atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Lost Party 2020 - prace i wyniki z 2020-07-12 10:29 (25)
Konserwacja magnetofonu z 2020-07-10 23:13 (10)
Warsztaty z projektowania elektroniki z 2020-07-09 08:50 (7)
Wspomnienie o katowickiej giełdzie i nie tylko z 2020-07-08 11:51 (19)
Sommarhack 2020 - wyniki z 2020-07-05 18:04 (17)
Magazyn dyskowy "Flop" #65 z 2020-07-03 10:55 (14)
SV 2019 - relacja subiektywna z 2020-06-22 21:14 (15)
Lech Bąk i "Świat Młodych" z 2020-06-11 10:12 (26)
Dzisiaj KWAS i inne z 2020-06-10 12:53 (3)
KWAS i kolejne spotkania z 2020-06-02 17:47 (20)
Za chwilę "Bard's Tale"! z 2020-05-31 14:37 (6)
Ostatni "KWAS" pandemiczny z 2020-05-27 19:28 (37)
Niedziela growa z 2020-05-23 13:40 (10)
Nieprzeciętny "przeciętny" cartridge z 2020-05-21 07:21 (43)
Dzisiaj KWAS #21H z 2020-05-20 10:28 (5)
Rewelacyjny interfejs #FujiNet (cz.2) z 2020-05-14 23:17 (9)
Kaseta Turbo 2600 odczytana! z 2020-05-13 12:58 (23)
Wyniki PSA 2020 z 2020-05-12 03:46 (22)
Rewelacyjny interfejs #FujiNet (cz.1) z 2020-05-11 00:24 (23)
Dzisiaj o 16:00 drugi dzień PSA! z 2020-05-09 09:13 (28)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (7)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (18)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Perełki z szuflady: "Noddy"
Nasz kolega Tomasz "tbxx" Boksa znany jest z prowadzenia zaprzyjaźnionego serwisu RetroAge.net oraz kilku gierek dla Atari: "Puzzle Mania" (2009), "Antic Picross" (2010), "Antic Picross II" (2016), "Deszczownik" (2019), napisanych w Turbo Basicu XL, ze wstawkami w asemblerze. Tomek przekazał mi jakiś czas temu swoje 32 dyskietki, przechowywane przez lata na strychu, w niezbyt doskonałym stanie, pełne zarysowań, kurzu. Nie udawało mu się odczytać z nich wszystkiego, a potem stacja całkiem mu padła, więc poprosił mnie o skorzystanie z mojej stacji XF551. Tak się jednak złożyło, że moją stację wraz z dyskietkami przejął do testów kolega Brian-82, przy okazji prototypowania swojej (o której tutaj). Dzięki wytężonej pracy Briana-82 udało się odzyskać sporo plików i zrzucić je jako ATR-y.



Na jednej z dyskietek objawił się program o nazwie Noddy. To prosta gra zręcznościowo-logiczna, ale porządnie wykonana, w monochromatycznym trybie znakowym, z podstawowym udźwiękowieniem, nieco przypominająca klimatem "Robbo". Bohaterem jest postać znana z bajek (detektyw w świecie zabawek), której zadaniem jest zbieranie kluczy, otwieranie drzwi, etc. w określonym czasie. Można wybrać przed uruchomieniem jedną z dwóch wersji gry, różniących się niewiele, wykorzystanymi znakami. Jest to jej światowa premiera, bo dotychczas jako produkcja "do szuflady" nie ujrzała światła dziennego, a głos oddajemy jednemu z autorów czyli Tomkowi:

"Z wiele nie mam o niej do powiedzenia, bo już nie pamiętam dokładnie szczegółów. Atari dostaliśmy z młodszym ode mnie o cztery lata bratem Jackiem w wakacje 1991 roku, skończyłem wówczas czwartą klasę podstawówki. W 1993 kupiliśmy pierwszą, oryginalną grę "Robbo", która nam się bardzo podobała, chociaż była dla nas tak trudna, że nigdy jej nie ukończyliśmy.

"Noddy" musiało powstać gdzieś w 1994... Bo nie mieliśmy wtedy jeszcze "Robbo Konstruktora" a chcieliśmy robić plansze do gry w stylu "Robbo". Wcześniej też mieliśmy już dwie gry z edytorami, którymi się dużo bawiliśmy. Jedna z nich to "Dandy", a druga to slalom narciarski pod tytułem "Ski-Weltcup". Doświadczenia w programowaniu nie miałem, głównie uczyłem się z instrukcji obsługi Atari, miałem może trzy, cztery numery "Tajemnic Atari", trzy numery "Moje Atari" i chyba "Atari Magazyn". W 1993 w moje ręce wpadła niebieska książka Wiesława Miguta "Atari Basic".

"Noddy" to moja druga, samodzielnie napisana gra. Pierwsza z 1992 roku miała tytuł "Mrówka z Mount Everest" i została nadpisana innymi, lepszymi grami... Tytuł "Noddy" pochodzi od dobranocki, którą wtedy oglądał brat. Ja kodowałem w Turbo Basicu XL, a brat rysował plansze w zeszycie, które później znakami "wpisywałem" w liniach DATA.




Historia Tomka bardzo ciekawa. Wynika z niej, że gra była inspirowana zarówno kultowym robbocikiem, jak i emitowaną wówczas w telewizji bajką (uwaga, chodzi o film z 1992 roku animowany klasycznie, a nie wersja z animacją komputerową z 2002 roku):



To chyba pierwszy przypadek w dziejach, że gra Atari nawiązująca do brytyjskiej bajki powstała w Polsce, a nigdy nie pojawiła się w rodzimym kraju. Okazało się, że wersja gry odzyskana przez Briana-82 posiada jednak zabezpieczenie... przed listowaniem, a jednocześnie, ze względu na błąd na dyskietce, nie jest całkiem prawidłowa. Na szczęście Tomek połączył to z wcześniejszą wersją, którą zachował jako backup: "kiedyś - jak mi stacja jeszcze działała, choć ledwie - zgrywałem te dyskietki, ale było dużo błędów. Ciekawa sytuacja, bo część plików, które się u mnie dobrze zgrały, u was się zgrały z błędami, są też sytuacje odwrotne. I tak właśnie poskładałem "Noddy" z dwóch zgrywek."). Tym sposobem mamy tutaj gotową, odbezpieczoną wersję gry "Noddy". Jak na produkcję chłopaka z podstawówki - rewelacja! Warto też zwrócić uwagę na nazwę braterskiej grupy: The Jet Group. Jak tłumczył mi Tbxx, to pokłosie fascynacji grą Darka Żołny "The Jet Action".

Tytuł: Noddy
Autorzy: Tomasz Boksa, Jacek Boksa
Rok powstania: 1994 (prawdopodobnie)
Rok publikacji: 2020



===
Dodatkowy komentarz Tbxx podesłany 19 stycznia 2020 roku:

"Moje Atari to był pierwszy komputer u mnie w klasie, znajomi na wsi komputerów też nie posiadali. U sąsiada i dwóch kuzynek trochę wcześniej pojawiły się konsole "Rambo". Cóż komputeryzacja na wsi przebiegała trochę później. W 1993 zakupili do szkoły Elwro Juniory i mieliśmy lekcje informatyki - z programowania uczyli nas "Logo" ;) Koledzy, jak już później dostali komputery (Atari lub Commodore) to generalnie do grania, nikt nie programował. Tak, że zerowe możliwości wymiany doświadczeń, konsultacji...

Taka ciekawostka: tata kiedyś z Tarnowa, czyli z miasta, przywiózł mi "Tajemnice Atari" numer z mapą "Miecze Valdgira", autor gry - Henryk Cygert... to "Henryk Cygert" brzmiało dla mnie tak dumnie, wyobraziłem sobie profesora z długą siwą brodą... tak na pewno te profesjonalne gry tworzyli tacy profesorowie na uniwersytetach gdzie uczą pisać gry... ;) Przez jakiś czas naprawdę tak myślałem..."


2020-01-18 23:38 by Kaz
komentarzy: 21
Mq @2020-01-19 00:55:03
Bardzo fajna gierka, ma trochę taki niepowtarzalny klimat i wciąga:-) Przeszedłem kilka leveli, ile ich jest? Gratuluję produkcji na takim poziomie już w dzieciństwie. Super!
gonzo @2020-01-19 01:24:47
ok ok zajebiście, ale gdzie jest rick?!!!
zbyti @2020-01-19 01:29:43
@gonzo masz bogatą kartotekę :D atarionline.pl/wayback/search.php?q=c%3Agonzo
Kaz @2020-01-19 02:01:01
Gonzo - to nie tutaj takie pytanie. Kieruj się do właściwych artykułów albo na forum.
zbyti @2020-01-19 02:26:05
Rick za 2 dni będzie miał 3 lata na liczniku od artykułu na głównej atarionline.pl/wayback/search.php?q=Rick
Kaz @2020-01-19 10:26:03
Wracając do temat: dorzuciłem jeszcze na koniec nowinki dodatkową wypowiedź Tbxxa, którą podesłał dzisiaj rano.
Mq @2020-01-19 11:12:32
Do tej ostatniej dopisanej informacji: też mieliśmy w podstawówce Elwro 800 Junior. W owym czasie powstała w naszej szkole nowoczesna sala informatyczna i uczyliśmy się tam również logo. Musiała to być jakaś akcja ogólnopolska splatająca program nauczania z jednoczesnym wsparciem rodzimego przemysłu elektronicznego.
Co do polskich gier na Atari, to również wtedy miałem podobne wyobrażenia. Polska gra to było coś niebywałego, a ponieważ pierwsze z nich były bardzo dobre, to polska gra stała się synonimem gry lepszej. Te polskie kupowało się oryginalne. Autorzy faktycznie wydawali mi się wtedy być jakimiś vipami, celebrytami, osobami wysoce wykształconymi na światowym poziomie. Takie było dziecięce wyobrażenie, bo z braku wiedzy pianie gier wydawało się być daleko poza zasięgiem.
Nie wiedziałem też że była taka dysproporcja między dużym miastem a małą miejscowością. Ja jestem z Poznania i u nas komputeryzacja dzieciaków (Atari,Commodore) przebiegała podobnie jak to opisuje tbxx, ale było to ze dwa-trzy lata wcześniej.
zbyti @2020-01-19 11:31:20
W ogóle gdy teraz mam możliwość zaszukiwać sobie materiały w AOL to czytam rozmowy (nie wszystkie mają tę kategorię) ze sławami świata A8.

Ja zawsze myślałem, że się nie rozwinąłem w epoce na platformie bo: mała miejscowość, słaba świadomość czym jest informatyka na świecie, dostęp do publikacji.

Lektura tego jak radzili sobie inni bez względu na warunki odarła mnie ze złudzeń - byłem wtedy zbyt mało dociekliwy w tych kwestiach :D

No i człowiek się wtedy dziewczynami interesował a to nastolatkowi zabiera masę cennego czasu :D Prowadzenie się z jedną Panną wyłączyło mnie na 3 lata wtedy, to już z żoną chyba człowiek ma więcej czasu bo przynajmniej sobie pokoduje podczas "cichych dni" ;)
_tbxx @2020-01-19 11:47:10
Kuzyn z Krakowa, dostał Atari w 1987 - zestaw na "wypasie" bo ze stacją 1050. Miał ok. 10 dyskietek z grami, więc podobny zestaw musiał być tam już jakoś popularny. Jak kuzyn w 1991 wyjechał do USA zostawił nam komputer. W tym czasie, jak rozmawiałem ostatnio z KAZem we Wrocławiu bawili się już na ST. Podobnie było u Krolla, ba jak ja pisałem "Noddy" Kroll już śmigał na Falconie...
gorgh @2020-01-19 11:59:04
świetna gierka tbxx! naprawdę jestem zaskoczony jakością, doszedłem do 8-9 levelu, ale czas niestety za szybko się kończy...jest jakaś na to metoda?
Kaz @2020-01-19 12:34:24
Na niektórych poziomach jest przedmiot oznaczony literką L, dodaje czasu. Ale faktycznie, czasu ciągle za mało. Tomek - czy to czasem nie jest jakiś bug w programie, że czas za szybko upływa?
KrĂłtki @2020-01-19 12:50:09
Ja w podstawówce nie miałem żadnego komputera w szkole ani żadnych zajęć informatycznych. A to była Warszawa, lata 90.

Noddy - fajna mała gierka. Widzę spore podobieństwo do "Robota R-29" z Mojego Atari, którym swego czasu się zafascynowałem.

@czas niestety za szybko się kończy...jest jakaś na to metoda?
Dzisiejsi gracze są tacy rozpieszczeni.

@wyobraziłem sobie profesora z długą siwą brodą
Ha, też miałem podobnie. Jak w Tajemnicach Atari 2/91 na ostatniej stronie zobaczyłem reklamę LK Avalon ze zdjęciami Poważnych Inżynierów, to myślałem, że mają tam w Strzyżowie prawdziwe laboratorium ^_^

@To chyba pierwszy przypadek w dziejach, że gra Atari nawiązująca do brytyjskiej bajki powstała w Polsce, a nigdy nie pojawiła się w rodzimym kraju.
Jak to nigdy?
_tbxx @2020-01-19 12:57:56
Plansz jest 20. Z czasem jest taki problem, że licznik jest bardzo prymitywny - jak stoimy w miejscu to czas szybciej płynie :/ ważne więc aby jak najwięcej się poruszać. Drugi sposób - gra nie jest zabezpieczona i nie jest skompilowana (w '94 nie miałem pojęcia o czymś takim jak kompilacja) więc można sobie samemu w kodzie coś pozmieniać - np. dodać czasu ;)
Kaz @2020-01-19 17:29:52
No proszę, zmienny upływ czasu - novum! :D

A przy okazji - o swoich próbach pisania gier, także w późniejszych latach (bo lata 90-te) pisał MDW czyli Mariusz Włodarczyk:

https://atarionline.pl/1086623044
_tbxx @2020-01-19 18:29:31
@KAZ też mi novum - z 1994 roku ;)
Kaz @2020-01-19 18:48:50
Novum dotyczy zmienności upływu czasu w grze, a nie samej gry. Ja takiego rozwiązania nie znam. Jak znasz, to wymień gry, w których czas płynął szybciej, gdy się nie ruszasz, a wolniej, gdy się ruszasz. Dla mnie to nowość :)
anon @2020-01-19 18:52:27
Odwrotny superhot
_tbxx @2020-01-19 20:24:23
@KAZ wiem o co chodzi ;) Dla was nowość dla mnie patent znany od '94. W innych grach tego nie ma, bo profesorowie z długimi siwymi brodami, na uniwersytetach gdzie uczą pisać gry, takiej fuszerki by nie odstawili.

a... ten przedmiot z literą "L" to zegarek z godziną trzecią ;)
Kaz @2020-01-19 20:38:15
No wiem, że to przypadkiem wyszło, ale to jak z wieloma wynalazkami :). Trzeba docenić nowatorstwo, nawet jeśli nieintencjonalne :)
Mq @2020-01-19 20:50:47
Ja się od razu zorientowałem, że trzeba się cały czas ruszać. Myślałem, że to celowo tak zrobione:-) Od razu pomyślałem, że wyszło to przypadkowo w trakcie kodowania, jako błąd, ale jak to tak wyszło, to wpadł autorowi do głowy pomysł, żeby to tak celowo zostawić, bo to niezły patent na urozmaicenie gameplayu:-)
Kaz @2020-01-29 01:20:56
Autor jeszcze tutaj opisał całą historię:

https://retroage.net/bez-kategorii/noddy...
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Drukarka Atari 1029 (19)
ostatni: 16-07-2020 02:00, pirx
Kompleks K-12 Teaser (31)
ostatni: 16-07-2020 01:31, pirx
Zrób sobie sam interfejs IDE! (33)
ostatni: 16-07-2020 00:11, tEDDYbOAR
Slot (plastik) na carty w Atari 8... (8)
ostatni: 15-07-2020 22:02, pustak
Warsztaty Action! - robimy action... (501)
ostatni: 15-07-2020 21:41, tdc
Problemy z Atari 1050 (21)
ostatni: 15-07-2020 19:55, Kaz
RAM CART 2MB i 4MB (46)
ostatni: 15-07-2020 19:24, mono
[K] AAAAAAAAtari kupię IDE Plus 2... (53)
ostatni: 15-07-2020 12:03, pin
Most Wanted (5)
ostatni: 15-07-2020 11:44, Kaz
Quick Assembler/Altirra/Disks (8)
ostatni: 15-07-2020 11:42, Kaz
Książki SOETO (286)
ostatni: 15-07-2020 10:51, Kaz
LDW 2000 Game Loader (8)
ostatni: 15-07-2020 09:56, Kaz
My POKEY note table (15)
ostatni: 15-07-2020 09:54, ilmenit
Ameprod TVG-10 (Elwro) - jaki tra... (5)
ostatni: 15-07-2020 08:41, Kaz
QMEG a ULTIMATE 1MB 3.1 (4)
ostatni: 13-07-2020 22:40, Jacques

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2171
Ostatnio zarejestrowany: Telkontar
Postów ostatniej doby: 48

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
nasze spotkania online tutaj, zapraszamy do naszego kanału zoom:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (13)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (16)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
Wolfgang Burger i Grey (0)
Mariusz "Ramos" Rozwadowski i Xeen (0)
Wywiad z Wojciechem Zientarą i Xeen (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (23)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (11)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»