atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Pędź Mietku, pędź! z 2024-10-10 12:44 (26)
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (15)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (22)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
Autorzy o demie "The Coders' Guide to the Demoscene" z 2024-08-26 14:29 (35)
Przejście gry "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-26 14:23 (9)
Autorzy "Technical Difficulties" z 2024-08-25 16:58 (9)
Autorzy o "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-23 20:56 (13)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-07
Liczba katalogów: 8477, liczba plików: 37049
Zmian katalogów: 66, zmian plików: 100

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2933 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Gotowy Gunfright i zapowiedź Skool Daze!

Rok temu w czerwcu pisałem o powstającej konwersji Gunfrighta. Na początku kwietnia tego roku Mariusz Wojcieszek wypuścił "wersję finalną", ale poczekaliśmy jeszcze z artykułem na poprawki: w maju pojawiła się ostateczna wersja 1.1 i prezentujemy ją teraz.

Przypomnijmy, że chodzi o izometryczną grę z 1985 roku, opartą na silniku Filmation II znanym z Nightshade. Nasz bohater nazywa się Quickdraw, jest wyposażony w sześciostrzałowy kolt i pracuje jako szeryf w miasteczku Black Rock. Jego celem jest wytropienie i wyeliminowanie gangu bandytów terroryzujących okolicę. Gra zaczyna się od strzelania do woreczków z pieniędzmi – w ten sposób uzupełniamy sobie zapasy gotówki, która jest potrzebna m.in. na amunicję.


Podczas gry po lewej stronie widać list gończy z aktualnie poszukiwanym bandytą. Kapelusze widoczne poniżej mówią nam, ile pojedynków możemy jeszcze przegrać (bo spotkanie z przestępcą kończy się potyczką nieco podobną do początkowego strzelania do woreczków). Po prawej stronie prezentowana jest cena nabojów, konia oraz wysokość grzywny za zabicie niewinnego mieszkańca miasteczka.

W czasie gry domyślnie jest ustawione sterowanie dżojstikiem, ale przydatny może być też klawisz Z, zmieniający kąt ustawienia "kamery".

Inne istotne klawisze (jeśli ktoś na ekranie głównym wybierze sobie taki typ sterowania):
Ruch do przodu: klawisze A-F
Obrót w lewo: X, B
Obrót w prawo: C, N
Strzał: górne rzędy klawiszy 1-0, Q-P


Uwaga, na ekranie tytułowym mamy możliwość ustawienia różnych ułatwień w grze:
S - starting level (wybór poziomu w zakresie 00-19)
L - unlimited sheriff on/off (włączanie/ wyłączanie nieograniczonej liczby żyć)
C - disable collisions on/off (włączanie/ wyłączanie ignorowania kolizji między naszym bohaterem a otoczeniem)
M - unlimited money on/off (włączanie/ wyłączanie nieograniczonej gotówki)
R - quick reload on/off (włączanie/ wyłączanie szybkiego przeładowania)
B - bandit stuck on/off (włączanie/ wyłączanie braku poruszania się bandziorów przy pojedynkach)


Adaptacją ekranu ładowania i podkolorowaniem grafiki zajął się tradycyjnie José Pereira.

Klimatyczną westernową muzykę przygotował Saul Cross, znany ze sceny C64 – była to jego pierwsza próba tworzenia na małe Atari w RMT. W wersji 1.1 brzmienie tych utworów poprawił Mario "Emkay" Krix, lepiej orientujący się w możliwościach POKEY-a.

Efekty dźwiękowe w grze zostały przeniesione bezpośrednio z beepera ZX Spectrum, więc są nieco niższej jakości.


Warto jeszcze podkreślić, że na podstawie kodu Mariusza zostały przygotowane wersje Gunfrighta na maszyny C64, C128 i Commodore Plus4.

Pliki z grą do pobrania: XEX, ATR.

[EDIT 2017-05-23] UWAGA: Linki kierują obecnie do najnowszej wersji oznaczonej numerem 1.2, zawierającej poprawkę błędu, który zgłosił asal2 oraz drobne zmiany w obrazku tytułowym.

Pomocne linki:
- mapa
- oryginalna instrukcja (PDF)
- podpowiedzi


  • Skool Daze


  • Mariusz nie przerywa prac nad portowaniem kolejnych gier na małe Atari i tradycyjnie ma kilka rozpoczętych projektów. Miło nam ogłosić, że następną jego grą będzie Skool Daze, niezwykle popularny tytuł w Wielkiej Brytanii w latach 80. Produkcja ta powstała w 1984 roku i jako jedna z pierwszych gier typu sandbox nazywana była, może trochę na wyrost, "symulatorem szkoły". Wcielamy się tutaj w rolę łobuziaka Erica i działamy w obrębie budynku szkoły wśród nauczycieli i innych uczniów, używając sprytu, procy i pięści.

    Konwersja jest dokonywana na podstawie kodu z Commodore'a 64. Stan na dziś można określić jako zaawansowany, natomiast w grze jeszcze brakuje pewnych elementów, m.in. dźwięku i animacji tarcz (które odgrywają istotną rolę w rozgrywce). Co ciekawe, tym razem Mariusz spróbuje przeportować nie tylko kod, ale i oprawę dźwiękową z C64, więc na razie żaden muzyk nie został zaangażowany.



    Autorzy wersji na Atari:
    Mariusz Wojcieszek - kod
    José Pereira - adaptacja graficzna na Atari, podkolorowanie za pomocą PMG

    Autorzy oryginału:
    Kod, design gry: David Reidy, Helen Reidy
    Grafika: Keith Warrington

    2017-05-21 21:26 by "Adam"
    komentarzy: 24
    pin @2017-05-21 22:36:26
    .. jakby trzeba było pozycję numer dwa przetestować na srAtari, to zgłaszam się na ochotnika ;)
    asal2 @2017-05-21 23:32:53
    Wydaje mi się, że ta gra ma jeszcze pewien błąd, gdyż w pewnym momencie podczas na dole ekranu pojawiły mi się dziwne znaczki. Może dobrze byłoby to sprawdzić i ewentualnie poprawić?
    José Pereira @2017-05-22 02:48:30
    There is some possibility that a real final of Gunfright version might appear with some fixes like better and was missing some pixels and drawings on the loading screen compared to other versions...
    regarding Skool Daze I'm reallly proud of the PMGs colourings on the different screens and I think, in my opinion, that the A8 version will be the most colourfull looking of all versions untill today because of ours greater palette and specific way of dealing with PMGs in hi-resolution.
    And is just a question of time and life because there's many more in gfxs working and ideas but little were started so please be patient because at any time more surprises may come...
    Thanks.
    Jacques @2017-05-22 14:26:36
    Barbarian z C64 - pleeeeaaaaaseeeeeee! :-)
    Jos¨Ś Pereira @2017-05-22 14:58:51
    Yes, Barbarian, the Palace software house is/was in working but by Tezz (Chimera , Manic Miner and co-working with Vega in Bomb Jack and also with Mariusw in Saboteur) that after the first tries porting almost the same gfxs as C64 ones he then moved onto more colourfull and real taking advantage of the A8 greater palette and is at this moment very similar to the Amstrad CPC version looking, like for example, the forest screen has the all trees in many browns and greens shades instead of the C64's anwfull and in distance that used gray instead of brown.
    Tezz also get a way and never done that has PF2<->PF3 on gfxs together on/with the guys moving and none or almost not noticeable colour clash...
    But I'll let to him more information if it'll ever come...
    Jos¨Ś Pereira @2017-05-22 15:22:41
    Me again and I'm trying to find the screen(s) of Tezz's latest Barbarian version but could only find that gfxs re-working and the explanation for the PF2<->PF3 at AtariAge where he said that is also here on AtariOnline together with the screens. Lets see if I can find it or maybe someone here can help...
    At the meantime here's my gfxs work for using similar method(s) for an after the I he or other coder decides to also do Barbarian II: http://atariage.com/forums/topic/207092-... that you just need to scroll down a little bit to see.
    mariuszw @2017-05-22 21:06:59
    @pin: odezwę się, jak będę miał wersję działającą na prawdziwym Atari - obecna ładuje się pod $0800
    @asal2: w pierwszej wersji był błąd, i znikał dolny panel gdy się aktywowało nieskończone życia. Chodzi Ci o ten sam błąd? Jeśli nie, to możesz coś powiedzieć, co robiłeś w grze? U mnie podczas testów nic nie wyszło.
    @Jacques: jak napisał Jose, Tezz robi Barbariana.
    asal2 @2017-05-22 21:55:44
    @mariuszw: Ściągnąłem po prostu z tej strony plik *.xex i trochę pograłem. Nie wiem jaka tam jest dokładnie wersja. Za pierwszym razem błąd pojawił się gdy zabiłem przeciwnika, za drugim gdy sam zginąłem. Może to jednak tylko przypadek. Ekran wyglądał tak jak na obrazku pod poniższym linkiem:

    https://megawrzuta.pl/download/2d1112080...

    Ale tak w ogóle gra jest naprawdę niezła, podziwiam wkład pracy.
    xxl @2017-05-22 21:58:44
    "odezwę się, jak będę miał wersję działającą na prawdziwym Atari - obecna ładuje się pod $0800"

    nie ma problemu zeby programy ladujace sie od $800 startowaly na prawdziwym atari...
    pin @2017-05-22 22:52:18
    Weź już chłopie wyluzuj z tym prawdziwym Atari, bo już chyba sam nie wiesz co to takiego.

    Nadmieniam, iż program ładowany do takiej lokalizacji w klasycznym znanym przypadku nie wstanie na ponad 50% używanych obecnie urządzeń "pamięci masowych". Jeśli autor sobie tego życzy to niech ma świadomość tego, co traci. Amen.
    xxl @2017-05-23 08:15:09
    Mylisz sie :-) ladowanie od $800 nie jest niczym niezwyklym. to nie urzadzenia "pamieci masowej" maja problem z takimi programami :D
    tebe @2017-05-23 09:31:39
    kiedyś popełniłem tak loader, który umożliwia ładowanie od $0000, plik XEX zamieniał na bloki ładowane do pamięci dodatkowej, potem loader pod ROM-em (256 bajtów) ładował to do pamięci podstawowej i uruchamiał
    Luca/FIRE @2017-05-23 09:45:43
    A Skool Daze Plus/4 port would have been considered too?
    pin @2017-05-23 10:37:20
    @XXL - raczej nie w tym przypadku, czego jesteś idealnym przykładem :)
    tebe @2017-05-23 11:03:17
    Pin, Ty też wyluzuj, spróbuj pisać na inne tematy tyle co tutaj piszesz na nic nie znaczący temat
    Czarny_faraon @2017-05-23 12:05:28
    Błąd o którym pisze asal2 nie występuje na real atari.
    Czarny_faraon @2017-05-23 12:21:49
    Błąd pojawił mi się jednak w innym miejscu. Pojawił się gdy postać stoi w punkcie startowym i ginie. Pojawia się także po pojedynku z bandziorem. Grę ładuje spod side2 na atari 130xe bez przeróbek.
    Nie wiem czemu nie mogę poprawić komentarza powyżej?
    mariuszw @2017-05-23 13:02:23
    @Czarny_faraon, @asal2: Dzięki za screenshot i więcej szczegółów o błędzie. Myslę, że powinno dać się znaleźć i naprawić problem.
    mariuszw @2017-05-23 13:05:16
    @Luca / FIRE: Skool Daze Plus/4 has not been considered yet. If you - or other Plus/4 coder is interested in doing the port, please contact me via AtariAge (user mariuszw). I will pass my source code and I will share the knowledge about the game. Game is definitely doable on Plus/4.
    Adam @2017-05-23 23:03:38
    Mariusz podesłał poprawioną wersję v1.2 Gunfrighta, zaktualizowałem nowinkę.
    José Pereira @2017-05-24 00:02:21
    Yeah, I know that they're minor changes but @Adam could you also change the loading screen to the v1.2?
    Thanks.
    José Pereira @2017-05-24 00:10:05
    @Adam: forget previous post. Now that I loaded v1.2 file I realized that Mariusz didn't change the loading picture so it's the same. I'll contact him.
    Sorry.
    Jacques @2017-05-25 12:27:44
    Are there any news from Tezz regarding Barbarian? Is it serious attempt, how far is he?

    With all due respect, Mariusz's conversion most likely would have much shorter ETA ;-)

    Anyway, fingers crossed that this long-time pain of Atarians missing Barbarian is finally cured ;-)
    Breneka @2022-02-13 19:39:57
    Jezu, że tych tytułów nie było na Atari w 80/90...
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Porównanie Atari Falcon vs A1200 (31)
    ostatni: 12-10-2024 11:09, TheFender
    Zróbmy razem grę...TONY 2 (22)
    ostatni: 12-10-2024 10:41, Wolfen
    DynaBlaster XE (4)
    ostatni: 12-10-2024 09:53, Demorgh
    Filterek do Blizzarda (102)
    ostatni: 12-10-2024 02:20, ascrnet
    Problem Jasia cover (94)
    ostatni: 12-10-2024 01:46, thewasp
    Uprościłem Starquake (10)
    ostatni: 12-10-2024 00:05, Cuzz
    SID i POKEY (698)
    ostatni: 11-10-2024 21:11, emkay
    MultiCLK Module for Atari 8-bit (17)
    ostatni: 11-10-2024 17:12, pancio
    ACSI2STM / 1040 STE / TOS 1.06 - ... (28)
    ostatni: 11-10-2024 15:19, hawix
    Motocross (LiteRally) (651)
    ostatni: 11-10-2024 11:00, Kaz
    Gra "TONY" (425)
    ostatni: 10-10-2024 22:48, xbx
    PBTOOLS - para narzędzi do manipu... (2)
    ostatni: 10-10-2024 21:55, Jeffrey S Worley
    Ciekawostki (5579)
    ostatni: 10-10-2024 18:19, j_g
    Gry w GTIA (63)
    ostatni: 10-10-2024 15:21, Kaz
    IBM Tetris... (6)
    ostatni: 10-10-2024 14:33, Kaz

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2835
    Ostatnio zarejestrowany: QPbmCRVM
    Postów ostatniej doby: 55

    Spotkania i zloty / Meetings & Parties

    Najbliższe imprezy
    link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

    KWAS

    Kalendarz AOL


    Społeczność/Community


    Rozmawiali
    Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
    Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
    Tomasz Dajczak i Kaz (22)
    Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
    Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
    F#READY i Dracon (22)
    Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
    KATOD i TDC (15)
    Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
    Romuald Bacza i Ramos (16)
    Śledzenie Amentesa i Larek (9)
    Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
    TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
    Rob Jaeger i Emu (53)
    Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
    Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
    Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
    Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
    Marek Bojarski i Kaz (0)
    Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
    «« nowszestarsze »»

    Stragan
    Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
    "mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (87)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»