atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Porty gry "Mercenary" z 2018-07-17 09:25 (2)
Kaz i Kroll o magazynach dyskowych z 2018-07-12 10:53 (26)
Wykład o magazynach dyskowych ST z 2018-07-10 14:28 (8)
Naprawa CA-2001 z 2018-07-04 16:16 (20)
Wywiad z Tadeuszem Trojakiem z 2018-07-01 16:23 (18)
Nowe muzeum retro z 2018-06-28 17:22 (8)
Impreza retro w Okunince z 2018-06-28 16:50 (5)
Nowa książka "Gatunki cyfrowe" z 2018-06-26 16:55 (5)
Gra Pad (v1.84) z 2018-06-18 23:49 (38)
Opisy gier lotniczych z 2018-06-16 18:21 (21)
Pavros o POKEY-u z 2018-06-11 10:34 (18)
Nowy RECOIL z 2018-06-11 01:27 (10)
Nowy scan-doubler z 2018-06-10 10:58 (13)
Minotaur 16K z 2018-06-09 23:37 (11)
Nowy design Atari z 2018-06-04 17:36 (21)
WAP-niak 2018 – wyniki, stuff z 2018-06-03 20:39 (60)
Wywiad z Pinem z 2018-06-03 02:06 (21)
Trwa WAP-niak 2018 z 2018-06-02 01:01 (10)
Wkrótce Pixel Heaven z 2018-05-30 20:40 (12)
Historia żółtej ciżemki z 2018-05-29 14:44 (42)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Porty gry "Mercenary"
Kolega Enjo napisał:

"Mercenary" była najważniejszą grą mojego dzieciństwa. Fascynowało mnie odzwierciedlenie trójwymiarowej rzeczywistości na ekranie komputera do tego stopnia, że jako około 6-letnie dziecko, jeżdżąc na rowerze w parku, wyobrażałem sobie, że drzewa i ławki, które mijam, są skonstruowane z wektorów tak jak w "Mercenary". W odróżnieniu od późniejszych gier 3D, "Mercenary" dostarczała jednocześnie poczucia wolności – nieograniczony czas gry, życia, paliwo, przestrzeń planety i przepastne podziemne korytarze, skonstruowane tak, żeby się w nich zgubić (nie mówiąc o dodatku "Mercenary: The Second City"). Uwielbiałem również przygodówki. Nie było więc lepszego połączenia tych cech niż w "Mercenary".

Później, jako student Automatyki i Robotyki na Politechnice Śląskiej w Gliwicach, nauczyłem się programować w języku Pascal. Była to jedyna przydatna wiedza wyciągnięta ze studiów, nie wspominając o tym, że w ciągu 3,5-letnich studiów inżynierskich z programowania samych sterowników PLC miałem w sumie 45 MINUT zajęć… Żeby w takim razie nie zwariować z nadmiaru spamowej, nikomu niepotrzebnej wiedzy, zacząłem programować hobbystycznie w C++. Przeróbka wieloplatformowa oryginalnego klonu "MDDClone", czyli "MDDClone-SDL" była jednym z moich ówczesnych projektów. Żadnego z moich projektów nie żałuję. Dzięki tym doświadczeniom programistą jestem do dziś, mam zapewnioną przyszłość zawodową oraz finansową, choć studia ledwo udało mi się ukończyć. Aktualnie zawodowo zajmuję się programowaniem automatycznie jeżdżących pojazdów, a po godzinach automatyzuję handel na Foreksie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Życiorysu koniec. Teraz do sedna!

Mój artykuł na AtariOnline.pl dotyczy trzech portów serii gier "Mercenary" z komputerów 8- i 16-bitowych na PC i Mac’a – a właściwie systemy operacyjne Windows i *nix. Jest posortowana odwrotnie chronologicznie, od najnowszego do najstarszego. Panuje opinia, że seria "Mercenary", ze względu na możliwość chodzenia, jak również kierowania wieloma pojazdami, zainspirowała takie gry jak "GTA", czy "Battlefield" (a wcześniej np. "Hunter" dla Atari ST - Kaz). Ciekawa jest też, na tamte czasy, możliwość ukończenia każdej z części na różne sposoby.

Mercenary na małym Atari:



Mercenary na dużym Atari:



Mercenary II (Damocles) na dużym Atari:



Mercenary III na dużym Atari:





Mercenary Reloaded

W czerwcu 2018 roku kolega z Niemiec, Andreas Eversberg, wydał wersję pre-finalną portu "Mercenary II (Damocles)" i "Mercenary III: The Dion Crisis" o nazwie "Mercenary Reloaded". Port działa na Windowsie i Linuksie, być może również na innych *nixach. Do wyświetlenia obrazu używa OpenGL-a, a do sterowania i odtwarzania dźwięku, biblioteki SDL2. Port obsługuje VR.

Widok z oryginału gry:


Widok z portu gry:


Teaser na YouTube:


Trzon gry to tak naprawdę emulator Amigi z załadowanym obrazem gry. Pod procedury wyświetlania grafiki, odtwarzania dźwięku i sterowania podszywają się procedury natywne wspomnianych wyżej bibliotek. Czy nie uważacie, że to ogólnie bardzo dobry sposób na odświeżanie starych przebojów? Dokładny opis techniczny znajduje się na ostatnich stronach instrukcji portu (manual.pdf), dostępnego na tej podstronie, skąd również można pobrać binarkę Windowsową. W celu kompilacji pod Linuksem pobieramy źródła stąd i postępujemy zgodnie z instrukcjami, podanymi w pliku readme.txt. Po udanej kompilacji binarki zostaną stworzone w katalogu src/mercenary.

Te części "Mercenary" wprowadzają możliwość lotu po całym układzie planetarnym, lecz (jedynie) część II odbiera wolność czasową – musimy zdążyć odnaleźć jedno z rozwiązań, nim tytułowa kometa Damocles uderzy w planetę Eris. Nie występują również podziemne korytarze. Można za to wchodzić do budynków i jeździć windami. W części III pojawiają się dodatkowo taksówki, promy kosmiczne i NPC-e.

Uwaga - tutaj będzie spojler! Nie czytać tego akapitu, jeżeli chcesz samodzielnie znaleźć alternatywne rozwiązanie gry. Dla rozbudzenia apetytu i oddania hołdu wyobraźni autorów oryginału, poza oczywistym rozwiązaniem wysadzenia komety, istnieje również możliwość wysadzenia w odpowiednim czasie niezamieszkałego księżyca, do którego kometa ma się wcześniej zbliżyć, przez co zakłócimy jej tor. W rezultacie kometa nie koliduje z planetą Eris.



MDDClone-SDL

W celach bardziej historycznych przytoczę poprzednie dwa porty. W marcu 2010 roku wydałem ostatnią, lecz nie finalną, wersję mojego portu "Mercenary: Escape from Targ", wraz z dodatkiem "The Second City" i tłumaczeniami na wiele języków, pod nazwą "MDDClone-SDL". Poza częściami II i III portowi brakuje właściwie jedynie intra i możliwości strzelania, odpada więc rozwiązanie militarne. Port ten również używa OpenGL-a i biblioteki SDL, lecz jest w pełni natywny. Niesie to za sobą następujące konsekwencje: mam pełną kontrolę nad wnętrznościami gry, więc mogę poprawić oryginalne bugi, a także mogłem dodać elementy brakujące w "Mercenary Reloaded", czyli np. tekstury. Jednakże nie mam przyzwolenia na udostępnienie źródeł portu, więc mogę dystrybuować tylko binarki (Windows, Linux, Mac, BSD). Port posiada też oryginalny renderer software’owy wraz z dodatkowym, opcjonalnym antyaliasingiem, a także uprzyjemnienia w postaci:
  • kołysania się kamery podczas chodzenia, zastosowane po raz pierwszy w grze "Doom";
  • zablokowania ruchu w kierunku przód/tył, bez konieczności trzymania klawisza kursora (dobre dla dziadków!) - uruchomienie opcji przez przytrzymanie kursora przód/tył, następnie wciśnięcie lewego Control, po czym zwolnienie kursora i Control. To udogodnienie zostało przeniesione do "Mercenary Reloaded" na moją prośbę, lecz tam zamiast Control, używany jest Alt, gdyż Control jest zarezerwowany do obsługi przedmiotów;
  • ustawienie kierunku na pełne kąty 0, 90 i 270 stopni. Przydatne w długich korytarzach i na drogach. Uruchomienie opcji przez Alt + kursor lewo/prawo.

    Poniżej kilka wybranych screenshotów (więcej na tej stronie).

    Oteksturowane drogi:


    Miasto Targ z lotu ptaka:


    Podziemny labirynt:


    Oryginalny renderer software’owy, z dodatkowym anty-aliasingiem:







    MDDClone

    MDDClone-SDL bazuje na źródłach portu "MDDClone", który był pierwszy w kolejności i był portem wyłącznie windowsowym. Ostatnia wersja została wydana w styczniu 2007 roku. Port ten jest najbardziej kompletny ze wszystkich wersji, gdyż zawiera wszystkie trzy części serii "Mercenary". Cierpi jednak na przypadłość zwaną „bardzo niska rozdzielczość”, więc na obecnie dostępnych monitorach wygląda biednie. Teoretycznie jestem w stanie zwiększyć rozdzielność programowo do arbitralnych rozmiarów, ale jakoś czasu brak na hobby w dorosłym życiu. Autorem portu jest tajemniczy „MDDClone Author”.

    Przykładowy screenshot:


    Wszystkie te wersje "Mercenary" są skoncentrowane wokół fanpage’a prowadzonego przez francuskiego kolegę Simon’a Guyart’a. Fanpage zawiera solucje wszystkich części oraz dodatkowe informacje dotyczące samej gry i nie tylko – znajdziecie tam też wywiady z autorami. Na pierwszej stronie uderzy Was smutna wiadomość, że autor oryginału, Paul Woakes, odszedł do lepszego świata 15 lipca 2017 roku. Wcześniej, 21 sierpnia 2007 roku, odszedł również drugi szef firmy Novagen Bruce Jordan. RIP!

    2018-07-17 09:25 by Kaz
    komentarzy: 2
  • pabloz1974 @2018-07-17 10:58:53
    pierwszy !!! :)
    Kaz @2018-07-17 14:51:33
    Pabloz - ale pierwszy miłośnik Mecenary czy co? :)
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Moje wrażenia po zakupie i kilku ... (8)
    ostatni: 17-07-2018 15:00, TheFender
    Sprzedaję nadwyżki i niepotrzebne... (134)
    ostatni: 17-07-2018 14:49, Kaz
    Poszukuje klawisza "ESC" do Atari... (4)
    ostatni: 17-07-2018 14:34, Kaz
    Retro Na Gazie (143)
    ostatni: 17-07-2018 08:07, RetroBorsuk
    Magnetofony-Gry co robię nie tak? (62)
    ostatni: 17-07-2018 07:32, IRATA4
    Sprzedam Kartę SD i programator S... (1)
    ostatni: 17-07-2018 07:29, IRATA4
    Yes Atari can (?) (72)
    ostatni: 17-07-2018 07:22, IRATA4
    Atari STe a kompatybilne pady. (1)
    ostatni: 17-07-2018 07:15, IRATA4
    Garażówka 02 - 15 lipca Warszawa (10)
    ostatni: 17-07-2018 03:25, tdc
    Silly Venture 2k18 - 10th Celebra... (41)
    ostatni: 16-07-2018 23:10, Rocky
    gra na weekend (48)
    ostatni: 16-07-2018 22:51, Mq
    Błędy na stronie? (3)
    ostatni: 15-07-2018 12:02, QTZ
    Sprzedam (1)
    ostatni: 15-07-2018 11:16, Ender
    RetroAge.net (95)
    ostatni: 15-07-2018 09:30, tbxx
    Fajny Chip wczoraj słyszałem (217)
    ostatni: 15-07-2018 08:35, makary

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 1861
    Ostatnio zarejestrowany: gwinter
    Postów ostatniej doby: 22

    Społeczność/Community

    Najbliższe imprezy

    Stragan
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (32)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (8)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)