![]() |
![]() ![]() |
Zapomniane hasło?   Poproś o członkostwo
|
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Światowa premiera gry "Pac Time" |
Kolega Łukasz "Luklab" Labuda ponownie zawitał do nas z grą napisaną w rzadko wykorzystywanym języku Advan Basic. Wygląda na to, że Łukasz zaszczyca nas grą raz do roku. Jego Gra w linie powstała w 2020 roku, zaś City Defender w 2021 roku. Oddajmy głos autorowi, który opowie, z czym do nas przychodzi w sierpniu 2022 roku: "Po raz trzeci wracam do Was, ponownie z nową grą. Dwie pierwsze miały już swoje premiery na AtariOnline.pl ("Gra w linie", "City Defender"). Teraz przedstawiam znacząco bardziej rozbudowany i zaawansowany projekt - "Pac Time". Pierwotnie wystawiłem grę na właśnie co zakończonym Silly Venture, ale jej prezentacja była tak okrojona, że postanowiłem wycofać grę z konkursu. ![]() ![]() Z kwestii technicznych - grę, jak poprzednią, napisałem w mało popularnym języku - Advan Basicu. Gra, dla prawidłowego działania, musi być uruchomiona z dysku nr 1. Podobnie na emulatorze. Cele, które chciałem osiągnąć to przede wszystkim: płynność animacji, dynamika rozgrywki, grywalność. Osobiście z efektu końcowego jestem zadowolony, ale zważywszy że to jednak Basic ciekawy jestem Waszej opinii. Mimo, że projekt bazuje na "Pac Manie", wprowadziłem liczne zmiany, modyfikujące samą rozgrywkę i jej zasady. Podstawową jest ta, że obok duszków, naszym przeciwnikiem jest upływający czas. Z każdym kolejnym poziomem jest on krótszy (minimum 25). Gdy czas skończy się, tracimy życie. Kolejną różnicą jest ta, że kulki, które zjadamy są dwóch kolorów - zielone i różowe. W wersji dla jednego gracza, trzeba zebrać wszystkie, jednak jeśli różnica pomiędzy aktualnie zjedzonymi jedynymi, a drugimi wynosi więcej niż 5, czas zaczyna płynąć dwa razy szybciej. Powraca do normalnego trybu, gdy różnica spadnie do 5 lub mniej. Informacja jest na bieżąco wyświetlana w górnej, środkowej części ekranu. Natomiast w wersji dla dwóch graczy, każdy zbiera kulki tylko swojego koloru. Jest ich równa liczba, wygrywa planszę ten, który zbierze pierwszy. Tym razem, jeśli jeden z graczy ma zjedzone więcej niż 5 kulek od drugiego, sam może go zjeść, a kolor tego drugiego zmienia się na biały. Ponownie, jeśli różnica ta spadnie do 5 lub mniej, wszystko wraca do normy. ![]() ![]() W grze możemy zdobywać 4 moce specjalne: Punkty zdobywamy zjadając kulki, moce specjalne, duszki, drugiego gracza, jak też za ukończenie poziomu przed czasem. Zaprojektowanych jest 15 różnych plansz (które wybieramy w edytorze, jak też ich liczbę i kolejność), przy czym po ukończeniu każdej, następna nie jest z tych zaprojektowanych, ale jest generowana losowo. Dodatkowo, w wersji dla jednego gracza, co trzecia plansza jest bonusowa, w której nie możemy stracić życia, a jedynie po trafieniu pociskiem tracimy czas (3, 6 lub 9 jednostek). Im wyższy poziom, tym plansze bonusowe mniejsze (trudniejsze). Po jej ukończeniu, otrzymujemy dodatkowe życie. W wersji dla jednego gracza możemy zapisać najlepsze wyniki. W wersji dla dwóch, ustalamy na początku ilość poziomów, w które będziemy grać (każdy gracz "odradza się" na nowym poziomie, nawet jeśli w poprzednim stracił życie). ![]() ![]() ![]() W edytorze, każdy może samodzielnie zaprojektować własne plansze, modyfikować już istniejące, jak też ustalać, w które z nich będzie grał w czasie rozgrywki (minimum to 1 plansza). Projektując planszę i naciskając klawisz > przechodzimy do kolejnego etapu, a klawisz < do poprzedniego. Ściankę stawiamy / usuwamy naciskając fire + kierunek joysticka, zaś miejsce w którym ma rozpoczynać się rozgrywka (w wersji dla jednego gracza) oraz miejsce pojawiania się bonusów - naciskając fire. Jeśli jakieś z zaprojektowanych rozwiązań nie będzie możliwe, komputer poinformuje nas o tym (np. zbyt mała liczba kulek do zjedzenia)." W załączeniu do opisu Łukasza znajdziemy plik ATR z pakietem programów - dwie wersje gry, edytor oraz info. A poniżej filmik z rozgrywki, przygotowany przez Łukasza: ![]() ![]() ![]() 2022-08-17 00:28 by Kaz
komentarzy: 18 |
Baltazar Niegąbka @2022-08-17 06:31:43 |
Anon @2022-08-17 07:57:55 |
MDW2 @2022-08-17 09:52:59 |
Przyznam się, że pierwszy raz słyszę o tym Basicu. Skąd autor go wytrzasnął i przede wszystkim skąd miał jakąś dokumentację do niego? :) Składni PRINT, INPUT, GOTO czy FOR można się domyślić ale jeżeli się sięga po coś aż tak nieznanego to pewnie dla jakichś jego unikalnych cech. No a te już trzeba wyłowić z jakiejś dokumentacji, bo na pewno są specyficzne dla tego akurat Basica. Kulki zielone i różowe przywiodły mi coś na myśl. W dzisiejszych czasach to nie ma zupełnie znaczenia. Ale takie rozwiązanie nie przeszłoby w latach 90. Kulki musiałyby się różnić nie tylko kolorem ale też kształtem. A to ze względu na licznych użytkowników monitorów (czy telewizorów) zielonych, miodowych, czarno-białych. No chyba, że kulki bardzo mocno różniłyby się jasnością. |
MDW2 @2022-08-17 09:58:09 |
Kaz @2022-08-17 10:08:56 |
Tak, też mnie zaciekawiło, dlaczego autor użył Advan Basica i jak wyglądał proces twórczy - dlatego zaprosiłem go do opowieści na zoomie w cyklu "Spowiedź autora", a Łukasz się zgodził :D Dla mnie ciekawe modyfikacje Pac- Mana - pomysł z balansem kulek w wersji jednoosobowej oraz rozgrywka dwuosobowa według nowych zasad - to coś interesującego i godnego przetestowania w praktyce. Dla zainteresowanych programowaniem, mamy dyskietki z Advan Basic w archiwum użytkow: https://atarionline.pl/v01/index.php?ct=... a w sieci można znaleźć dokumentację, np: https://advan.atarinet.com/ https://atariwiki.org/wiki/Wiki.jsp?page... Co do różnicy kropek na monitorach monochromatycznych, to zmianę jasności łatwiej wykonać (nawet teraz) niż zmieniać kształt. |
Kaz @2022-08-17 10:10:05 |
MDW2 @2022-08-17 12:22:38 |
Kaz @2022-08-17 12:32:06 |
MDW2 @2022-08-17 15:18:41 |
No tak… o to właśnie chodzi. Wtedy jeszcze pewnym problemem byłby język angielski. Ale do przeskoczenia. Słowniki były, motywacja przeogromna, a taki „komputerowy” angielski był łatwiej ogarniamy. Tylko właśnie dostępność… Gdyby to wszystko gdzieś jakoś było dostępne to trochę inaczej by się żyło. :) Ktoś kto był obrotny to potrafił czasem wykorzystać ten ogromny, niezaspokajalny popyt. Ale to trzeba byłoby być jednak nieco starszym, na serio obrotnym i kontaktami zagranicznymi. :) |
MDW2 @2022-08-17 18:20:44 |
Yosh @2022-08-17 19:25:55 |
Advan ma także liczby stało przecinkowe - które powinny pomykać w porównaniu z innymi Basiami. Temat przecinka męczyliśmy ponad 10 lat temu :) https://atarionline.pl/1235423975 |
LukLab @2022-08-17 20:52:38 |
O istnieniu Advan Basica dowiedziałem się za pośrednictwem Atarionline 2 lata temu. Szukałem takiej odmiany Basica, która miałaby instrukcje dedykowane duszkom. Ale i tak musiałem rozwiązać kilka zasadniczych problemów - kwestia kolizji z tłem (implementacja między duszkami jest w miarę ok) i szybkość działania aby zachować płynność animacji i w ogóle rozgrywki. A odpowiadając na jedno z wcześniejszych pytań - tak, cały kod jest napisany wyłącznie w Basicu. |
MDW2 @2022-08-17 21:58:40 |
LukLab: Dzięki za odpowiedzi. Coś musiałeś rozwiązać ale skoro rozwiązałeś to znaczy, że się dało. :) Czyli dowiedziałeś się o tym dziwnym rozszerzeniu do Atari Basic stosunkowo niedawno. Nie wiem dlaczego uznałem, że znasz to jeszcze z epoki. O nic innego nie pytam skoro będzie rozmowa z Tobą. Bardzo chętnie posłucham. I pamiętaj - nie skąp w niej technicznych szczegółów. To nie będzie nagrywane z myślą o emisji w jakiejś telewizji śniadaniowej. Nikt się na pewno nie znudzi i reklamodawcy się nie odwrócą. :) ;) |
Kaz @2022-08-18 08:31:08 |
Kaz @2022-08-18 08:48:33 |
>Yosh "Temat przecinka męczyliśmy ponad 10 lat temu :)" https://atarionline.pl/1235423975 Faktycznie, teraz przeczytałem jeszcze raz, ciekawe rozważania. Dzięki Yosh. |
Baltazarro Gąbczasty @2022-08-19 21:41:59 |
MR T @2022-08-21 01:17:40 |
LukLab @2022-10-04 17:23:35 |
W bazie gier AOL jest już wersja 1.1 gry, w której usprawniłem pewne elementy rozgrywki i poprawiłem m.in: - nieprawidłowe zliczanie punktów po osiągnięciu wyniku 32767, - błędne odejmowanie czasu w rundzie bonusowej, - podwójne zliczanie zjedzonych kulek w rundzie bonusowej jeśli pierwsza z nowej serii pojawia się na miejscu piątej z poprzedniej, - wykrywanie kolizji z duszkami przez ścianki - sporadycznie zdarzające się błędne zliczanie zjedzonych kulek w wersji dla dwóch graczy co w skrajnym wypadku mogło uniemożliwić ukończenie poziomu, - sporadycznie zdarzające się niewykrywanie zjedzenia kulek w wersji dla dwóch graczy. Po w/w zmianach, myślę że wszystko już śmiga jak trzeba :-) |
«« nowsze | starsze »» |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«« nowsze | starsze »» |
![]() |
![]() |
![]() |