atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Obudowa monitora XL z 2025-04-04 13:28 (12)
Sztuka opowieści w grach RPG na Atari z 2025-04-02 13:41 (3)
Zamiana klawiatur Atari - C64! z 2025-04-01 14:37 (15)
K.W.A.S. #36 w Krakowie! z 2025-03-23 22:31 (14)
BIT BOAT - Festiwal Gier Dawnych i Niezależnych z 2025-03-20 09:10 (3)
Monitor XCL10 z 2025-02-23 19:13 (39)
Ogłoszenie wyników FujiCup i Atari Homebrew Awards z 2025-02-22 11:47 (3)
Głosowanie na najlepsze gry w konkursie FujiCup 2024 z 2025-02-19 21:33 (5)
Lepszy obraz na Atari! z 2025-02-12 20:51 (16)
Wersja finalna BoberDasha i kilka słów o Retro Tools z 2025-02-09 16:14 (16)
Obudowa 1090 XL z 2025-02-05 12:14 (23)
Kalendarz 2025 o Atari z 2025-01-25 00:44 (10)
Dalsze rozkminy "construction kit" z 2025-01-16 15:46 (5)
Piszemy grę na... NES! z 2025-01-11 12:57 (7)
Będziemy testować "LCS" na Atari ST z 2025-01-09 01:44 (3)
Za chwilę Last Party 2025 z 2025-01-01 20:42 (21)
Szczęśliwego Nowego Roku 2025! z 2024-12-31 21:50 (3)
Wesołych Świąt 2024! z 2024-12-23 20:58 (17)
Trzecia "Mapa pamięci" z 2024-12-20 10:08 (12)
Historie z K.W.A.S. #35 z 2024-12-15 11:56 (4)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2025-02-04
Liczba katalogów: 8636, liczba plików: 38597
Zmian katalogów: 61, zmian plików: 244

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2985 MB

Katalog gier (konwencja TOSEC)
Aktualizacja: 2021-07-11

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (36)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews

Wyszukiwanie

Zbiór ma przede wszystkim służyć do tego, by można było w miarę łatwo wyszukać daną grę. Z tego względu katalog rządzi się pewnymi zasadami ułatwiającymi poszukiwania, mam nadzieję że logicznymi.

  1. Katalog zawiera jedynie gry i programy bezpośrednio z nimi związane - np. edytory plansz do danej gry, przeznaczone na 8-bitowe komputery Atari. Zbieram wszystkie pliki, niezależnie od tego, kto, kiedy i w jaki sposób je łamał, skąd pochodzą i w jakim formacie dotrwały do naszych czasów - najważniejsze by działały.
  2. Wszystkie pliki, które znajdują się w katalogu, zostały uruchomione co najmniej raz i to przynajmniej do chwili, w której udało się wymusić reakcję programu, czy to joystickiem czy to klawiaturą. Dzięki temu szansa, że gra jest uszkodzona, nie działa albo się zawiesi została zredukowana do minimum. Oczywiście nie byłem w stanie zagrać we wszystkie gry i je ukończyć, tak by stwierdzić, że na dalszym etapie nie będzie przykrej niespodzianki, ale myślę, że z pomocą Atarowców i to się uda stwierdzić. :-)
  3. Większość gier była uruchamiana na oryginalnych Atari 800XL oraz 130XE nie posiadających żadnych sprzętowych przeróbek, a jednocześnie na emulatorze Atari800Win Plus, poczynając od wersji 3.0. Jednak niektóre pliki były uruchamiane tylko na emulatorze, a niektóre tylko na oryginalnych Atari. Gdyby ktoś wykrył w związku z tym jakieś problemy z grą, proszę o informację.
  4. Wszystkie gry zostały ułożone alfabetycznie, w katalogach od A do Z. Gry, których nazwy zaczynają się od cyfr zostały umieszczone w osobnym katalogu 0-9. W katalogach znajdują się podkatalogi o nazwach dokładnie takich, jak nazwa gry - np. Leaderboard Golf II jest podkatalogiem zawierającym wszystkie pliki tej gry.
  5. Jeżeli tą samą nazwę ma więcej niż jedna gra, co wcale nie jest rzadkim przypadkiem, w nazwach podkatalogów z tymi grami pojawia się na końcu dopisek z numerem wersji w postaci (vx) gdzie x to kolejny numer - np. Reversi (v3).
  6. Zdarza się, że pojawiają się wątpliwości co do prawidłowej nazwy gry. Gra może mieć inną nazwę przyjętą zwyczajowo, a inną napisaną w samym programie, np. Road Race to naprawdę The Great American Cross-Country Road Race. Zdarza się, że nazwa przyjęta w instrukcji gry jest inna niż w programie, np. Football określany jest jako Realsport Football. Przyjąłem, że w takich wypadkach nazwą gry jest to, co jest napisane w samym programie i to w najwierniejszy sposób, nawet jeśli wystąpi oczywisty błąd językowy popełniony przez autorów. Zdarzają się też przypadki, w których w grze dana nazwa występuje w różnych postaciach, przykładem jest Pokersam i Poker Sam w jednym i tym samym programie. W takich wypadkach o nazwie w katalogu decyduje moje wyczucie.
  7. Istnieją gry, które nie mają nazwy w programie, a ponadto nie posiadam o nich jakichkolwiek materiałów, by ustalić właściwą nazwę. Wtedy albo nie decyduję się jej jeszcze umieścić w katalogu, albo przypisuję nazwę, którą posługują się inni zwyczajowo. Ponieważ nie raz okazało się po dotarciu do źródeł, np. czasopism, które wypuściły daną grę, że nazwa jest inna niż powszechnie się sądzi, jestem otwarty na wszystkie zmiany, jeśli tylko będzie odpowiednie uzasadnienie. Przyznam też, że bardzo przydała by mi się pomoc innych osób w ustalaniu niektórych nazw, w szczególności docieranie do źródeł programu, ponieważ wszystkiego sam nie jestem w stanie zrobić.
  8. Jeżeli nazwa rozpoczyna się od angielskiego rodzajnika the trafia on na koniec nazwy podkatalogu, po przecinku - np. Atari Olympics, The. Pozwala to uniknąć poszukiwania gier pod literą T, gdy intuicyjnie rozpoczynamy szukać pod właściwą literą. Nie zdecydowałem się na takie rozwiązanie w przypadku innych angielskich przedrostków jak a, jak również niemieckiego das czy podobnych w innych językach, ponieważ nie ma ich zbyt dużo i nie powinny sprawiać kłopotu.
  9. W każdym podkatalogu może się mieścić więcej niż jeden plik z grą. Nazwa takich plików zawsze jest taka sama jak nazwa podkatalogu, oczywiście z odpowiednim rozszerzeniem pliku, w praktyce będzie to jeden z formatów: xex, atr, xfd, dcm, cas, rom. Ponieważ jednak może być więcej plików tej samej gry o tej samej nazwie i tym samym rozszerzeniu, w nazwach plików pojawia się na końcu nazwy, a przed rozszerzeniem, numer wersji pliku w postaci (vx) gdzie x to kolejny numer - np. Zybex (v3).atr. Kolejność numeracji plików nie jest tu przypadkowa, tak jak przy podkatalogach - obowiązuje zasada, że pliki są numerowane od najdłuższego do najkrótszego, a dopiero gdy mają tą samą długość - decyduje przypadek.
  10. Dodatkowo w nazwie pliku może się pojawić nawias z innym skrótem. Oto znaczenie tych skrótów:
    • (sx) - x oznacza kolejna stronę dysku przy plikach dyskowych - w ten sposób pierwsza strona pierwszego dysku czyli to, co oznaczane bywa jako strona 1 lub strona A, w mojej nomenklaturze oznaczone będzie jako (s1), zaś (s3) oznacza pierwsza stronę drugiego dysku;
    • (x) - x jest tu liczbą kilobajtów określającą minimalną pamięć RAM niezbędną do uruchomienia gry, jeżeli potrzeba jej wiecęj niż standardowe 64 i jak na razie przyjmuje wartości: 128, 256 oraz 320;
    • (demo) - wersja demonstracyjna gry, czasami grywalna, czasami nie lub inny fragment demonstracyjny gry, np. animacja czołówki;
    • (doc) - dokumentacja do gry w postaci osobnego programu lub dysku;
    • (px) - fragment gry, a x mówi o tym, który to fragment, np. (p2) będzie oznaczało misję drugą lub część drugą gry;
    • (b) - do uruchomienia niezbędna jest obecność w pamięci Basica;
    • (g) - do gry niezbędny jest pistolet świetlny (light gun);
    • (p) - do gry niezbędne są wiosełka (paddles).
    Jeżeli więcej niż jeden skrót dotyczy danego pliku, skróty są wymieniane w jednym nawiasie, po przecinkach, np. Gizmos Castle (v2,128).dcm. Zdarza się, choć bardzo sporadycznie, że w nawiasach są dodatkowe informacje, ułatwiające korzystanie z gry - tak jest w przypadku wielodyskowych gier role playing, których dyski oznaczone są dodatkowo nazwami, np. w serii gier Ultima.

Powyższy dekalog zawiera najważniejsze reguły, które pozwalają zrozumieć strukturę katalogu i ułatwiają korzystanie z niego.


Aktualne tematy
XCF12 - nowa obudowa do XCA12 (27)
ostatni: 08-04-2025 23:02, GekoPL
RMT hacking (290)
ostatni: 08-04-2025 22:42, emkay
kso turbo 2000 - pliki wav/mp3 (20)
ostatni: 08-04-2025 20:37, druzil28
50lecie Microsoft - Gates udostęp... (9)
ostatni: 08-04-2025 15:57, TMJ
Kaseta "Co potrafi Atari" Mirage (12)
ostatni: 08-04-2025 13:58, Krótki
The400 (151)
ostatni: 07-04-2025 17:27, MaW
Konsola Jaguar (39)
ostatni: 07-04-2025 16:58, Kaz
Forever 2025 (2)
ostatni: 07-04-2025 13:50, Kaz
Gamepad ALTIRRA (7)
ostatni: 07-04-2025 12:31, vega1
Kasowanie /zerowanie kasety (81)
ostatni: 07-04-2025 07:30, Lampart_28
Stara prasa o komputerach (67)
ostatni: 06-04-2025 21:43, Kaz
Kwietniowy Sztab Warszawski (13)
ostatni: 06-04-2025 20:35, as...
River Raid (3)
ostatni: 06-04-2025 19:54, Kaz
Fujinet 1.7 (25)
ostatni: 06-04-2025 19:45, Cyprian
Pan Henryk - nasz programista gie... (13)
ostatni: 06-04-2025 18:02, Kaz

Kategorie Forum Atarum

Administratorzy: Adam, Cyprian, Jhusak, Kaz
Użytkowników: 2913
Ostatnio zarejestrowany: GChfNhcJcJR
Postów ostatniej doby: 14

Spotkania i zloty/Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (14)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (16)
Tomasz Dajczak i Kaz (22)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (166)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (64)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (35)
SIO2PC-USB napisał Larek (46)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (21)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»