atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Retrohax - blog o retro i nie tylko z 2016-05-31 22:20 (17)
WAP-niak 2016 – wyniki i stuff z 2016-05-29 20:52 (64)
WAP-niak 2016 i inne aktualności scenowe z 2016-05-27 01:00 (34)
BASIC Tenliners 2016 (dokończenie) z 2016-05-25 23:04 (1)
Kolejna invitka na SV2k16 i Atari Joke 5 – Hallucinations z 2016-05-22 11:31 (44)
Nowy numer magazynu RetroKomp z 2016-05-19 23:44 (5)
Już wkrótce WAP-niak 2016 – zapraszamy! z 2016-05-16 17:16 (39)
Silly Venture 2k16 w wiosennej ofensywie! z 2016-05-13 00:03 (101)
Nadchodzi przeszłość! z 2016-05-11 21:47 (132)
Outline 2016 i Atari z 2016-05-09 00:11 (11)
Silly Venture 2k16 - pierwsze invitro na Atari XL/XE! z 2016-05-07 22:22 (31)
Pamiętacie Klan Atari? z 2016-05-06 10:16 (53)
Pentagram – wersja ostateczna z 2016-05-02 15:40 (60)
Manic Miner – w końcu jest! z 2016-04-29 15:13 (56)
Robbo – kwietniowe aktualności z 2016-04-26 22:23 (16)
Magazyn FLOP 59 z 2016-04-22 12:01 (35)
Niebawem koniec wystawy "Demoscena: Digital Art" z 2016-04-19 22:13 (12)
Pentagram – ostatnia prosta z 2016-04-15 19:52 (11)
Wyniki konkursu rebusowego z 2016-04-10 13:30 (32)
Wyniki konkursu BASIC Tenliners 2016 z 2016-04-07 23:46 (10)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (13)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-09-06
Liczba katalogów: 8394, liczba plików: 36742
Zmian katalogów: 10, zmian plików: 22

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2927 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Edytor Omnivore i jego zastosowania

Chciałbym Wam przedstawić program Omnivore, będący ciekawym edytorem do plików binarnych 8-bitowego Atari. Jego twórcą jest Rob McMullen, znany na AtariAge pod nickiem playermissile.

Rob przy okazji przygotowywania podcastu Player/Missile miał wiele pomysłów dotyczących hackowania kodu. Jednym z narzędzi posiadanych przez niego lata temu był Omnimon, który można było montować w swoim Atari, realizujący funkcjonalność monitora języka maszynowego. I to do niego nawiązuje nazwa nowego narzędzia.

Czym jest więc Omnivore (czyli dosłownie wszystkożerny)? To wieloplatformowa aplikacja na współczesne maszyny, działa pod systemami Linux, OS X i Windows, a przeznaczona jest do pracy z plikami wykonywalnymi oraz obrazami dysków dla 8-bitowych komputerów Atari. Zawiera edytor heksadecymalny, dezasembler (z mini-asemblerem) oraz edytor map. W praktyce Omnivore został jak dotychczas użyty do modyfikacji gier Getaway i Jumpman, o czym będzie mowa w dalszej części artykułu. Na razie przedstawmy możliwości narzędzia.


Podstawowe funkcjonalności:

• Obsługa obrazów dysków .ATR, .XEX, .XFD w formatach pojedynczej (SD), średniej (ED) i podwójnej (DD) gęstości (dodatkowo format Apple II: 140K .DSK),

• "Rozumienie" formatów Atari DOS, SpartaDOS, KBoot (oraz Apple DOS 3.3) przy podglądzie i wyodrębnianiu plików,

• Edycja obrazu dysku w całości lub w segmentach logicznych,

• Obsługa copy+paste na danych, nieograniczona liczba operacji cofnij / ponów,

• Wbudowane wsparcie dla domyślnego zestawu znaków Atari i Apple II, możliwość użycia własnego zestawu znaków,

• Wsparcie dla domyślnej palety PAL i NTSC, z opcją definiowania własnej palety kolorów,

• Te same dane prezentowane są w różnej postaci w odrębnych oknach, zmiany wykonane w dowolnym oknie są widoczne w pozostałych.




Edytor heksadecymalny (Hex Editor):

• Wyświetla te same dane w wielu formatach: szesnastkowo, binarnie, jako grafika znaków i jako zdezasemblowany kod,

• Możliwość zaznaczania obszarów, ich kopiowania i wklejania,

• Możliwość zaznaczania wielu obszarów i traktowania ich jako jeden,

• Wyszukiwanie działa również na literach hex, mapie znaków,

• Podświetlanie wszystkich dopasowań wzorca, nawigowanie między nimi,

• Praca na danych heksadecymalnych w wybranych obszarach (funkcje logiczne i arytmetyczne, shift / rotate, ustawianie i kasowanie bitów),

• Wsparcie dezasemblacji dla wielu procesorów, m.in.: 6502, 65c02, 65816, Z80,

• Wsparcie dla map pamięci (obecnie 8-bitowe Atari, Atari 5200, Apple II oraz KIM-1),

• Pokazywanie różnic w stosunku do wersji bazowej pliku,

• Zapamiętywanie ustawień dla danego pliku (m.in. typ procesora, ustawione kolory).


Oto półgodzinna prezentacja z lipcowego Kansas Fest 2016, na którym Rob opowiada o Omnivore i o użyciu tego narzędzia do tworzenia leveli w Jumpmanie:


Program jest nadal na etapie wersji beta, więc mile widziany jest feedback i informacje o znalezionych błędach. W planach jest dodanie edytora zestawu znaków i grafiki sprajtów.

Szczegóły oraz kod źródłowy znajdziecie tutaj.
Ostatnia wersja ma numer 0.13.8 i można ją pobrać z tej podstrony.

Do Roba można pisać na adres feedback @ playermissile.com


Getaway Inverse ATASCII

W lutym pojawiła się zmodyfikowana wersja gry Getaway! – nową mapę levelu stworzył Wade Ripkowski występujący pod ksywą ripdubski, znany m.in. z podcastu Inverse ATASCII (tematyka 8-bitowego Atari), a także 1632 Atari podcaST (Atari ST).


Wade przy okazji testowania powstającego Omnivore postanowił pobawić się tą klasyczną grą. Mapa levelu jest tam jednym spójnym obszarem danych, więc wykorzystując edytor w łatwy sposób można było ją modyfikować. Autor zmian umieścił na nowej planszy kilka easter eggów, m.in. drogi, po których jeździ nasz samochodzik układają się w różne napisy nawiązujące do Atari i osoby twórcy.

Plik z grą można pobrać stąd.


Jumpman – nowe levele i konkurs


Jedną z ciekawszych funkcjonalności Omnivore jest bardzo wygodny wbudowany edytor do leveli Jumpmana, ulubionej gry Roba, z możliwością wyklikania za pomocą myszki pełnego levelu tej gry, z edycją ustawień oraz możliwością ustawiania akcji wyzwalanych w wyniku działań gracza.

Jumpman to prosta gra platformowa, niezwykle popularna wśród użytkowników Atari w 1983 roku. Spośród innych tytułów ten wyróżniał się m.in. charakterystyczną animacją bohatera spadającego z platform oraz dość urozmaiconą rozgrywką. Natomiast w Polsce chyba raczej niewiele osób ma do tej gry większy sentyment, w drugiej połowie lat 80. pojawiały się jednak ciekawsze propozycje na naszą maszynę.

Kevin Savetz w przystępny sposób zaprezentował, jak używać tego edytora do tworzenia własnych poziomów:



Opowiedział też więcej o umieszczaniu w levelu własnego kodu (oryginalna gra umożliwia definiowanie specyficznych akcji w pewnych momentach rozgrywki):



Rob i Kevin razem ogłosili na forum AtariAge konkurs na nowe levele – planują wybrać najlepsze 32 propozycje i stworzyć z nich nową edycję gry.

Konkurs oficjalnie kończy się jutro, 22 października, o północy czasu UTC, natomiast dotychczas nie było wielu zgłoszeń, więc z pewnością
poziomy przesłane później również będą wzięte pod uwagę.

Zachęcamy do spróbowania swych sił w tym edytorze, tworzenie w nim nowych poziomów Jumpmana jest naprawdę łatwe, każdy więc może stać się level designerem w grze na małe Atari.

Więcej szczegółów dotyczących edytora znajdziecie na tej stronie.

2016-10-21 14:01 by "Adam"
komentarzy: 3
larek @2016-10-21 23:26:43
Dzięki. Może się w przyszłości przyda.
wieczór @2016-10-22 10:28:18
Może? Fantastyczne narzędzie!
voy @2016-10-22 19:24:04
Świetny jest też ATR Tools od Jaya L. "Atari Geezer" Braya. Można nawet podejrzeć strukturę obrazu ATX: http://atariage.com/forums/topic/192052-.../
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
RMT hacking (243)
ostatni: 28-09-2024 21:26, emkay
Październikowy sztab warszawski (7)
ostatni: 28-09-2024 21:02, Alex
[S] TV Samsung LE23R81W (8)
ostatni: 28-09-2024 20:59, Alex
Nowe gry na Atari (225)
ostatni: 28-09-2024 20:03, CharlieChaplin
Najlepsze wybuchy w grach? (62)
ostatni: 28-09-2024 17:11, Kaz
Filterek do Blizzarda (66)
ostatni: 28-09-2024 17:08, pirx
Karin Mini Drive (34)
ostatni: 28-09-2024 14:58, zaxon
Ktoś ma dokumentację do "jajeczek"? (12)
ostatni: 28-09-2024 09:20, Kaz
Kod źródłowy Agent USA (5)
ostatni: 27-09-2024 16:19, astrofor
KWAS (341)
ostatni: 26-09-2024 22:02, thewasp
Główna strona "atarionline.pl" i ... (1)
ostatni: 26-09-2024 19:12, jummaja
Gry powodziowe (15)
ostatni: 26-09-2024 14:33, bartgo
Silly Venture 2024WE - 35th ATARI... (32)
ostatni: 26-09-2024 12:34, greymsb
Ciekawostki (5577)
ostatni: 25-09-2024 21:27, pirx
Adapter 90 stopni do kartridży do... (6)
ostatni: 25-09-2024 20:39, marcowy

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2829
Ostatnio zarejestrowany: MilanSK
Postów ostatniej doby: 32

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
Tomasz Dajczak i Kaz (22)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (83)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»