atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Nowe muzeum retro z 2018-06-28 17:22 (8)
Impreza retro w Okunince z 2018-06-28 16:50 (5)
Nowa książka "Gatunki cyfrowe" z 2018-06-26 16:55 (5)
Gra Pad (v1.84) z 2018-06-18 23:49 (38)
Opisy gier lotniczych z 2018-06-16 18:21 (21)
Pavros o POKEY-u z 2018-06-11 10:34 (18)
Nowy RECOIL z 2018-06-11 01:27 (10)
Nowy scan-doubler z 2018-06-10 10:58 (13)
Minotaur 16K z 2018-06-09 23:37 (11)
Nowy design Atari z 2018-06-04 17:36 (21)
WAP-niak 2018 – wyniki, stuff z 2018-06-03 20:39 (60)
Wywiad z Pinem z 2018-06-03 02:06 (21)
Trwa WAP-niak 2018 z 2018-06-02 01:01 (10)
Wkrótce Pixel Heaven z 2018-05-30 20:40 (12)
Historia żółtej ciżemki z 2018-05-29 14:44 (42)
Robbo na festiwalu nauki i sztuki z 2018-05-29 02:54 (1)
Atari 2600 zaprasza na SV z 2018-05-28 10:19 (7)
Pendrive plug&play z 2018-05-27 12:49 (14)
WAP-niak 2018 Invitka z 2018-05-25 22:14 (11)
O demoscenie z 2018-05-22 07:09 (19)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Nachodzi nowa gra
Mam przyjemność poinformować, że nasz kolega Jurek "Duddie" Dudek, prowadzący własne, małe wydawnictwo Retronics, wyda wkrótce drugą po "07 zgłoś się", nową grę dla 8-bitowego Atari. Będzie to gra samodzielnie napisana przez Kamila "Gorgha" Trzaskę, żadna konwersja. Tytuł tej nadciągającej produkcji to The Rescue Expedition.



Grę nazwałbym postmodernistyczną mieszanką różnych inspiracji. Historia w niej przedstawiona toczy się w epoce wiktoriańskiej, gdy imperium brytyjskie było u szczytu swej potęgi. Wówczas to słynny szkocki podróżnik, badacz, naukowiec, misjonarz, lekarz, odkrywca, przeciwnik niewolnictwa David Livingstone zaginął w czasie podróży po Afryce. Wyruszył w głąb kontynentu w 1865 roku, a po pięciu latach, z braku wiadomości od niego, został uznany za zaginionego. Na szczęście ówczesna cywilizacja nie pozostawiła samemu sobie tak sławnego i bohaterskiego człowieka, zagadka musiała być rozwiązana. Na wieść o tym, że stary, schorowany biały człowiek był widziany w okolicach jeziora Tanganika, w 1871 roku wyruszyła wyprawa poszukiwawcza walijskiego dziennikarza i podróżnika Henry'ego Stanleya, którego sponsorowało amerykańskie pismo "New York Herald". Słynne stało się powitanie, którym Stanley zagaił rozmowę z Livingstone'm, po jego odnalezieniu w zapomnianej murzyńskiej wiosce: "Dr Livingstone, jak sądzę? (ang. "Dr. Livingstone, I presume?"), które było oznaką zachowywania dżentelmeńskich konwenansów w każdej sytuacji, czy to na pustyni czy w dżungli czy w sytuacji, gdy w promieniu wieluset kilometrów i tak nie było żadnego innego białego człowieka niż doktor.

Ta historia jest w grze odwrócona, ponieważ mamy do czynienia z alternatywną rzeczywistością. Tutaj to Henry Stanley, w swoich kolejnych wyprawach po Afryce, popadał w kolejne problemy z tubylcami, aż w końcu wieści o nim przestały dochodzić do cywilizowanego świata. Z kolei doktor Livingstone, wiedziony chęcią pomocy, a może pamiętający o uratowaniu go przez Stanleya w innej rzeczywistości, postanowił wyruszyć na pomoc poddanemu brytyjskiej królowej. Wcielamy się w rolę Davida, który poszukuje Henry'ego. Krótki oficjalny trailer (filmik zrobił Kaz, muzykę MotionRide) pokazuje o co chodzi w grze:



Kolejną inspiracją, która jest widoczna w grze, to postać Indiany Jones'a. Ten fikcyjny poszukiwacz skarbów i awanturnik urodził się pod sam koniec epoki wiktoriańskiej, ale prezentuje te same walory co kilkadziesiąt i kilkanaście lat wcześniej Livingstone czy Stanley - odwagę, zdecydowanie, siłę i inteligencję. Nie dziwi więc, że w grze mamy Livingstone o aparycji Harrisona Forda - charakterystycznego pana w kapeluszu i z lassem w ręku. To lasso jest podstawowym wyposażeniem naszego bohatera w grze. Używa się go przede wszystkim do zabijania wrogów, ale również do otwierania drzwi za pomocą dźwigni, a także zbierania bonusów rozlokowanych w kolejnych pomieszczeniach. Te bonusy to dodatkowe życie, eliksir uzdrawiający, laski dynamitu oraz naboje do pistoletu. Oczywiście, podobnie jak Indiana Jones, nasz bohater jest wyposażony w pistolet, i w sytuacjach kryzysowych może go użyć, aby zabijać wrogów na odległość.

Jak sam autor wspomina, przy wyborze tematu gry inspirował się dobrze znaną na Atari platformówką "Aztec". Widać to choćby po monochromatycznej grafice, która pozwala pokazać sporo szczegółów obiektów, jak i po głównym bohaterze, panu w kapeluszu, który przemierza pomieszczenia pełne zabójczych przeszkadzajek. Na szczęście gra Gorgha w pozostałych elementach różni się znacząco od "Azteca", poczynając od znacznie lepszego sterowania. W grze naszym wrogiem oprócz przeciwników są spadające krople, które zabierają nam energię, skok z wysokości, który również energię odbiera oraz szpikulce wystające ze ścian. I to co jest rzadkością w grach 8-bitowych, nie tylko na Atari - dużą rolę gra możliwość poruszania się na linie! Pozwala to na dojście nawet w ciężko dostępne rejony. Dodatkowo, dostęp do niektórych miejsc jest niemożliwy bez dynamitu, którym wysadzamy zbędny teren. Bardzo urozmaicone działania, które może podejmować bohater.

The Rescue Expedition będzie zawierać kilkadziesiąt plansz, działać na standardowym Atari, a dostępna będzie w formie cartridge'a, najprawdopodobniej po wakacjach. Dopiero wtedy ujawni się zmiana fabularna w trakcie gry, która na razie jest tajemnicą. Nie będę jej tu ujawniać, aby gracze będą mogli zaznać tej przyjemności. Ponadto warto wspomnieć, że testerem gry jest inny autor gier na Atari, Rafał "mgr inż" Chabowski, a i ja dołożyłem swoje "3 grosze" do historii i tytułu.

Na koniec ciekawostki techniczne od Gorgha:

"Animacja wszystkich postaci oraz przeszkadzajek robiona jest za pomocą szybkiej metody EOR-owania (czy też funkcji XOR). Ułatwia to znacząco i przyspiesza rysowanie ekranu. Po wybuchu bomby stałe elementy ekranu są odrysowywane ponownie. Gra jest zrobiona w trybie bitmapy, a nie jak zazwyczaj się robi gry – w trybie tekstowym. Rozdzielczość pola gry to 256x200 pikseli (wąski ekran)".

A tak wyglądała inspiracja przy tworzeniu bitmapy głównego bohatera:

I wersja monochromatyczna na Atari:


2018-05-15 19:25 by Kaz
komentarzy: 27
pin @2018-05-15 19:39:37
Dobra muzyka jak na Atari :)
Jesionen_JagNESFest @2018-05-15 19:55:36
@pin: faktycznie niezła :)
GRooBY @2018-05-15 19:56:11
Wczeniej sprawdzalem i nie byle tego wpisu. Jak juz mowilem gra wyglada ciekawie i wpisuje sie na liste kupujacych ;) pozdrawiam
piter_JagNESFest @2018-05-15 20:01:35
można już zamawiać ? ;)
gorgh @2018-05-15 20:13:23
chciałem dodać, że muzykę zrobi do gry Caruso (jak zwykle :) )
Nitro @2018-05-15 20:40:52
Zapowiedź wygląda smakowicie, szczególnie rzuca się w oczy możliwość destrukcji otoczenia.

Z drugiej strony jest trochę rzeczy do szlifu IMHO: przede wszystkim fizyka, atm nienaturalnie to wygląda i popracowałbym nad modelem poruszania się dającym jak najwięcej radochy. To najważniejsza rzecz w platformówkach. Jedna rzecz jest super - lina.

Uwaga nr. 2: mało klatek animacji, rozumiem pewnie ze względu na ograniczenia pamięciowe, jeśli nie, to również warto byłoby nad tym popracować.

Tak czy owak, gratki.
atarka @2018-05-15 20:46:34
Tego nam trzeba! Super!!!!!
Ekstra i gratulacje!
larek @2018-05-15 21:00:45
Super.
Tylko cart, czy wersja plikowa też?
gorgh @2018-05-15 21:10:04
Dziękuję! @piter, @larek te pytania to już do Duddiego, on zarządza grą :)
Anon @2018-05-15 21:37:23
Muzyka zaebioza
xxl @2018-05-15 22:26:11
eleganckie
wieczór @2018-05-15 23:29:13
Nie zgadzam się z opinią, że mało klatek animacji. Najbardziej grywalne platformówki animują postać na raptem kilku (dla wszystkich możliwych póz :) ), a chodzenie to często dwie :) Często większa ilość faz zabija grywalność albo ogólny odbiór (są wyjątki naturalnie, ale to wymaga wyczucia).
Anon @2018-05-16 07:13:13
Ech, Cavernia...
xxl @2018-05-16 09:11:04
wydaje mi sie, ze obslua liny tak jak to jest w Tales of Dragon bylaby wygodniejsza
Duddie @2018-05-16 09:29:40
@piter: jeszcze nie, będzie informacja na pewno, jak będzie można.
@larek: na razie tylko cart, może będzie limitowana edycja dyskietkowa.
gorgh @2018-05-16 12:03:39
Aha oczywiście czekam na uwagi co by można ulepszyć. Xxl- ta wersja liny nie sprawdzi się w tej grze. Nitro: dziękuję za uwagi, poprawi3 to
_n @2018-05-16 12:20:32
Popracujcie trochę nad level deignem,rozumiem, że skoro jest lina, to potrzeba otwartych przestrzeni aby sobie polatać ;) ale wydaje mi się, że jednak da się z klocków które tam są wyciągnać znacznie bardziej klimatyczne przestrzenie, jak choćby to jest w Montezumie
stRing @2018-05-16 12:33:20
A ja ostatnio katuję Livingstone'a na Amstradzie i tak sobie myślę, że fajnie byłoby zagrać sobie w coś podobnego na Atari 8-bit, a tu proszę, taka niespodzianka.
Gra tak czy inaczej wymaga dopracowania imho względem tego co widać na trailerze.
vdl @2018-05-16 14:52:06
Ogolnie niezle, ale pare rzeczy bym poprawil
- skasowac biale obwodki wokol nog - wyglada to troche dziwnie.
- poprawic niedokladnosc nakladania sprajtow na niektorych klatkach.
MKM @2018-05-16 15:39:34
wygląda obiecująco!
CharlieChaplin @2018-05-16 18:52:25
Where can I order ?!? One cart for me please.

And it does not matter to me that the cart. does not work with harddisk or 3x SIO ;-) ;-) ;-)
Arti @2018-05-16 20:32:10
Fajna. Jakby co to zamawiam carta najlepiej z odbiorem na SV2k18.
bob_er @2018-05-16 21:53:01
Zgadzam się z VDL-em.
Kolorowanie duchem powinno być możliwie dokładne. Teraz wygląda to trochę niechlujnie.
Nitro @2018-05-16 22:35:38
wieczór: słowo klucz - wyczucie. Przy jednym modeli fizyki dwie klatki i jest spoko, przy innym trzecia robi różnicę. Kolejny wymaga pięciu.
Może zamiast większej ilości klatek po prostu trzeba popracować nad timingami, na linie postać płynnie i zwinnie się buja a na ziemi chodzi wolno, tak samo ze skokami[update w 25fps zamiast 50]?

Ogólnie to ja tu widzę taką Castlevanię pod ziemią, proponuje iść w kierunku modelu fizyki z tej gry[wersje na 8'mio bitowego nesa] sprawdzonym i pokochanym przez miliony graczy.

Finalnie małe video które może trochę natchnie:
youtube.com/watch?v=yuRRPT-Isp4
Kaz @2018-05-17 05:09:26
Dużo ciekawych pomysłów podrzucił, ale na fejsbuku, Jacek Specjalski. Może Gorgh zechce tu przekleić je i skomentować.
Irata4 @2018-05-17 09:47:40
Kamil ,super sie zapowiada,zaklepuje sztuke.
solo/ng @2018-05-17 17:25:37
zajebista gierka, przypomina mi klimatem Aztec; na FB mozna bylo widziec etapy produkcji:)
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
STAR RAIDERS II LEVEL 3 TAKTYKA? (5)
ostatni: 20-09-2018 14:59, Elwood
Speed Ace (26)
ostatni: 20-09-2018 13:50, solo/ng
RetroKomp 2018 (14)
ostatni: 19-09-2018 20:59, sachy
Retro Na Gazie (200)
ostatni: 19-09-2018 19:23, hospes
Komputer Cobra 1 (20)
ostatni: 19-09-2018 14:33, rj1307
Fatal Game (30)
ostatni: 19-09-2018 10:36, Mq
Laura - zrób sobie własną... Kase... (68)
ostatni: 18-09-2018 22:14, ccwrc
[S] Tanie PCty pod emulator (14)
ostatni: 18-09-2018 17:46, IRATA4
Silly Venture 2k18 - 10th Celebra... (86)
ostatni: 18-09-2018 15:21, greymsb
SV2k18 - rejestracja, koszulki it... (6)
ostatni: 18-09-2018 15:18, greymsb
Poszukiwany tłumacz do gry dla ST... (1)
ostatni: 18-09-2018 13:08, Kaz
Kariera filmowa KAZa (5)
ostatni: 18-09-2018 12:37, QTZ
Bezprzewodowe Atari 8-bit (7)
ostatni: 17-09-2018 23:41, gorgh
23.09.2018 BYŁO GRANE - retromeet... (7)
ostatni: 17-09-2018 18:45, gorgh
Atari800 dla Raspberry Pi (33)
ostatni: 17-09-2018 00:38, Xuio

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1882
Ostatnio zarejestrowany: yamahalodz
Postów ostatniej doby: 13

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy

Stragan
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (18)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (4)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (32)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (8)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»