atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Outline 2013 - nadchodzi! z 2013-04-22 10:47 (8)
Flop #56 z 2013-04-19 11:41 (25)
Pierwsze kroki w Action! z 2013-04-19 06:09 (25)
Dawne Komputery i Gry z 2013-04-18 13:38 (4)
Pierwszy Turniej o Puchar Muzeum Historii Komputerów i Informatyki z 2013-04-16 20:13 (13)
Flop #56 Intro z 2013-04-15 10:11 (33)
Nowe zestawy Boulder Dash Mugen z 2013-04-12 12:02 (29)
Wywiad z autorem "Montezuma's Revenge" z 2013-04-07 22:13 (9)
SV2K13 - WAŻNE! Nieodwracalna decyzja! z 2013-04-06 23:24 (44)
Nowa strona o Atari i programowaniu z 2013-04-05 11:51 (49)
Echa Revision 2013 z 2013-04-03 12:12 (26)
Fortification 2k13 z 2013-04-02 19:52 (14)
Easter Twist z 2013-04-01 23:09 (37)
VS "skąd to się wzięło", czyli spowiedź Mikera :) z 2013-04-01 19:56 (3)
WIP - VS POKER z 2013-03-31 20:10 (29)
Kaz Kompo 2012 - pokłosie z 2013-03-28 22:50 (10)
Wyniki Kaz Kompo 2012 z 2013-03-26 10:15 (28)
Aktualności - marzec 2013 z 2013-03-20 12:57 (9)
Relacja z Forever 14 party z 2013-03-18 20:08 (15)
Forever 14 - wyniki z 2013-03-17 19:17 (54)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (13)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-09-06
Liczba katalogów: 8394, liczba plików: 36742
Zmian katalogów: 10, zmian plików: 22

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2927 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Demo Effects
Od jakiegoś czasu na stronie grupy Mad Team umieszczane są opisy algorytmów różnych efektów charaktersytycznych dla produkcji demoscenowych.



Myślę, że jest to znakomity materiał dla początkujących / średniozaawansowanych koderów (aby nie wyważać otwartych drzwi), ale także dla osób niezajmujących się tą profesją (wiedza ogólna pozwala ocenić złożoność efektu podczas trwania kompo). Strona jest ostatnio bardzo często aktualizowana pod tym kątem. Zapraszam do lektury.

2013-01-15 15:31 by Xeen
komentarzy: 19
immolator @2013-01-15 20:21:25
Jakoś mi ta podstrona umknęła. Dzięki!
adv @2013-01-15 22:47:24
Bardzo dobry pomysł. Przeczytam.
tdc @2013-01-16 09:10:41
Ciekawe, bardzo cenię taką lekturę bo tego typu programowanie sprawia wiele przyjemności, więc warto się w coś takiego zagłębić jeśli ktoś jeszcze nie próbował. Co innego pisać program na uczelnię gdzie wiele nudą (np. matmą lub ekonomią itp.), a co innego widzieć na ekranie fajne efekty swojego kodowania.
Podobnie fajnie można się bawić z dźwiękiem jeśli ktoś jest bardziej zainteresowany tą dziedziną.

Natomiast myślę że jakiś zapalony Atarowiec chcąc napisać na Atari coś fajnego może się rozczarować tym że na tej stronce są przykłady w pseudokodzie lub w Delphi (jakoś Pascal i Delphi nie kojarzą mi się z demosceną :P).
Wieczór @2013-01-16 09:30:03
Kod w assemblerze dla nie-autora nie jest za bardzo czytelny, poza tym główny sens algorytmu umyka przysłonięty dziesiątkami atomowych operacji na inicjalizację urządzeń czy stawianie pikseli, a chodzi o to aby czytelnik nie kopiował gotowców a zrozumiał co i dlaczego. Kurs samego assemblera poprowadził, moim zdaniem genialnie dla nowicjuszy ,Tebe na aarea.

A co do Pascala w demach to wstawki są i w Second Reality :)
tdc @2013-01-16 09:34:08
A tam w asemblerze, przecież mamy jeszcze Action! oraz C !;)

Co do Pascala, to mój stary kolega mawiał, że Pascal ma tylko jedną dobrą instrukcję "asm" :P
Wieczór @2013-01-16 10:24:16
I Action też by się nadawał do prototypowania kodu, problem polega na tym, że nie aż tak dużo osób go zna - a na pewno nikt, kto zaczyna przygodę z Atari. Z Pascalem jest większe prawdopodobieństwo, bo ten język został stworzony przede wszystkim do nauki programowania i - pardonnez-moi - jest bardziej czytelny od Action! :)

A co do instrukcji 'asm' - język jest językiem tylko i każdy - włącznie z BASICiem może mieć taki kompilator że będzie popylał jak mały bączek, co miejmy nadzieję, nasz magister inżynier niedługo zademonstruje.

Oczywiście najlepszy do tego jest pseudokod ew. c-like jak java czy samo C :)
tebe @2013-01-16 10:44:07
Wieczór już wszystko wyjaśnił

jeśli TDC taki chojrak zawsze może skorzystać z tego linka http://sources.pigwa.net/ :) kodów źródłowych asm do wyboru do koloru
seban @2013-01-16 17:27:47
@tdc: pascal nie kojarzy Ci się z demosceną? ;) A powinien, chociażby dlatego:

Crystal Dream II: http://www.pouet.net/prod.php?which=462
Fast Tracker II: http://www.pouet.net/prod.php?which=1335...
Into the Shadows: http://www.pouet.net/prod.php?which=2588

Wszystkie te produkcje napisane zostały w Borland Pascal :)

była też taka gra napisana przez jakiegoś Rosjanina, napisana w borland pascalu ;) nazywała się "chasm", pierwsze demo z 1996 roku, chodziła na 486, w przeciwieństwie do Quake :P

Także nie język się liczy a umiejętności i chęci programisty :) pascal jak pascal, język jak każdy inny. niektórzy (np. Joel YLILUOMA, aka Bisqwit ) piszą dla zabawy w qbasic, np. takie:

http://youtu.be/TUa5HJUebEA
http://youtu.be/VL0oGct1S4Q

tu jego strona: http://bisqwit.iki.fi/
mgr_inz_rafal @2013-01-16 20:22:23
QBASIC, kurde... Ale mi się czasy przypomniały :) To właśnie na niego się przesiadłem z Atari Basica i jako dzieciak nie mogłem zrozumieć jak to tak można bez numerów linii :)

Pamiętam, że zrobiłem "port" FACa na PC, ale oczywiście już dawno go nie ma :(
tdc @2013-01-17 01:51:16
@Wieczór nie traktuj tego tak poważnie, jak pisałem o Action! to sobie żartowałem - co widać.

A jak z tą czytelnością kodu to jakoś nie widzę jakiś specjalnych znaczących różnic.


@Tebe, ja nie rozumiem postawienia obok siebie mojego nicka oraz słowa "chojrak", przecież nie ma tu ani mowy ani linków do moich: a) algorytmów b) artykułów/kursów c) programów d) źródeł. Możesz wyjaśnić o co Tobie chodzi ?


@Seban, ale Pascal Pascalowi nierówny (podobnie Borland). Ja dalej nie jestem przekonany, to że ktoś się bawił w wyciskanie soków z czegoś tam to chyba w tym fachu normalne. Zwykle ktoś się do czegoś przyczepia (patrz taki jeden do Action! :P), a najbardziej niepopularny, niewygodny język znajdzie kilku koneserów którzy będą w nim dłubać latami, albo dla własnej satysfakcji albo dla tego aby innym coś udowodnić.

I ta garstka korzystająca z danego języka w mojej ocenie nie oznacza, że stał się on przez to lepszy, szybszy, bardziej popularny.
Mi się taki programistyczny folklor podoba, choć po wiele języków programowania nigdy bym nie sięgnął.

Co do języka jak każdy inny to kiedyś z kolegą testowaliśmy Turbo Pascale na pececie w ostatnich wersjach w stosunku do asm. I nie był to język jak każdy inny mimo nazwy był chyba najwolniejszy ze wszystkich kompilatorów z jakimi miałem do czynienia. Sama pętla kompilowała się w jakiś koszmar. W Action! też pętla jest sporo wolniejsza od asm, ale Action! jest jednak językiem który miał być szybki, Turbo Pascal nie i w testach to wyśmienicie wychodziło na wierzch. Taka była wtedy maniera twórców kompilatorów, generowały powolny kod ale nazywały się "Quick", "Turbo" itp. Dopiero jakoś po 1990 roku producenci zaczęli promować swoje kompilatory jako faktycznie szybkie w stosunku do asm i faktycznie wtedy powoli sytuacja się zmieniała na lepsze.
tdc @2013-01-17 02:05:27
Aha i taka ciekawostka, w polskich szkołach właśnie zakończyła się era Pascala jako języka edukacyjnego, bo w tym roku po raz pierwszy nie będzie można zdawać matury w tym języku.

Wychodzi na to że obecnie pseudo kod będzie coraz częściej pojawiał się w C lub javie itp.


No i powyższy fakt nie ma być argumentem broniącym czegokolwiek - jedynie oznajmiam fakt że era Pascala trwająca od lat 80 właśnie się zakończyła.

A jeśli mam podawać jakieś argumenty to z Pascala najfajniejsze jest Delphi, Pascalów nie lubię ale ten język mnie zauroczył, są rzeczy, w których bije na głowę C/C++ (a te właśnie są moimi faworytami).
xXx @2013-01-17 02:58:49
W czym TDC Cię zauroczył ?
tebe @2013-01-17 11:07:46
tdc, nie miałem nic złego na myśli i nie odnoszę się do Twoich dokonań ani przeszłych ani przyszłych

jeśli wolisz asm, to podałem linka abyś mógł ocenić, porównać przykład danego efektu z basico-pascalo-c podobnym pseudo kodem, odniosłem wrażenie że asm jest wg Ciebie czytelnieszy i prostszy do zrozumienia
seban @2013-01-17 12:41:03
@tdc: ale ja wcale nie chciałem napisać iż pascal jest jakiś specjalnie szybki, celem mojego postu było tylko i wyłącznie pokazanie że to co wyjdzie z pod palca programisty/kodera nie zależy wcale od języka w jakim on pisze a od jego umiejętności i sprytu. Język w którym się pisze ma drugorzędne znaczenie :) jak gdzieś mamy wąskie gardło to zawsze możemy przecież rozwiązać inaczej, np. robiąc wstawkę w ASM, prosząc znajomego kodera aby wsparł nas biblioteką napisaną w innym języku, etc. lub wykorzystać jakieś fajne właściwości hardware :)
tdc @2013-01-20 11:13:17
@Tebe, no to się nie dogadaliśmy bo kompletnie nie zrozumiałem tego chojraka.
A ja nawiązywałem do np. tego jak kiedyś się przepisywało listingi z Bajtka, tyle że ona były w Basicu (najczęściej). Natomiast gdy mamy źródła asm czegoś co działa to również poprzez źródła IMHO można się fajnie uczyć, zaczynając programowanie.

@Seban, tu jest pełna zgoda, co sprowadza się do tego, że w niektórych językach trzeba się po prostu więcej namęczyć :P
A fajne właściwości hardware to główna siła napędowa programistów Atari;)
tdc @2013-01-20 11:55:27
> W czym TDC Cię zauroczył ?

Proponuję zrobić taką sondę: W czym tdc Cię zauroczył? :D :D :D


Nie tdc a Delphi :P zauroczył mnie tym że w sposób ekspresowy kompilował kod i to już na pecetach lat 90 - to spore osiągnięcie, szczególnie że już na początku lat 90 kompilatory C/C++ były bardzo powolne.
Dla mnie to piękna sprawa: Delphi generuje szybko kod i to szybki kod.

A różnica szybkości kompilacji już wtedy była przytłaczająca, dziś sporo się myśli nad tym co zrobić aby i C/C++ kompilowało szybciej, ale oni już wtedy nie myśleli tylko zrobili i to w mojej ocenie perfekcyjnie.
Wieczór @2013-01-20 15:57:07
Mnie Delphi zauroczył tym, że można było w ekspresowym tempie zrobić aplikację na Windows z obsługą baz danych i korzystać z pełni dostępnych kontrolek właściwie budując program z klocków... Potem przesiadłem się na C++ Buildera który jest dokładnie tym samym tylko zamiast Pascala używa się C++ - a tak naprawdę to można też kod Delphi użyć np. w bibliotekach.
tebe @2013-01-21 21:01:30
taka bardziej znana aplikacja pisana w Delphi to Windows Commander, aktualnie już przepisany do Lazarusa (Free Pascal Compiler) Total Commander
xXx @2013-01-26 15:45:16
quote:

> W czym TDC Cię zauroczył ?



czarujesz kolego :P
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
RMT hacking (243)
ostatni: 28-09-2024 21:26, emkay
Październikowy sztab warszawski (7)
ostatni: 28-09-2024 21:02, Alex
[S] TV Samsung LE23R81W (8)
ostatni: 28-09-2024 20:59, Alex
Nowe gry na Atari (225)
ostatni: 28-09-2024 20:03, CharlieChaplin
Najlepsze wybuchy w grach? (62)
ostatni: 28-09-2024 17:11, Kaz
Filterek do Blizzarda (66)
ostatni: 28-09-2024 17:08, pirx
Karin Mini Drive (34)
ostatni: 28-09-2024 14:58, zaxon
Ktoś ma dokumentację do "jajeczek"? (12)
ostatni: 28-09-2024 09:20, Kaz
Kod źródłowy Agent USA (5)
ostatni: 27-09-2024 16:19, astrofor
KWAS (341)
ostatni: 26-09-2024 22:02, thewasp
Główna strona "atarionline.pl" i ... (1)
ostatni: 26-09-2024 19:12, jummaja
Gry powodziowe (15)
ostatni: 26-09-2024 14:33, bartgo
Silly Venture 2024WE - 35th ATARI... (32)
ostatni: 26-09-2024 12:34, greymsb
Ciekawostki (5577)
ostatni: 25-09-2024 21:27, pirx
Adapter 90 stopni do kartridży do... (6)
ostatni: 25-09-2024 20:39, marcowy

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2829
Ostatnio zarejestrowany: MilanSK
Postów ostatniej doby: 33

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
Tomasz Dajczak i Kaz (22)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (83)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»