W Warszawie w dniach 6-9 sierpnia - czyli już niebawem - w Politechnice Warszawskiej odbędzie się już dziesiąta edycja Avangardy. Zespół Atarionline.pl organizuje tam specjalny Blok Retro, w którym będą poruszane zagadnienia, które są nam najbliższe;)
Oto szczegółowy opis programu Bloku Retro:
Piątek 7 sierpnia
- 15:00 - 18:00 - Historia gier 3D; Tdc (gry, historia, arcade) Lubimy i gramy w gry 3D, ale jak rozpoczęła się historia gier? Kto, jak i gdzie rozpoczął tę dziedzinę rozrywki? W trakcie prezentacji zostaną zaprezentowane uczestnikom pierwsze gry tak, aby sami mogli zagrać i się przekonać, czy były coś warte;) Jak myślisz czy pierwszą grą 3D były Gwiezdne Wojny? a może Star Trek? Jeśli nie wiesz to sam się przekonaj;)
Avangarda 2008
- 18:00 - 20:00 - Fenomen komputera ZX Spectrum; Duddie (komputery, gry, retro) Jak pojawiło się w latach 80. ZX Spectrum? Jaka była sytuacja rynkowa komputerów domowych? Co było przyczyną jego sukcesu? Zostaną zaprezentowane najbardziej znane gry: Jumping Jack, Firelord oraz Knight Lore. Jak programowało się taki komputer, GENS i MONS. Wszystko zaprezentowane na prawdziwym sprzęcie, na którym będą uruchamiane na żywo programy techniką z lat 80, czyli taśma kasetowa + magnetofon - pełne retro!;)
- 18:00 - 19:30 - Nowe tryby graficzne Atari po 36 latach - Sprzęt ten sam i nikomu to nie przeszkadza?;) (twórczość, inżynieria, demoscena) Zastanawiałaś/eś się nad tym, czy w ściśle logicznej, wręcz suchej informatyce znajduje się jakiś nieuchwytny np. mistyczny element? Czy istnieje coś między 0 a 1? Otóż istnieje! Tak wiem - w szkole/uczelni uczono Ciebie czego innego, ale cóż fakty temu przeczą! Od dawna najlepsi programiści wyciskają soki z tego co jest między 0 a 1, lecz pewnie nie wiedziałaś/łeś co smażą magowie programistyczni. Wykład połączony z pokazami i technicznymi opisami przekrojowych przykładów, zaczerpniętych z dokonań (polskiej) demosceny ośmiobitowego Atari - triki graficzne.
- 20:00 - 21:00 - Pokaz produkcji demoscenicznych; Tdc/V0yager (demoscena, pokaz) Prezentacja dorobku subkultury zwanej demosceną. Ta demokratyczna, oparta na rywalizacji grupa komputerowych zapaleńców kierujących się własnymi zasadami, twórczo i artystycznie traktuje matematykę, fizykę oraz programowanie. Stawiając sobie za cel przełamywanie sprzętowych oraz programistycznych barier, poszerzają granice cyberartyzmu i postrzegania świata. Często w minimalnej ilości kodu np. 256 bajtów lub 4 kilobajty starają się zaszczepić nieprawdopodobnie wiele multimedialnej treści. To istny świat namalowany przez matematykę, fizykę i algorytmy, usłyszycie cyfrową muzykę i zobaczycie dzieła komputerowych grafików. Demoscena to nowoczesna forma sztuki, eksplorująca granice możliwości maszyn, tych nowych, przestarzałych i bardzo starych jak: Commodore 64, Atari, ZX Spectrum, Amiga.
- 21:00 - 22:00 - Demoscena w 2015 roku; Tdc/V0yager (demoscena, pokaz) Zaprezentowanie najnowszych produkcji demosceny.
- 15:00 - 16:00 - Demoscena z czym się to je?; V0yager i Sławomir Bubel vel Malfunction/Altair (Technika, demoscena, społeczności)
Co to jest Demoscena? Kto się na nią składa? Co robią demoscenowcy? Dlaczego skupia twórców i artystów? Jak to możliwe, że można kodować np. muzykę? Co to jest kod "4k"? Jaka jest rola nicka? Co to jest: grupa, compo, crazy? Czy jest polityka obecna w demoscenie? Jakie są reguły demosceny? Chcesz postawić swoje pierwsze kroki w demoscenowych konkurencjach muzycznych, graficznych lub zmierzyć się w umiejętności kodowania? Podpowiemy jak zacząć.
Na wszystkie pytania odpowiedzą V0yager znany popularyzator demosceny w Polsce oraz Malfunction/Altair dynamiczny uczestnik demosceny
Jedne z pierwszych Głuchołazów
- 16:00 - 17:00 - Elektromuzyka; V0yager i Sławomir Bubel vel Malfunction/Altair (technika, twórczość, demoscena) Dźwięki zbudowane z prądu, bitów i beatów – to codzienność muzyki elektronicznej. Jednak w centrum niektórych uniwersów muzycznych stoją nie syntezatory, ale komputery i edytory dźwięku, w których praca sprowadza się do przekazywania zbioru wartości do odpowiednich rejestrów układu odpowiedzialnego za generowanie dźwięku. Stąd biorą się beepy i szumy, które często określa się mianem „chip music”. Jednak w latach 70. kiedy rodziła się muzyka elektroniczna – kompozycje nie bazowały na złożonych brzmieniach. Dlatego nie opowiem o kosztownych DAW-ach i zastosowaniach produktów Native Instruments czy Steinberga, podpowiem za to gdzie szukać narzędzi które pozwolą tworzyć muzykę w różnych stylach, a przy tym są mocno związane z komputerami i komputerową sztuką. Niezależnie od tego, czy to PC, Commodre 64, ZX Spectum, Atari XL, Atari ST, Amiga, PlayStation Portable – na każdą z wymienionych maszyn powstały warte uwagi aplikacje do komponowania muzyki. Jakie? To usłyszymy. I najważniejsze: zapamiętajcie nazwy edytorów – za większość z nich nie trzeba płacić. A stare komputery? Choć są z punktu słyszenia muzyka bezcenne, dziś da się je kupić za kilkadziesiąt złotych.
- 17:00 - 19:00 - Polska branża gier: dawno, niedawno i dziś Panel z Tomaszem Mazurem (biznes, gry) Zapraszamy na spotkanie z Tomaszem Mazurem, pionierem polskiej informatyki oraz przedsiębiorczości. W latach 80. współpracował z pierwszymi rodzimymi pismami komputerowymi np. z "Komputerem", a później założył jedną z pierwszych firm produkujących oraz wydających programy, sprzęt i gry. Firma Mirage Software zapoczątkowała polski rynek gier, w sumie wydano ponad 85 pozycji. Tomasz Mazur we wczesnych latach 90. wydał ekskluzywne pismo poświęcone tej branży. Był jednym z współzałożycieli IM Group, przekształconej następnie w Cenegę, którą przez kilka lat zarządzał. Do dziś jest aktywnym uczestnikiem polskiego rynku gier.
Poznań Game Arena 2014 (autor zdjęcia Kacper Kwiatkowski, źr. Facebook)
- 19:00 - 20:00 - Niespodziewajka; Tdc i inni Jeśli masz wystarczającą odwagę - to weź udział w tym punkcie programu;)
Pecety różnych firm - Pixel Heaven 2013
- 20:00 - 22:00 - Robbo, Fred, Rockford - nasi przyjaciele; Tdc (gry, historia) Przypomnimy najmiodniejsze hity lat 80. i 90. To gry, w które zagrywał się cały świat: Bruce Lee, Archon, Gremlins, Mr. Do!, Boulder Dash, a także polskie gry Robbo i Fred.
Prezentacja klasycznych gier z możliwością pogrania.
W naszym bloku programowym spotkać się będzie można z kilkoma dodatkowymi nietuzinkowymi osobami - naszymi gośćmi specjalnymi (nie będą On niestety uwzględnieni w oficjalnym programie Avangardy - z powodów technicznych). Jednym z nich będzie Sławomir Bubel vel Malfunction/Altair, który na Pixel Heaven przyznał się publicznie, że przygotowuje się do zrobienia demka na Atari Falcon ;)
Równolegle z Avangardą odbywać się będą już po raz trzeci Dni Nauki (wstęp wolny), składający się z dużej liczby wykładów i paneli. Tematycznie zostały wszystkie punkty programu podzielone na 7 luźno zadeklarowanych dziedzin. Tu znajduje się program Dni Nauki.
Avangarda to duże wydarzenie, skierowane głównie na spotkania z ciekawymi ludźmi, prelekcje (np. popularnonaukowe), gry (wszelkiej maści), filmy i wiele więcej. Bez względu na zainteresowania, wykształcenie czy wiek, każdy z Was z pewnością znajdzie coś dla siebie ;)
Update 7 VIII: - Niestety dzisiejszy punkt programu 18:00 - 20:00 pt. "Fenomen komputera ZX Spectrum" został odwołany z przyczyn niezależnych od nas. W to miejsce trafia temat zastępczy "Nowe tryby graficzne Atari po 36 latach - Sprzęt ten sam i nikomu to nie przeszkadza?;)" - wbrew hasłu "Atari" zapraszamy na niego miłośników wszelakich sprzętów, gdyż jak powyższy opis sugeruje - tematyka wykładu jest znacznie szersza ;)
- Blok retro znajduje się w gmachu MiNI, Piętro 3, sala 313 (obok Prelekcje planszuwkowe i Star Wars, przed są ORG).
Do gmachu MiNI prowadzą białe strzałki znajdujące się na wewnętrznych drogach kampusu PW.
- Od strny 47 znajduje się sumaryczny program Avangardy - Na stronach 58–59 znajduje się tabela programowa pokazująca rozkład prelekcji, spotkań, konkursów i pokazów itp. - Na stronie 50 znajduje się schemat gmachu MiNI oraz piętro 3 gdzie można nas znaleźć. - Na stronie 51 rozkład budynków PW na mapie
@kris3d: dla mnie to zawsze było oczywiste :) To jest nowoczesna forma sztuki. Muzyka, grafika - to jest najbardziej klasyczny przykład. A dema - to są formy artystyczne, coś pomiędzy instalacją a performancem - taka multimedialna kompozycja służąca jedynie podziwianiu więc jak najbardziej sztuka :)
Adam @2015-08-06 12:43:49
Mnie raczej dziwi, gdy ktoś nie zauważa, że to forma sztuki. I to takiej "czystej" - w tym sensie, że jest twórczością, która nie jest w zamierzeniu "użyteczna" ani nie jest robiona dla pieniędzy.
Adam @2015-08-06 12:56:46
Wspominałem już w wątku ciekawostek o tym niedawnym numerze magazynu Ha!art, poświęconym demoscenie. Są w nim też m.in. artykuły dotyczące demosceny jako formy sztuki - można sobie poczytać online: http://issuu.com/korporacja_haart/docs/h...
tdc @2015-08-06 14:34:03
Istny sztukmistrz ! ;)
nosty @2015-08-06 19:53:34
Myślę, że dwie czarno-białe fotki powyżej są idealną odpowiedzią na pytanie czym jest (dzisiejsza) demoscena :D Nie ma o czym gadać, dwie godziny zaoszczędzone ;)
Nagrodę w konkursie "niespodziewajka" dotyczącym historii peceta (od lat 70. do dziś) wygrał nasz PET ! Gratulacje ! ;)
StreaK @2015-08-09 07:38:36
Nastepnym razem ja bede na podium ;P (hjehje)
tdc @2015-08-09 22:52:28
Ufff... jestem już od jakiegoś czasu w domu, staram się odsapnąć, nogi zgubiłem wczoraj, nie wiem jak się nazywam (tzn ^ nick pamiętam :P).
@StreaK! He he! ;) Szliście łeb w łeb, miałeś ostatecznie tylko jeden punkt różnicy - to było fascynujące oglądać Waszą wspaniałą rozgrywkę. Również wykazałeś się wspaniałą wiedzą! ;) To nawet nasz gość specjalny Karol (od którego mieliśmy nagrodę główną) był pod wrażeniem - robił wrażenie jakby czegoś takiego jeszcze nie widział ! ;)
Czyli pierwsze miejsce PET drugie StreaK a potem długo, długo nic i na trzecim miejscu była kobieta co też miłe ;) (sorry nie pamiętam nicka). Naprawdę warto było to zobaczyć - żałujcie że tego nie widzieliście ! ;)
Gratuluję wszystkim na tyle odważnym, aby wziąć udział w tym konkursie, a szczególnie osobom, które znalazły się na podium. Było ostro ! ;)
StreaK @2015-08-10 06:24:44
Hejo TDC, wiesz moze czy na pigwie jest limit uploadu na plik. Chcialem wrzucic rozmowe z Panem Tomaszem Mazurem ktora nagrałem na Awangardzie, ale widze ze dogrywa sie tylko do 650 mb pozniej serwer odrzuca plik. Plik ma 1,2GB. :<
s2325 @2015-08-10 10:36:16
Może więc wrzucic na youtube? Tylko najpierw poczytac jak z ograniczeniem czasowym na koncie.
tdc @2015-08-10 16:10:02
Limit na upload być może jest, ale co jest pewne to ogólnie pigwa jest obecnie zapchana niemal do końca (wiem bo sam zapychałem :P ). Dlatego w kolejce znajduje się spora ilość materiału do uploadu, a do tego czasu trzeba powiększyć powierzchnię serwera...
Jednak nie ma problemu, proponuję abyśmy się spotkali gdzieś w Wawie i ja mogę od Ciebie zgrać dowolny materiał do siebie a potem jak się sytuacja wyjaśni mogę to wrzucić gdzie trzeba (do tego mogę też dokonać jakiegoś przekonwertowania materiału).
Panowie, spokojnie. :) Do Pigwy dostał dołożony większy dysk i właśnie trwają prace nad przenoszeniem danych. Dam znać, jak Azbest ustawi go jako główny.
Limitów na długość wrzucanego pliku nie ma; jedynie na mniejszym dysku kończy się miejsce.