów, więc projekt na dłuższy czas został zarzucony. Ale gdy w ostatnim konkursie ABBUC wystartowała bardzo prosta gra Gravity Jasona Kendalla oparta na praktycznie tym samym pomyśle, Martin postanowił odkurzyć swoją grę. Aby uprościć sobie pracę wrócił do trybu znakowego (już nie będzie płynnego efektu paralaksy, tylko skokowy) i przepisał na nowo większość kodu.

    Graficznie wspomaga Matosimiego José Pereira, a muzycznie Michał „stRing” Radecki.

    Gra powinna być gotowa w najbliższych miesiącach. Tak wygląda filmik z grudnia – trzeba przyznać, że Skyscraper prezentuje się efektownie (muzyka w tle nie jest oczywiście generowana przez Atari):



    2016-01-06 17:50 by "Adam"
    komentarzy: 38
    xxl @2016-01-06 19:06:58
    wysmienite... zapowiada sie dobr rok.
    pin @2016-01-06 19:35:34
    Gra Pentagram wiesza się na planszy tytułowej. Widać tylko jej migający fragment. A130XE, 1088k
    jhusak @2016-01-06 19:54:57
    Hm rekompilator... Proponowałem takie coś kiedyś xxl-owi, ale powiedział, że to nie takie proste (w domyśle nie takie proste jak portować kod ręcznie, bo wówczas jest już zoptymalizowane)

    Mariusz, udostępnisz swoje narzędzia?
    xxl @2016-01-06 19:56:02
    a na atari dziala. dla wygody laduje loaderem boot z pakietu xB:

    http://atari.pl/pg.atr
    pin @2016-01-06 20:14:32
    .. no ale, co tu jest wygodne w takim rozwiązaniu?

    Najwygodniej jest odpalić plik bez kombinowania jeszcze z jakimś ateerem.
    xeen @2016-01-06 20:14:56
    Gravity jest zaskakująco grywalną, prostą grą. Ma też fajne pomysły (bonusy różnego rodzaju). Zobaczymy jak będzie ze scyscrapperem. Widzę jakieś murki z boku jako urozmaicenie.
    Adam @2016-01-06 20:36:18
    Mariusz udostępnił mi nowszą wersję Pentagramu, m.in. z kolorami, wkrótce zaktualizuję artykuł.
    pin @2016-01-06 20:37:51
    @XXL - ten ATR też mi nie działa.
    the fender @2016-01-06 20:38:05
    Pentagram kulawo, ale odpala się.
    Trzeba naciskać "0" do oporu.

    Co do prędkości - chodzi jak pierwsze emulatory ZX Spectrum na Amidze 500. Jeśli to efekt działania tego konwertera - to jest rewelacyjny!. Wierzę, że z czasem uda się grę zoptymalizować a nawet podrasować (co nieraz pokazał xxl).
    pin @2016-01-06 20:41:06
    @XXL - podlinkuj ATR z xbiosem w trybie OS, to może coś z tego będzie.
    Adam @2016-01-06 20:43:08
    @TheFender: naciśnij 1 lub 2, wówczas ucichnie muzyka. Potem naciśnij 0 i poczekaj, aż wybrzmi motyw dźwiękowy. Dopiero wówczas gra się odpala. Nie trzeba "naciskać do oporu" :)
    mariuszw @2016-01-06 20:47:23
    @pin: to jest wersja robocza, ładuje się pod $800 więc pod DOSem nie będzie działać. Do użytku z Altirrą na tym etapie :)

    @jhusak: zdecydowałem się udostępnić źrodła rekompilatora tutaj: http://atariage.com/forums/topic/247596-.../

    @the fender: wersja która poszła wyszła rzeczywiście spod rekompilatora, z poprawkami wprowadzonymi po to by działała poprawnie. Nowsza wersja, którą Adam pewnie za chwilę wrzuci jest już trochę przeze mnie zoptymalizowana i działa lepiej. Co ciekawe okazało się, że kod z rekompilatora jest całkiem niezły i nie jest łatwo go zopytmalizować. Dwie procedury zabierające najwięcej CPU to rysowanie obiektów na ekranie oraz sortowanie obiektów na ekranie, i wygląda na to, że trzeba je będzie napisać ręcznie od zera, by uzyskać lepszą prędkość.
    Adam @2016-01-06 20:58:39
    Dodałem kolorowe screenshoty, podpiąłem nową wersję i napisałem o zmianach w stosunku do poprzedniej, rozszerzyłem opis sterowania.
    pin @2016-01-06 21:01:44
    @Mariuszw - nawet tego nie próbowałem odpalać pod dosem, bo widziałem strukturę pliku, tu sprawa jest jasna. Próbowałem to już pod tym cudownym xbiosem, ale ostatecznie ATR podesłany tu przez XXL'a uruchamia grę tylko w momencie, jak zostawię przy bootowaniu włączony... uwaga - BASIC ;). Ekran tytułowy widać przez około sekundę i następuje zwiecha, po której restart trzeba wykonać wyłączając komputer, bo jakieś śmieci lecą do VBXE i zwykły zimny reset nie pomaga.
    xxl @2016-01-06 21:13:18
    w atr nie ma xbiosa tylko xboot. option (wylaczenie basica) trzymaj tylko na czas powerup i nie czekaj do zaladowania sektorow boot bo xboot sprawdza ten klawisz i jak jest nacisniety pomija ladowanie pliku autorun.
    sprawdzalem na atarce z vbxe... tez dziala.
    Czarny_faraon @2016-01-06 21:15:44
    U mnie gra pentagram także nie startuje na real atari - 130XE z sio2sd (nie wiem czy wystarczy zmienić rozszerzenie z obx na xex?).
    Po załadowaniu ATR przygotowanego przez xxl'a gra zatrzymuje się na planszy tytułowej.
    nosty @2016-01-06 21:47:29
    Pentagram na razie jest trudny choćby do szerszego obejrzenia, bo prawie nie reaguje na klawisze, a jak zareaguje to z koszmarnym opóźnieniem. Natomiast animacja stworków wydaje się płynna i całkiem szybka.
    "Muzyka" tytułowa zgwałciła mi mózg przez uszy :P
    Czekam jednak cierpliwie na finalną wersję, żeby sobie nie psuć zabawy.

    PS. Na Altirze działa, a na Atari800Win już nie. Ciekawe dlaczego?
    pin @2016-01-06 21:54:53
    @XXL - ciężko trafić, bo przy zbyt szybkim nośniku nawet nie zobaczysz, kiedy załadował się xboot.

    Co ciekawe, odpala się to wyłącznie na... Rapidusie ;) Jest minimalnie za szybko :D
    Adam @2016-01-06 22:05:37
    @Nosty: masz może niewłaściwe ustawienia w emulatorze, ja nie mam żadnego problemu ze sterowaniem postacią.
    xxl @2016-01-06 22:05:38
    chcesz powiedziec ze szybkosc powerupa zalezy od polaczonego urzadzenia?
    Czarny_faraon @2016-01-06 22:07:58
    Mi najlepiej działa na Atrai800Win Plus.
    pin @2016-01-06 22:25:32
    @XXL - bootuje ATR z tym twoim wynalazkiem, i jak tylko pojawi się screen to puszczam option. Ładowanie zostaje przerwane i nic się nie dzieje. Z włączonym BASIC dzieje się to, co pisałem gdzieś tam wyżej.

    Tylko na 65c816 i DracOS jest inaczej, bo tam przy boot funkcja klawisza option działa odwrotnie, więc na chwilę obecną gra działa mi wyłącznie na 65c816 z tego twojego atr.

    Być może na zwykłej Atarce przy zbyt szybkim nośniku problem jest z "puszczeniem" option na czas ;). Przy 80-100kB/s ładowanie xboot'a ciężko jest zauważyć :D
    jhusak @2016-01-06 23:35:11
    @mariuszw - dzięki.
    jhusak @2016-01-07 01:06:04
    Lubię takie proste rozwiązania :) Proste i skuteczne (z dokładnością do samomodyfikującego się kodu).
    No i co? @2016-01-07 09:48:40
    A jednak Smaku miał racje i tak filtr istnieje!!! znieście mu bana bo koleżka wiedział więcej niż Wy i to Wy byliście w błędzie!!! Oczywiste.
    the fender @2016-01-07 10:41:04
    Adam: dzięki za informacje
    xxl @2016-01-07 12:43:31
    trzymam kciuki za MariuszaW, zeby nie braklo mu zapalu. jest jeszcze tyle gier w ktore chcialoby sie zagrac na atari...
    the fender @2016-01-07 15:14:58
    xxl Ty nie trzymaj kciuków, tylko weź się za to co zacząłeś i pokończ to :)
    atarka @2016-01-07 21:45:55
    w ogóle może ktoś znający się na rzeczy potrafiłby stworzyć wątek jakie gry z jakiej platformy wchodzą w grę do konwersji typu:
    z ZX takie a takie tytuły, przy każdym problemy co trzeba dopisać lub inne. I tak samo z Commodore, BBC, Amstrad i innych?
    gry hot spot @2016-01-08 13:38:15
    Dobry pomysł
    mariuszw @2016-01-08 19:21:27
    @atarka: a czemu miałaby służyć taka lista? Najbardziej ogólna odpowiedź jest taka, że da się przenieść wszystko, pytanie ile czasu można zainwestować w projekt i na jakie kompromisy trzeba by pójść ze względu na ograniczenia techniczne.
    No i co? @2016-01-08 19:38:06
    jak to czemu? by się jarać i pozbywać się kompleksów nagromadzonych przez lata ;)
    atarka @2016-01-08 21:01:52
    Może dla ogólnej wiedzy ile brakuje do tego by dany tytuł przenieść. Może ktoś leniwy to znając połasi się by takich jak ty wspomóc równolegle by nas w przyszłości cieszyć większą liczbą tytułów, a jak wiemy sporo u nas ich brak.
    bob_er @2016-01-10 15:58:44
    Nie chcę skrzydeł podcinać, ale osoby, które potencjalnie mają umiejętności, by takiej konwersji dokonać wiedzą, z czym potencjalnie problemy będą.
    Co najwyżej - wartościowa mogła by być lista, czego gawiedź by pragnęła najbardziej. XXL kiedyś taką listę prowadził, nie wiem, czy ciągnie ją nadal. Podejrzewam (z drugiej strony), że zrobi się taki koncert życzeń, że i tak będzie mało wartościowa (typu 300 pozycji z jednym/dwoma głosami każda).
    Ale jeszcze z innej strony - gdybym za konwersję się brał, na pewno publicznie bym tej informacji nie puszczał (co najwyżej 'krewni i znajomi królika' by się dowiedzieli). Nie chcę potem się tłumaczyć, dlaczego projekt jeszcze nie jest skończony.
    mariusz @2016-01-10 20:59:25
    bob_er ma rację. A jakie tytuły z innych platform 8bitowych byłyby interesujące?
    Bonifacy @2016-01-10 21:55:54
    np Super Bread Box z C64 - byłby absolutny czad.
    bob_er @2016-01-10 22:30:26
    Super Bread Box - podobnie jak Bomb Jack - przy tej jakości - trochę ramu by zeszło, ale dało by radę pociągnąć. Z punktu widzenia XE 'irytująca' jest ilość przeciwników.
    xxl @2016-01-11 13:12:21
    pociski z dokladnoscia do "znaku" a sprity stawiac EORem to moze by sie dalo...
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Gry - wyścigi (4)
    ostatni: 18-08-2019 10:49, Pecet
    Nowa stacja dyskietek do Atari XL... (92)
    ostatni: 18-08-2019 10:23, Kaz
    Czy to pszypadeg? (9)
    ostatni: 18-08-2019 00:50, MDW
    Gry w szachy na Atari (434)
    ostatni: 18-08-2019 00:25, zbyti
    Atari Amiga (463)
    ostatni: 17-08-2019 20:43, nogorg
    Eclair XL (33)
    ostatni: 17-08-2019 19:14, xxl
    Atari ST z prockiem 68030 (11)
    ostatni: 17-08-2019 06:32, Kaz
    Boulder Dash (30)
    ostatni: 17-08-2019 06:24, Kaz
    BASIC - Starfield (33)
    ostatni: 16-08-2019 20:56, xxl
    Internet na wsi (20)
    ostatni: 16-08-2019 18:46, sun
    Nowe obudowy SDrive-MAX (5)
    ostatni: 16-08-2019 13:50, Montezuma
    Efekt "trójtrybu" (28)
    ostatni: 15-08-2019 23:02, pin
    Skany pilnie poszukiwane ;) (7)
    ostatni: 15-08-2019 21:18, tbxx
    Castle Defender - nowa gra (15)
    ostatni: 15-08-2019 20:55, CharlieChaplin
    Display Processor Chip (DPC) (1)
    ostatni: 15-08-2019 15:56, xxl

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2021
    Ostatnio zarejestrowany: HF7ST
    Postów ostatniej doby: 29

    Społeczność/Community

    Najbliższe imprezy
    Jeżeli znasz termin i miejsce jakiegoś zlotu albo spotkania milośników Atari to poinformuj nas. Tutaj możemy wstawić baner i link.

    Stragan
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (4)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (10)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»