W ten weekend w niemieckiej Lubece odbywa się tradycyjny zlot miłośników komputerów retro o nazwie NOMAM (Not Only Marvelous Atari Machinery). Jednym z najważniejszych punktów soboty było ogłoszenie wyników tegorocznej edycji konkursu na najlepszy 10-linijkowiec.
Regulamin był podobny do zeszłorocznego, startować mogły programy w Basicu na dowolną maszynę w kategoriach zdefiniowanych przez maksymalną długość liniii (do 80/ 120/ 256 znaków). Jednak pewne zmiany zaszły – pewnym zaskoczeniem była modyfikacja zasad w kategorii najkrótszych programów (PUR-80): organizatorzy zabronili tym razem używać innych dialektów Basica niż wbudowane i nie podali jakiegoś klarownego uzasadnienia tej decyzji. Zaraz więc pojawiły się teorie na forum AtariAge, że chodzi o to, aby nie wygrywały wyłącznie gry w Turbo Basicu na małe Atari.
Maksymalnie upakowany kod w dostępnej liczbie znaków jest zwykle nieczytelny, dlatego dodatkowo uczestnicy proszeni byli o rozpisanie go linijka po linijce i przedstawienie szczegółowego opisu.
Ostatecznie w tej edycji wystartowało 66 gier na 13 platform, w tym 17 na 8-bitowe Atari i jedna na Atari 2600 (VCS). Ich pełną listę możecie znaleźć tutaj, a komplet wyników tu.
Z kolei pełne paczki ze stuffem dla poszczególnych platform możecie pobrać stąd.
Jeśli ktoś chce pobrać tylko same gry na małe Atari bez opisów i dokumentacji, to może pobrać zbiorcze pliki ATR z naszej bazy gier (przy okazji dziękuję Saschy Kriegelowi za udostępnienie plików): - gry w Atari Basicu, - gry w Turbo Basicu i Fast Basicu (uwaga: gry w Fast Basicu Defensor i La Peste nie są dostępne bezpośrednio z poziomu menu, trzeba wyjść do DOS-a).
I jeszcze ciekawostka: organizator konkursu Gunnar „Bunsen” Kanold jest w trakcie pisania książki, w której czytelnicy przejdą z wybranymi 10-linijkowcami przez historię gier wideo: dla wielu kamieni milowych tej historii (takich jak np. Breakout, Space Invaders, Pac-Man) powstały odpowiedniki w konkursie.
Wracając do wyników:
Kategoria EXTREM-256
(17 zgłoszeń, w tym 5 zgłoszeń na 8-bitowe Atari) 01. Defensor ..../Atari../9.83 02. Tempest ...../CoCo 2./9.30 03. ShiPS! ....../C128.../8.83 04. La Peste ..../Atari../8.71 05. Defender ..../Atari../8.21 (...) 08. Skydiver ..../Atari../7.67 (...) 10. BOSSNVDR ..../Atari../7.43 (...)
Kategoria PUR-120
(17 zgłoszeń, w tym 7 na 8-bitowe Atari i 1 na konsolę Atari 2600) 01. WR-Ball! ........................./C64..../9.17 02. Slalom 1.1 ......................./C64..../8.50 03. Magic Cups ......................./Atari../8.36 04. Der Kapellmeister antwortet nicht /Atari../8.00 05. Alby, the Albino Bat ............./Atari../7.21 (...) 07. Build10 ........................../Atari../7.17 (...) 09. Drop ............................./Atari../6.93 (...) 11. Crazy Balloon II ................./Atari../6.50 12. GATES ............................/A2600../6.17 (...) 15. Dots & Boxes ...................../Atari../5.33 (...)
Kategoria PUR-80
(24 zgłoszenia, 4 na A8) 01. Switchback ..../Atari../8.79 02. Bitcoin Miner ./C64..../8.67 03. Last Outpost ../C64..../7.67 (...) 06. Deep Canyon .../Atari../7.21 (...) 10. Uncle Simon .../Atari../6.64 (...) 11. 2nd Stroop ..../Atari../6.50 (...)
Autor: Victor „Vitoco” Parada Język: Fast BASIC 3.4 Kategoria: EXTREM-256, miejsce 1.
W tym roku Vitoco przygotował aż 6 konkursowych propozycji, jedną z nich jest klasyczny Defender zrealizowany w 10 linijkach. Zabijamy obcych i ratujemy porwanych przez nich ludzi. Jeśli zestrzelimy obcego, który już złapał ofiarę w swoje macki, musimy ją przechwycić w powietrzu zanim uderzy o ziemię.
La Peste
Autor: Victor „Vitoco” Parada Język: Fast BASIC 3.4 Kategoria: EXTREM-256, miejsce 4.
Jedna z najciekawszych gier w zestawie. Wokół rozprzestrzenia się fioletowa zaraza, a my w pośpiechu próbujemy uratować przedmioty i spakować je do pudełka umieszczonego pośrodku. Im więcej przedmiotów, tym trudniej między nimi manewrować, aby nie zablokować sobie ruchu.
Defender
Autor: Jeff „Jeffpiep” Piepmeier Język: Turbo BASIC XL 1.5 Kategoria: EXTREM-256, miejsce 5.
Kolejny klon Defendera. Obcy chcą porwać 9 mieszkańców twojej planety, a Ty musisz ich ochronić. Robi wrażenie mapka w górnej części ekranu, ale gra jest mniej płynna niż powstały po niej Defensor (z miejsca pierwszego) i brakuje w niej odgłosów dźwiękowych.
Tytuł niektórzy mogą kojarzyć – oryginał jest dostępny na Atari 2600. Trzeba wylądować spadochroniarzem na odpowiedniej platformie: FIRE powoduje uwolnienie skoczka, skierowanie dżojstika w dół otwiera spadochron. Im dłużej trwa lot, tym więcej punktów dostajemy. Należy zwrócić uwagę na kierunek i siłę wiatru (co sygnalizowane jest przez białą chorągiewkę).
BOSSNVDR
Autor: Eric Henneke Język: Turbo BASIC XL 1.5 Kategoria: EXTREM-256, miejsce 10.
Pomysł Erica był ciekawy: chciał pokazać, jak jego zdaniem powinna wyglądać walka z bossem na koniec levelu w Space Invaders (gdyby taki boss istniał).
Kategoria PUR-120
Magic Cups
Autor: Victor „Vitoco” Parada Język: Turbo BASIC XL Kategoria: PUR-120, miejsce 3.
Tytuł można przetłumaczyć jako „Kapelmistrz nie odpowiada”. Grą steruje się za pomocą „wiosełek” (czyli paddle) i należy łapać wszystkie spadające nutki.
Alby, the Albino Bat
Autor: Victor „Vitoco” Parada Język: Turbo BASIC XL 1.5 Kategoria: PUR-120, miejsce 5.
Nietoperz albinos przemierza kolejne jaskinie – gra w stylu Flappy Birda.
Build10
Autor: Bill Kendrick Język: Turbo BASIC XL 1.5 Kategoria: PUR-120, miejsce 7. Kolejna realizacja pomysłu znanego z takich gier, jak np. niedawny Skyscraper.
Drop
Autor: Jeff „Jeffpiep” Piepmeier Język: Turbo BASIC XL 1.5 Kategoria: PUR-120, miejsce 9.
Nasz bohater przesuwa się sam od lewa do prawa i z powrotem, a my musimy pomóc mu dostać się na dół planszy, od której oddzielają nas poziome, ruchome pasy przeszkód. Ruch w dół jest możliwy tylko wówczas, gdy trafiamy w dziurę, inaczej tracimy punkty. Również osiągnięcie krawędzi pozbawia nas ich, a gdy osiągniemy zero, gra kończy się.
Niestety sterowanie wydaje się mało przyjazne, być może gra wymaga dłuższej praktyki, aby dobrze wyczuwać właściwy moment ruchu.
Crazy Balloon II
Autor: Jason „8Bit 1337” Gruetzmacher Język: Turbo BASIC XL Kategoria: PUR-120, miejsce 11.
Lecimy w dół balonikiem, omijając przeszkody. Sterowanie: lewo/ prawo, a FIRE powoduje ruch w górę.
GATES
Autor: Tom „Mr SQL” Babich Język: Atari Flashback BASIC Kategoria: PUR-120, miejsce 12.
Gra zręcznościowa na konsolę Atari 2600 – ile kosmicznych bram jesteś w stanie pokonać?
Dots & Boxes
Autor: Bill Kendrick Język: Turbo BASIC XL 1.5 Kategoria: PUR-120, miejsce 15.
Autor: Eric Henneke Język: Atari BASIC Kategoria: PUR-80, miejsce 1.
Mamy dwa przesuwające się w poziomie pasy, górnym sterujemy my, a dolnym komputer. Staramy się w jak najkrótszym czasie dopasować 5 razy górny pasek do dolnego.
Deep Canyon
Autor: Victor „Vitoco” Parada Język: Atari BASIC Kategoria: PUR-80, miejsce 6.
Rozgrywka zbliżona do tej z Crazy Balloon II, tyle że nie mamy wpływu na szybkość spadania.
Uncle Simon
Autor: Victor „Vitoco” Parada Język: Atari BASIC Kategoria: PUR-80, miejsce 10.
Pomysł wielokrotnie wykorzystywany w poprzednich edycjach konkursu: staramy się powtórzyć wzór dźwiękowy, który przed chwilą usłyszeliśmy.
2nd Stroop
Autor: Christian „Irgendwer” Krüger Język: Atari BASIC Kategoria: PUR-80, miejsce 11.
W 2014 roku Irgendwer zaprezentował w konkursie 10-linijkową grę Colfusion!, opartą na podobnym pomyśle, aby wykorzystać efekt odkryty przez amerykańskiego psychologa Johna Ridleya Stroopa. W skrócie chodzi o to, że nasz mózg ma opóźnioną reakcję, gdy znaczenie napisu jest w konflikcie z jego wyglądem (np. gdy widzimy słowo ZIELONY napisane na czerwono i mamy podać kolor napisu).
Kategoria WILD
P1an0
Autor: Bill Kendrick Język: Turbo BASIC XL 1.5 Kategoria: WILD, miejsce 3.
P1an0, czyli piano – 6-linijkowiec, który zamienia Atari w instrument klawiszowy: białym klawiszom odpowiadają litery, czarnym cyfry. Opcja Sustain (S) umożliwia przedłużanie dźwięków w czasie gry.
2018-04-07 23:33 by "Adam"
komentarzy: 36
vitoco @2018-04-08 05:31:24
What a shame! From the screenshot of "Deep Canyon" I found that I sent the wrong version of the game to the contest... :(
The latest version is available at vitoco.cl/atari/10liner/DEEP/
the fender @2018-04-08 09:54:34
Wszystko ok, rozumiem ideę konkursu, podziwiam prace (taki Defender to dla mnie kosmos jeśli chodzi o ogarnięcie 10 linijkami) ale ... no do diaska po co organizować taki konkurs? :)
Retro sprzęt z definicji jest wiadomo, słaby. Basic z definicji jest, wiadomo - słaby. Był nim w latach 80, dzisiaj tym bardziej. Nie lepiej zrobić konkurs na np 50 linijkowiec w asm? Może to by zmotywowało niektórych do nauki tego języka/ ogarnięcia sprzętu od podszewki.
Cóż dodać, fajne prace :)
larek @2018-04-08 10:02:36
I to są prawdziwe czary. Niesamowite, co ludzie potrafią wcisnąć w te kilka linijek kodu.
Niesamowita rzecz! Ciesze się, że NOMAM wypracował sobie taki flagowy i rozpoznawalny konkurs. Sport ekstremalny programowania, bo nie dość, że zabójczo niewielka objętość programów, to jeszcze w języku, który grzeszy niefrasobliwością ;)
No i ciesze się, że Adam znalazł czas na prezentację tego wszystkiego, bo to kawał pracy, szczególnie w sytuacji, gdy właśnie potomek przyszedł na świat i trzeba go szkolić w Atari :D
zajebiste gry ;)- szczególnie La Peste i Defender. ... tym bardziej przy takich ograniczeniach.. wow.
bob_er @2018-04-08 13:20:46
@the fender - 50 linijkowiec w asm ma sens średni, już sama gramatyka asm kilka linii zajmie (np. nagłówki). Tym bardziej, że np. w 1 linii możesz zadeklarować tylko 1 stałą. Jak już to lepiej zrobić konkurs na grę w 128/256b. To (IMVHO) miało by więcej sensu.
Amazing contest! Awesome entries, just incredible what you can do in just 10 lines of code... :) Keep on going!
1NG @2018-04-08 18:12:23
Just a little note on Kapellmeister: You don't need to catch all notes to get to the next level. Up to 5 Notes can be missed. After 3 times of failing a level the game ends and the score is shown. It is enough to touch a note. Level 25 is the actual record and I don not expect any better ;-)
the fender @2018-04-08 22:09:00
No ok, wiadomo że 50 linijek stricte kodu (bez deklaracji np stałych) w asm to dopiero początek zabawy :) Oczywiście w pełni się zgadzam 128/256b w asm ma sens.
Tylko, że w asm też można "oszukiwac", wydłużając linie. Można zpisać rozkazy za pomocą : dta $a9,$23,$a8,$45,... Nie wiem jakie są ograniczenia co do długości linii np. w mads, ale program może być naprawdę długi 😀
tebe @2018-04-09 10:32:23
w asm na BBC jest coś takiego lda label:sta label:lda label:sta label ..... itd. :)
tebe @2018-04-09 10:33:44
w Mads ograniczeniem jest pamięć PC, tablice są dynamiczne, ich rozmiar nie jest z góry określony
tdc @2018-04-09 11:18:02
i brak ograniczeń zniszczył pecety :P
the fender @2018-04-09 11:32:44
Ha, no czyli jednak 50 linijkowiec w asm jest możliwy i może nawet ciekawszy od basicowego 10 linijkowca. Wadą takiego potencjalnego konkursu byłaby zapewne dużo niższa ilość nadesłanych prac ;)
the fender @2018-04-09 11:34:43
Z dta to nie oszukiwanie tylko normalny zapis, nie wiem czy ktokolwiek definiuje zestaw danych w inny sposób :)
@larek: a takie to teraz w weekend na grawitacji będą. Zapraszamy ;)
ZbyniuR @2018-04-10 03:57:06
Ale Atarki widzę rządzą. :)
Ci co marudzą że te programy powinny być dłuższe albo w ASM nie czają idei tego konkursu. Ta poprzeczka po to jest tak nisko aby jak najwięcej ludzi poczuła się na siłach by wziąć w nim udział. Bo takich co się wezmą za książkę do ASM i będą ślęczeć nad programem tygodniami ze świecą szukać. Zresztą oni już potrafią znaleźć motywację do działania, a chodzi o to by obudzić tych co im się nie chce. Niech poczują jak fajnie jest coś skończyć. Apetyt rośnie w miarę jedzenia, a te parę godzin spędzonych na pisaniu nauczy ich więcej niż lata nic nie robienia.
PS. Fajne te miniaturki na plakacie. Szkoda że bez nowszych modeli. :)
Renton @2018-04-10 09:01:08
Co roku wyniki tego konkursu nie przestają mnie zadziwiać, serio podziwiam tych dziesięcio-linijkowych programistów!
the fender @2018-04-10 22:08:36
A ja średnio. Z roku na rok coraz mniej, mam coraz większe wrażenie że para idzie w gwizdek ew. jest to zabawa z gatunku: co można zrobić z patyczków od zapałek. Nie przeskoczy się ograniczeń basica i tyle. A produkcje, choćby i zacne i warte podziwo (Defender i wariacje) to niestety ... ale nawet jako spuścizna dla potomności ma wartość dyskusyjną. Znajduję tylko jeden plus takiej imprezy - podtrzymanie ducha retro = podtrzymanie tematyki Atari = podtrzymanie więzi międzyludzkich :) Na szczęście dla tego typu konkursów moja opinia jest jak widać, odosobniona :D
obserwator z boku @2018-04-11 20:42:08
Jeden wielki LOL gdy czyta się dyskusje na tej stronie. Komodziarze zanoszą się ze śmiechu gdy czytają dysputy typu "czy to jeszcze Atari ?" :DDD. Osmieszajcie się dalej zamiast zmniejszać dystans do tego co na takim c64 dotąd napisano. Środowisko Atari naparza się nawzajem pałkami a na innych platformach kodowanie wre. Jesteście żalośni :/