atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Cartridge Weekend 3+ z 2019-12-15 23:22 (2)
O grze "Monty on the Run" z 2019-12-15 01:30 (30)
Wywiad z Klaudiuszem Dybowskim z 2019-12-11 22:38 (15)
Wznowienie produkcji RAM-CART z 2019-12-11 04:15 (50)
Po Silly Venture z 2019-12-08 16:11 (126)
Powrót Robbo z 2019-12-08 02:29 (6)
F#READY z 2019-12-02 00:30 (21)
Pokwasiliśmy w Warszawie z 2019-11-29 01:07 (20)
Nowe programy od 0xF z 2019-11-24 10:27 (9)
W sobotę KWAS #17 z 2019-11-22 02:11 (30)
Premiera "The Last Disk +" z 2019-11-20 22:03 (20)
Poprawki gier w Basicu z 2019-11-14 18:04 (22)
Nasi grają u dra Albana z 2019-11-13 23:54 (25)
Silly Venture 2k19 na pełnych obrotach! z 2019-11-10 16:11 (44)
Nowy FLOP i nowe gry z 2019-11-02 07:05 (190)
Wyniki konkursu ABBUC 2019 z 2019-10-26 20:34 (52)
Silly Venture 2k19 - garść informacji i nowa invitka! z 2019-10-21 21:33 (17)
Klan Atari na Retrospekcji z 2019-10-18 00:03 (19)
Duddie's Goodies z 2019-10-16 15:41 (1)
W sklepie u Gwintera z 2019-10-12 00:08 (14)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (7)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (18)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Atari MapMaker – narzędzie do edycji leveli
Kilka tygodni temu skontaktowałem się z Martinem Simečkiem (znanym jako MatoSimi), w sprawie jego niepublikowanego windowsowego edytora leveli Atari MapMaker, którego z powodzeniem używaliśmy przy tworzeniu gry Ridiculous Reality. Powód był prosty: potrzebowałem wygodnego narzędzia do tworzenia nowych poziomów w Hobgoblinie 2, a program MatoSimiego byłby bardzo przydatny pod warunkiem wprowadzenia kilku dodatkowych opcji.

Martin chętnie zgodził się pomóc, wprowadził nawet więcej opcji niż zakładałem i postanowił przy okazji udostępnić to narzędzie publicznie. Tak więc od niedawna można już je sobie pobrać, a ja zaprezentuję tutaj w skrócie jego możliwości. Zacznijmy od podstawowych pojęć używanych w programie:

mapa – zestaw ekranów, które edytujemy. Mapie odpowiada plik o rozszerzeniu .ATRMAP

ekran – obszar mapy o definiowanym rozmiarze, reprezentujący jeden ekran gry. Ekran składa się z najmniejszych elementów – znaków: Atari MapMaker operuje na typowym dla małego Atari zestawie 128 znaków prezentowanym w 5-kolorowym trybie znakowym (gdzie tryb inverse daje dodatkowy piąty kolor).


Jak wygląda okno aplikacji? Po prawej widzimy opcje menu, a po lewej obszar edycji, podzielony cienkimi czerwonymi liniami na poszczególne ekrany.

Obszar edycji:
• Do wyboru znaku i następnie jego wklejania używamy lewego przycisku myszy, podwójne kliknięcie prawym przyciskiem anuluje ten wybór.
• Mapę przesuwamy poprzez ruch myszką z wciśniętym prawym przyciskiem.
• Kopiowanie większych obszarów: do tego trybu przechodzimy podwójnym kliknięciem prawego przycisku myszy, następnie lewym zaznaczamy obszar i od tego momentu mamy „stempel”, którego możemy używać dowolnie na planszy (postawienie stempla przez lewy przycisk). Ponowne podwójne kliknięcie prawym wyłącza ten tryb. Większy obszar można też zaznaczyć lewym przyciskiem myszy w oknie fontów.

Zakładka Colors
• Możemy tu ustawić 5 używanych kolorów wybierając z palety (.ACT) dołączonej do programu – aby przejść do edycji koloru dwukrotnie na niego klikamy myszką.
• Własne fonty ładujemy poprzez przycisk Load font. Okno z fontami otwieramy przez Show font.
Zoom jest przydatny, jeśli chcemy przyjrzeć się bliżej ekranom lub spojrzeć na nie z większej perspektywy.

Zakładka Load/Save/Export
• Opcje Load i Save służą do wczytania i zapisu pliku mapy (format .ATRMAP)
• Atari MapMaker umożliwia eksport do plików z danymi (format .DAT) – eksportujemy wartości 0..255 poszczególnych znaków: wskazujemy zakres ekranów poprzez podanie współrzędnych dwóch krańców eksportowanego obszaru (Screen from X,Y oraz Screen to X,Y). Zwykły Export wyładowuje znaki kolejnymi rzędami, Column export kolumnami (co jest przydatne właśnie przy Hobgoblinie, gdzie występuje poziomy scrolling i przy przesuwie doczytywany jest zbiór kolejnych bajtów). Jeśli ktoś chce, to może również wykonać analogicznie import danych.

Zakładka NewMap
Rozmiar ekranu (w znakach) oraz rozmiar mapy (w ekranach) ustawiamy na początku edycji mapy poprzez przycisk Create new map. Rozmiar ekranu może być różny, gdyż tak naprawdę 1 znak w Atari MapMakerze może reprezentować „klocek” dowolnego rozmiaru (np. w konkretnej grze pojedynczy klocek może mieć rozmiar 2x2 znaki).



Więcej informacji znajdziecie na stronie wiki projektu: link

Paczkę z plikami programu można pobrać stąd. MatoSimi udostępnił również kod źródłowy aplikacji.

Jeszcze drobna uwaga: załączone screenshoty są poglądowe, w paczce nie znajdziemy poziomów z Ridiculous Reality.

2016-02-23 23:20 by "Adam"
komentarzy: 29
jhusak @2016-02-23 23:28:46
Pierwszy!

Już testuję...
xxl @2016-02-24 08:43:10
licze na wypasione levele do H2 :-)
nosty @2016-02-24 10:51:50
Dobry punkt wyjścia, ale funkcje na razie bardzo ubogie. Miło byłoby mieć wygodną aplikację do map pod windows, więc trzymam kciuki. Ale na razie EnvisionPC Reborn jest o niebo lepszy (mimo braku ergonomii).

Czego Atari Map Makerowi brakuje:
- "rysowanie" znakiem przez przesuwanie myszą z wciśniętym LPM (i generalnie poprawa ergonomii rysowania, np prawym przyciskiem myszy też możnaby rysowac ale innym znakiem, albo pobierać znak z ekranu do rysowania),
- możliwość definiowania kafli (czyli jednostek edycji mapy np 2x2 znaki), bo wbrew temu co pisze Adam w program pracuje obecnie wyłącznie na znakach,
- można rysować "blokami" znaków, ale definiowanie takiego bloku jest bardzo ograniczone. Nie mogę np rysować blokiem 2x2 zdefiniowanym z 4 znaków będących w zestawie obok siebie.
- obsługa innych trybów graficznych,
- obsługa kilku zestawów znaków (najlepiej przełączanych automatycznie co zadany czas)
- obsługa rysowania masek bitowych,
- obsługa zmiany kolorów w linii (tego nie ma nawet Envision niestety)
- fonty powinny być zapamiętywane razem z mapą,

To tylko kilka funkcji, które dla mnie są bardzo potrzebne (kilka wręcz niezbędnych) przy projektowaniu mapy.

Więc: życzę powodzenia w rozbudowie narzędzia, bo bardzo chciałbym mieć wygodny edytor pod windę.
Adam @2016-02-24 11:15:19
> wbrew temu co pisze Adam w program pracuje obecnie wyłącznie na znakach

Nie napisałem, że program potrafi pracować na kaflach większych niż 1 znak. Napisałem, że znak może reprezentować coś większego - ale o to przypisanie trzeba zadbać samemu poza tym narzędziem. W Hobgoblinie kafel ma rozmiar 3x2 znaki, ale w edytorze reprezentuje go jeden znak, jedna wartość od 0 do 255.

> Nie mogę np rysować blokiem 2x2 zdefiniowanym z 4 znaków będących w zestawie obok siebie.

Jak najbardziej możesz, tylko tego nie zauważyłeś :) Zmyliła Cię pewnie wzmianka o możliwości zaznaczania bloku w oknie fontów. Możesz sobie ułożyć dowolny stempel w oknie edycji i potem go używać, opisałem to powyżej.
nosty @2016-02-24 11:43:51
Zgadza się, moje niedoczytanie, przepraszam.
anon @2016-02-24 14:56:53
Przepraszam - jakie to ostatnio nieużywane słowo.
xxl @2016-02-24 15:46:19
faktycznie przydaloby sie definiowanie "kafli". taki zestaw znakow gdzie znak jest definiowanej wielkosci.
Konop @2016-02-24 19:11:26
Tiled.
nosty @2016-02-24 21:32:49
Zgadzam się. Używam Tiled, nawet w tej chwili ;) Wygodny, darmowy, rozwijany. Nigdy nie próbowałem projektować w nim gry dla Atari, ale czemu nie.
Wady to brak wsparcia dla atarowskich fontów czy kolorów. Ale może być dobrą referencją przy rozbudowie Atari MapMakera.
Yosh @2016-02-24 22:22:21
Ridiculous Reality.... o to to to... majstersztyk :D
kitek @2016-02-25 11:37:39
Witam serdecznie. Jestem tu nowa,dlatego bardzo proszę o wyrozumiałość :) Pisze z prośbą o wycenę starej konsoli Screen Search 2600. Poniżej podaje dane techniczne ile udało mi się znaleźć w sieci. Pozdrawiam Mira :)
Dane techniczne:
Podstawowe dane techniczne:
Typ konsoli: konsola
Producent: Jone Yuan Telephonic Enterprise Co., Ltd.
Miejsce produkcji: Tajwan
Data produkcji:
Opakowanie: brak
Stan techniczny: sprawny
Stan wizualny: bardzo dobry
Wbudowane oprogramowanie / gry: 255 gier
Procesor: 6591
Prędkość procesora:
Koprocesory:
Pamięć RAM:
Pamięć VRAM:
Pamięć ROM:
Tryby graficzne:
Liczba kolorów:
Dźwięk:
Porty Wejścia/Wyjścia: slot kartridża
2 porty dżojstików (Left & Right Controller)
TV
zasilacz (Power)
Wbudowane media: brak
Przyciski / Przełączniki: 3 (On/Off, Select, Reset)
Zasilacz: zewnętrzny, 9V DC 500mA (wtyk męski Jack mono – końcówka zewnętrzna: GND, wewnętrzna: +9V DC)
Wymiary: 27.00 cm (S) x 16.50 cm (G) x 4.50 cm (W)
Waga:
Kraj pochodzenia:
Lata produkcji:
Cena początkowa:
Dostępność na świecie: bardzo trudno dostępny
Dostępność w Polsce: bardzo trudno dostępny
Najłatwiej dostępny:
Dodatkowe informacje: Klon konsoli Atari CX-2600 Jr. z wbudowanymi 255 grami.
pin @2016-02-25 17:59:15
.. użyj trochę mózgu i zadaj to pytanie na odpowiednim forum w odpowiednim miejscu, to może ktoś Ci odpowie.
A @2016-02-25 18:28:53
Pin, spokojnie, przecież prosiła o wyrozumiałość. ..
Konop @2016-02-25 20:01:30
@nosty: Możesz stworzyć bitmapę z zestawem klocków w formacie paletowym (256 kolorów), zawierającym oryginalną paletę atarowską. Do tego celu można użyć dowolnego edytora graficznego, np. GIMP'a. Jeżeli jakiejś specyficznej f. brakuje w Tiled (przykładem mogą być wielopoziomowe zestawy klocków), to można również to zrealizować serią map (.tmx). Do celów konwersji mapy klocków do formatu atarowskiego użyć można osobno stworzonego, autorskiego skryptu. Z tego podejścia korzystam w Ryszardzie.
s2325 @2016-02-25 22:05:08
Ciężko znaleźć fotografie i więcej informacji o Screen Search 2000. Zamiast sprzedawać może lepiej wystawiać na dedykowanych takim urządzeniom wystawach i zlotach.
MORMON @2016-02-25 22:40:50
typowe dla atarowskich stron w internecie - strach się zapytać o cene/wycenę czegokolwiek - zaraz postraszą regulaminem, albo będa chceli za złotówkę na sępa, albo napiszą w odpowiedzi coś takiego że nie ma co dalej dyskutować...
gonzo @2016-02-25 22:49:25
MORMON - masz dużo racji ale to wynika z tego że takie posty to najczęściej jakaś tam prowokacja ale niech będzie bez żadnego problemu da się znaleźć coś takiego http://archiwumallegro.pl/screen_searach... konsola chyba nie zbyt wielkie wartości chyba że dla jakiegoś fanatyka
Adam @2016-02-25 22:57:19
Mormonie, tutaj można znaleźć pomoc w wielu sprawach, ale może niekoniecznie przy wycenie sprzętu. Szczególnie takiego sprzętu, który jest poza główną orbitą tutejszych zainteresowań (czyli począwszy od 8-bitowych komputerów Atari w górę).
kitek @2016-02-25 23:59:20
Witajcie. Zapytanie nie miało na celu prowokacji. Zapytałam grzecznie,bo wygrzebałam stary sprzęt po parunastu latach robiąc porządki. Dziękuję za pomoc osobom życzliwym i z całym szacunkiem przepraszam za "zaśmiecanie" posta Adamie :) Pozdrawiam,Mira
Adam @2016-02-26 00:04:34
Nie ma problemu. Niestety nie mam pojęcia, ile jest warta taka konsola.
jhusak @2016-02-26 00:12:01
No widzisz, Pin, a ty taki niegrzeeecznyyy. Grzeczny bądź!
jhusak @2016-02-26 00:13:43
Aha, do rzeczy. Jest to zwykły klon 2600, no, może ma 256 gier wbudowane, ale jednak to klon i już. 25 zł jak z tej aukcji to jest sensowna cena.
pirx @2016-02-26 09:44:59
hej kitek,
jeśli masz miejsce w domu / składziku to opakuj dobrze i schowaj - teraz ten sprzęt jest praktycznie nic nie warty, ale Twoje wnuki oszaleją z radości :)))
s2325 @2016-02-26 10:13:29
I możesz wnukom opowiadać, że w domu było SS.
kitek @2016-02-26 14:29:02
No hej chłopaki :) dzięki wielkie za super pomysł. Chyba jednak zostawię tę konsolę swoim wnukom. Miłego dnia :)
pin @2016-02-26 14:36:53
... no przecież jestem grzeczny ;)
jhusak @2016-02-26 18:25:23
Niestety, wnukowie mogą nie doczekać, pamięci eprom po 20-30 latach zaczynają padać.
the fender @2016-02-27 07:50:40
Dokładnie. Do Amigi 500 było takie rozszerzenie z Elsatu - Megaram.
(2 MB fastram, notabene idealne rozszerzenie).
Podobno do dzisiejszych czasów nie ostała się niestety ani jedna sprawna sztuka.
pirx @2016-02-27 17:39:55
tem prawie na pewno jest rom, więc powinno dać radę.
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
RetroAge.net (121)
ostatni: 16-12-2019 06:41, urborg
[K] Pady do Atari (13)
ostatni: 16-12-2019 04:18, ZuluGula
Nowa gra "Golden Ticket" (34)
ostatni: 16-12-2019 01:11, Dracon
Książka o polskim gamedevie i Ata... (26)
ostatni: 16-12-2019 00:51, MADRAFi
Co definiuje "to jeszcze Atari"? (243)
ostatni: 16-12-2019 00:47, nosty
Captain Kielbasa & Uncle Dick (43)
ostatni: 15-12-2019 23:01, Mq
Poszukiwana pomoc do gry (gfx, sf... (1)
ostatni: 15-12-2019 22:50, ilmenit
Silly Venture 2k19 - keeping the ... (178)
ostatni: 15-12-2019 22:43, greymsb
Gry w szachy na Atari (1170)
ostatni: 15-12-2019 22:29, Kaz
Galaga na 5200? (7)
ostatni: 15-12-2019 11:35, urborg
Moje materiały wideo z grami na A... (5)
ostatni: 15-12-2019 10:43, nowy80
Nowa gra "Star Vagrant" (64)
ostatni: 15-12-2019 10:07, zbylu
Ciekawostki (4417)
ostatni: 14-12-2019 23:02, Dracon
Commodore czy Atari? (24)
ostatni: 14-12-2019 22:56, Dracon
VST Pokey (13)
ostatni: 14-12-2019 09:56, makary

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2067
Ostatnio zarejestrowany: Fierodoug
Postów ostatniej doby: 50

Społeczność/Community


Rozmawiali
F#READY i Dracon (21)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (13)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (16)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
Wolfgang Burger i Grey (0)
Mariusz "Ramos" Rozwadowski i Xeen (0)
Wywiad z Wojciechem Zientarą i Xeen (0)
Mateusz Stryjecki i Kaz (5)
Marcin Długosz i Kaz (16)
«« nowszestarsze »»

Najbliższe imprezy
Jeżeli znasz termin i miejsce jakiegoś zlotu albo spotkania milośników Atari to poinformuj nas. Tutaj możemy wstawić baner i link.

Stragan
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (11)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»