atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo z 2024-03-15 22:25 (4)
"Zoltar Cosmic Pirates" w sieci z 2024-03-15 12:21 (6)
KWAS #32 z 2024-02-16 00:08 (39)
Która kolorystyka okładki lepsza? z 2024-02-11 18:30 (36)
Demo gry "Tony: Montezuma's Gold z 2024-02-05 21:09 (53)
Wywiad z Mariuszem Jaroszem z 2024-01-31 11:43 (12)
Nachodzi "Cosmic Hero 2" z 2024-01-28 06:27 (21)
Miniaturowe Atari (FPGA) z 2024-01-26 11:46 (14)
Światowa premiera "Cyborg Warriors"! z 2024-01-17 18:38 (40)
Grel #2 już dostępny! z 2024-01-11 19:21 (29)
Śmierć śmieciom! z 2024-01-06 21:23 (30)
Nowy program kopiujący "Microcop 61KB" z 2024-01-02 17:29 (25)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim z 2023-12-30 19:11 (12)
I po świętach! Kręcimy kołem z 2023-12-28 00:59 (13)
Wesołych Świąt 2023! z 2023-12-23 12:36 (18)
Silly Venture 2023 WE za nami z 2023-12-13 09:16 (17)
Pisma "Atari Fan 8" oraz "Grel 2" z 2023-12-07 17:32 (12)
From PLATO to Fujinet z 2023-11-25 23:16 (12)
Nowy ASAP i RECOIL z 2023-11-23 12:05 (8)
Zapowiedź gry "Goldaktari" z 2023-11-08 02:14 (10)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (2)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-03-16
Liczba katalogów: 8377, liczba plików: 36679
Zmian katalogów: 0, zmian plików: 0

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2817 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Poprawki gier w Basicu
1. Stary Dom

Trzydzieści dwa lata temu, w czwartym numerze "Bajtka" z 1987 roku ukazał się artykuł Wojciecha Zientary pod tytułem "Stary Dom", któremu towarzyszył listing gry pod tym samym tytułem. Przez lata pokutowała opinia, że programy pana Wojtka w ogóle nie były oryginalne, tylko przepisywane z jakichś mitycznych czasopism, ale rzeczywistość okazała się bardziej skomplikowana. Jak na razie jednoznaczne pierwowzory nie zostały znalezione, a sam autor w wywiadzie, który przeprowadziłem w zeszłym roku, stwierdził, że najprawdopodobniej pomysły nie były oryginalne, bo inspirował się zachodnimi magazynami, ale programy nie były przepisywane, tylko tworzone przez niego. Wydaje się to całkiem logiczne, bo do dzisiaj tak się robi, że istniejące gry wciąż inspirują do tworzenia ich nowych wersji od zera.



Program "Stary Dom" nie był przesadnie długi, ani nazbyt skomplikowany, co widać na załączonych skanach, a dodatkowo został dobrze opisany w artykule, przez co kolejny raz stał się narzędziem dydaktycznym pana Wojtka, którym edukował tysiące młodych ludzi, posiadających wówczas Atari. Wystarczyło zrobić listę użytych zmiennych oraz pokazać strukturę programu, żeby program stanowił dobre źródło nauczania Atari Basica, i szerzej - podstaw programowania. I faktycznie, poruszył wyobraźnię początkujących programistów, bo do dzisiaj wiele osób kojarzy tę grę, a niektórzy mogą się pochwalić własną, zmodyfikowaną wersją. Te modyfikacje wynikały nie tylko z łatwości ich wprowadzania dzięki szczegółowemu opisowi w "Bajtku", ale również dzięki drobnym błędom, które się wkradły do listingu (albo były źle przepisywane) i psuły zabawę. Ci, którzy przepisali program i postanowili się w niego "wgryźć", poprawiali te niedoróbki, przy okazji zmieniając i inne elementy programu. Wręcz modelowy program edukacyjny - dostajesz grę, która działa, ale która ma błędy, być może powstałe z twojej winy (ale nie masz pewności). Jeżeli chcesz nagrody w postaci przyjemniejszej gry, musisz zgłębić tajniki programowania. Kto wie, czy te wieczne problemy z listingami w czasopismach PRL nie są w jakimś stopniu przyczynkiem do rozwoju polskich programistów.

Najbardziej zdumiewające jest to, że do dzisiaj są ludzie na tyle zafascynowani tą grą, że tworzą własne, poprawione czy zmodyfikowane wersje. W 2009 roku swoją wersję z poprawkami wykonał Jan Boháček z Czech, w 2012 kolega z Polski, Sławomir "Bluki" Woźniak, są też inni, którzy wspominają czy to poprawienie błędów, czy kompilowanie gry pod Turbo Basic XL. Gra przyciąga, fascynuje, i to chyba nie tym, że była jedną z lepszych, którą opublikował "Bajtek" w swojej historii. Zapewne pociągająca jest prostota gry przy równoczesnej tajemnicy, jaką obiecuje. Tajemnicy starego domu, pełnego pułapek i niebezpieczeństw, które za każdym razem są w innym miejscu. Bo warto dodać, że gra jest nietypowa - labirynt nie jest ustawiony na sztywno, jak to bywało w wielu ówczesnych grach, w najlepszym wypadku parametry były losowane przed grą, ale właśnie tworzony jest na bieżąco, w trakcie gry. To powoduje, że każda rozgrywka jest nieco inna.



Kilka dni temu otrzymałem kolejną wersję, od Przemka Galanciaka, z którym miałem również okazję porozmawiać telefonicznie:

"Dokonałem kilku poprawek do gry "Stary dom", która została napisana w języku BASIC na Atari przez Pana Wojciecha Zientarę. Kontaktowałem się z twórcą w celu przekazania mi informacji na temat układu planszy w grze. Pan Wojciech to bardzo miły człowiek służący pomocą, chociaż minęło już od powstania gry (1987 rok) ładnych parę lat. W dalszym ciągu ma sentyment do Atari, z tego się chyba nie wyrasta, co widzę też po sobie. Po otrzymaniu ważnych informacji dokonałem kilku poprawek. Zmiana planszy tytułowej, zmiana kolorystyki karty Instrukcja, zmiana kolorystyki samej planszy i najważniejsze, usunąłem bugi, które potrafiły podczas gry wywalić błąd w linii 710 i 770. Tak więc kilka kosmetycznych poprawek plus usunięcie drażniących błędów, gdzie podczas gry nagle był error. Błędy były też wynikiem złego przedruku w "Bajtku".

Przesyłam ulepszoną grę "Stary dom" z muzyką. Muzyka zaczerpnięta z oryginalnej wersji "Chaos Music Composer" czyli WINNER.CMC. To jest przykład tego, że można do rozbudowanej gry w BASIC-u dołączyć muzykę po zmianie adresacji. Mam za mało czasu na komponowanie własnych utworów czy robienie gier od podstaw. Byłem chyba jednym z pierwszych, który dołączał muzykę z CMC do programów w BASIC-u. Teraz zaczynam przypominać sobie jak to się robiło.

W przypadku, gdy chcemy dodać własny utwór muzyczny napisany w programie "Chaos Music Composer" (CMC) do gry lub programu napisanego w BASIC-u należy skorzystać z instrukcji obsługi tego programu, dostępnej w Bibliotece Atarowca. Na stronie 22 i 23 są zawarte informacje dla tak zwanych "zielonych". Czyli krok po kroku, co należy zrobić, aby wszystko zadziałało. Na stronie 23 punkt 3 jest informacja, aby wprowadzić adres naszego utworu od $8000. Z doświadczenia proponuję ustawiać adres naszego utworu od maksymalnego jaki możemy czyli $7000. Ta zmiana pozwoli nam na dołączenie utworu muzycznego nawet do bardzo rozbudowanego programu w BASIC-u, bez żadnych błędów. W razie pytań zapraszam do kontaktu.

W załączeniu plik ATR z poprawioną grą. Nic się nie wyłożyło, a grałem kilka razy. Jest to samobutujący się obraz dyskietki, w emulatorze trzeba wyłączyć opcję z wciśniętym OPTION, ostatecznie można odpalić jakiegoś DOS-a i z drugiego napędu odpalić pod BASIC-em komendą LOAD "D(numer napędu):STARYDOM.BAS" no i oczywiście komenda RUN."


2. Polowanie na małpę

Na tapetę trafiła też prosta gra "Affenjagd", przetłumaczona na polski przez Blukiego, który wykonał własną wersję. I ta wersja została przerobiona przez Przemka - teraz ma dodany utworek CMC: "Dzisiaj przerobiłem kolejny tytuł: "Polowanie na małpę" Przesyłam plik z muzyką. Kursor, którym zaznaczamy drzewa do ścinki pulsuje w rytm granej muzyczki."

Ale to nie koniec niespodzianek z maili. Okazało się, że autor tej wersji, Przemysław Galanciak to... "Nadmienię, że jestem współtwórcą RAM-CART-a z firmy Unering Master a także kartdridża TURBO UM także firmy Unering Master". No to będzie kontynuacja tematu...

A na razie pliki z grami tutaj oraz tutaj.



2019-11-14 18:04 by Kaz
komentarzy: 22
astrofor @2019-11-14 20:29:33
Mi to przypomina pierwsze tekstowe mmorgi w ktore pogrywalismy na studiach. Ja skonczylem swoja kariere na motylkach, jednak bylo paru hardkorow co na 3cim roku walczyli juz z trollami. Wariactwo.
xeen @2019-11-14 21:07:58
dzięki - bardzo lubię Stary Dom
IRATA4 @2019-11-15 17:47:15
Strasznie prosty ten "Stary Dom"czytając skróty już wiem co z czym użyć i jaka będzie cała gra:-(,ale klimat może być,trza spróbować .
bob_er @2019-11-15 18:44:43
Prosty, nieprosty. Pamiętam jak sam to kiedyś wpisywałem :).
I coś skopać musiałem bo nie działało...
solo/ng @2019-11-15 23:01:55
tez przepisywalem :p gra miala klimat
Peweks @2019-11-16 05:03:21
Mam nadzieję, że uda się nagrać jakiś wywiad z p. Przemkiem albo nawet jakimiś innymi osobami z Unerring Master.
Cobol @2019-11-16 07:25:07
Podoba mi się możliwość zebrania łubków.
Minister zasobów NJRP @2019-11-16 09:53:48
@Cobol a koncesję masz?
Cobol @2019-11-16 10:34:33
Stary Dom, uwagi:

1. W grze występuje sytuacja bez wyjścia i algorytm tego nie sprawdza.
2. Jeśli drzwi są otwarte, to niepotrzebnie potwierdza się ten fakt.
grey / mystic bytes @2019-11-16 11:22:15
Wklepywałem wszystkie listingi z Bajtka, więc ten na pewno też :) Ale zastanawiam się, czy to nie jest ten program, do którego później ukazała się errata? :D Że był jakiś błąd w linii i przepraszają? Pamiętam że listing był podobnie długi... program się nie uruchamiał z uwagi na wspomniany błąd. Sprawdzałem linię po linii, czy czegoś nie skopałem przepisując i... nawet nie nagrałem go na kasetę. Po informacji że był błąd - wklepywałem od nowa :D Co za czasy!
bocianu @2019-11-16 12:17:44
Cobol: jaka sytuacja bez wyjścia? Nie spotkałem, a jestem ciekaw.
zbyti @2019-11-16 18:33:30
Fajny ten Stary Dom ale mogła by być jakaś informacja na planszy tytułowej by poczekać, bo zanim zagrałem zdążyłem ze 2x wyłączyć myśląc, że coś nie działa.
IRaTa4 @2019-11-16 19:15:04
... szkoda że to nie stary Doom ;)
the fender @2019-11-16 20:01:52
ST(ary) Doom ? :)
irAtA4 @2019-11-16 20:11:33
the fender @2019-11-16 22:00:29
o nie... ale krap
End @2019-11-18 00:04:43
Uśmiałem się czytając wątek STARY DOM - Bajtek 4/87. Przecież wersja z usuniętymi dokuczliwymi błędami leży od lat w Katalogu AOL
Kaz @2019-11-18 22:01:17
Fajność zabawy tkwi w tym, żeby samemu sobie poprawić. To wymaga prześledzenia programu, zrozumienia algorytmu - dobra intelektualna rozrywka.
bocianu @2019-11-19 11:57:27
Nie wierzę, że to piszę ale znowu Kaz ma racje ;D
To przede wszystkim świetna zabawa - taka renowacja i modernizacja starego kodu.
Carramba @2019-11-19 15:10:32
@bocianu Kaz wziął sobie do serca, że posiadanie racji nie zawsze jest społecznie akceptowane i nabrał ostatnio wody w usta ;)
End @2019-11-19 18:54:51
@Kaz Ja tam wolę pograć :) A fajnie jest jeśli na bazie starego pomysłu powstanie nowa ciekawsza gra a nie "ulepsza się ulepszone"
galtron @2019-11-22 09:57:28
Witam, dla wyjaśnienia to ja dorobiłem te poprawki i dodałem dźwięk. Lecz nie w tej sprawie piszę. Wpadł mi oststnio w ręce kardridż programowalny WEEKEND 3+ (30KB) wyprodukowany przez firmę ATARES z Chorzowa. Potrzebuję kilku porad jak go odpalić. W chwili obecnej gdy przełącznik jest ustawiony w jedną stronę i włączy się Atari to wchodzi do BASIC-a i koniec. Jak przestawi się przełącznik w drugą stronę i włączy Atari to mamy czarny ekran i cisza. Sprawdziłem baterie podtrzymujące pamięć i mają 4,02 V więc powinny jeszcze działać. Niestety całość martwa.
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
PTODT Stereo II (92)
ostatni: 19-03-2024 10:03, w1k
Nowe okładki gier - FROGGER (253)
ostatni: 19-03-2024 09:21, lexx
TSFX Turbo Blizzard (3)
ostatni: 19-03-2024 08:07, lexx
GTIA2DVI (68)
ostatni: 19-03-2024 00:45, st_man
Rzeczy które chciałbyś w MADSie a... (122)
ostatni: 18-03-2024 22:01, jhusak
Muzycy scenowi... (60)
ostatni: 18-03-2024 20:41, jhusak
padnięta maszyna - temat do zamkn... (3)
ostatni: 18-03-2024 20:40, Ataripuzzle
Scorch - pełna gra (398)
ostatni: 18-03-2024 17:49, Mq
Poszukiwana solucja do Artefakt P... (5)
ostatni: 18-03-2024 14:20, Vidol
Program do losowania totolotka (13)
ostatni: 18-03-2024 04:27, pirx
Pismo "Grel" (34)
ostatni: 17-03-2024 21:29, Kaz
AVG Cart (121)
ostatni: 17-03-2024 19:43, sun
RMT hacking (166)
ostatni: 17-03-2024 17:21, emkay
Moje materiały wideo z grami na A... (191)
ostatni: 17-03-2024 14:02, nowy80
Pomoc - dom dziecka (1)
ostatni: 17-03-2024 13:37, maly_swd

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2769
Ostatnio zarejestrowany: Atari1040
Postów ostatniej doby: 33

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (12)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (12)
Tomasz Dajczak i Kaz (21)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (23)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (33)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»