Po atomowej Wielkiej Wojnie większość obszaru Europy stanowią niezamieszkałe tereny pokryte lasami, kontrolowane przez potężnych lokalnych wodzów (warlords), walczących między sobą o terytorium.
Jesteś członkiem elitarnej grupy najemników, którzy patrolują na motorach kolejne sektory lasu i eliminują obce jednostki. Na swojej drodze napotykasz innych motocyklistów oraz pojedyncze czołgi i helikoptery. Radzisz sobie z nimi dzięki zamontowanemu działku z pociskami, zdalnie sterowanymi ruchem Twego pojazdu. Szansę trafienia masz jednak dopiero wtedy, gdy zbliżysz się na odpowiednio małą odległość, co oznacza szaleńczą gonitwę między drzewami, która łatwo może skończyć się śmiercią.
Pozostajesz w radiowym kontakcie ze swoim zleceniodawcą - warlordem. Być może jego wskazówki przydadzą się do przejścia przez wszystkie 8 sektorów...
Kultowa gra "Deathchase" Mervyna Estcourta powstała w 1983 roku i prawdopodobnie została zainspirowana leśną sekwencją pościgu na ścigaczach z "Powrotu Jedi" z tego samego roku. Była ogromnym hitem na ZX Spectrum - nie dość, że dawała niespotykane ówcześnie w grach na ten komputer złudzenie "trójwymiarowości" (przez co do dziś często jest błędnie nazywana "3D Deathchase"), to jeszcze mieściła się w zaledwie 16KB, co umożliwiało rozgrywkę posiadaczom maszyn z mniejszą pamięcią.
Gra kilkakrotnie była umieszczana na pierwszym miejscu zestawień najlepszych gier na ZX Spectrum, wymieńmy tutaj nr 74 magazynu "Your Sinclair" (rok 1992), czy "Retro Gamer" nr 48 (rok 2008). A w Polsce pamiętana jest głównie z powodu czołówki programu 5-10-15, gdzie znalazł się jej kilkusekundowy fragment.
"Deathchase XE" to kolejny uczestnik tegorocznego konkursu programistycznego klubu ABBUC i kolejna konwersja autorstwa niestrudzonego Krzysztofa "xxl" Dudka, który przeniósł na małe Atari m.in. takie gry, jak "Knight Lore", "Hobgoblin", "Nightshade" czy zeszłoroczny "MazezaM". Gra w wersji na Atari XL/XE została wyraźnie przyspieszona w stosunku do oryginału i wzbogacona o nowe elementy, zyskała przy tym nieco mroczniejszą oprawę. Designem gry i poprawieniem oryginalnej grafiki zajął się Adam Wachowski (nową formę otrzymała m.in. kierownica, czołgi i helikoptery, eksplozje), całość ozdobił świetnymi rysunkami Jarosław "Odyn1ec" Wyszyński, a znakomitą, dynamiczną muzykę stworzył Michał "stRing" Radecki. Warto też wspomnieć o opcji zapisywania wyników gry oraz o możliwości aktualizacji najlepszych wyników graczy na stronie autora.
Adam
Dodatkowy komentarz od XXL-a:
Zapytany zostałem, jakie narzędzia wykorzystywane były przy pisaniu DCXE. Poniżej garść informacji technicznych:
edytor: SciTE, ATARI Font Maker, Graph2Font, Delta Music Composer, Raster Music Composer;
dekompresor INFLATE autorstwa 0xF zmodyfikowany tak, aby buforem wejściowym były dane z pliku, a nie z pamięci - został użyty do dekompresji danych podczas ładowania.
player Delta Music autorstwa Konopa - użyty do odtwarzania muzyki w czasie ładowania gry. Najnowsza wersja playera pozwala na wykorzystywanie rejestru AUDCTL podczas operacji I/O.
player RMT autorstwa Rastera - do odtwarzania muzyki podczas gry,
xBios do ładowania i zapisywania wyników w pliku gry.
W grze wykorzystuję także nieudokumentowane możliwości Atari XL/XE, niedostępne dla wersji 16 bitowych. Gra ma możliwość przechowywania wyników hiscore, tabeli wyników oraz osiągnięć (achievements). Po dodaniu generatora kodów datamatrix zostanie dodana do HSC
ja pier**lę, ale WYPAS !!! :) gratulacje dla całego team'u !!!
immolator @2013-09-06 21:15:23
Nie mam sentymentu do gierek ze Spectrum, ale bardzo przyjemnie patrzy się na tę konwersję. Brawa dla xxl (faktycznie niestrudzony!) i ekipy. Świetny obrazek tytułowy! Rewelka.
Najbardziej nurtuje mnie jednak to - "W grze wykorzystuję także nieudokumentowane możliwości Atari XL/XE, niedostępne dla wersji 16 bitowych."... @xxl - kiedy jakieś szczegóły? :) Pozdrawiam Twoją rodzinę i znajomych.
Brawo! Grafika Odynca jak zwykle najwyzszych lotow, obrazek tytulowy powoduje opad szczeki! Muzyka tez z przytupem :). Sama gra jakos do mnie nie trafia, ale fajnie, ze konwersja powstala.
szacuneczek za dekompresje w locie, graficzka czołowa kosi
Tezz @2013-09-06 21:56:31
Well done xxl! Excellent new in-game graphics and great loading pic Adam. Top work. Congratulations to all.
Odyn1ec @2013-09-06 22:00:45
@Ripek miało być mrocznie, to fajka raczej:)
_Adam @2013-09-06 22:11:08
@Tezz: No, all of the black&white pictures are drawn by Odyn1ec. I just improved the original in-game graphics: explosions, tanks, helicopters, trees...
Tezz @2013-09-06 22:16:16
@Adam: ah ok, well done to you and Odyn1ec in that case :) both the new in-game graphics and the hi-res art are great.
larek @2013-09-06 22:38:58
Ja szczególnie chciałbym zwrócić uwagę wszystkich na profesjonalnie przygotowany zwiastun filmowy gry. Pierwsza klasa, brawo! Wiem, co mówię :) Czy muzyka użyta w zwiastunie jest z gry, czy została stworzona tylko dla potrzeb filmu?
Szacunki dwa! Za grę i za film :)
stRing @2013-09-06 23:02:54
Muzyka w trailerze była pisana specjalnie pod niego.
larek @2013-09-06 23:12:10
Tak też mi się zdawało :) Mistrzostwo!
Rastan @2013-09-06 23:52:00
Świetne. Duże szanse na zwycięstwo w konkursie Abbuc.
as... @2013-09-07 00:11:52
xxl najlepsza gra tego roku!!!!!!! Tak 3maj zrób jeszcze szybszą wersję na 4banki.... 130xe :) Świetnie że idziesz w stock rozkazy które ma każde Atari!
Nooo Panowie... Za tę produkcję macie u mnie dozgonny szacunek, zwłaszcza za tak rozwiniętą oprawę. To była pierwsza gra komputerowa w jaką grałem w życiu - takich rzeczy się nie zapomina. A w tej postaci i w końcu na Atari - to powinno wyjść na gwiazdkę :)
cpt. Misumaru Tenchi @2013-09-07 01:51:54
@gorgh Przeczytałem "atomówki" i pierwsze skojarzenie...
tenchi: piekny pomysl na pacyfistyczna animacje :)
_Muffy @2013-09-07 02:03:36
To samo :) Obrazek atomówek ładnie się prezentuje - lecę z nim do RC. a co do gry Dłuugo się czekało ale będzie warto - zima będzie w sam raz do giercowania :D
@gorgh - wystarczy jedna przypadkowa rakieta na Bliskim Wschodzie i... Fallout albo co innego [sarkazm](tylko że w Warszawie, w przeciwieństwie do Moskwy, dużo ludzi w metrze się nie schowa)[/sarkazm]
cpt. Misumaru Tenchi @2013-09-07 02:16:00
@Muffy To może jeszcze to w wolnej chwili? Tylko nie wiem, czy nie za dużo szczegółów... Ale z dziką rozkoszą obejrzałbym ukochaną Fluttershy na maluchu. :)
Dziś nadrabiałem odcinki od 15 do 20 i niejednokrotnie spadałem ze stołka ze śmiechu - ta seria momentami wcale nie jest dla dzieci. A oglądam oczywiście wersję z japońskim dubbingiem - śmietanka topowych seiyuu daje radę o wiele lepiej, niż oryginalna angielska ekipa.
@immolator: w skrocie: w kodzie gry uzytko niedokumentowanych instrukcji procesora 6502 co powoduje ze gra nie bedzie dzialac na 816 a w emulatorze nalezy wlaczyc opcje zezwalajaca na ich uzycie.
the fender @2013-09-07 12:38:59
Noooo wreszcie jest ! :D
xxl szacuneczek za doprowadzenie do końca i wyszlifowanie całości. Za kod już kiedyś chwaliłem, zresztą jak Ty się za coś bierzesz to wiadomo że będzie profeska na wysokim poziomie:) Podobnie zresztą jak pozostałe aspekty gry. Brawa za grafikę bo to kawał dobrego monochromatycznego pixelartu, w grze również grafika spoko -> oprócz oryginału podrasowany motorek. Muzyka naprawdę dobra, jedyne do czego można mieć niuans zastrzeżeniowy (wiem,niewypada) to to, że po fajnej klimatycznej w czołówce pojawia się takie atari-funky w grze (osobiście widziałbym a raczej słyszałbym tam inny klimat) no ale jako taka brzmi dobrze. Z końcową oceną wstrzymuję się jednak do premiery.
Pozdrawiam rodzinę i znajomych xxl-a (jak również jego samego) :)
the fender @2013-09-07 12:44:35
Tak sobie myślę, że w grze o takich klimatach postapo oraz po klimatycznym intrze muzyka podczas rozgrywki powinna brzmieć w takich klimatach: http://www.youtube.com/watch?v=A4Sq4h44S...
Odyn1ec @2013-09-07 14:09:19
@vdl: biały szalik jak najbardziej należy do dress code rockersów @the fender: w grze (najprawdopodobniej) będzie inna muzyka niż w trailerze
@xxl i reszta zespołu tworzących grę: kawał dobrej roboty! Gratulacje! :)
@The Fender: skoro widzisz takie a nie inne rozwiązania, które Twoim zdaniem są lepsze (bo taki masz np. gust albo inną wizję). To jest bardzo prosta metoda. Usiądź pomyśl, znajdź ludzi, pokieruj zespołem... albo zrób sam :) lepiej, fajniej, tak jak Ci się podoba :) przecież duch rywalizacji jest najlepszą motywacją do działania :) skoro nie odpowiadają Ci jakieś elementy i uważasz że da się to zrobić lepiej to pokaż nam jak się to powinno robić i jak to powinno wyglądać :D będzie to zgodne z duchem demosceny gdzie rywalizacja była odwiecznym elementem pchającym demo-scenę do przodu :)
mgr_inz_rafal @2013-09-07 15:43:05
Zapowiada się nieźle :) Kiedy jest ten Abbuc? Chciałbym już pograć :)
the fender @2013-09-07 15:44:53
@seban: Wiem ile pracy kosztuje zrobienie takiego czegoś. Wiem ile umiejętności trzeba aby zakodować, narysować, skomponować. Doceniam trud, wielokrotnie pisałem że podziwiam ludzi że im się chce wogóle robić coś za darmo i w dodatku na retro platformę. Wiem, że jest to spowodowane miłością do sprzętu, a na to ceny nie ma.
Ale to nie oznacza, że nie mam pisać żadnych słów które nawet w najmniejszym stopniu miałyby jakikolwiek wydźwięk negatywny. Więc na przyszłość nie flejmuj (emoty :) nie ukryją złośliwości) i nie pisz że "skoro ci się nie podoba to zrób se sam" bo po pierwsze nie napisałem że się nie podoba, po drugie nie uważam swojego komentarza za krytyczny a po trzecie patrz po pierwsze i po drugie. Gdyby koledzy piszący tę grę nie chcieli słyszeć żadnych komentarzy na temat ich produkcji zapewne by jej nie popełniali, a na pewno nie wystawiali gdzieś gdzie można skomentować.
Acha, mój komentarz też jest fajny popatrz -> :)
adv @2013-09-07 15:45:45
Ten rysunek jest po prostu mega!
Invitka zrobiła swoje :D
the fender @2013-09-07 15:46:43
@0dyn1ec: dzięki za informację, czekam z niecierpliwością na możliwość zagrania :)
seban @2013-09-07 16:07:31
Ale ja naprawdę nie pisałem złośliwe. I nawet podałem przykład z życia wzięty, tzn. dema. Na scenie za czasów kiedy byłem "aktywny", komentowaliśmy oczywiście różne produkcje, wymienialiśmy złośliwości (ziny, zażarte dyskusje na giełdzie, rozmowy podczas party). Nie raz było tak że skakaliśmy sobie do gardeł :) Jeżeli dwóch koderów lub dwie grupy miały odmienne zdanie na dany temat to prezentowały swoją wizję (czy to był efekt, czy nowy tracker, czy nowy tool, muza czy grafika). To była zupełnie normalna ścieżka, to powodowało iż była duża różnorodność produktów. Czasami dochodziło do tego iż poprawiało się "programy" konkurencji aby dostosować je do swoich upodobań lub preferencji.
I właśnie dlatego napisałem o Twoim guście, być może Tobie muza w stylu Panthera bardzo by pasowała podczas rozgrywki. Ale ja oceniam takie produkcje nieco inaczej. Po prostu taka była wizja autorów danej produkcji. I nie chodzi mi o to że zabraniam Ci krytykować, bo to jest naturalna kolej rzeczy. Ale normą (bardziej widoczną na scenie C64) było to iż wychodziły np. "poprawione" wersje gier przez różne crack-grupy. często z dodanym trainer-em, zmienioną muzyką, wzbogaconą grafiką dodawano do nazwy np. "+", albo coś w tym stylu. Więc jak XXL opublikuje swoją produkcję to można ją wziąć na warsztat, jeżeli sam nie jesteś np. koderem to możesz znaleźć osobę która Ci pomoże i można wypuścić "Death Chase +++ / The Fender Edition". Myślę że XXL nie miałby nic przeciwko temu i była by to bardzo ciekawa inicjatywa.
I bierz poprawkę na to iż pisząc na takim forum (nie rozmawiamy osobiście, nie widzisz mojego wyrazu twarzy, nie słyszysz sposobu w jaki mówię) staram się pisać zwięźle, krótko i na temat. Nie odczytuj mojej pisaniny jako złośliwości w stosunku co do Twojej osoby, bo nie takie było moje założenie. I naprawdę używając ":)" wyrażam swoje pozywane podejście do tematu, dobry humor, etc. Ja naprawdę nie mam problemu z powiedzeniem tego co myślę, więc jeżeli bym chciał powiedzieć że nie podoba mi się to co mówisz, to napisałbym coś w stylu "słuchał The Fender, pierniczysz głupoty! gra zapowiada się świetnie a muzyka mi pasuje, nie wiem po co... bla bla bla". Rozumiesz?
Cieszę się iż mimo tego że odczytałeś mój post jako atak na Twoją osobę to miałeś jeszcze cierpliwość aby napisać co myślisz, bo teraz wiem iż mój post nie został zrozumiany tak jak chciałem. (za bardzo wszystko skróciłem i uprościłem). Nie wiem czy dobrze pamiętam (czy nie mylę Cię z inną osobą na forum) ale chyba jesteś człowiekiem który doskonale zna produkcje z innych platform, więc przyjąłem że możesz kojarzyć iż na innych platformach były takie czasy iż crack-grupy wydawały "udoskonalone"/"zmienione" wersje gier. Stąd o mój wywód zrób to sam i pokazanie analogi do demo-sceny.
także peace brother! :) dużo nas nie zostało (tzn. kultywujących i podtrzymujących życie platform 8/16 bit) i jakby coś było dla Ciebie niejasne z mojej wypowiedzi spokojnie możemy dyskutować, bo chciałbym wyjaśnić wszelakie wątpliwości.
the fender @2013-09-07 16:23:33
@seban: ok, spoko loko :) Możliwe że jestem przewrażliwiony. A sprostowanie (nazwijmy to tak) napisałeś więcej niż obszerne więc widzę że gość jesteś na poziomie.
Muzykę do jakiejś prodki chętnie popełniłbym, z grafiką gorzej (awaryjnie, choć tam kiedyś coś dla xxl-a zrobiłem i nawet się chyba podobało) a za kodowanie nawet się nie biorę z uwagi na ogrom tematu i moje własne kiepskie przyswajanie/słomiany zapał ;)
To teraz wszyscy mocno zaciskamy kciuki na Abbuc !
willy @2013-09-07 16:29:27
Ta gra to było moje pierwsze rozczarowanie ... że nie ma jej na atari, była to też chyba pierwsza gra którą widziałem.
the fender: oferuję kurs kodowania w miesiąc, efektywnie i efektownie
tebe @2013-09-07 16:52:03
super gra która przetrze szlak dla XBios-a :), loader, przerywniki, muza, świetna robota
_Adam @2013-09-07 18:02:46
@mgr_inz_rafal: Wyniki konkursu ABBUC-a zostaną ogłoszone 26 października.
xxl @2013-09-07 18:07:38
muzyka do filmiku zostala napisana specjalnie na potrzeby tej zapowiedzi-prezentacji. muzyka w grze jest inna, ale i tak najwiecej kontrowersji wzbudzi muzyka na samym koncu po 8 sektorach :-)
mgr_inz_rafal @2013-09-07 18:19:35
Kurde... To nawet później niż moje imieniny :/
adv @2013-09-07 19:00:55
Pytanie do autorów gry: - Gdzie można kupić taki motor?
xxl @2013-09-07 19:17:44
przy zakupie kolekcjonerskiej edycji gry dostajesz taki motor w komplecie... zatankowany.
Super! Zawsze chciałem zagrać na małym Atari w tę gre (tą). Najszczersze pakłonienki w stronę autorów za kawał solidnej roboty.
xxl @2013-09-07 22:42:42
@xeen: duzo zalezy od tego jak potocza sie losy generatora kodu datamatrix. temat HSC moze byc znacznie uproszczony...
adv @2013-09-08 13:10:29
Gra odniesie sukces w sprzedaży ilości oryginalnych egzemplarzy w świecie retro Atari jeśli oryginał będzie opakowany w czarne pudełko z odręcznie wykonanym szkicem tytułowego obrazka na przedniej stronie.
swietna grafika tytulowa, ja bym takiej nie zrobil.. pelen szacun
secon @2013-09-09 21:01:14
drzewa się uginają ale jest szybsza animacja niż w ZX, a może to uginanie jest zamierzone?
Adam @2013-09-09 21:15:16
Jasne, że pochylanie drzew jest zamierzone, to daje mocniejsze wrażenie skrętu przy szybkiej jeździe. Horyzont co prawda się nie rusza, ale wszystkiego mieć nie można :) Na szczęście w trakcie jazdy bardziej patrzy się na drzewa.
stRing @2013-09-09 22:31:54
Skoro już mowa o drzewach to dwa stojące obok siebie przy zbliżaniu się do nich, powinny się oddalać od siebie a nie przybliżać, no chyba że są ruchome :)
Acha czyli w takim ukladzie trzeba pochylac monitor :) wyprowadzcie te wartosc na jakis port to sie podlaczy silownik i po sprawie. Moze nawet z fotelem :)