atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Nadchodzi KWAS #15 z 2018-09-21 22:56 (13)
Wywiad z Krollem z 2018-09-18 10:29 (30)
Major Blink z 2018-09-15 01:22 (13)
Radar Rat Race, prosty klon Rally-X z 2018-09-09 22:33 (8)
Nowe przygody Laury z 2018-09-07 12:30 (15)
Riverwash 2018 – prace na Atari z 2018-09-02 23:27 (54)
Naciskamy IPN z 2018-08-31 06:57 (18)
"07 zgłoś się" egzotycznie z 2018-08-25 11:20 (13)
Scramble z 2018-08-12 23:13 (54)
KWAS 14 w Warszawie z 2018-08-11 13:23 (17)
I po Ironii... z 2018-08-05 23:28 (71)
Baby Berks z 2018-08-01 08:25 (14)
Silly Venture 2018 - invitka na Atari ST z 2018-07-30 09:44 (9)
Historia zniszczonego Atari z 2018-07-28 22:16 (5)
Ironia 2k18 już wkrótce! z 2018-07-23 00:02 (37)
Kolekcja muzyczek Jurgiego z 2018-07-21 22:25 (17)
Porty gry "Mercenary" z 2018-07-17 09:25 (17)
Kaz i Kroll o magazynach dyskowych z 2018-07-12 10:53 (31)
Wykład o magazynach dyskowych ST z 2018-07-10 14:28 (8)
Naprawa CA-2001 z 2018-07-04 16:16 (20)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
"07 zgłoś się" egzotycznie
Poruszenie, które wywołała nasza gra 07 zgłoś się jest dla mnie czasami niezrozumiałe. Prawdopodobnie bazuje to na jakiś zlepku sentymentów co do filmu o Borewiczu, zamiłowania do prostoty gier paragrafowych, a może i polubienia urokliwej treści gry. Oczywiście moje zdziwienie nie oznacza, że mnie to zainteresowanie nie cieszy. Dzisiaj zaprezentuję dwa projekty, które w ostatnim czasie znalazłem w necie. Ich autorzy, zapewne przez skromność, nie informowali nas o swoich pomysłach, a są... mocno egzotyczne.

1. Texas Instrument TI-84 Plus

Grzesiek Gałęzowski poinformował na swoim profilu na fejsie, że robi pierwsze przymiarki do konwersji gry na... kalkulator! Jest to oczywiście zaawansowany kalkulator programowalny, wyposażony w procesor Z80 taktowany 15MHz i 24KB pamięci RAM dla użytkownika. Ekran daje monochromatyczny obraz o rozdzielczości 96 na 64 piksele. Tak Grzesiek pisze o swoim projekcie: "(...) Chodzi o przeniesienie gry "tekst" i grafiki. By na kalkulatorze można było zagrać podobnie jak na Atari lub ZX-Spectrum. Powstaje też wersja audio dla osób niewidomych na Android. W tym przypadku też nie chodzi o konwersję dosłowną oprogramowania lecz gry obdartej z tego co niewidoczne dla gracza. (...) Niestety automatyczna konwersja grafiki się nie sprawdza i będę musiał to zrobić ręcznie. (...) Podobna sytuacja jaką mieliśmy przy "Janku", gdzie Kaz musiał ręcznie poprawiać rysunki dla Atari ST. Kod będzie napisany od nowa bez wglądu na ten kod z Atari. Tak jak pisałem w tym przypadku liczy się kontent a nie wierność przenoszenia kodu źródłowego. (...) Tak, jest Z80 i to pracujący z większą częstotliwością niż w ZX Spectrum. Ale nie widzę potrzeby by przy tak prostej grze bawić się w przenoszenie kodu. Kod jest od zera napisany. Problem jest z grafikami. Przez brak kolorów niektóre rysunki są wysoko nieczytelne. Jeżeli ręcznie nie będzie się dało uzyskać odpowiednich rezultatów przy przenoszeniu grafiki to usunę te grafiki mniej czytelne."



2. Cobra 1

Nie raz na forum wspominaliśmy taką polską konstrukcję komputerową jak Cobra 1. W czasach socjalistycznej gospodarki niedoborów, a wielkiego zapotrzebowania na komputery, był to projekt przeznaczony dla tych, którzy mają zaawansowane zdolności elektronika, a jednocześnie nie mogą sobie pozwolić na zakup gotowego komputera. Informacje, schematy, oprogramowanie niezbędne do budowy tego mikrokomputera były publikowane w latach 1984-1985 w odcinkach w czasopiśmie Audio-Video.

W tamtych starych czasach nawet oficjalnie wyprodukowano sto płytek, sprzedawanych potem do samodzielnego montażu. Ponieważ jednak informacje i schematy zawierały wiele błędów (piękną historię konstruowania Cobry 1 można poczytać tutaj), a dodatkowo były ogromne trudności z zakupem wymaganych części i podzespołów, współcześnie szacuje się, że komputer ten nie powstał w większej liczbie niż kilkanaście sztuk, a udokumentowano istnienie zaledwie kilku egzemplarzy. Warto tu dodać, że każdy z tych komputerów może wyglądać inaczej, ponieważ plany budowy nie obejmowały obudowy i każdy mógł stworzyć własną. Na zdjęciu przykład jednego z piękniej zbudowanych egzemplarzy, z historii zaprezentowanej tutaj przez kolegę united-pl:



Cobra1 to komputer posiadający możliwości zbliżone do komputera ZX81. Zbudowany w oparciu o procesor Z80A taktowany 3,25MHz, w podstawowej wersji wyposażony jest w 16KB dynamicznej pamięci RAM, którą można rozszerzyć do 48KB, pamięć obrazu wynosi 1KB. Na ekranie można uzyskać tylko monchromatyczny, czarno-biały tryb znakowy 32x24 znaki po 8x8 pikseli (a dokładniej 5x7 pikseli, bo taką rozdzielczość przewiduje układ MCY7304). Urządzeniami wejścia wyjścia był monitor lub telewizor oraz klawiatura, a pamięć masową stanowił magnetofon kasetowy.

Nasz kolega Rafał "rj1307" Jankowski również jest posiadaczem takiego komputera, a co więcej stara się czynnie rozwijać bibliotekę jego oprogramowania. I dlatego do zestawu około 20 prostych gier, które stworzyły już na ten komputer różne osoby, dołączyła też... historia porucznika Topornego! Publikacja gry miała miejsce 27 lipca 2018 roku tutaj. Filmik z gry udostępnił kolega zdzis_ek i jest tutaj, a poniżej kilka screenshotów. Jak mi powiedział Rafał, gra napisana w Basicu, bardzo skądinąd prymitywnej implementacji, zawiera tylko jeden obrazek, reszta jest tekstowa.



O atarowskim pierwowzorze można oczywiście poczytać na forum tutaj. A dodatkowo wrzucam nowy filmik pokazujący jak Tytus grał w grę, oraz przypominam poprzedni, w którym o grze rozmawialiśmy:





2018-08-25 11:20 by Kaz
komentarzy: 13
larek @2018-08-25 20:01:22
Wersja na Cobrę dla mnie bomba! :)
rj1307 @2018-08-25 20:11:30
Uzupełniając wpis Kaz'a, Cobra nie ma trybu graficznego, cały rysunek składa się z 256 znaków semigraficznych, namalowanych ręcznie piksel po pikselu i wyświetlanych za pomocą POKE.
mono @2018-08-25 21:07:33
Obrazek nyski na Cobrze mistrz! Ten generator się da przedefiniować? Bo jeśli nie to szacunek^2!
rj1307 @2018-08-25 21:31:13
Instrukcja OUT pozwala na zmianę "banku" semigrafiki w epromie, to działa tylko na zmodyfikowanych Cobrach, ale jednocześnie można wyświetlić tylko jeden taki bank na raz. Dlatego jeden wykorzystałem do narysowania nyski, następnie gra przełącza się na semigrafikę zawierającą znaki (wykorzystałem czcionkę ATARI). Aby wyświetlić polskie znaki także musiałem użyć POKE.
Kaz @2018-08-25 21:44:13
Jakbyś chciał wrzucić jakieś obrazki albo linki to tutaj się nie da, jak się nie jest zarejestrowanym do komentarzy, zastępczo proponuję w tym wątku:

http://atarionline.pl/forum/comments.php...
QTZ @2018-08-25 23:36:34
Fajny pomysł, jakbym miał czas to bym zrobił konwersje na Casio CFX-9850G (dostępny emulator), do którego napisałem kiedyś program do konwersji grafiki. O ile dobrze pamiętam można zapisać max. 6 obrazków w 4 kolorach, można też spróbować przenieść oryginalny kod z ZX Spectrum :)
pgru @2018-08-26 09:45:05
@QTZ też chyba mam zbliżony kalkulator. Będę ogarniał temat kabla usb, ale chyba nie ma już strony z oprogramowaniem :-(
gorgh @2018-08-26 13:32:04
na kalkulatory TI istnieje całkiem spora scena
Dalthon @2018-08-26 14:53:53
Hmmm... muszę wygospodarować trochę czasu i dokończyć reedycję na zx;a ;)
Yosh @2018-08-26 15:58:28
Rozumiem że "START PLOT", rozpoczyna fabułę (historię, grę) :)
Kaz @2018-08-27 00:04:38
Yosh - tak by pewnie było, tylko, że tam jest "STAT PLOT", co nieco psuje piękno Twojego spostrzeżenia :P

Dalthon - właśnie! historia powinna, zgodnie z powiedzeniem, zatoczyć koło :D
Kaz @2018-08-27 00:21:53
Dorzuciłem książkę "Basic dla mikrokomputera COBRA 1" Andrzeja Sirko do Biblioteki Atarowca, jakby ktoś chciał zobaczyć ten język programowania:

http://atarionline.pl/v01//index.php?sub...
drygol @2018-08-29 07:22:34
Aaaale wypasiona Cobra i do tego wypasiona konwersja !
Czadzik ! Szacuneczek ! :)
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
The Adventures of Robbo (116)
ostatni: 23-09-2018 16:28, sun
Silly Venture 2k18 - 10th Celebra... (87)
ostatni: 23-09-2018 14:30, greymsb
SV2k18 - rejestracja, koszulki it... (7)
ostatni: 23-09-2018 14:12, greymsb
Galeria grafik z Atari (i innych ... (12)
ostatni: 23-09-2018 13:45, TheTom
Progres lub AS z Koszalina (2)
ostatni: 23-09-2018 13:20, golomolo
Komputer Cobra 1 (23)
ostatni: 23-09-2018 09:51, Kaz
Laura - zrób sobie własną... Kase... (70)
ostatni: 23-09-2018 00:11, RetroBorsuk
RETROnizacja (103)
ostatni: 22-09-2018 19:57, RetroBorsuk
[K] kabel scart do STe (1)
ostatni: 22-09-2018 13:25, barf31
[Sprzedam] trochę starych kaset z... (13)
ostatni: 22-09-2018 13:19, ccwrc
Fatal Game (31)
ostatni: 22-09-2018 03:49, Gonzo
Problem z modułami pod ACE Tracke... (1)
ostatni: 21-09-2018 23:51, Yolk (xmgatz)
Autor najlepszego TOSa nie żyje :( (7)
ostatni: 21-09-2018 15:36, gorgh
asm - lamerskie pytanie (34)
ostatni: 21-09-2018 14:11, gorgh
STAR RAIDERS II LEVEL 3 TAKTYKA? (7)
ostatni: 20-09-2018 21:42, RetroBorsuk

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1886
Ostatnio zarejestrowany: jaremab
Postów ostatniej doby: 25

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy

Stragan
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (18)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (4)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (32)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (8)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»