Kto jest najmniej docenianym, najmniej widocznym a najbardziej zapracowanym członkiem grupy piszącej gry? I o tym będzie dzisiejsza nowinka.
Level Designer potrzebny od zaraz!
Co gorsze, wymagania wobec takiej osoby zwykle są bardzo wysokie.
musi znać Atari - jego ograniczenia,
musi znać się na grafice Atari,
musi "nauczyć się" silnika gry aby dobrze wykorzystywać jego możliwości,
często musi również nauczyć się obsługi programów do edycji grafiki na PC.
być cierpliwym - gdy koder powie, że czegoś się "nie da zrobić" i część jego pracy jak krew w piach.
Czy ktoś słyszał o level designerze z jakiejś gry na Atari? Nie. Czy praca takiej osoby jest doceniana? Nie.
I tu dochodzimy do najważniejszego:
Czy wśród czytelników jest ktoś taki, kto podejmie się naprawdę ciężkiej pracy ułożenia leveli i stworzenia grafiki do gier:
1. D E A T H C H A S E X E
2. H O B G O B L I N I I
3. C Y B E R N O I D Jest do sciagniecia demo tu. Uruchomić xbiosa i z menu wybrac cyber.obx
4. S T O R M L O R D
Bez pomocy Grafika i Level Designera te gry nie ukażą się na Atari... Zainteresowanych sławą i dozgonną wdzięcznością fanów prosimy o kontakt mailowy (xxl maupa atari kropka pl), oraz odwiedzenia stronki.
Storm Lord?! WOW! Moja ulubiona gierka na Atari ST :) (tak samo jak Darth'a z Pandemonium). Darkness Hour na małe Atari było fajne, ale odbiegało od oryginału...
"W swoim pierwszym przemówieniu do Brytyjczyków Churchill oznajmił, że "nie ma nic do zaoferowania, tylko krew, trud, łzy i pot" (I have nothing to offer but blood, toil, tears and sweat)" hahaha :)
xeen/agenda @2013-01-10 10:19:39
warto chyba dodać, że w przypadku DC chodzi tylko o grafikę, w przypadku pozostsłych - o oba elementy. I te elementy się nie wykluczają - jeżeli ktoś się czuje mocny w jedenj profesji - myślę, że można się wykazać.
pan_henryk @2013-01-10 10:32:42
Grafikiem nie jestem, ale być może mógłbym pomóc przy tworzeniu leveli, w czym mam sporo doświadczenia pozaatarowego. Pytanie - czy tool PCtowy do ich edycji się przyda? Wyobrażam to sobie tak: - możliwie wygodny tool PC umożliwiający przygotowanie levelu i pilnujący by designer nie przekroczył podstawowych ograniczneń wynikających z możliwości Atari i silnika - wynikiem edycji byłby jakiś format pośredni (odczytywalny na PC) oraz zmergowanie di pliku wykonywalnego Atari danych levelu (co umożliwiałoby szybkie testowanie na emu)
adv @2013-01-10 11:34:36
20 lat wcześniej wiadomość z takim ogłoszeniem wywołałaby falę listów do redakcji, z których chętnych wyłoniono by po pierwszej weryfikacji w drodze losowania. 20 lat wcześniej byłbym najszczęśliwszym człowiekiem, gdybym mógł współtworzyć jedną z tych gier. Dziś to nie jest już możliwe.
1006 użytkowników forum, kilkaset aktywnych, 4 propozycje. Gdybym miał do wyboru kończenie własnej prodki, a po moc bardzodużemu w jego projektach, to na jakiś czas zawiesiłbym swoje ambicje i pomógł koledze.
pan_henryk @2013-01-10 11:56:26
Im mniej chętnych tym mniej produkcji powstanie. Ale tym większa chwałą czeka na tych którzy projekt ukończą :) - tak stało się z RR.
m @2013-01-10 12:19:38
@xxl - a do hobgoblina jest jakieś wygodne narzędzie do składania poziomów przez przeglądarkę www, prawda?
xxl @2013-01-10 13:14:43
tak http://xxl.atari.pl/?page_id=111 ale wczesniej musi byc przygotowana grafika, mapa gry, i ustawienia obiektow i przeszkadzajek...
pan_henryk @2013-01-10 14:52:43
Czyli ten tool merguje dane z edytora. Pytanie - czy sam edytor leveli już powstał?
Dracon @2013-01-10 14:56:46
Jest taki jeden zdolny gościu co robi naraz ciekawe poziomy i grafikę, a zwie się Adam (Wachowski, jeśli się nie mylę). Już popisał się w "Riduculous Reality". On byłby pewnie niezły.
@xxl - a dlaczego nie puścisz Cybernoida z oryginalną mapą itp. ? Tak jak było na ZX czy commodzie??? :o Ludziska czekają, tak jak na legendarne IK+ (i nie tylko ;)).
Robiłem kiedyś w mappy levele dla side scrollera na Gameboya Advance. A moze to był http://www.mapeditor.org/ ? Muszę sprawdzić w archiwach. Anyway - da się zrobić. Odezwę się na privie jeszcze z kilkoma pytaniami.
alex @2013-01-10 18:26:09
A mi się marzy, żeby każda z tych gier przed przeróbkami i ulepszeniami (które nie wszystkim muszę się podobać, jak np. font w death chase) była dostępna w wersji zgodnej z oryginałem :)
cpt. Misumaru Tenchi @2013-01-10 18:54:07
Szczerze mówiąc właśnie też nie do końca rozumiem czemu autorzy atarowskich portów czasem niemal za punkt honoru uznają usilne wprowadzanie jakichś zmian, np. robienie zupełnie innych etapów niż w oryginale (patrz np. Pang). Mi osobiście w zupełności wystarczy dobrze wykonana konwersja bez żadnych dodatków, poprawek czy przeróbek.
Jacques @2013-01-10 19:17:55
Ale chyba w przypadku DC, Cybernoida czy Stormlorda chodziłoby raczej tylko o grafikę? A poziomy to pewnie dla Hobgoblina II?
xeen/agenda @2013-01-10 19:49:40
Tenchi - to nie punkt honoru. Porty to możesz robić na newgeny, tutaj robisz raczej konwersje. A zrobienie dobrej konwersji jest w ciul trudne - w przypadku powyższych gier (przykład - Rick Dangerous). Tak trudne jak zaprojektowanie nowych poziomów - może nawet i trudniejsze imo. Skoro tak - lepiej zrobić coś nowego, prawda? Tak aby i właściciele c64 mogli nam czasem czegoś "pozazdraszczać" :) Of coz można się inspirować - bo czemu nie. W Pangu nie chodzi już o poziomy, ztcw.
Jacques @2013-01-10 20:03:14
Czy lepiej coś nowego (w kontekście poziomów do czegokolwiek), to wszystko zależy od tego, czy te nowe będą lepsze od oryginalnych ;-)
m @2013-01-10 20:10:34
Ludzie a po co wam dokładne porty, kupicie sobie platformę na której jest oryginał lub uruchomcie emulator. Dajcie coś nowego!!!! choćby nowe poziomy, nowe wezwanie, nowe doświadczenia a nie kąpać się we własnym sosie. Fajnie że powstaje nowa gra, ale jak to tylko port/konwersja, ale jak nie ma nic nowego to tylko można uruchomić i stwierdzić, no ok, zrobili, znam to na pamięć z C64 czy ZX Spectrum i pozostaje tylko wyłączyć. Sztuka dla sztuki. Czym więcej nowości tym lepiej!
@m To Twoje zdanie. Ja się np. z nim nie zgadzam. Porty są fajne.
s2325 @2013-01-10 20:44:22
Zwłaszcza takie poszerzane i z szelkami.
cpt. Misumaru Tenchi @2013-01-10 21:24:36
@xeen No cóż, nie mam pojęcia jak trudno tworzy się gry więc raczej nie będę dyskutował z tymi argumentami. A generalnie to przecież nie tak że jakoś straszliwie potępiam jakiekolwiek zmiany. W sumie rzeczą najważniejszą jest żeby w grę się dobrze grało i tyle, a nie żeby starała się jak najwierniej odwzorowywać oryginał każdym pikselem (czasem jest to wręcz niewskazane, o czym niewątpliwie będę jeszcze miał okazję napisać szerzej w swoim wątku).
adv @2013-01-10 21:36:52
Jeśli konwersja ma zmienione levele to znaczy, że nie tylko dało się zaprogramować taką grę, ale może dało się to zrobić lepiej. Dzięki takiemu podejściu nie ma powtórek z rozrywki, jest nowa rozgrywka. Czasami lepsza, czasami gorsza - ale nowa.
Przyjemna stronka. Nie wiem jak kolegom od level designu, ale mi wybitnie się przyda (nie szukając daleko mapki do Dizzy'ego z poodkrywanymi wszystkimi sekretami, czasem ich poszukiwania potrafiły być bolesne). :) Dzięki za linka.
Bluki @2013-01-10 22:35:36
Tyle gadania, a grafika jak niema, tak niema. Ani w portach poszerzanych z szelkami, ani w portach rzecznych, ani morskich...
xxl @2013-01-10 22:44:13
dlaczego aktualizowac grafike i levele? poniewaz Hobgoblin 2 oraz Cybernoid maja rozszerzony wzgleden oryginalu silnik. dodalem nowe atrybuty obiektow, powiekszylem ilosc mozliwych "klockow" dodalem nowe rodzaje klockow np. klocki anikowane/klocki akcji. nowe bronie, leveli moze byc wiecej, grafiki moze byc wiecej... natomiast w Stormlord musi byc wymieniona ze wzgledu na to ze oryginalna grafika Orica Atmos to 6 bitow na bajt a atari jak wiadomo ma 8 ;-)
DeathChase ma zla czcionke? to jaka by byla dobra - przyklad prosze.
alex @2013-01-11 02:26:47
XXL: przykładu teraz nie znajdę, ale ten prymitywny font z ZX, który był w wersjach beta, mi się akurat podobał :)
A tak ogólnie to ja uwielbiam konwersje i kibicuję XXL-owi, bo robi niesamowitą robotę, wręcz niespotykaną :) Za ulepszonymi wersjami nie przepadam, ale skoro mają być, to niech sobie będą - tylko fajnie, jakby były wypuszczane też takie czyste konwersje dla purystów :)))
tdc @2013-01-11 06:16:57
Zgadzam się szacum dla XXLa, te gierki się fantastycznie zapowiadają.
co stoi na przeszkodzie aby xxl otworzył firmę retro-softwarową i zaczał profesjonalnie produkować i normalnie sprzedawać swoje gry ?? przeciez są wokół ludzie o potencjale twórczym na poziomie pro ? bomb-jack@prokonto.pl
tdc @2013-01-11 08:23:27
Na przeszkodzie stoi brak grafików i leveldesignerów :P:)
^ W komentarzu wyżej miało być "szacuN", choć jemu się należy i szacun, i szacum :P
Rastan @2013-01-11 13:01:59
Ja popieram to o czym pisali wyżej dracon, tenchi oraz alex. Fajnie by było gdyby oprócz wersji rozszerzonych były konwersje 1 do 1. Np. w takim Cybernoidzie komnaty i etapy są bardzo fajnie zaprojektowane. Oczywiście ulepszona mogłaby być grafika (np. podkolorowanie etapów spritami itp.).
the fender @2013-01-11 16:36:42
a czy, przynajmniej jeśli chodzi o grafikę - członkowie grupy Agenda nie pomogliby? :) Raczej mało kto pixeluje równie dobrze.
nosty @2013-01-11 17:26:28
Jesli chodzi o projektowanie leveli do HG2 to chetnemu designerowi moge podpowiedziec jak to probowalem robic, bodajze w edytorze Mappy albo Tiled. Dawno to bylo ale sobie przypomne. Podjalem sie kiedys tego zadania ale poleglem z przyczyn różnych.
Ta gra moze tez zostac swobodnie wydana na cartridgu - mam pisemną zgodę twórcy oryginalu.
wawrzyn242 @2013-01-11 18:03:01
Da sie zrobic konwersje warcabow na szachy, ale szachow na warcaby za nic w swiecie. Szachy to lepsza platforma.
nosty @2013-01-11 18:11:03
@wawrzyn - no ale jest dokladnie odwrotnie :) Przeciez majac szachy mozesz zagrac nimi w warcaby, ale warcabami nie zagrasz w szachy ;)
pirx @2013-01-11 20:07:12
cos pieknego!
nodez @2013-01-11 21:58:25
ja chetnie bym sprobowal swoich sil jako level designer, atari mam w zasadzie od dziecka asembler znam na 3+
xeen/agenda @2013-01-11 22:24:59
no to dawaj nodez! Ile będziemy czekać na Hobgoblina II ;)
Tezz @2013-01-11 23:19:51
It's excellent that you've extended on Cybernoid. I might be able to make some time to assist with regard to Stormlord from the Oric version. I'll email you now ;)
:) - w sumie, to w niczym. Domniemam, iż nie uruchomisz żadnej gry XXL'a na dowolnym urządzeniu PBI. Chodzi o gry pisane aktualnie. Sens takiego postępowania jest wyborem autora i w sumie nic mi do tego. Sądzę, że problem może dotyczyć około kilkuset realnych Atarek, lub "gracz" będzie musiał dołączać jakiekolwiek urządzenie SIO tylko po to, by załadować grę w czasie kilkunastokrotnie dłuższym dodatkowo tracąc czas na wyjmowanie przeróżnych klamotów ze szafy (stacja), lub kupować SIO2SD (małe i wygodne, lecz kosztowne), podłączać SIO2PC i specjalnie odpalać PC, by zapewnić sobie możliwość uruchomienia czegoś na Atari (bez sensu) ;)- .. lecz jak powtarzam, to autor wybiera sobie grono odbiorców swojej twórczości ;)
alex @2013-01-16 18:43:20
A w jakim celu jest wymuszone ładowanie przez SIO? Jakiś loader z muzyczką w tle czy coś?...
Jest cały wątek o xBios na AtariArea. Coś ze 700 postów ;)-
W telegraficznym skrócie, to jest to loader z możliwością i/o, ma własne SIO, więc olewa system, umożliwia np. granie muzaka w czasie odczytu, czy depakowanie danych w locie w czasie ładowania, czy bezpośredni zapis pod rom, do $FFFF, czy na bodaj całą stronę zerową. Moim zdaniem jednak mając możliwość wygodnej pracy z HDD i prędkościami I/O w okolicy 90kB/s to muzyczki i inne spowalniacze można sobie podarować, bo ładując całą pamięć prawdopodobnie nie zauważę, kiedy się to stało. :)
Pod DOS można mieć do zagospodarowania (np. SDX) 59kB ram co daje różnice w stosunku do xB o jakieś 2200 bajtów tylko. Oczywiście jeśli mamy co najmniej 128kB - wywalamy DOS'a do ext ram i po problemie. Minusem teoretycznie jest to, że na raty trzeba kopiować dane pod rom ;)- Jednak da się i jak ktoś umie w przytomny sposób programować, to wykorzysta pod dos o około 2k pamięci mniej w stosunku do xB. Jeśli nie potrzebujemy I/O, to zostaje jeszcze init, który oferuje podobną ilość wolnej pamięci jak xB, lecz odczyt można wykonać z dowolnego urządzenia zgodnego ze systemem, czyli dowolne SIO, lub dowolne urządzenie NewDevice (np. HDD - IDE+, KMK_IDE, IDE'a, SIDE, MSC_IDE, Black Box, lub rzadko spotykane Multi I/O. Z FDD mamy - Karin_Maxi - prototypowa reedycja w testach).
Oczywiście problem (o ile ogólnie można tak powiedzieć) praktycznie znika w momencie w którym koder zainteresuje się obecnością ext ram'em, co dla XXL'a jest chyba jakąś zbrodnią mimo, iż jako się okazało posiada sprzęt z takim właśnie rozszerzeniem ;)-
Dlatego stwierdzam i piszę, że XXL sam sobie ogranicza ilość odbiorców (o użytkowników sprzętu j.w.), gdyż z premedytacją wiąże z xB programy, które i tak pozostawiają na tyle dużo wolnej pamięci z 64k, że można to zaprogramować tak, by działało na wszystkim. Zarzeka się przy tym, że ext ram mu do niczego nie jest potrzebny (ok, każdy może pisać jak chce), no i traktuje rozszerzenia sprzętu dość osobliwie i wybiórczo. Niektóre rzeczy są jak najbardziej standardowe (te, co akurat ma), inne nie. ;)
Problem jednak w tym, że nijak się to pokrywa z realnym hardware'm. Tyle ;)