atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo z 2024-03-15 22:25 (4)
"Zoltar Cosmic Pirates" w sieci z 2024-03-15 12:21 (6)
KWAS #32 z 2024-02-16 00:08 (39)
Która kolorystyka okładki lepsza? z 2024-02-11 18:30 (36)
Demo gry "Tony: Montezuma's Gold z 2024-02-05 21:09 (53)
Wywiad z Mariuszem Jaroszem z 2024-01-31 11:43 (12)
Nachodzi "Cosmic Hero 2" z 2024-01-28 06:27 (21)
Miniaturowe Atari (FPGA) z 2024-01-26 11:46 (14)
Światowa premiera "Cyborg Warriors"! z 2024-01-17 18:38 (40)
Grel #2 już dostępny! z 2024-01-11 19:21 (29)
Śmierć śmieciom! z 2024-01-06 21:23 (30)
Nowy program kopiujący "Microcop 61KB" z 2024-01-02 17:29 (25)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim z 2023-12-30 19:11 (12)
I po świętach! Kręcimy kołem z 2023-12-28 00:59 (13)
Wesołych Świąt 2023! z 2023-12-23 12:36 (18)
Silly Venture 2023 WE za nami z 2023-12-13 09:16 (17)
Pisma "Atari Fan 8" oraz "Grel 2" z 2023-12-07 17:32 (12)
From PLATO to Fujinet z 2023-11-25 23:16 (12)
Nowy ASAP i RECOIL z 2023-11-23 12:05 (8)
Zapowiedź gry "Goldaktari" z 2023-11-08 02:14 (10)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (2)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-03-16
Liczba katalogów: 8377, liczba plików: 36679
Zmian katalogów: 0, zmian plików: 0

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2817 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Nowe brzmienia Atari!


W ostatnich latach kolega Paweł "Pavros" Rosowski, znany przede wszystkim z konwersji na Atari gry "International Karate+", tak dogłębnie zainteresował się tematem uzyskania na naszym komputerze dobrze brzmiących basów (dźwięków o niskiej częstotliwości), że wypracował nową metodę, a nawet kilka metod, ich uzyskiwania. A do tego odkrył ciekawe właściwości układu generowania dźwięku w Atari. Wspominał o tym, przyłapany przeze mnie na Pixel Heaven 2018:



Zgodni z tymi zapowiedziami, artykuł Pavrosa na ten temat pojawił się w szóstym numerze "Atari Fan", który to numer dopiero niedawno pojawił się na rynku. Praca Pavrosa ma charakter naukowego opracowania i w czasopiśmie zajmuje dwadzieścia stron (str. 32-52)! Mogliśmy go opublikować na AOL już w czerwcu 2018, bo Pavros podzielił się z nami tekstem, ale dżentelmeńska umowa między nami była taka, że najpierw artykuł pokaże się w atarowskim piśmie, koniecznie polskim, a dopiero potem w necie. Tak więc dopiero dzisiaj prezentujemy materiały od autora. Kto lubi mieć przed sobą tekst drukowany - odsyłamy do najnowszego "Atari Fana", a kto woli czytać na ekranie - zapraszamy do nas.

W największym skrócie: jak wszem i wobec wiadomo, w Atari mamy układ scalony POKEY, który między innymi służy do generowania dźwięku. Pozwala on uzyskać basy na kilka sposobów, w tym dzięki tak zwanemu "zniekształceniu C". Dzięki temu otrzymujemy "basy C", choć to tylko umowna nazwa, przyjęta z nomenklatury popularnego programu "Raster Music Tracker". Uzyskane w ten sposób basy mają miekką, ładną barwę. Problem z tym zniekształceniem jest taki, że zachowuje się niestabilnie, barwa i częstotliwość dźwięku ulegają zmianom w trakcie odtwarzania muzyki, co utrudnia lub uniemożliwia jego praktyczne wykorzystanie. I na tym kończy się wiedza powszechna.



Pavros przeanalizował POKEY-a na tyle dokładnie, że znalazł sposoby na stabilizację dźwięku, a do tego odkrył właściwości tego scalaka, które opisał jako "złotą" ścieżkę próbkowania, "złoty" kanał 3, a nawet sformułował zasadę zachowania ścieżki próbkowania. Udokumentowanie tych wszystkich właściwości i sposobów otwiera drogę do uzyskania nowych brzmień, pozwoli kolejnym eksperymentatorom na wydobycie z POKEY-a ciekawej muzyki, a programistom na stworzenie nowych narzędzi do dźwięków i muzyki.


Pavros na Wapniaku 2017


Autor napisał również kilka słów komentarza do załączonych materiałów "Niedawno zakończyłem pracę nad opisem wyników moich badań dotyczących zniekształcenia C POKEY-a. Oprócz zasad rządzących wytwarzaniem tego zniekształcenia opis zawiera też sposoby stabilizacji tzw. basów C. Problem ten był już poruszany na forach internetowych: Polycounter reset on Pokey oraz Pokey Question Distortion 12 Donkey Kong bass i tutaj.

Jako uzupełnienie opisu dołączony jest plik excelowy zawierający tablice czętotliwości/nut dla wszystkich zegarów POKEY-a. Dodałem też slajdy, które prezentowałem na WAPNIAK-u 2017 oraz program "Bass Tester", który pozwala pobawić się zniekształceniem C w praktyce. Program jest skompilowany w trzech wersjach różniących się metodą synchronizacji liczników - dwa warianty metody pierwszej i metoda druga. Program dostarczony jest wraz z kompletnym kodem źródłowym. Po uruchomieniu na ekranie wyświetlony jest opis klawiszy zmieniających różne ustawienia. Instrukcja zawarta jest też w slajdach. Jeśli uruchamiamy program pod Altirrą, to warto włączyć Audio Monitor by obserwować oscylogramy. Instrukcja nie wspomina o klawiszu 0, który włącza/wyłącza modulację dokładnego przesunięcia fazowego. Miłego czytania."


A wszystkie wspomniane przez autora materiały są do ściągnięcia tutaj

2019-08-01 00:33 by Kaz
komentarzy: 23
zbyti @2019-08-01 05:00:17
Ileż to ja czekałem na ten wpis! Dzięki :)
dhor @2019-08-01 09:23:46
Ja wiedziałem, że to tam gdzieś jest ukryte :) Teraz wystraczy tylko dopisać do tej teori trackera :)
Cyprian @2019-08-01 11:42:59
mam ten numer "Atari Fan". Bardzo dobry artykuł.
Fajnie by było by omawiane przykłady były dostępne gdzieś (np. youtube) do posłuchania.
Kaz @2019-08-01 16:37:45
Jeśli Pavros ma chęć, to takie materiały mogę umieścić również na naszym kanale, żeby zasięg był większy.
gorgh @2019-08-01 19:01:04
nie znam się na pokeyu w ogóle, ale chętnie próbkę nowych możliwości bym posłuchał
the fender @2019-08-01 19:13:36
podobnie jak przedmówca, próbkę nowych możliwości pokeya chętnie posłuchał bym.
mgr_inz_rafal @2019-08-01 22:01:25
Popieram :)
Fotki or it didn't happen :D
tdc @2019-08-01 22:03:23
Ciekawe tutaj jest to, że teraz można osiągnąć ładny bas na 8bitowym kanale, czyli mamy ładne basy na 4 kanałach! Do tej pory to było niemożliwe.

I tak oto Atari udowodniło, że jest najlepszym komputerem na świecie, a scena Atarowska również najlepsza! ;)
tdc @2019-08-01 22:21:16
Może jeszcze wyjaśnię tym co jeszcze nie czytali lub muzyką się nie zajmują:

Do tej pory łączyło się dwa kanały w jeden 16bitowy, aby osiągnąć ładne brzmienia (na Atari mamy 4 kanały 8bitowe, czyli mogliśmy dwa łączyć w jeden). W tym brzmienie basu było właśnie takim z ww przyczyn, które tego wymagało w sposób niemożliwy do zastąpienia (do tej pory!;) ).

To ograniczało muzykę na Atari do 1 podwójnego kanału i 2 pojedynczych (8bitowych). Czyli mieliśmy taką sytuację, że jeśli zależało nam na swobodzie i pełnej gamie dźwięków faktycznie mieliśmy do dyspozycji jedynie 3 kanały dźwiękowe - tak jak na Commodore 64 i ZX Spectrum z interfejsem AY.

Ale to już historia !;)
grey / mystic bytes @2019-08-01 23:16:32
Też poproszę o próbki na YT :) Skoro nawet Dhor odezwał się tutaj to temat wart jest uwagi.
alex @2019-08-02 00:43:46
Wszystko ładnie pięknie. Opóźnienia, synchronizacja... ale jak to się ma do zakresu częśtotliwości, a raczej ich dokładności? 8-bitowa rozdzielczość powoduje przekłamania w wyższych rejestrach tak, czy inaczej....
_rocky @2019-08-02 12:03:49
tdc: a mając dwa pokeye możemy mieć 4 kanały 16bit..
the fender @2019-08-03 11:49:44
Pomyśleć, co byłoby mając pokeyów 16 ... ;)

Dobra, pics or it didn't happen.
xxl @2019-08-03 13:30:00
widze prace Pavrosa jako dodatek do ksiazek wdawanych przez Duddiego.
spalenizna mi smierdzi @2019-08-04 18:16:07
pokey jak gra to pierdzi :)
pavros @2019-08-04 18:51:41
Dzięki xxl! To dla mnie komplement.
W kwestii przykładów brzmienia, to muszę przyznać, że brakuje mi czasu, aby przygotować coś sensownego. Ponadto, tu jest potrzebny utwór, który wykorzysta układ bas 8bit + 3 kanały, gdzie przynajmniej jeden gra z zegarem 64kHz. I nawet istnieją takie utwory - przygotowane przez niezmordowanego Mikera, ale trzeba dla nich przygotować spatchowany player RMT. Może znajdzie sie ktoś, kto ma wolne moce przerobowe i jest w stanie przerobić player RMT?
pavros @2019-08-05 23:05:34
Przygotowałem przykład basu. Jest on wycięty z muzyki do IK+. Plik xex znajdziecie pod linkiem: https://we.tl/t-EQOnDXMeiy . Trwa to dobre kilka minut i zapętla się. W przypadku odpalania na Altirze proponuję włączyć też Audio Monitor. Zachęcam też do pobawienia się bass testerem (basstest.xex w paczce dołączonej do newsa, instrukcja na slajdach też w paczce). W szczególności polecam sprawdzić płynną modulację fazy (włączanie przez klawisz "zero") przy co najmniej dwóch grających kanałach w połączeniu z pianinem i skalą chromatyczną (klawisz 9).
gorgh @2019-08-06 04:02:03
ooo pięknie
Adam @2019-08-07 00:26:47
@Pavros, kiedy można się spodziewać prezentacji efektów Twojej pracy na AtariAge? Pytam, bo tam już zaczęli dyskusję bez wersji angielskiej tekstu i mogą być przekłamania ;)
pavros @2019-08-07 20:43:49
@Adam, dzięki za zwrócenie uwagi na AA. Artykuł w wersji angielskiej istnieje również od roku :). Porozumiewam się z Krollem w tej sprawie.
Kaz @2019-08-10 17:47:04
Angielska wersja materiałów właśnie się pojawiła tutaj:
http://atarionline.pl/forum/comments.php...
Synthpopalooza @2019-09-01 05:31:12
I documented some other POKEY settings. $8x with 9-bot poly and 1.79 mhz produces buzzy tones in 7 step frequencies and these vary with the STIMER clock.

$4x distortion with 1.79 mhz clock also behaves like $Cx, frequencies can be in 3-divisors and the sound varies like in $cx. Does this method work here too?
Trachu @2019-09-02 11:58:46
Pavroz: Kiedy wreszcie skończysz IK+????????????!!!!!!!!!!!
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
PTODT Stereo II (93)
ostatni: 19-03-2024 12:28, Kaz
TSFX Turbo Blizzard (4)
ostatni: 19-03-2024 11:31, baktra
Nowe okładki gier - FROGGER (253)
ostatni: 19-03-2024 09:21, lexx
GTIA2DVI (68)
ostatni: 19-03-2024 00:45, st_man
Rzeczy które chciałbyś w MADSie a... (122)
ostatni: 18-03-2024 22:01, jhusak
Muzycy scenowi... (60)
ostatni: 18-03-2024 20:41, jhusak
padnięta maszyna - temat do zamkn... (3)
ostatni: 18-03-2024 20:40, Ataripuzzle
Scorch - pełna gra (398)
ostatni: 18-03-2024 17:49, Mq
Poszukiwana solucja do Artefakt P... (5)
ostatni: 18-03-2024 14:20, Vidol
Program do losowania totolotka (13)
ostatni: 18-03-2024 04:27, pirx
Pismo "Grel" (34)
ostatni: 17-03-2024 21:29, Kaz
AVG Cart (121)
ostatni: 17-03-2024 19:43, sun
RMT hacking (166)
ostatni: 17-03-2024 17:21, emkay
Moje materiały wideo z grami na A... (191)
ostatni: 17-03-2024 14:02, nowy80
Pomoc - dom dziecka (1)
ostatni: 17-03-2024 13:37, maly_swd

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2769
Ostatnio zarejestrowany: Atari1040
Postów ostatniej doby: 33

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (12)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (12)
Tomasz Dajczak i Kaz (21)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (23)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (33)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»