atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Po Silly Venture z 2019-12-08 16:11 (13)
Powrót Robbo z 2019-12-08 02:29 (3)
F#READY z 2019-12-02 00:30 (20)
Pokwasiliśmy w Warszawie z 2019-11-29 01:07 (19)
Nowe programy od 0xF z 2019-11-24 10:27 (9)
W sobotę KWAS #17 z 2019-11-22 02:11 (30)
Premiera "The Last Disk +" z 2019-11-20 22:03 (20)
Poprawki gier w Basicu z 2019-11-14 18:04 (22)
Nasi grają u dra Albana z 2019-11-13 23:54 (25)
Silly Venture 2k19 na pełnych obrotach! z 2019-11-10 16:11 (44)
Nowy FLOP i nowe gry z 2019-11-02 07:05 (190)
Wyniki konkursu ABBUC 2019 z 2019-10-26 20:34 (52)
Silly Venture 2k19 - garść informacji i nowa invitka! z 2019-10-21 21:33 (17)
Klan Atari na Retrospekcji z 2019-10-18 00:03 (19)
Duddie's Goodies z 2019-10-16 15:41 (1)
W sklepie u Gwintera z 2019-10-12 00:08 (14)
Relacja z KWAS #16 z 2019-10-10 19:55 (7)
Silly Venture 2k19 - święto atarowcow coraz bliżej! z 2019-10-07 13:12 (19)
Premiera "Deszczownika" z 2019-10-06 18:13 (25)
Wywiad z Januszem Żurkiem z 2019-10-02 22:13 (18)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (7)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (18)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Digital Dreamers - Wystawa
Nareszcie! Polskie gry zostały należycie i z właściwą atencją docenione i zaprezentowane. Minęło niemal 27 lat od czasu pojawienia się na giełdach gry Robbo, która zaskoczyła tym, że była grą polską, a na dodatek grą, która niczym nie odbiegała od najlepszych gier zachodnich. Nietrudno było polubić robota zbierającego śrubki - dziś to już legenda, do której chętnie wracamy.

Długo czekaliśmy, ale się doczekaliśmy! Od soboty 16 stycznia otwarta jest międzynarodowa wystawa "Digital Dreamers" przedstawiająca przekrojowo historię polskich gier komputerowych, zaczynając na Atari, a na współczesnych hitach kończąc. Czeka nas wiele stanowisk do grania, gdzie możemy zaznajomić się z tymi tytułami, w które nie mieliśmy jeszcze okazji grać, np. na Atari, Amidze czy pececie. Przy wejściu stoi kilka gablot wypełnionych komputerowymi rarytasami, a dla tych którym będzie mało - interesujący film zarysowujący powstanie polskiej branży gier (przygotowany z myślą o widzu nie znającym polskich realiów itp.; planowane są kolejne części) oraz wiele więcej.

Dla uczestników udostępnione są najistotniejsze gry w naszej historii

Temat rozległy, który często poruszaliśmy, jednak myślę że nie przez wszystkich wystarczająco znany i doceniany. Dopiero w ostatnich latach powszechnie rozumiemy, że jesteśmy dobrzy w robieniu gier i sukcesy na tym polu nie powinny nikogo zaskakiwać.

Misja

Prawdziwy wolny rynek rozpoczął się od gier na Atari wydawanych przez Laboratorium Komputerowe Avalon oraz Mirage Software Ltd., potem powstawało wiele podobnych firm w całej Polsce. Po raz pierwszy to nie socjalistyczne władze decydowały o nakładzie, ale decydował rynek, a jeśli decydował rynek, to po raz pierwszy mieliśmy do czynienia z bestsellerami. Dla wydawców był to czas bardzo trudny, bo reszta kraju nie funkcjonowała w ten sposób, przykładowo wydawca dostawał informację z innego miasta, że cały towar sprzedał w dwa dni i prosi o błyskawiczną dostawę. Jak to zrealizować skoro drukarnia daje terminy liczone w miesiącach, a poczta również nie zrealizuje takiej przesyłki choćby stanęła na głowie... Co robiono? To temat na książkę i to niejedną!



Rynek się rozwijał i najwięksi wydawcy rozpoczęli obok gier wydawać również własne pisma poświęcone komputerom Atari oraz ich programowaniu (udostępnione w gablotach). Kolejnym krokiem było wydawanie gier na Amigę i peceta. Te ostatnie ewoluowały przez wiele lat z prostych, rozpikselowanych gier jak Polanie (2D), następnie przez pięknego Mortyra (3D), aż po duże i udane tytuły jak seria Call of Juarez (trzy miliony sprzedanych egzemplarzy) oraz wiele innych mniej lub bardziej znanych.

Tajemnice Atari oraz mapy Robbo

Historia polskich gier jest już dość długa, piękna i ciekawa. Dlatego myślę, że absolutnie unikatowa wystawa "Digital Dreamers", która niebawem obiegnie świat, wymaga porównywalnie dużego zainteresowania jak nasze długie oczekiwanie na to, że kiedykolwiek ktoś naszą wspaniałą historię potraktuje poważnie i z należytą starannością.

Materiały wideo przybliżają trudne czasy PRLu


Jak czytamy na stronce:
    Digital Dreamers to wystawa poświęcona historii polskich twórców gier. Polski gamedev to dziś ponad dwieście studiów, w których pracuje kilka tysięcy osób. Poza najbardziej znanymi tytułami, takimi jak Wiedźmin czy Dying Light, w naszym kraju powstają dziesiątki innych gier, skierowanych na różne rynki, platformy, dla zróżnicowanego odbiorcy. Przyjmuje się, że polska branża gamedevowa to już dziś ścisła czołówka europejska, a nawet światowa.
Kilkanaście wybranych gier trafiło na plakaty - czy właśnie ta gra nie cieszy?;)
    Jak doszło do powstania tak silnej branży? Kto ją budował i w jakich okolicznościach? O tym wszystkim będzie można dowiedzieć się właśnie dzięki wystawie Digital Dreamers. Poza planszami i filmami opowiadający historię twórców, na zwiedzających będzie czekać też kilkadziesiąt stanowisk, na których będzie można zagrać w wybrane polskie gry. Nie zabraknie zarówno takich kultowych gier jak Robbo czy Elecrobody, jak i znacznie bardziej współczesnych, ważnych dla dalszego rozwoju polskiej branży.
NOT i Muzeum Techniki i Przemysłu: "Sala poświęcona Polskim Inżynierom i Technikom; per aspera ad astra (przez trudy do gwiazd)"

Jest to pierwsza tego typu wystawa w Polsce, jedna z niewielu na świecie (chodzi o jej rodzimy charakter), którą znajdziemy w Muzeum Techniki i Przemysłu NOT w Warszawie (Pałac Kultury i Nauki, plac Defilad 1), od 16 stycznia do 15 marca 2016 roku.

Wystawa to nie tylko Atari, sporo miejsca poświęcone jest kolejnym polskim grom, tu Polanie gra dla PC, ale mimo to piękna;)

Wystawa "Digital Dreamers" została przygotowana dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych przez Fundację Indie Games Polska, prowadzącą projekt Muzeum Gier Wideo w Warszawie.

Kto wie/pamięta czym się wsławił w PRLu ten Pan?;)

Gorąco zapraszamy do zapoznania się z wystawą, tym bardziej że nawet nasi najwierniejsi czytelnicy z pewnością znajdą tam gry, których nie poznali, historie które im umknęły oraz korelacje, które na pierwszy rzut oka może nie wydają się tak oczywiste.

Lasermania - stoisko z grą

Nim wystawa w marcu ruszy w świat, w Polsce odbędzie się kilka wydarzeń towarzyszących. Jednym z nich będzie pokaz pt. “Początki demosceny i gamedevu w Polsce” omawiający polskie produkcje demosceniczne lat 80. oraz gry, które poprzedzały narodziny rodzimej branży gier. Programy będą uruchamiane na real Atari i może też innych komputerach.

Blockout

Na to wydarzenie zapraszamy w sobotę, 13 lutego, od godziny 13.00, więcej informacji na naszym forum oraz na facebooku Muzeum Gier Wideo w Warszawie.

Na wystawie nie brakuje części merytorycznej


Kilka fotek, na których naszych atarowskich korzeni nie brakuje:

kasety


Pisma: Świat Atari


Mapa: Hans Kloss


Mapa Misji


2016-02-04 04:54 by TDC
komentarzy: 13
tdc @2016-02-04 05:04:23
Dziękuję Adamowi za pomoc w powstaniu tego tekstu! oraz inne pomocne sprawy ;)
nosty @2016-02-04 08:50:35
Może dodam jeszcze, że spirytus movens tego przedsięwzięcia jest nasz człowiek - Mac (współzałożyciel Indie Games Polska oraz Muzeum Gier Wideo w Warszawie). W organizacji pomagał też Voyager. Gzyniu z tego co wiem dostarczył czasopisma, a mój skromny udział polegał na wyprodukowaniu cartridgy z grami do Atari, tak by obsłudze wystawy było łatwo odpalać codziennie gry.

Mnie też ta wystawa bardzo cieszy. Nie wiem czemu, ale największą przyjemność sprawiły mi pięknie przygotowane plakaty z grami zdobiące ściany wystawy :)
tdc @2016-02-04 18:16:15
Tak! Bardzo dziękujemy: Mac - pokazałeś że można, że się da!

Dziękujemy też V0yagerowi, Gzyniowi i Nostyemu za Wasze zaangażowanie w ten epokowy projekt ! ;)
Telimena @2016-02-05 11:27:24
Dlaczego Alf ciagle pisze w liczbie mnogiej, czyzby mial rozdwojenie jazni?
crrn @2016-02-05 14:31:47
byłem. skromnie ale fajnie.
tutaj moje spostrzeżenia i zdjęcia
http://retronavigator.com/post/138727707...
tdc @2016-02-05 17:10:03
@crrn - jesteś mistrzem, kiedyś pewien scenowiec Commodore zarzucał mi stronniczość, że niby nie mówię o grach na Commodore a tylko o Atari. Ty natomiast idealnie skupiłeś się wyłącznie na Commodore i pominąłeś całą resztę wystawy i historii polskiego gamedevu ;)
Rozumiem, że cały dorobek Atari w tej dziedzinie jest dla Ciebie bez znaczenia z definicji ;):):) ale choć słowem można było wspomnieć o np. Polanach, Call of Juarez, Adventure of Robbo, Elektrobody, Wiedźminie - no nawet o Franko ?;)


@Telimena - tedec po tym gdy wyłączył się ze społeczności AtariArea/Atari.org postradał zmysły z żalu, że nie będzie mógł czytać cennych myśli co poniektórych userów i jeszcze cenniejszych i jakże trafnych uwag/wątków admina...
the fender @2016-02-06 10:52:33
@tdc: nie wiem czy zauważyłeś, ale patrząc na powyższe fotografie Ty popełniłeś dokładnie to samo - i to wcześniej od Carriona :D
Adam @2016-02-06 11:19:59
@TheFender - serio? Block Out i Polanie są na małe Atari?
as.... @2016-02-06 11:53:34
Dość często Alf pisze w liczbie mnogiej. Czemu?
the fender @2016-02-06 12:35:54
@Adam:
1. Nie jesteś tdc.
2. Block Out http://www.atarimania.com/game-atari-st-...
3. Polanie - jedno zdjęcie, i co z tego :) U Carriona na zdjęciach też jest Electro Body, Infernal, Gorky, Aurora Watching.
Ta ostatnia wydana przez ATARI :D
adv @2016-02-06 15:57:08
Carrion należał do Inflexion Development, jednej z grup należącej do polskiego gamedevu, obecnej na Digital Dreamers. Wystawiony Eternal był grą, w którą włożył swój design i część grafiki. Jego strona traktuje głownie o jego pracach i grafice na Commodore, choć są tam też krótkie artykuły dotyczące grafiki innych platform. Jak się domyślam uznał, że nie ma tam miejsca na szeroki reportaż czy fotoreportaż z całej imprezy, ponieważ to nie jest związane z tematyką jego strony. Zgadzam się z Tdc, Carrion jest Mistrzem.
Crrn @2016-02-06 16:36:12
Adv
Dzięki dokładnie to, prawie słowo w słowo miałem odpowiedzieć TDCowi. Mój blog, moje prace. Z tym mistrzem przesadziłeś jednak, ale dzięki :)
GadZombiE @2016-02-06 22:09:42
A ja mam pytanie nie na temat, ale przy tej okazji mi się nasunęło. Czy już nie czas lekko posunąć się w przyszłość i uznać, że czytelnicy AOL mają monitory wyświetlające rozdzielczości powyżej 800x600? Może dałoby się wreszcie rozszerzyć główną kolumnę, żeby nie była taka mikra (u mnie zajmuje zaledwie 1/5 szerokości ekranu), a zdjęcia były w niej większe? Nawet się ich nie da powiększyć, bo i tak są przycięte do tej rozdzielczości. Próbowałem wypatrzeć na zdjęciach kilku szczegółów i po prostu się nie da przy tej rozdzielczości. Może dałoby się coś z tym zrobić? :)
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Zakończenia gier Atari (134)
ostatni: 09-12-2019 01:27, odislaw
SV 2k19 - podziękowania (22)
ostatni: 09-12-2019 00:57, solo/ng
Muzeum Historii Komputerów i Info... (15)
ostatni: 09-12-2019 00:54, Kaz
Nowa gra "Star Vagrant" (46)
ostatni: 09-12-2019 00:06, MADRAFi
Wydawnictwo Fusion Retro Books (4)
ostatni: 09-12-2019 00:00, zbyti
Pomysł na demo. (1)
ostatni: 08-12-2019 23:28, ZuluGula
Będzie "Prince of Persia" na Atari (324)
ostatni: 08-12-2019 23:22, IRATA4
Samoloty na SV (6)
ostatni: 08-12-2019 21:49, IRATA4
Gry w szachy na Atari (1132)
ostatni: 08-12-2019 21:36, urborg
Co definiuje "to jeszcze Atari"? (137)
ostatni: 08-12-2019 20:48, pin
Sv19 live (75)
ostatni: 08-12-2019 19:36, Vidol
KARDRIDŻ WEEKEND 3+ (28)
ostatni: 08-12-2019 16:51, seban
[S] PL Laura cartridge na sprzedaż (13)
ostatni: 08-12-2019 14:16, ccwrc
Gramy na Gazie (188)
ostatni: 08-12-2019 13:32, rosomak
MAD-Pascal - Początki (575)
ostatni: 07-12-2019 22:25, kski

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2061
Ostatnio zarejestrowany: KrzychuS
Postów ostatniej doby: 98

Społeczność/Community


Rozmawiali
F#READY i Dracon (20)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (13)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (16)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
Wolfgang Burger i Grey (0)
Mariusz "Ramos" Rozwadowski i Xeen (0)
Wywiad z Wojciechem Zientarą i Xeen (0)
Mateusz Stryjecki i Kaz (5)
Marcin Długosz i Kaz (16)
«« nowszestarsze »»

Najbliższe imprezy
Jeżeli znasz termin i miejsce jakiegoś zlotu albo spotkania milośników Atari to poinformuj nas. Tutaj możemy wstawić baner i link.

Stragan
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (5)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (11)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»