We wrześniu tego roku pisaliśmy na AtariOnline.pl o tym, że zbliża się premiera niespodziewanej konwersji gry Street Fighter II dla naszej ulubionej Atarynki. Tytułu tego brakowało, ale w odróżnieniu od wielu innych hitów, o których przeniesienie gracze często postulują na forach, nikt nie zakładał, że akurat ta wkrótce się pojawi na XL/XE. Cudu tego dokonał Krzysztof "Vega" Góra oraz ludzie, którzy dołączyli do niego konwertując grafikę i muzykę. Konwersja wygląda obłędnie dobrze, a gracze odpowiedzą teraz na pytanie, czy idzie za tym wysoki poziom grywalności. Od dziś będą mieli okazję, bo plik gry został opublikowany na stronie autora. Można tam też wesprzeć albo nagrodziś jego wysiłki wpłatą. Gdyby był problem z blokowaniem pobierania plików przez przeglądarkę Chrome to autor zaleca użycie FireFox-a.
Gra oparta jest na wersji z japońskiej ośmiobitowej konsoli GameBoy (z 1989 roku), ale wizualnie i dźwiękowo to oczywiście miks z różnych innych platform i inwencji własnej autorów. Opublikowana wersja działa na stockowym komputerze Atari z 64KB pamięci RAM, co istotne dla niektórych osób, i wymaga uruchamiania z kartridża o pojemności 4MB. Gra działa na komputerach generujących obraz w systemie PAL oraz NTSC. Dlaczego takie rozmiary kartridża? Gra zawiera ogromną ilość próbek dźwięku o częstotliwości 4KHz, obrazków w formacie programu Graph2Font oraz muzyki w formacie programu Raster Music Tracker.
Fabuły gry nie trzeba chyba przedstawiać, to klasyczne mordobicie z elementami baśniowymi, w różnych okolicznościach przyrody. Bohater gry musi pokonać dziewięciu przeciwników na drodze do uzyskania tytułu zwycięzcy, w tym trzech boss-ów. Czyni to podróżując po całym świecie i ścierając się z zawodnikami z różnych krajów. W przerwach między bitkami może się wyżyć niszcząc samochody na etapach bonusowych. Mały podgląd finalnej wersji gry w trybie nieśmiertelności:
Obsługa klawiszami:
ESC – wyjście z gry
SPACJA – zatrzymanie gry
M/S – włączenie/wyłączenie muzyki (S – tylko próbki)
P/O – włączenie/wyłączenie sampli
Są też ukryte kombinacje klawiszy "do oszukiwania" gry (tak jak zrobiłem na filmiku), ale te easter eggi to już gracze muszą sami odkryć. Postacią wybranego bohatera gry sterujemy joystickiem. Ponieważ nie dla wszystkich może być jasne, jak w wersji Atari uzyskiwać ciosy/ataki specjalne (tzw.combo) to autor informuje, że kombinacja jest następująca:
combo 1 - joy dół, joy dół+lewo, joy lewo+fire
combo 2 - joy dół, joy dół+prawo, joy prawo+fire
combo 3 - joy dół i od razu prawo+fire
I przy pojedynku następujących postaci te combo mają następujące nazwy (dają następujący efekt):
RYU oraz KEN: combo 1 - Shoot a Fireball combo 2 - the Dragon Punch combo 3 - the Hurricane Kick
ZANGIEF: combo 1 - the Spinning Piledriver combo 2 - the Throw combo 3 - the Double Lariat
GUILE: combo 1 - the Sonic Boom combo 2 - the Flash Kick combo 3 - the Flash Knee
CHUN-LI: combo 1 - Shoot a Fireball combo 2 - the Lightning Kick combo 3 - the Spinning Bird Kick
BLANKA: combo 1 - the Electric Thunder combo 2 - the Rolling Attack combo 3 - the Bite Attack
SAGAT: combo 1 - the Tiger Shot combo 2 - the Tiger Uppercut combo 3 - the Tiger Knee
M.BISON: combo 1 - the Psycho Shot combo 2 - the Scissor Kick combo 3 - the Psycho Crusher
Na koniec kilka słów od autora: "Ja ze swej strony to tylko ponownie chciałem podziękować zespołowi, który pomagał mi przy tworzeniu gry: Gaspar, Miker, GienekP, Sim, Zbyti, Atariteca, Saberman." Od testera Zbytiego: "Dla mnie jako człowieka ze stajni Commodore to niezwykłe jak współcześni programiści A8 udowadniają, że na sprzęcie o 3 lata starszym od C64 drzemie dość mocy by przyćmić nowsze komputery z epoki." Od testera Atariteca: "Jak już wcześniej pisałem na Ataritece, ta gra wyznacza kilka kamieni milowych na naszej platformie: to tytuł z największą liczbą grywalnych postaci, z największą liczbą cyfrowych klipów audio, z największą liczbą indywidualnych zakończeń oraz z postaciami, które razem mają najwięcej animacji. Dla mnie Vega staje na tym samym podium, które kiedyś zdobył Chris „Sheddy” Hutt swoim portem Space Harriera. Z tą ogromną różnicą, że Hutt potrzebował dziewięciu długich lat, a Vega… tylko dziewięciu miesięcy!"
Ps. Czy ktoś grafikowi powiedział że Atari ma ograniczenia w ilości kolorów? Bo chyba grafik nie wiedział i przesadził z ich ilością.
Wrathchild @2025-12-12 16:42:11
Fantastic achievement! Hats off to the team!
zbyti @2025-12-12 16:45:00
Gratuluję dobrej roboty!
gorgh @2025-12-12 17:03:44
super to wyszło panowie, fajny kod, muzyka i grafika :)
tebe @2025-12-12 17:12:18
Kaz, a ile kosztowałaby pamięć dla takiego carta w 1983? w 1983 ludzie zatracili umiejętność liczenia?
Heaven @2025-12-12 17:17:15
Jeeez fucking Ace Artwork by Gasoar
GienekP @2025-12-12 17:19:36
W 1983 jakieś 4k dolców. W 1989 już jakieś 300 dolców. Ale co najważniejsze, już by się wtedy dało to zrobić :)
zbyti @2025-12-12 17:28:57
@GienekP ale czy wtedy cart nie był by wielkości klasera na znaczki? ;)
Rako @2025-12-12 17:30:44
To cudo jest zaprzeczeniem wszystkiego i wszystkim niedowiarką. Spełnienie marzeń i snów chyba każdego fana małego Atari. Panowie Nobel to mało...
vega @2025-12-12 18:23:38
co do wersji fizycznej..to w sumie jest gotowa(kartriż, wersja box)..została jeszcze instrukcja tylko...mam nadzieję, że uda się ogarnąć w tym miesiącu..
nalogowy palacz @2025-12-12 18:34:31
czemu gre napisal Vega , a nie ma Vegi w grze ?
zbyti @2025-12-12 18:37:35
@nalogowy palacz czy to nie oczywiste? albo kodujesz albo walczysz :P
Kano @2025-12-12 19:14:17
W morzu achów i ochów, jakoś nikt słowem nie wspomina o grywalności. Grywalne to jest?
Pora na Mortal Kombat.
Kabaret @2025-12-12 19:18:19
"wersja działa na stockowym komputerze Atari z 64KB pamięci RAM, co istotne dla niektórych osób, i wymaga uruchamiania z kartridża o pojemności 4MB"...... Jeden wielki LOL
mr3gul @2025-12-12 19:37:56
No bardzo ładna, tylko jak to odpalić na atarynie? To znaczy skąd takiego cartridża wziąć żeby zadziałało? Próbowałem z SUBCart-a, ale niestety: "Unsupported cart type" :(
Atari 400 @2025-12-12 19:40:13
uwaga - chodzi na Atari 400 mini - sprawdzałem
vega @2025-12-12 19:44:11
aktualnie gra chodzi z X-CART v2.0 kolegi GIENEKP...napracował się co niemiara...przy v1.0 były małe zkłócenia ale v2.0 to już śmiga pięknie i w PAL i NTSC :) testowne na real ATARI :)
GienekP @2025-12-12 20:05:43
XCart jest full OpenSource, więc jak ktoś lubi lutować to śmiało :) Ale myślę, że warto poczekać na pełne wydanie pudełkowe bo wybajerowane na maksa! Vega pokazał nam co potrafi ATARI. Dla takich projektów to warto nawet 16MB carta zrobić :) A swoją drogą to można by lekko ponaciskać "tych" od SUB/AVG carta, żeby podnieśli poprzeczkę bo przy 1MB to się ATARI dopiero rozkręca ;)
_tbxx @2025-12-12 20:18:00
się nie znam to się wypowiem ;) na SubCart można zrobić 4MB pamięci w standardzie Axlon... tyko pod taką konfigurację nie da się zrobić tego SFII? Albo, tak jak pisałem na początku nie znam się...
tebe @2025-12-12 20:23:40
soft rozwija się szybciej od hardware? czy hardware rozwija się szybciej od softu? kto zwycięży w tym wyścigu a kto przegra?
zbyti @2025-12-12 20:56:39
Altirra obsługuje SF2, tak sami A800 - znaczy, że hardware jest w tyle i to nie to corowe.
@GienekP - to na pewno warto i poczekam na wersję pudełkową, zwłaszcza jak ma być ładnie wydana. Ale chciałoby się też mieć wersję nazwijmy to bardziej "podręczną", na zbiorczym zestawie. I jeszcze raz gratulacje dla autorów, bo GRA jest świetna.
Rafikus @2025-12-12 21:40:41
Super. Fajnie kiedyś będzie pograć w SF ii na mojej Atarce. Grstulacje Vega.
Amigowiec @2025-12-12 22:04:07
Panowie, dziękuję za niesłychaną robotę. Karta z grą kupię. Taki wysiłek trzeba wesprzeć. Na razie próbowałem na emulatorze z klawiatury i gra przewyższa oczekiwania. Samplowane wokale i wielkie kolorowe grafiki... jakiś inny świat mocarnego Atari.
W 93 roku gdybym to zobaczył u kumpla na małym Atari, to by mi błysnęło, żeby sprzedać Amigę i kupić za to 800XL, 130XE i 2 stacje dysków.
Złomodore 64 @2025-12-12 22:33:59
@Amigowiec: ty się dobrze czujeta? sprzedałbys amigę dla tej gry????? ktoś tu odleciał ... i to za wysoko.
zbyti @2025-12-12 22:42:21
wiem, że się nie znam :P ani na C64 ani na A8, ale coś tam próbowałem. C64 nie pociągnie takich softsprajtów jakie są w SFii a hardwarowe nie ogarną tego co się dzieje na ekranie.
A8 ty naprawdę skoczyło "do przodu" - no ale to taka moja opinia, opinia laika.
Konstantyn @2025-12-12 23:10:17
Co prawda miłośnikiem Mortala i SF-a nie jestem, ale przyznać muszę, że od dzisiaj jestem, przynajmniej tego drugiego. :-)) To teraz czekam na port Lotusa i Tokiego. :-))
Konstantyn @2025-12-12 23:15:27
A w międzyczasie może jakiś nowy Arkanoid? :-))
Atarysta @2025-12-12 23:22:11
Na dużym kineskopowym TV i w NTSC może to fajnie wyglądąć - jak na salonowych automatach. Z tym takim specyficznym scanline. Swoją drogą kawał czasu minął, bohaterowie gry mają teraz po 60-70 lat.
zbyti @2025-12-12 23:26:06
@Atarysta oni się tak starzeją jak Simpsonowie :]
piter_af @2025-12-12 23:38:55
no czad! jutro włączam! super!
Jacques @2025-12-13 08:42:43
No i super, pięknie będzie odpalić na prawdziwym Atari :-) Podziękowania dla twórców.
Jacques @2025-12-13 08:49:31
A, jeszcze pytanie: zielona ramka podczas gry do zamierzona sprawa?
Adam @2025-12-13 11:24:38
Zgodnie z komentarzem pod filmikiem zielony kolor ramki jest ustawiany w trybie nieśmiertelności.
Jacques @2025-12-13 11:53:27
@Adam Aaa, faktycznie na YT pod filmikiem jest taki komentarz, dzięki :-)
vega @2025-12-13 12:55:26
jeszcze jedno...combo nr3 można łatwo robić całymi seriami...wystarczy końcowy ruch prawo+fire trzymać i nie puszczać...wtedy kołowrotki robią się jeden za drugim...to dla poprawienia przyjemności z gry i ocalenia paru joysticków przed destrukcją)
nosty @2025-12-13 14:02:22
Wszystko pięknie, ale względem wersji z Game Boya postacie są o połowę za małe (co by się jeszcze dało znieść) i gra jest o połowę za wolna!
Najgorsze, że wiem co potrafi Vega, więc jeśli to tak chodzi to znaczy, że szybciej na stockowym Atari się nie da. Dla mnie przy tej szybkości jest to niegrywalne. Kupa świetnej roboty żeby udowodnić, że ta gra przerasta możliwości Atari :( Smuteczek.
PS. portrety postaci i sample wymiatają.
nosty @2025-12-13 14:08:58
Ściśle mówiąc, to szybkość jest nierówna: niektóre ciosy są całkiem OK, inne wydają się za wolne, pociski są duuużo za wolne, ale najgorsza jest... grawitacja. Czy oni walczą na Księżycu? Szybkość skoków i opadania razi najbardziej. Vega, naprawdę nie da się tego podkręcić żeby było bardziej dynamicznie?
@_tbxx Port Mad Dog McCree? Będzie jak wyjdzie Dragons Lair - który był praktycznie gotowy - można znaleźć na YT.
Mam prośbę - szukam osoby, która chciała by mi pomóc w nabyciu X-CART v2.0 z zainstalowanym Street Fighter 2. Mam bana i nie mam jak tego załatwić, forum też nie przeglądam, ponieważ w takiej sytuacji mija to się z celem. PS. Ban niech se wisi, nie chcę być na tym forum- by była jasność.
zbyti @2025-12-13 17:06:56
@nosty jak się wciągniesz to tego nie widzisz/czujesz - daj się parować grze :D
zbyti @2025-12-13 19:04:13
*porwać
Pan Wasyl @2025-12-13 21:09:10
Tak nosty ja się całkowicie zgadzam. Ta strzelanka co ją napisałeś jako ghost writer dla AI jest mega super. Wielki krok człowieka i komputera. No a Street Fighter pokazuje prawdę o komputerach Atari które są kompletną porażką i nie nadają się do niczego. Wesołych świąt.
as... @2025-12-14 03:17:57
No dobrze, z czego to odpalić na real atari? Avg/Sub cart ? ide+ side? Bo jakoś tak nie chce to działać :(
baton @2025-12-14 07:18:18
Piękna gra. Jest niedziela więc jadę na giełdę tam na pewno jest już pocięta na levele fajlówka w blizzardzie :)
No widzę, że porcik ładny ale ze Street fighter em 2 to bardziej z grafiki niż grywalności - bym wolał odwrotnie. Szkoda, że do testów bierzecie osoby niezaznajomione, bądź słabo grające. Proponowałem testowanie, gdyż gram w te grę, sporo grywam z kumplem bioracym udział w zawodach SF2 i zajmującym wysokie miejsca. No ale gra jest, trzeba się cieszyć, jest co pokazać! No a gra nie trzeba.
emkay @2025-12-14 11:09:42
After all this great effort, I still have to ask whether there were all options from the CPU side used, or not ?
GienekP @2025-12-14 11:50:58
Pojawił się dla subcarta "quick hack for cart types 63 and 64 (MEGACART 2MB/4MB)". Czyli jednak "tmp" dał się przekabacić :)
pin @2025-12-14 11:56:37
... no jest lipa z tym cartem po całości. Nie lepiej było zrobić to na 1MB ram i doładowywać normalnie dane z nośnika w razie potrzeby?
Ciekawe, czy na dopałkach cpu jest szybkością lepiej, czy jednak wszystko się rozsypuje.
pin @2025-12-14 12:01:50
... ale uwaga kolegi @kabaret w istocie zabawna. Teraz użytkownicy koszernych 65XE mogą odetchnąć z ulgą. Działa na 64kB, całkiem jak na commodore 64 przystało ;)
Mr 6502 @2025-12-14 12:08:59
Hello Emkay. I've heard many about your maneer to blame coders of lack knowledge in Atari programing. Especially about using so called opcodes and your theory of using Antic as a second computing unit, not only for creating screen display. However I must confirm, that there is a bit true in your speculations. When you turn off antic for a 3 frames and turn on just for a 1 frame you will get speed up your Atari about 8%. Don't panic, flickering will give more realistic view, just like in a old movie. More to gain is to turn off antic completely. So my advise is not to question about what coders had done, but write here detailed ideas how to make the program faster.
anty mydelniczka @2025-12-14 12:30:56
Czapki z głów! Super konwersja i szybkość jak najbardziej OK...jak zwykle ATARI pozamiatało i komodziarze już sraczkę dostali :D