atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (15)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (12)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
Autorzy o demie "The Coders' Guide to the Demoscene" z 2024-08-26 14:29 (35)
Przejście gry "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-26 14:23 (9)
Autorzy "Technical Difficulties" z 2024-08-25 16:58 (9)
Autorzy o "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-23 20:56 (13)
Demo "The Coders' Guide to the Demoscene" w szczegółach z 2024-08-22 14:27 (4)
Gra "Auf Wiedersehen Monty" w szczegółach z 2024-08-21 19:11 (9)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (13)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-05
Liczba katalogów: 8408, liczba plików: 36863
Zmian katalogów: 85, zmian plików: 132

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2930 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Maciej "Rocky" Hauke
Krzysztof Ziembik: Jak to się stało, że odezwałeś się z zaświatów? :)

Maciej Hauke: Wśród TIP-ów z artykułu o tym formacie znalazły się dwie moje grafiki "Cebulka" oraz "Monitor". Miło było na nie spojrzeć, co mnie natchnęło do kontaktu.

KZ: Zacznijmy od formalności, bo nie każdy jest w temacie. Kim jest autor "Cebulki" i "Monitora" i jaka jest jego historia?

MH: Nazywam się Maciej Hauke znany jako „Rocky” z MadTeam. Początkowo uczyłem się na Amstradzie CPC 6128 w klubie osiedlowym. Ciekawa maszyna, ale skopali z tymi dyskietkami 3-calowymi i dedykowanym monitorem. Z Atari jestem związany od około 15 (może więcej) lat. Mój pierwszy to 800 XL z magnetofonem XC12. Co to były za czasy... „SWAT Patrol”, “River Raid”, “Super Cobra”, “Preliminary Monty”, no i “Road Race”. 200 numerków licznika magnetofonu i często na 199 stawało... bzz load error... ech... Czasem wgrywałem „Road Race” wieczorem, aby rano przed szkołą trochę pograć. Założyłem sobie „Turbo 6000”. Chyba jedno z najbardziej zaawansowanych systemów i najszybszych, dostępne tylko w Poznaniu. Co to za szok szybkości! Najdłuższa gra to jakieś 20-30 jednostek, a najkrótsza 2. Na jedną stronę kasety C90 wchodziło około 50 gier! Commodore było wolniejsze...

Maciej "Rocky" Hauke


KZ: Jak to się stało, że zostałeś „scenowcem”?

MH: Znajomi zaczęli kupować Atari, pojawiła się giełda komputerowa, gdzie goście sprzedawali programy na atarkę i sprzęt... I wtedy postanowiłem się zbankrutować i kupić stację LDW 2000... Przerobiłem na „Toms Turbo” i się zaczęło. Na giełdzie poznałem Tomasza „TeBe” Bielę i zaczęliśmy działać. On coś kodował i próbował ze scrollami, ja miałem kupę pomysłów i lubiłem kombinować z grafiką. Powstało pierwsze demo „Happy Demo”, skończone w 1995 roku. W międzyczasie kupiłem Atari 1040 STE, a Tomasz zgrzeszył i kupił PC 486 SX25 - porażająca szybkość. I zaczęły powstawać kolejne demka. Ja zmieniłem sprzęt na Amigę (jednak bardziej podobna do małego atarka niż STek...cóż, Amigę wymyślił twórca Atari XL) i pojawiliśmy się pierwszy raz na Ornecie. Nie pamiętam jak dawno, ale dawno... Później dołączyli do nas inni - Profi, Rage, Psychol (zrobił poszerzoną pamięć), KAMM.. Zaczęły powstawać coraz bardziej zaawansowane produkcje.

KZ: W jednej z nich, demie „Igor” pokazanym na Ornecie w 1997 roku (byłem, widziałem), ujawniliście światu nowy format graficzny o nazwie Rocky Interlace Picture czyli RIP. Skąd pomysł?

MH: Pojawił się ciekawy format graficzny HIP, moim zdaniem genialne odkrycie tego błędu GTIA. To mnie natchnęło aby to rozwinąć. Więc na bazie HIP-a zrobiłem RIP-a. Owszem, można było pozostać przy rozszerzeniu HIP, ale RIP ma zupełnie inną i swoją konstrukcje pliku. Posiada dość rozbudowany nagłówek oraz kompresowalność. Pierwsza wersja RIP-a, ta z dema „Igor”, była prosta i składała się z dwóch trybów takich jak w HIP, z tym, że GR.10 nie w 8 odcieniach, lecz 9 kolorach o różnych odcieniach. Druga wersja RIP-a, nazwana multiripem, to bardziej zaawansowana konstrukcja, posiadająca 128 palet kolorów co dwie linie, co dodało głębi obrazkom. Właśnie takie multiripy zamieściłem w załączniku. Niektóre po skonwertowaniu na format png osiągają ponad 1000 barw. Zresztą sam oceń.

KZ: Rzeczywiście, obrazki są rewelacyjne. Problemem jest jednak to, co niektórzy już tu podnosili przy formacie TIP, że nie da się w tym rysować na Atarce, nadaje się tylko do konwersji...

MH: Tak, problemem RIP-a jest dość skomplikowany sposób ich tworzenia. Niestety, nie powstał żaden program robiący to od A do Z (może powstanie). To na czym stoję to algorytm wyboru tych 9 barw spośród np. palety RGB. Niestety, ranking pikseli nie wchodzi w grę bo znikną szczegóły.

KZ: Mimo wszystko nadesłane przez Ciebie konwersje wyglądają naprawdę dobrze.

MH: Postanowiłem trochę odświerzyć mój sposób widzenia grafik interlace-owych na atarce, zrobiłem małą selecję i skonwertowałem na PC trochę najciekawszych RIP-ów (niedocenionych moim zdaniem ze względu na problematyczną obróbkę). Niektóre mnie powaliły, patrząc z punktu widzenia miniaturki na PC. Te TIP-y nie dorastają im nawet do pięt :). Myślę, że RIP-y będą się podobać, jest kilka takich samych co w TIPach, więc będzie co porównać.

KZ: RIP to nie jedyne twoje osiągnięcie na Atari...

MH: Później TeBe, znany jeszcze jako Madman, wymyślił ciekawy sposób kompresji animacji i dekompresji w locie na Atari. Powstały wówczas różne animki, na przykład z dema „Journey”. Wtedy dałem upust swojej wyobraźni i stworzyłem scenariusz i grafikę do dema „X-demo”, wykorzystujące w pełni możliwości animacyjnego kodu TeBe. Następnie TeBe zaczął być coraz lepszy i stworzył demo pod tytułem „Lajf”, okrzyknięte wielką animacją, gdyż tak dynamicznych efektów tuneli jeszcze nigdzie nie było. Nie była to jednak animacja, w co nikt nie wierzył...

W międzyczasie udało mi się wykombinować możliwość stratnej kompresji na Atari, co zaowocowało spakowaniem 8 kB w około 1kB, dzięki temu powstało intro 16kB z ośmioma grafikami z Vaskiem, muzyką i kodem. Były to półprefabrykaty HIP-ów, ale weszły w 16kB.

Pojawiło się jeszcze kilka produkcji, kiedy to naszedł mnie lub nas (nie pamiętam) pomysł, aby stworzyć grę, która od lat wszystkim się podobała, czyli „Dyna Blaster”. Praktycznie cała grafika i animacja gry powstała w „XL-Art”. Mam pewnie jeszcze ją gdzieś na dyskietkach. Ruch postaci był już w zasadzie gotowy... i cóż, trzeba było założyć rodzinę, co zaowocowało przerwą w temacie Atari. Dowiedziałem się później, że „Dyna Blaster” wygrał konkurs Abbuc-a. Z ciekawości uruchomiłem grę, aby zobaczyć co się zmieniło. Cóż, niewiele.

KZ: Mówisz, że przerwałeś temat. Ale tak naprawdę to pewnie ciągnie Cię do Atari, skoro skontaktowałeś się ze mną?

MH: Na dzień dzisiejszy posiadam cztery Atarki (piąta nie wytrzymała dłuższej pracy na 12V, poszedł mostek w zasilaczu, a wcześniej zastanawiałem się dlaczego się dymi z układów pamięci. Reset pomagał, ale do pewnego momentu) i dwie stacje oraz Amigę 1200. Śledzę scenę, jak czas pozwala (dorobiłem się już dwóch potomków, Tomka i Krzysia).

KZ: Coś mi jednak obiło się o uszy, że to nie do końca prawda, że tylko biernie scenę obserwujesz... :)

MH: Ostatnio z TeBe próbujemy uskutecznić ciekawą produkcję na Atari. Coś, czego jeszcze nie było, a zwie się „Lotus” (ten, co na Amidze). Powstały już pierwsze grafiki i trwają prace nad silnikiem drogi. Celem jest próba odtworzenia klimatu i dynamiki z Amigi. W zasadzie miała to być niespodzianka, ale może uda się komuś napędzić wiatru w żagle TeBe... :)

W planach jest jeszcze Pinball, do którego pierwsza wersja grafiki pierwszego stołu już jest. Aaa załączę ją, żeby było ciekawiej... Brakuje jej jeszcze kolorów, ale już powinna zachęcać.

KZ: Mnie się to wydaje jak spełnienie marzeń! Ktoż z Atarowców nie pragnie porządnego pinballa i któż nie chciałby mieć „Lotusa” na dysku dla XL/XE? Wielkie dzięki za wszystkie pliczki i informacje!

MH: Cóż, już późno, trochę się rozpisałem... Nie wiem, czy o to chodziło, ale trochę wspominek nie zaszkodzi. Pozdrawiam.

KZ: O to jak najbardziej chodziło! Dziękuje i również pozdrawiam.

Na koniec przypomnę, że wymienione powyżej grafiki i programy znajdują się w katalogu użytków, a linki kierujące można podejrzeć też tutaj.

2007-05-07 03:38 by Kaz
komentarzy: 4
xxl @2007-05-07 23:07:43
nono, Tebe cicha woda :-)
Kaz @2007-05-07 23:20:46
he he, mam nadzieje, ze Tebe nie zabije rockyego za ujawnianie tajemnic ;)
tebe @2007-05-08 01:42:16
Rocky skończ już temat Dynablaster, bo całą grafikę stworzył Vidol, to co Ty rozumiesz jako Twoją całą grafike to pole gry + panel + bohater, Vidol to co Ty narysowałeś w XL-Art unowocześnił i po prostu narysował lepiej, stworzył nowe ekrany, logosy, wszystko to podkolorowane w G2F z użyciem zmian rastra czyli z użyciem takich metod o jakich nie masz zielonego pojęcia, następnym razem opatentuj każdy pixel tak aby nikt inny nie użył go w tym samym miejscu ekranu co Ty
Jar-eck @2007-05-08 04:43:28
super że ktoś idzie za moimi marzeniami i tworzy "lotusa" na A8 !!!
Zmieniłbym tylko autko :P

Bardzo fajnie że wspomnieliście o demku "X", jedno z moich ulubionych-mimo iz animacja zapiera dech w piersiach!!!!!


pozdrawiam serdecznie!
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
zupełnie głupi konkurs (2)
ostatni: 05-10-2024 09:03, Kaz
Prostowanie WAV-ów. (5)
ostatni: 05-10-2024 08:56, adi
Zmiany w bazie gier, dem, użytków (946)
ostatni: 05-10-2024 01:25, Kaz
Klątwa / Władcy Ciemności (51)
ostatni: 04-10-2024 21:41, kamilos78
F-16 Falcon Strike (symulator lotu) (34)
ostatni: 04-10-2024 19:09, pirx
Strony o Atari ST/STE (10)
ostatni: 04-10-2024 18:52, Kaz
ACSI2STM / 1040 STE / TOS 1.06 - ... (15)
ostatni: 04-10-2024 17:40, Demorgh
Tatrasoft - historia, programy (20)
ostatni: 04-10-2024 15:28, Kaz
Uprościłem Starquake (4)
ostatni: 04-10-2024 15:25, Kaz
Książka Bocianu - Dziennik kuracj... (29)
ostatni: 04-10-2024 14:51, 0xF
Firma "Grubcio" - historia, progr... (62)
ostatni: 04-10-2024 14:43, Kaz
Filterek do Blizzarda (86)
ostatni: 04-10-2024 12:16, adi
STe enhanced games (44)
ostatni: 04-10-2024 10:47, hospes
SID i POKEY (669)
ostatni: 04-10-2024 09:55, rbej1977
Grupa Pink Softhard (88)
ostatni: 03-10-2024 23:42, Bca

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2832
Ostatnio zarejestrowany: andyrey
Postów ostatniej doby: 39

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Artur Moryto i Charlie Cherry (18)
Marek "sivek" Siewior i Charlie Cherry (16)
Dieter "Old Man Tower" Gretzschel i Kaz (8)
John Anderson i Charlie Cherry (10)
Dariusz Bartoszewski i Charlie Cherry (27)
Michał "Miker" Szpilowski i Kaz (12)
Aleksander Ast i Charlie Cherry (15)
Krzysztof "Kaz" Ziembik i Sikor (15)
Andrzej "Andy" Kidaj i Kaz (10)
Roman Kapturczak i Kaz (8)
Michał "Lizard" Luberda i Charlie Cherry (31)
Arkadiusz "Nosty" Staworzyński i Kaz (25)
Maciej "Rocky" Hauke i Kaz (4)
Adam "asal" Salamon i Kaz (5)
Kamil "Vidol" Walaszek i Kaz (5)
Tomasz Sadza i Charlie Cherry (10)
Janusz "NSG" Bień i Kaz (12)
Grzegorz Mierkiewicz i Charlie Cherry (16)
Radosław "Karol" Karolak i Kaz (20)
Paweł Mikołajczak i Dracon i Stryker (12)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (84)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»