atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Cartridge Weekend 3+ z 2019-12-15 23:22 (2)
O grze "Monty on the Run" z 2019-12-15 01:30 (30)
Wywiad z Klaudiuszem Dybowskim z 2019-12-11 22:38 (15)
Wznowienie produkcji RAM-CART z 2019-12-11 04:15 (50)
Po Silly Venture z 2019-12-08 16:11 (126)
Powrót Robbo z 2019-12-08 02:29 (6)
F#READY z 2019-12-02 00:30 (21)
Pokwasiliśmy w Warszawie z 2019-11-29 01:07 (20)
Nowe programy od 0xF z 2019-11-24 10:27 (9)
W sobotę KWAS #17 z 2019-11-22 02:11 (30)
Premiera "The Last Disk +" z 2019-11-20 22:03 (20)
Poprawki gier w Basicu z 2019-11-14 18:04 (22)
Nasi grają u dra Albana z 2019-11-13 23:54 (25)
Silly Venture 2k19 na pełnych obrotach! z 2019-11-10 16:11 (44)
Nowy FLOP i nowe gry z 2019-11-02 07:05 (190)
Wyniki konkursu ABBUC 2019 z 2019-10-26 20:34 (52)
Silly Venture 2k19 - garść informacji i nowa invitka! z 2019-10-21 21:33 (17)
Klan Atari na Retrospekcji z 2019-10-18 00:03 (19)
Duddie's Goodies z 2019-10-16 15:41 (1)
W sklepie u Gwintera z 2019-10-12 00:08 (14)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (7)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (18)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Wykłady TDC z RetroKomp 2015

Tomasz „TDC” Cieślewicz niestrudzenie prowadzi na kolejnych imprezach retro swoje wykłady i seminaria popularyzujące wiedzę o 8-bitowym Atari. W zeszłym tygodniu ukazały się w sieci dwie jego prezentacje z październikowego RetroKomp / Load Error 2015.


  • Nowe tryby graficzne Atari po 36 latach

    Sam prowadzący zachęcał do wcześniejszej edycji tego wykładu (przy okazji Pixel Heaven) w następujący sposób:
      Sporo faktów z całej historii Atari oraz próba odpowiedzi na pytanie jak to jest możliwe, że na komputerze z 1979 roku do dziś odkrywane są nowe tryby graficzne (nowe rozdzielczości, głębie kolorów itp.). Równocześnie stawiane są trudne pytania o granice ludzkiej pomysłowości i innowacyjności, co jest tematem szerszym i z pewnością zainteresuje wszystkich, także tych, którzy na programowaniu Atari się nie znają. Wszystko łatwo i przystępnie dla każdego, ale z pewnością pozwoli zrozumieć dlaczego Atari jest absolutnie najbardziej niezwykłym komputerem!


    Na początku mamy rys historyczny i trochę opowieści o możliwościach układu ANTIC. Wśród poruszanych następnie tematów są m.in. tryb 256 kolorów i wykorzystujący go prototyp gry Project M, tryby DGF Pavrosa uzyskiwane po mocnym rozgrzaniu komputera, gra Assembloids XE, program Rasta Converter Ilmenita, przykłady dem np. tworzonych przez Our5oft oraz prace graficzne Rocky'ego oparte na zmianie trybów graficznych wewnątrz linii – a na koniec TDC przedstawia dwa własne pomysły na nowe tryby.


  • Początki sceny i gamedevu Atari 8-bit w Polsce

    Za pierwsze polskie demo można by uznać animację pieska wyświetlaną na ekranie oscyloskopu polskiego komputera XYZ z końca lat 50. TDC wspomina również i o tak dawnych czasach, ale oczywiście koncentruje się na firmie Atari oraz okresie od roku 1985 w Polsce. Przypomina m.in. początki przygody Kuby Husaka z Softsynthem, sylwetkę Tomasza Liebicha, szereg dem takich jak np. Kasprzak Demo, Axel-F, Moonshadow, Ace Ploter, Revenge of Magnus czy I Love Perestroyka. Trochę też opowiada o pierwszych grach, w tym o Arkanoidzie II, The Warsaw Tetris, Battle Ships.



    2016-02-27 19:51 by "Adam"
    komentarzy: 44
  • xxl @2016-02-27 20:27:56
    w capture the flag nie mozesz miec wlaczonego sio patch inaczej sie gra wywali.
    as... @2016-02-27 23:19:12
    demo scena i lata 90te, i fabrycznie zjebane gtia.....
    as... @2016-02-27 23:29:09
    46minuta z filmu, o dźwięku w atari podczas wgrywania, TDC polecam obejrzec overmind czy total dase....na stacji dyskietek... Oczywiście loadera można oszukaći demo mocno dopalić przy odczycie.....
    pin @2016-02-27 23:29:57
    @XXL - dziwne, bo gra u mnie jakby działa (przynajmniej wersja z pliku od Fandala), nie wiem jednak jak "wyprowadzić" grę z trybu demo.

    Co teoretycznie powinien "gracz" zrobić, by zagrać?

    po "start" gra ta wspaniała muzyczka i dla podglądu obrazu gracza 1 i 2 widzę jedno niebieskie i drugie zielone tło. Jak wklepie "3" to powraca demo z tytułowej strony. Ogólnie grać się nie da, ale ładnie wygląda i nie wiem o co kaman ;)
    stRing @2016-02-27 23:42:50
    Byłem, widziałem i nagrzałem swoje Atari suszarką żony :)
    pin @2016-02-27 23:44:52
    aaaa - teraz widze - nie zwróciłem uwagi na te opcje 1, 2, 3 ... a wcześniej 3 klepnąłem na pałe i akurat weszło wg opisu w DEMO ;) ... czyli wszystko bangla jak trzeba ;)

    ... ale przyznam na Rapidusie gra się całkiem zacnie. Właśnie poszło to do działu turbo na hdd ;)
    pin @2016-02-27 23:51:11
    tak przy okazji, to rok wcześniej bo w 1982 roku wydarzyło się coś takiego:

    http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=...

    ;) - indżoj!
    as... @2016-02-27 23:54:38
    ojoj....
    Adam @2016-02-28 01:04:32
    @Pin: Zgadza się, Capture the Flag to udoskonalona i późniejsza o rok wersja gry WayOut tego samego autora :)
    pin @2016-02-28 01:18:21
    .. ale fajnie to zaprogramował, że po 34 latach uruchamiasz program na turbo do 8 bit (rapidus) i nadal grasz, tyle że dość komfortowo że tak powiem. Niektóre gry można tym sposobem odkryć autentycznie na nowo ;)
    xxl @2016-02-28 08:43:39
    genialnie programowali gry na atari ze po tylu latach mozna uruchomic gre na emulatorach przez co mozna je odkryc na nowo.
    MadMax @2016-02-28 09:03:51
    @Pin - da się uruchomić (i grać oczywiście) na Rapidusie w takie tytuły jak "Mercenary: Escape from Targ" oraz "Alternate Reality"?
    atarka @2016-02-28 14:14:38
    jak dla mnie fajnie się ogląda to wszystko :)
    MWK @2016-02-28 16:00:00
    TeDeC, fantastyczne wykłady (jak zawsze) z dziką przyjemnością się Ciebie słucha :-) Gratuluję i Dziękuję!
    Janusz @2016-02-28 16:54:52
    Wykład super. Mam natomiast pytanie związane z https://youtu.be/9WTct0rhJx4?t=1747

    Jak to jest zrobione? Bo wbrew temu co mówi prowadzący to hiresowe duszki to nie mogą być na bank.
    as... @2016-02-28 17:11:21
    Alf zapewne , zapomniał dodać że atari pod koniec czasu produkcji serii xe gtia było zjebane... fabrycznie...
    Adam @2016-02-28 17:20:50
    @Janusz: duszki nałożone są tam po prostu na hi-res, natomiast w żadnym razie same z siebie nie są hiresowe, są zwykłej rozdzielczości.
    Adam @2016-02-28 17:27:19
    Wokół każdego z tych kółek można zobaczyć delikatną, nieco bardziej kanciastą obwódkę playera.
    CharlieChaplin @2016-02-28 17:49:58
    Great gfx examples !

    Whats that shoot-em up at 1:22 and later at 1:33 (Nowe tryby graficzne Atari...) ? Are these just samples/examples, or is someone actively working on them ?
    Janusz @2016-02-28 18:03:42
    @Adam, dzięki, teraz wszystko jasne.
    pin @2016-02-28 18:39:31
    @MadMax - sprawdzę to dziś z ciekawości.

    @XXL - masz dobry wzorzec, to może jeszcze na stare lata czegoś się nauczysz ;)
    as... @2016-02-28 18:50:36
    mercenary działa...
    Adam @2016-02-28 19:23:00
    @CharlieChaplin: those are new software graphics "modes" created by TDC.

    The first example is a static mockup - it's GR.10 mode with clever usage of 9 colours (the idea is about mixing them in slightly similar way as in "Popmilo mode", but without any DLI changes).

    The second is his own game prototype in interlaced GR.9 mode, written in Action. It's still a work in progress, not published yet.
    anonim @2016-02-28 20:09:05
    co z tym "Panzer Grenadierem"? Polski czy nie polski, bo nie wyjaśniono. Rzucono teczką jak w IPN.
    as... @2016-02-28 21:06:46
    Anonim podpisz się, bądź twardy nie miętki...
    pin @2016-02-28 23:08:22
    @MadMax - co do Alternate Reality to autor gry skutecznie zje***ał sprawę poprzez własny sioloader, więc całość z hdd działa mi tylko do pewnego momentu. Nie mam teraz pod ręką czegokolwiek "zgodnego" ze stacją dysków i nie mam czasu grzebać po szafie.

    Mercenary - LOLZ ;)- chodzi 100% płynnie, teraz przynajmniej widzę o co chodzi w tej grze ;) Nawet można by to trochę zwolnić..
    xxl @2016-02-28 23:21:01
    jasne Pin... tak zje...al ze jego gra znajduje sie w stu najlepszych gier dla atari
    pin @2016-02-28 23:55:57
    No zje**ał, bo wiedział jak działa OS i całkowicie bez szkody dla gry mógł to napisać normalnie nawet w postaci "całodysku". Jakoś inne tytuły mogą tak działać i nie ma problemu.

    Nie wiem też z czego takie emocje robisz. Już to skasowałem ;)
    pin @2016-02-29 00:10:01
    Mercenary jakoś działa i działa i na stock jak i na turbo. Dało się?
    xxl @2016-02-29 08:29:30
    emocje? na atari dziala :-)
    wieczór @2016-02-29 08:56:12
    Są też strony działające wyłącznie na IE albo chrome :) I niby też działają ;)
    xxl @2016-02-29 09:39:28
    dokladnie, dlatego na atari aby uruchomic gre z bbc micro czy c64 to trzeba ja spatchowac. podobnie z komputerem Pina, jak nie dziala jakas gra z atari to tez trzeba patchowac :D
    Madmax @2016-02-29 12:41:11
    @Pin: Dzięki.
    Grey / Mystic Bytes @2016-02-29 14:41:10
    @tdc: bardzo fajne wykłady Tomek! wielkie dzięki.
    urborg @2016-02-29 15:21:25
    Z przyjemnością obejrzałem oba wykłady - dzięki TDC :-)
    piter @2016-02-29 20:26:06
    byłem na obu! extra TDC! dobra robota! kiedy następny?
    tdc @2016-03-01 02:37:37
    Zalatany byłem więc dopiero zauważyłem ten tekst - dzięki wielkie Adam, za opisanie i puszczenie ;)

    @stRing dzięki za Twoją pracę/pomoc przy tym wykładzie, dzięki Tobie uczestnicy mogli na drugim projektorze oglądać przykłady i obraz z real Atari ;) Dzięki wielkie!


    Bardzo się Cieszę że się Wam podoba, bardzo dziękuję za miłe słowa ;)


    I jeszcze sprostowanie do opisu: opis pochodzi z Pixel Heaven, gdzie prezentacja odbyła się tak aby była zrozumiała dla każdego. Natomiast na filmiku z Load Error, zaprezentowana była wersja dla demosceny, wiec niektóre fragmenty mogą być dla niektórych niezrozumiałe (mam nadzieję że to jednak nie odstrasza), a część z treści ogólnych kompletnie usunąłem, zakładając że demosceny nie trzeba uczyć i nie ma co im wyjaśniać na czym polega kodowanie efektów itp. (zakładałem też ich elementarną wiedzę, dzięki czemu wspominając o danym temacie - wiedziałem że wiedzą z czym się On wiąże). Dodatkowo padają specjalistyczne uwagi i pytania, więc to jeszcze bardziej komplikuje odbiór, dla osób niezaznajomionych z tematyką kodowania na różnych platformach.


    @as... tak oczywiście odpalałem kiedyś te demka na real Atari więc wiem jak się prezentują ;)
    tdc @2016-03-01 02:44:46
    @Adam co do hiresowych duszków to należy brać poprawkę że te niewielkie artefakty nie są widoczne na monitorach mono - a takich wtedy było w Polsce najwięcej ;)
    Niemniej mi się ten numer w The Top bardzo podoba.
    RetroFaN Glowas @2016-03-01 23:55:07
    Myślę że czas rozwiać te wszystkie niedomówienia tDC zapraszam NA SWÓJ KALAŁ ONLINE , wniesiesz max jak dla mnie ..........
    RETROFan ATARI
    tdc @2016-03-02 00:56:18
    Witaj Glowas, dawno Ciebie nie było na jakiejś imprezie :P Wpadnij może do nas na Wap-niaka? Fajnie że prowadzisz swój kanał, bardzo popieram takie działania. Ja niestety nie mam czasu aby oglądać wszystko co się dzieje, ale pobieżnie staram się patrzeć co robisz ;)
    tdc @2016-03-02 02:08:12
    @Pin ogólnie wiele się działo na różnych platformach od lat 70 odnośnie różnych światów 3D, wiele ciekawych rzeczy powstało po 80 roku. Kawał ciekawej historii softu, rozwoju fpp, jednak na tym tle oprogramowanie dla Atari wypada naprawdę doskonale, włącznie z tym Capture The Flag, Rescue on Fractalus! itp.
    Namawiam do zagłębienia się w kolejne kroki rozwoju tego typu programów czasu rzeczywistego na 8bitowcach.
    darkest_dungeon @2016-03-04 12:04:28
    @tdc: Co z tą grą strategiczną?W końcu jest z Polski czy też nie? Nie dokończyłeś tematu a ciekawa sprawa! Rozwiejesz wątpliwości?
    inżynier_rumianek @2016-03-06 16:07:10
    @darkest_dungeon: nie jest z Polski.
    as... @2016-03-06 20:47:39
    ach te cholerne Niemce, wpuściły emigrantufff (pfu)
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    RetroAge.net (121)
    ostatni: 16-12-2019 06:41, urborg
    [K] Pady do Atari (13)
    ostatni: 16-12-2019 04:18, ZuluGula
    Nowa gra "Golden Ticket" (34)
    ostatni: 16-12-2019 01:11, Dracon
    Książka o polskim gamedevie i Ata... (26)
    ostatni: 16-12-2019 00:51, MADRAFi
    Co definiuje "to jeszcze Atari"? (243)
    ostatni: 16-12-2019 00:47, nosty
    Captain Kielbasa & Uncle Dick (43)
    ostatni: 15-12-2019 23:01, Mq
    Poszukiwana pomoc do gry (gfx, sf... (1)
    ostatni: 15-12-2019 22:50, ilmenit
    Silly Venture 2k19 - keeping the ... (178)
    ostatni: 15-12-2019 22:43, greymsb
    Gry w szachy na Atari (1170)
    ostatni: 15-12-2019 22:29, Kaz
    Galaga na 5200? (7)
    ostatni: 15-12-2019 11:35, urborg
    Moje materiały wideo z grami na A... (5)
    ostatni: 15-12-2019 10:43, nowy80
    Nowa gra "Star Vagrant" (64)
    ostatni: 15-12-2019 10:07, zbylu
    Ciekawostki (4417)
    ostatni: 14-12-2019 23:02, Dracon
    Commodore czy Atari? (24)
    ostatni: 14-12-2019 22:56, Dracon
    VST Pokey (13)
    ostatni: 14-12-2019 09:56, makary

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2067
    Ostatnio zarejestrowany: Fierodoug
    Postów ostatniej doby: 50

    Społeczność/Community


    Rozmawiali
    F#READY i Dracon (21)
    Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
    KATOD i TDC (13)
    Mariusz Wojcieszek i "Adam" (16)
    Romuald Bacza i Ramos (16)
    Śledzenie Amentesa i Larek (9)
    Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
    TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
    Rob Jaeger i Emu (53)
    Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
    Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
    Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
    Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
    Marek Bojarski i Kaz (0)
    Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
    Wolfgang Burger i Grey (0)
    Mariusz "Ramos" Rozwadowski i Xeen (0)
    Wywiad z Wojciechem Zientarą i Xeen (0)
    Mateusz Stryjecki i Kaz (5)
    Marcin Długosz i Kaz (16)
    «« nowszestarsze »»

    Najbliższe imprezy
    Jeżeli znasz termin i miejsce jakiegoś zlotu albo spotkania milośników Atari to poinformuj nas. Tutaj możemy wstawić baner i link.

    Stragan
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (11)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»