atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo z 2024-03-15 22:25 (4)
"Zoltar Cosmic Pirates" w sieci z 2024-03-15 12:21 (6)
KWAS #32 z 2024-02-16 00:08 (39)
Która kolorystyka okładki lepsza? z 2024-02-11 18:30 (36)
Demo gry "Tony: Montezuma's Gold z 2024-02-05 21:09 (53)
Wywiad z Mariuszem Jaroszem z 2024-01-31 11:43 (12)
Nachodzi "Cosmic Hero 2" z 2024-01-28 06:27 (21)
Miniaturowe Atari (FPGA) z 2024-01-26 11:46 (14)
Światowa premiera "Cyborg Warriors"! z 2024-01-17 18:38 (40)
Grel #2 już dostępny! z 2024-01-11 19:21 (29)
Śmierć śmieciom! z 2024-01-06 21:23 (30)
Nowy program kopiujący "Microcop 61KB" z 2024-01-02 17:29 (25)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim z 2023-12-30 19:11 (12)
I po świętach! Kręcimy kołem z 2023-12-28 00:59 (13)
Wesołych Świąt 2023! z 2023-12-23 12:36 (18)
Silly Venture 2023 WE za nami z 2023-12-13 09:16 (17)
Pisma "Atari Fan 8" oraz "Grel 2" z 2023-12-07 17:32 (12)
From PLATO to Fujinet z 2023-11-25 23:16 (12)
Nowy ASAP i RECOIL z 2023-11-23 12:05 (8)
Zapowiedź gry "Goldaktari" z 2023-11-08 02:14 (10)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (2)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-03-16
Liczba katalogów: 8377, liczba plików: 36679
Zmian katalogów: 0, zmian plików: 0

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2817 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Cartridge Weekend 3+
Dzisiaj mamy kolejną niespodziankę, powrót kolegi Zenona na nasze łamy! Po poważnych problemach zdrowotnych pan Zenon wrócił do sił, a także do atarowskiej pasji, i jak zwykle wnosi do społeczności swoją wiedzę i zapał. Tym razem wziął udział w rozgryzaniu tematu cartridge'a o nieco dziwnej nazwie "Weekend 3+", którego historię można było śledzić w tym wątku na naszym forum. Jest też prośba o pomoc z oprogramowaniem karta. Ale oddajmy głos Zenonowi:

CARTRIDGE "WEEKEND 3+"

To prawdziwy rarytas, a ile sztuk pałęta się po różnych szufladach to nie wie nikt. Ile wyprodukowanych modeli było sprzedanych i za ile, wie zapewne jeszcze mniej ludzików. I takie coś wpadło mi w ręce. A zaczęło się tak: pojawił się email, a w nim prośba o uruchomienie RAM-CART-a o nieznanym pochodzeniu i działaniu. Oprogramowania niet.



Cóż prostszego, wystarczy ustawić rejestr sprzętowy, by urządzenie wybrało jakiś bank i jakoś tam się uaktywniło. Ze zdjęć, które dostałem, wynika że używany jest tylko sygnał RD5, co nieuchronnie sprowadza kłopoty, bo nie można posłużyć się BASIC-iem by jakoś ożyło, a o procedurach maszynowych należy w ogóle zapomnieć. No to przelutować trzeba dwa kabelki (ścieżki), by zamiast RD5 używać RD4, i wtedy będzie łatwiej, bo BASIC da sobie radę. Jedno, drugie, trzecie polecenie... i nic. Wyglądają na poprawne:

POKE 54528, X ;X dana jako wybór banku i uaktywnienie RD4
POKE 32768,Y ;Y coś się powinno wpisać
(X,Y nie mylić z rejestrami indeksowymi procesora, to dane z zakresu 0-255)


Tak jeszcze parę razy w przód i tył, ale wciąż zero reakcji, ekran nie chce się kaszanić, a powinien. Bo przełączenie banku skutkować powinno utratą DL, które to znajduje się na samej górze wybranego banku w przestrzeni $8000-$9FFF. A pamięć RAM-CARTa tego nie zawiera bo i skąd. P O R A Ż K A.

Co to za kart, uszkodzony? Oznaczenia scalaków pościerane, a z rozkładu ścieżek na fotografii niewiele wynika. Inna sprawa że nie przyglądałem się dokładnie. Kart to kart, rejestr sprzętowy powinien dać się ustawić, a stawia opór. Decyzja była jedna. Właściciel karta, znaczy się Przemek Galanciak, wysyła go do mnie. Kurier spisał się na medal, a w między czasie dowiedziałem się że Przemek to gość, który montował RAM-CART-y 64kB i 128kB w firmie UM w Łodzi. Ło panie... Spodziewałbym się śniegu w grudniu, ale nie takiej znajomości! Mam w zbiorach jeden i drugi model, a tu sobie gadam przez telefon i wymieniam pisemka przez net z kimś, kogo dusza siedzi na płytkach moich RAM-CARTów.



I oto moduł jest u mnie. Mam go w ręku, czuć historię i ten ciężar... obudowa, scalaki, pamięć, ścieżki polutowane techniką kosmiczną, jee... to żyje! Czuć upływ czasu i kawał historii, a ja mam to w ręku. Pewno ktoś pomyśli: zboczeniec, jako żyw. I wiele się nie pomyli. Proszę tylko spojrzeć na cały moduł. Czy coś ciekawego widać? No... no... patrzymy, patrzymy... widać. Nie? To podpowiem. Ta śrubka mocująca. Prawdziwy skarb. Lekko zardzewiała. To prawdziwa poezja. Warta więcej niż cały moduł. W niej zawarta historia i klimat tamtych lat, które były i się oddaliły. A lutowanie... kto tak dziś potrafi? Na płytce wyryte "1991". Kiedy to było?

I był RAM-CART? Ale jaki? Co zaszyte w środku, że nie chce się poddać wydawanym poleceniom. Omomierz do ręki i rozpracowywanie połączeń. Do rejestru sprzętowego łatwo trafić po liniach adresowych. O! Co za diabeł, rejestr sprzętowy - wypisz, wymaluj - to dwa liczniki dwójkowe 7493. No tak, już na tym etapie wyjaśniło się, dlaczego moduł stawia opór. Wydawane polecenia nijak nie mają się do sposobu ustawiania tego rejestru.

Ale, ale... Dwa liczniki? Toż to podobne do innego modułu, który posiadam. Nazywa się "GAME SPORT". Jakieś 21 lat wstecz otrzymałem schemat karta do gier wykonanego na pamięci EPROM o pojemności 64kB. Wypisz, wymaluj, rozszyfrowywanie RAM-CARTa prowadzi do wniosku, że to tożsame modele. Tyle tylko, że RAM-CART ma bateryjkę i wyposażony jest w przełącznik i opcję zapisu pamięci. Ostatecznie schemat prawdę powie. I faktycznie, są tożsame, z dokładnością do połączeń między bramkami i numeracją. RAM-CART to 32kB, więc nie używa sygnału QD z wyjścia licznika MSB rejestru. Ot i tyle.

Pytanie jest takie. Co było pierwsze, "GAME SPORT", a potem "RAM-CART WEEKEND 3+", czy odwrotnie? I kto wpadł na pomysł zbudowania takowego RAM-CARTa. Ile było modeli? Gier pewno więcej. Niestety nie mam wglądu do płytki modułu "GAME SPORT", ale sądzę że to ta sama. Na jej bazie budowane były moduły z pamięcią EPROM lub SRAM.

I jeszcze jedno zagadnienie - oprogramowanie do ożywienia modułu WEEKEND 3+. Ja nie mam, Przemek też nie. Może na tym świecie jest życzliwa dusza, która ma, lub stworzy takowe. Na razie marzenie. Ale jak znam Atarowców, najpierw ponarzekają na co i po co to, a potem ktoś przysiądzie tyłka i napisze. W załączeniu fotki tego czegoś, co jest jak sądzę, prawdziwym skarbem. Voy! Pewno przydałby się taki model w kolekcji? Wnioskuję po tym, że nie pozwoliłeś wyrzucić do kosza.

No i oczywiście schemat, a właściwie trzy. Jeden to rozpiska elementów na płytce i schemat tworzony w czasie rozpracowywania modułu, a potem już na tej podstawie coś bardziej czytelnego. Zdecydowałem się zamieścić to w takiej formie, by było czuć klimat tamtych lat, więc proszę nie marudzić. Tak to ma być.



Co wynika ze schematu. Rejestr sprzętowy sterowany szeregowo to dwa liczniki 7493. Aby zmienić jego stan i wybrać inny bank należy wygenerować wymaganą liczbę impulsów na jego wejściu zegarowym. A wejście to sterowane jest sygnałami CCTL i R/W. Dodatkowo zezwolenie na zliczanie impulsów uzależnione jest od stanu przerzutnika r-s zbudowanego na bramkach NOR. Przerzutnik ten odpowiednio ustawia wejścia zerujące liczników 7493, pozwalając na zliczanie lub zablokowanie zliczania, gdy dokonywany jest odczyt danych z wybranego banku. Bank ma pojemność 256 bajtów, a banków może być 128, co daje pojemność 32kB całego modułu. Sterowanie wejściami CS, OE i WE pamięci SRAM standardowe, podtrzymanie bateryjką zrobione tak, jak widać. Ale uwaga! Pamięć zasilana jest TYLKO bateryjką, nie ma połączenia z Vcc (+5V) Atarynki! Na schemacie nie zaznaczyłem zasilania układów scalonych i GND doprowadzonego do pamięci. To fakt oczywisty. Dodatkowo, przełącznik dwupozycyjny pozwala odpowiednio ustawić linię RD5 niezależnie od ustawienia przerzutnika r-s. Wybrany bank 256-bajtowy lokuje się w początkowe adresy $A000-$BFFF, czyli tam gdzie normalnie "siedzi" BASIC. W momencie włączenia zasilania Atarynki generowany jest impuls, który odpowiednio ustawia przerzutnik r-s oraz, w zależności od ustawienia przełącznika, pozwala wykonać BOOT systemu i modułu do zapisu lub odczytu. To tyle. Jak coś pokręciłem to poprawić, uzupełnić, dodać.

Zenon/DIAL, 14 grudnia 2019 roku.

=====
Uzupełnienie / sprostowanie od Zenona dodane tu 4 stycznia 2020 roku:


Powyższy opis zakończyłem apelem: "jak coś pokręciłem to...". W istocie, pokręciłem, bo moduł nie działa tak jak opisałem. Jedyne usprawiedliwienie tego to euforia wywołana czymś nowym i pobieżne spojrzenie na schemat, co za tym idzie błędna analiza. Dziś jest 31 grudnia 2019 roku i jeszcze chce mi się opisać poprawkę.

Zatem, jak to działa? Po pierwsze, opis przełącznika na schemacie powinien być w takiej kolejności: ODCZYT/PROGRAMOWANIE. Należy zaznaczyć że w obydwu położeniach przełącznika można dokonać zapisu i odczytu zawartości pamięci, ale tylko ustawiony jako ODCZYT, wykona się BOOT. Po drugie, na schemacie brak numeracji wejścia bramki E, sygnał F/2 dochodzi do pinu 5. Moduł zaprogramowany, przełącznik w pozycji ODCZYT, włączone zasilanie. R2, C1 generuje impuls ujemny, przerzutnik r-s, (bramki NOR) ustawia się w ten sposób że pin 12 bramki E =1. Wymusza to ustawienie sygnału RD5=1, co system traktuje jako "przełącz przestrzeń adresową $A000-$BFFF na pamięć modułu". Jednocześnie wygenerowany impuls zeruje liczniki 7493, które są swego rodzaju rejestrem sprzętowym, dzielącym pamięć modułu na banki. Banków jest 128, bo rejestr steruje adresami A8-A14 pamięci. Młodsze bity adresowe A0-A7, to część szyny adresowej Atari. Stąd pojemność banku to 256 bajtów. Przy takim ustawieniu modułu wybrany jest bank 0 i podstawiony jest pod $A000-$BFFF, w górne adresy. Wymusza to umieszczenie nagłówka dla kartridża w górnych adresach banku 0, by ostatecznie „widziany” był przez system gdzie trzeba.

Z podstawionego banku następuje start programu. Co na pewno MUSI zrobić? Uruchomić umieszczoną tu procedurę, która albo samą siebie przepisze w pamięć RAM Atari, dodatkowo przepisze jakieś inne dane tu umieszczone. Dlaczego MUSI to zrobić? Bo zaadresowanie innego banku, na przykład przez STA $D500 spowoduje, że przerzutnik r-s zablokuje bramkę E (pin 12 =0) i po zabawie. RD5=0 i znika dostęp do pamięci modułu. Ostatecznie jednak bank kiedyś musi być przełączony na inny. Dzieje się to dopiero w momencie gdy zawartość banku 0 zostanie przepisana do RAM Atari, i do niej „wskoczy” procesor. Realizując ją, można wybrać inny bank, ale i tak RD5 stanie się =0, bo aby dokonać przełączenia banku należy dokonać operacji - ZAPISZ coś pod dowolny adres strony $D5. Wtedy wygenerowany impuls na wejściu zegarowym C licznika zmieni jego stan na n+1, jednocześnie przełączy przerzutnik r-s, o czym wyżej już było. Choć RD5=0, to nie traci się dostępu do pamięci modułu, bo od teraz banki dostępne są na stronie $D5. Można odczytywać zawartość kolejnego. Wybór banku następuje po operacji ZAPIS czegokolwiek do wybranego banku. A to nieuchronnie prowadzi do zatracenia zawartości komórki pamięci modułu, bo wpisze się tam jakaś dowolna dana jaką na przykład zawiera akumulator. NIEDOPUSZCZALNE. Zawartość pamięci MUSI być zachowana. Aby tak było przełączenie realizuje się tak:

LDA $D500
STA $D500
(adresy dobrane tylko do wytłumaczenia zasady działania, w rzeczywistości będą to adresy strony $D5 aktualnie potrzebne).

Z danego, wybranego banku można odczytać dowolną komórkę pamięci, z kolejnego po jego zaadresowaniu. Proces opisany wyżej. Zapamiętać: a) odczyt komórki banku nie zmienia wyboru banku na kolejny, b) zapis komórki banku jednocześnie wybiera bank n+1.

Teraz proces programowania, zapisania czegoś do pamięci modułu. Przełącznik w pozycji PROGRAMOWANIE. Następuje podobna sekwencja działania jak przy odczycie, tyle że RD5=0 i od razu również bank 0 podstawiony jest na stronę $D5. Przykład wytłumaczy wszystko. Zakładam, że są cztery banki i każdy ma pojemność czterech bajtów.Pamięć należy zapisać liczbami w kolejności:

Bank0: 1, 2, 3, 4
Bank1: 5, 6, 7, 8
Bank2: 9, 10, 11, 12
Bank3: 13, 14, 15, 16

Po włączeniu zasilania podstawiony jest bank 0, i zapis powoduje przełączenie banku na bank n+1. Wykonać należy taką sekwencję:

LDA #1
STA $D500 ;tu nastąpi też przełączenie na następny bank
LDA #5
STA $D500 ;jak wyżej
LDA #9
STA $D500 ;jak wyżej
LDA #13
STA $D500 ;jak wyżej

W każdym banku w pierwszym bajcie wpisana jest liczba przynależna do niego. Licznik uległ przepełnieniu i znów adresuje bank 0. Drugie liczby 2, 6, 10, 14 wpisujemy podobnie tylko jako adres docelowy należy podać $D501, potem 3, 7, 11, 15 pod $D502 i 4, 8, 12, 16 pod $D503. Pamięć zapisana i znów podstawiony jest bank 0, bo przepełnił się licznik. Można sprawdzić czy wpisało się co trzeba (polecenia podam w BASICU bo łatwiej):

FOR X=0 TO 3
PRINT PEEK(54528+X)
NEXT X

i powinny „wyskoczyć” liczby 1, 2, 3, 4. Przełączenie na następny bank:

A=PEEK(54528)
POKE 54528,A

i podobnie jak wyżej tylko adres 54529+X. I tak dalej.

Ale wymyślone! Wynika z tego, że moduł WEEKEND 3+ raczej miał zastosowanie do wczytania jakiegoś pliku gry, pod nadzorem odpowiedniego oprogramowania, i potem odpalenia jej z kartridża. Bo inne zastosowania, jak na przykład normalny RAM- CART firmy UM lub moje RAM-CARTy, są utrudnione przez sposób wyboru banku. Oczywiście jest to możliwe, tylko czy wtedy było odpowiednie oprogramowanie? To tyle. I przepraszam za zamieszczenie pierwotnego, w części błędnego, opisu działania modułu.


Zenon/DIAL, 31 grudnia 2019 roku.

=====
I jeszcze jedno uzupełnienie od Zenona, z dnia 20 stycznia 2020 roku:

Kolejny postęp w pracach nad modułem WEEKEND 3+. Tu model w wersji 512kB. Jak działa? Pamięć 512kB, dodany trzeci licznik 7493 (F), połączony w szereg z dwoma już istniejącymi (C, A). Dodane zworki pozwalające skonfigurować moduł jako 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256 lub 512 kB. Dodana dwukolorowa dioda LED aby się coś świeciło, sygnalizująca położenie przełącznika. Zielona - ZAPIS, Czerwona - ODCZYT/ BOOT. Zworki łączą odnośny pin adresowy pamięci (A12-A18) albo z Vcc ( logiczna jedynka) albo z wyjściem liczników (A, F), jak na schemacie. Reszta połączeń bez zmian. Pozwala to ustalić pojemność modułu, bo jak plik do wprogramowania ma wielkość np. 3kB, to po co programować niepotrzebnie pozostałe 509kB byle czym. Bez sensu. A tak być musi by zachować przeplot programowanych bajtów.

Seban zapewne dołoży opcję wyboru modułu do programu, który już został na żywym module przetestowany i działa. Właśnie odpaliłem plik LESTRADE.COM z modułu. Zrobił to wcześniej Galtron (jakieś gry odpalił) i jako pierwszy pochwalił się że zaskoczyło. W Y S T A R T O W A Ł O    P O P R A W N I E! Seban, jesteś wielki. Choć mam też już swój program BASIC-owy, ładujący dane do modułu, to Twój bije go na głowę szybkością działania i programowania. Nim oko spocznie na tym co niżej, słówko: Seban, szacunek i uchylam kapelusza. Ciekaw jestem wielkości dziury w brzuchu, jaką do teraz wywiercił Ci Galtron. Ja powiercę dalej. Moduł można skonfigurować jak wyżej opisałem, więc prośba, dodaj opcję wyboru modułu. Teraz, gdy rdzeń już działa, powiększenie (skrócenie) bufora i programowanie według tej samej zasady z przeplotem bajtów to pestka i kosmetyka. Dla mniej zorientowanych. Moduł 512kB ma 2048 banków po 256 bajtów każdy. Gdyby były tylko dwa banki, przeplot wynosiłby dwa, dla 2048 banków wynosi tyleż.

Schemat zmian rozszerzających pamięć modułu i fotka modułu w wersji 512kB poniżej. Wygląda to tak, jest model oryginalny i dwa w wersji 512kB. Kto je ma?



=====
I jeszcze jedno uzupełnienie od Zenona, z dnia 23 lutego 2020 roku:

Moduł WEEKEND 3+ sprawuje się dobrze, różne próby, testy wykonane. I okazuje się, że... nie wszystko zachowuje się jak trzeba. Stąd potrzeba dokonania zmian, by było lepiej. Oryginalny moduł ma zastosowaną pamięć 32kB, oznaczoną jako... jakoś tam, bo pościerane jest oznaczenie. Pomiar prądu pobieranego z baterii 4V jest pomijalnie mały, praktycznie zero miliamperów. I wszystko jest OK.

Zbudowałem moduł o pojemności 512kB, zastosowana pamięć to BS62LV4006PIP55 i bateria pastylkowa 3V. Przy połączeniu jak w oryginalnym module okazało się, że z baterii pobierany jest stosunkowo duży prąd, nie do przyjęcia. Więc zmodyfikowałem zasilanie z bateryjki. Pobierany prąd jest mniejszy, ale nadal za duży, na dłuższą metę odpada! Dlaczego tak duży? Co winne? Nie mam pojęcia, na pewno ma to związek z bezpośrednim połączeniem pinu 8 bramki B 7400 z pinem 22 /CS pamięci. Więc poszukałem tu i tam. W "Tajemnicach Atari", w numerze 11-12 z 1992 roku na stronie 9 jest zamieszczona modyfikacja zasilania SIDI-CAR z bateryjki. I taką modyfikację zastosowałem w moim module WEEKEND 3+ (512kB). Sukces! Moduł pracuje poprawnie, a pobór prądu zmalał praktycznie do zera, jak w oryginale. I o to chodziło. Na wcześniejszych schematach wszystko jest OK. A tu wprowadzona modyfikacja: a) pierwszy schemat to zasilanie w oryginale, b) na drugim moja modyfikacja nie do końca dobrze pracująca, aby było dobrze należy wprowadzić poprawkę. Przerwać połączenie pomiędzy pinem 8 bramki B, a pinem 22 pamięci SRAM. Zaznaczone to jest jako „X”. W to miejsce wlutować tranzystor T1 (na przykład BC238) i opornik (na przykład 2k4). Od tej chwili jest SUPER DOBRZE.



Wątek drugi: trochę porządkowałem i ulepszałem swoją kolekcję kartridży, poszperałem w necie i natknąłem się na wątek o systemie AST TURBO. A w nim na moduł AST MULTI CARTRIDGE. I oto schemat tego modułu poniżej. Porównanie schematów tegoż z modułem WEEKEND 3+. Nie trudno spostrzec, że zasada pracy jednego i drugiego jest tożsama. Moduł AST ma elektronikę wykonaną na innych bramkach, ale logika połączeń jest ta sama. Dochodzę do wniosku że wsad dla AST powinien odpalić na module WEEKEND 3+, tyle że go nie mam i nie mogę sprawdzić. I pytanie... moduł AST MULTI CARTRIDGE powstał na bazie WEEKEND 3+ (GAME SPORT) czy było inaczej? Tak czy owak, jest kolejny ślad jak to było kiedyś. Może ktoś wie cokolwiek więcej na temat?
Zainteresowanych odsyłam też na forum Atari Area, post 144, wątek AST TURBO CARTRIDGE, tam Seban wyprodukował odpowiedni opis, pouczający.



2019-12-15 23:22 by Kaz
komentarzy: 23
Kaz @2019-12-15 23:26:59
Podziękowania dla pana Zenona za tak pasjonujący tekst. Jeżeli elektryzuje mnie tekst o elektronice, która średnio mnie interesuje, to znaczy, że pisał go prawdziwy wariat! (w pozytywnym sensie) :D No i podziękowania dla Przemka za zdjęcia karta, a także podesłanie karta do Zenona.
Galtron @2019-12-15 23:36:44
Próbujemy razem z Zenonem rozpracować to cudo. Od strony elektronicznej oraz schemat już jest. Niestety problem pojawił się z softem. Próby były z różnymi softami które są dostępne ale żaden nie dał rady. Poprosiłem Zenona aby zrobił schemat i opisał przebieg połączeń elektronicznych. Jak widać Zenon podszedł do sprawy bardzo ambitnie. Niestety potrzebna jest pomoc kogoś kto lubi programowanie i napisze program do obsługi CARTa WEEKEND 3+.
seban @2019-12-16 11:22:59
Kawał świetnej roboty! Doceniam naprawdę takie wykopaliska! :) Napiszę prosty program umożliwiający wrzucenie dowolnego pliku .xex (do rozmiaru 32k) do tego carta.
Kaz @2019-12-16 12:35:27
Zanim przeczytałem Twój wpis Seban, już zdążyłem napisać do Przemka email, że może Seban będzie w stanie napisać taki program, bo to specjalista od takich rzeczy! :D

Świetnie, że się zgłosiłeś. A ja w międzyczasie namówiłem Przemka, żeby podesłał karta osobie, która się zgłosi, żeby mogła testować soft na bieżąco.
Galtron @2019-12-16 12:53:35
Jeżeli zajdzie taka potrzeba to wyślę CARTa na wskazany adres aby na gorąco programista mógł przetestować czy działa. Zwłaszcza że Zenon napisał o budowie CARTA i jego właściwościach oraz bardzo dużym podobieństwie do CARTA GAME SPORT.
voy @2019-12-16 16:45:34
Zenku, lepiej niech Przemek prześle karta Sebanowi, aniżeli miałby się u mnie kurzyć. :)
Michalmarek77 @2019-12-17 12:43:20
Łoooo Panie!

Atares na Truchana był magicznym miejscem!
Ichniejsze Turbo Blizzard zmieniał rzeczywistość posiadacza Atari z magnetofonem.

Niezliczoną ilość razy odwiedzałem to studio.
Galtron @2019-12-18 00:22:03
Witam, Seban. Jutro Zenon odeśle mi CARTa WEEKEND 3+, czy mam go do Ciebie wysłać na testy ? Czy zrobisz soft do niego ?
seban @2019-12-18 08:16:14
Cześć! Opracowanie softu już jest w toku... na razie zrobię na "sucho" i wystawię jakąś wersję "alpha" w wątku, sprawdzisz u siebie i dopiero gdy się pojawią jakieś nieprzewidywalne problemy będę prosił o podesłanie cart-a, ale Zenon zrobił kawał dobrej roboty ze schematem i praktycznie wynika z niego dla mnie wszystko... jeżeli nie będzie żadnych niespodzianek lub rozbieżności to mój soft powinien zadziałać. Gdyby było inaczej poproszę o przesłanie carta.
Galtron @2019-12-18 21:49:01
Super ! Seban, jaki soft zrobiłeś ? Jakiś inicjalizer też zrobiłeś czy tylko kopiowanie danych na CARTa ? Później da się BOOTować czy tylko odczyt spod jakiegoś DOSa ? Coś sporo tych pytań ;)
Galtron @2019-12-18 22:37:45
Seaban wyślij mi na e-mail ten soft z krótkim opisem. Z góry dzięki. Jak przetestuję oczywiście opiszę, a jak się nie powiedzie to podasz do siebie namiar to wyślę CARTa.
seban @2019-12-19 09:36:38
Hej! Oczywiście jak tylko dokończę ów program wystawię go w wątku na forum/wyślę do Ciebie. Idea działania programu jest prosta, po jego uruchomieniu program pyta o nazwę pliku do wczytania do bufora o rozmiarze 32k w RAM komputera. Potem procedura programowania wygląda następująco... na pierwszej stronie pamięci RAM w cartcie jest zapisywany mini-loader plików binarnych Atari-DOS (*.xex) potem na następnych stronach umieszczona jest zawartość wczytanego pliku. Po zaprogramowaniu carta i włączeniu komputera, loader przejmuje kontrolę i wczytuje wcześniej umieszczony w pamięci carta plik.
Kaz @2019-12-19 11:05:14
Fajne! Dzięki Seban.
Galtron @2019-12-19 12:01:55
Widzę Seban że zrobiłeś w pełni zautomatyzowany system ładująco-bootujący. Skoro po uruchomieniu sam się pyta co gdzie wgrać i dodaje boot loadera. To później zostaje tylko przełączyć CARTa na odczyt i zrobić reset. Rozmawiałem jeszcze z Zenonem i doszliśmy do wniosku że przy bardzo małym nakładzie pracy i finansów można z tego CARTa zrobić 512 MB.
Kaz @2019-12-20 13:05:59
512 MB czy 512 KB?
Galtron @2019-12-20 18:00:36
Sorry, ma być 512 kB. Literki blisko siebie były ;) Rozmiar byłby ciekawy, hehe.
Saban, wielka prośba wyślij mi jak możesz na e-mail numer telefonu do siebie. Mam kilka pytań i propozycji w których możesz pomóc. Z góry dzięki.
Kaz @2020-01-04 23:17:17
Dzisiaj wstawiłem też uzupełnienie / sprostowanie co do modułu, które podesłał Zenon.
Galtron @2020-01-15 13:15:34
Seban ciężko pracuje nad softem do WEEKEND 3+ w wersji 512 KB. Są już pierwsze testy. Na razie testy w połowie tylko udane, lecz jest postęp i może niedługo ruszy CART.
Galtron @2020-01-17 00:57:49
Seban, ukończył wersję 32KB. Wszystko działa, przetestowałem osobiście. Teraz tylko poprawki estetyczne w soft-cie i wstawimy na oficjalną stronę AOL. Seban dalej pracuje nad wersją 512KB, teraz powinno być już z górki, ale nigdy nic nie wiadomo ;)
Kaz @2020-01-21 00:16:20
I jeszcze jedno uzupełnienie od Zenona właśnie dodane! :)
Galtron @2020-02-01 01:06:37
Seban dodał kilka poprawek do softu oraz weryfikację. Za moment pojawi się ogólnie dostępna wersja softu do WEEKEND 3+ wersja 32 KB. Seban już pracuje nad wersją 512KB.
Galtron @2020-02-19 22:18:35
Seban, dawno nic nie pisałeś. Masz może już jakieś wersje testowe do W 3+ w wersji 512KB ?
Kaz @2020-03-02 12:27:53
Kolejne uzupełnienie materiału z dnia 23 lutego 2020 roku, które podesłał Zenon.
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
PTODT Stereo II (92)
ostatni: 19-03-2024 10:03, w1k
Nowe okładki gier - FROGGER (253)
ostatni: 19-03-2024 09:21, lexx
TSFX Turbo Blizzard (3)
ostatni: 19-03-2024 08:07, lexx
GTIA2DVI (68)
ostatni: 19-03-2024 00:45, st_man
Rzeczy które chciałbyś w MADSie a... (122)
ostatni: 18-03-2024 22:01, jhusak
Muzycy scenowi... (60)
ostatni: 18-03-2024 20:41, jhusak
padnięta maszyna - temat do zamkn... (3)
ostatni: 18-03-2024 20:40, Ataripuzzle
Scorch - pełna gra (398)
ostatni: 18-03-2024 17:49, Mq
Poszukiwana solucja do Artefakt P... (5)
ostatni: 18-03-2024 14:20, Vidol
Program do losowania totolotka (13)
ostatni: 18-03-2024 04:27, pirx
Pismo "Grel" (34)
ostatni: 17-03-2024 21:29, Kaz
AVG Cart (121)
ostatni: 17-03-2024 19:43, sun
RMT hacking (166)
ostatni: 17-03-2024 17:21, emkay
Moje materiały wideo z grami na A... (191)
ostatni: 17-03-2024 14:02, nowy80
Pomoc - dom dziecka (1)
ostatni: 17-03-2024 13:37, maly_swd

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2769
Ostatnio zarejestrowany: Atari1040
Postów ostatniej doby: 31

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (12)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (12)
Tomasz Dajczak i Kaz (21)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (23)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (33)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»