atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Noc Muzeów 2024 i retrokomputery z 2024-05-17 19:09 (11)
Przygody kolesia wydane! z 2024-05-11 05:00 (56)
Nowy Graph2Font! z 2024-05-10 10:50 (19)
Dalton robi grę na A2600 z 2024-05-09 06:26 (9)
W końcu "Mikie" na Atari! z 2024-05-03 19:07 (89)
Oświadczenie w sprawie Piotra Kaczorowskiego z 2024-05-02 10:44 (154)
Michaś w końcu na Atari z 2024-04-26 17:33 (33)
RastaConverter – nowa wersja z 2024-04-24 00:47 (22)
Obudowa kombajnu XCF12 z 2024-04-19 16:43 (26)
Time Wizard Deluxe + edytor poziomów z 2024-04-15 17:25 (28)
FORTH rozgryziony! z 2024-04-10 22:20 (18)
Wyniki i stuff z Grawitacji 2024 z 2024-04-07 16:19 (15)
Grawitacja 2024 - zapraszamy! z 2024-04-04 21:39 (2)
Zapowiedź konwersji "Rick Dangerous 2" z 2024-04-01 09:12 (30)
Bardzo krótka relacja z KWAS #33 z 2024-03-25 21:11 (10)
KWAS #33 w Katowicach za moment! z 2024-03-21 13:06 (7)
Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo z 2024-03-15 22:25 (9)
"Zoltar Cosmic Pirates" w sieci z 2024-03-15 12:21 (6)
KWAS #32 z 2024-02-16 00:08 (39)
Która kolorystyka okładki lepsza? z 2024-02-11 18:30 (37)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (2)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-05-06
Liczba katalogów: 8380, liczba plików: 36691
Zmian katalogów: 1, zmian plików: 1

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2918 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Web Master – pierwsza polska gra komputerowa?
Od kilku już lat uprawiamy nietypowe hobby, polegające na tropieniu najstarszych polskich gier komputerowych. Póki jeszcze żyją ostatni świadkowie, zbieramy relacje o implementacjach kółka i krzyżyka na pierwszych krajowej produkcji elektronicznych maszynach cyfrowych takich jak XYZ czy UMC-1, docieramy do autorów programów, dzięki którym wrocławskie Odry potrafiły zwyciężać w kolejnych odmianach NIM, męczymy pytaniami dziś emerytowanych informatyków pamiętających granie w symulacje lądowania na księżycu na biurkowej Merze 300. Teczka z naszą korespondencją w tej sprawie – kiedyś cieniutka – dziś ma już całkiem pokaźne rozmiary. Wszystkie opisane wyżej przypadki są to jednak adaptacje gier planszowych i logicznych, a w najlepszym wypadku (Lunar Landing) przeróbki aplikacji zachodnich. Jeśli nie przegapiliśmy czegoś istotnego, w pełni autorskich, oryginalnych polskich gier szukać należy dopiero na mikrokomputerach, gdy dostęp do sprzętu, oprogramowania i literatury stał się wreszcie powszechny.

Przez ostatnie lata Wikipedia – a za nią wielu leniwych dziennikarzy – informowała w haśle „historia gier komputerowych”, że tytuł najstarszej polskiej gry komputerowej należy się tajemniczemu Barmanowi na Meritum – klonowi Tappera, który w formie przeznaczonych do samodzielnego wpisania, anonimowych listingów w BASIC-u miał jakoby już w połowie lat 80. krążyć między domami kultury i szkolnymi pracowniami komputerowymi, następnie zaś zaginął na wieki.

Udało nam się zweryfikować tę informację, docierając do osób, które naprawdę e niego grały, a oryginalne źródło Barmana odnaleźć w miesięczniku „IKS”. Niestety, dopiero w numerze 12/88 – dużo za późno, by wspomniana, skądinąd ciekawa gra mogła być pretendentem do tytułu tej pierwszej i najstarszej. Kto ciekaw historii naszych poszukiwań, niech wybierze się do biblioteki i przeczyta artykuł opublikowany w „CD-Action” 11/2011. Aha, stosowne hasło w Wikipedii także zostało już zmienione.
Nasza wydana w 2011 roku książka „Bajty polskie” opisywała z kolei innych, zaprogramowanych w 1985 roku kandydatów do honorowego wyróżnienia pierwszej krajowej gry komputerowej – tekstówki takie jak Hobbit (oczywiście nie ten firmy Melbourne House), labiryntówkę Magic Keys, wariację na temat „węża” pt. Gąsienica czy efektowną skądinąd strzelankę Phoenix – nie przyniosła jednak jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, któremu z opisywanych tytułów należy się pierwszeństwo.  Czasem trzeba powiedzieć „nie wiem”.

Tymczasem całkiem niedawno w archiwum strony Fandala pojawiła się gra z roku 1983 (dobre dwa lata starsza od dotychczas nam znanych!) – Web Master. Ciekawy pomysł, niebanalny bohater (pająk), solidne wykonanie. Do tego polscy – choć nikomu nieznani – autorzy, tajemniczy wydawca i brak jakichkolwiek informacji o tym tytule. Oraz świadomość, że w zaistniałej sytuacji stosowny rozdział „Bajtów polskich” należałoby napisać od nowa. Zaintrygowani, ruszyliśmy tropem tej historii.



Dotarcie do autorów Web Mastera okazało się zadaniem trudnym. Standardowy przegląd wyników z wyszukań Google’a, szperanie po Naszej Klasie i Facebooku, wysyłanie maili do ludzi o nazwiskach zbieżnych z tymi, które widnieją w grze, nie przyniosły rezultatów. Na szczęście okazało się, że pan Jerzy Dybski, jeden z twórców Web Mastera, mieszka obecnie w Sosnowcu – rodzinnym mieście Mariusza – i choć bardzo zajęty, a do tego zdziwiony, że ktoś chce pytać go o epizod sprzed 30 lat, zgodził się na krótką rozmowę.

Pan Dybski – główny programista w tym pionierskim projekcie – dostarczył nam cennej wiedzy o tworzeniu Web Mastera, lecz nie miał niestety pojęcia, jakie były dalsze losy gry. Pomógł jednak zdobyć numer telefonu do swojego ówczesnego współpracownika, Piotra Bednawskiego.
Ten – co najmniej równie zaskoczony powodem, dla którego do niego dzwonimy – był na tyle uprzejmy, że wyszukał w piwnicy i udostępnił nam w formie cyfrowej dokumentację gry – oryginalne skoroszyty, z których można wyczytać m.in. informacje o dacie rozpoczęcia i ukończenia projektu, uczestniczących w nim osobach oraz dokładnych zasadach i punktowaniu rozgrywki.

Mieliśmy zatem historię powstania gry i tego, jak tajemniczy polonijny biznesmen wymarzył sobie, że opłacani złotówkami Polacy – pracownicy wrocławskich zakładów elektronicznych Elwro – będą pisać oprogramowanie rozrywkowe dla komputerów Atari 400/800, które on następnie za dolary sprzeda w USA. Panowie nie mieli jednak pojęcia, jaki los spotkał ich dzieło i co stało się z obrotnym Polonusem.

W grze jest on podpisany tylko nazwą firmy: H&H International Trading, dokumentacja udostępniona przez pana Bednawskiego wyjaśnia jednak, że pod tym enigmatycznym szyldem kryje się Stanley M. Hyduke vel Stanisław Marian Hajduk – mieszkający od 1966 roku w USA emigrant z Podhala, który choć nie dorobił się majątku na grach komputerowych, zbił fortunę na automatyce przemysłowej.

Właściciel firmy Aldec, obecnie emerytowany milioner i posiadacz Zamku Pieszyckiego zwanego Wersalem Śląska – dotrzeć do niego i wydobyć wspomnienia dotyczące gry o pająku sprzed 30 lat wydało się zadaniem ponad nasze siły, lecz z pomocą przyszła nam pani Joanna Lamparska, dziennikarka pisząca niegdyś o Zamku w Pieszycach, znająca więc jego właściciela. Dzięki niej udało nam się uzyskać kontakt e-mailowy z panem Stanisławem, który opowiedział nam, dlaczego zamówiona przez niego gra Web Master nigdy nie podbiła Stanów Zjednoczonych. Musimy przyznać, że na takie rozwiązanie tej zagadki nigdy byśmy nie wpadli :).

Ostatecznie to, czego udało nam się dowiedzieć, prezentujemy w artykule Web Master – pierwsza polska gra komputerowa?, który opublikował serwis Gadżetomania – i tam odsyłamy czytelników chętnych, by poznać całą tę historię. Pytajnik w tytule jest jednak bardzo istotny. Wciąż bowiem szukamy gier starszych.

2013-08-22 22:00 by Bartłomiej Kluska, Mariusz Rozwadowski
komentarzy: 23
voy @2013-08-22 23:36:22
Bardzo ciekawa historia! Przeczytałem dosłownie z zapartym tchem... :)
trophy @2013-08-22 23:42:49
Fenomenalna robota. Prawdziwe dziennikarstwo śledcze! Brawo.
stRing @2013-08-23 00:21:18
Doskonała robota. A sama gra, mimo że prosta i że jest to "tylko" gra, posiada profesjonalny, inżynierski projekt z tego co widzę. Będzie do wglądu całość?
Bluki @2013-08-23 01:00:01
Gra jest nie tylko u Fandala, ale też w katalogu gier AOL.
the fender @2013-08-23 09:04:19
Faktycznie, bardzo ciekawe. BTW: podziwiam przedsiębiorczych ludzi, dla nas próba wydania czegoś takiego w USA (w dodatku w tamtych latach) to wydarzenie epokowe i pewnie do końca życia będziemy się tym ekscytować.
Dla niego, biznesmena - jedna z wielu rzeczy, z której po głębszym zastanowieniu się wycofał (a może były naciski polityczne?) a kokosy zbił na czym innym.

Bo w ten powód przytoczony w artykule to chyba nikt nie uwierzy :)
0xF @2013-08-23 11:18:56
Tytuł gry wyprzedza swoje czasy o kilkanaście lat. ;)
Ramos @2013-08-23 11:26:42
Jak tylko uda mi się zdobyć dokumentacje, to opublikuje ja na tym portalu.

@the fender: nie było żadnych nacisków. Po prostu pan Hajduk jest osobą bardzo religijną i ma inne poglądy niż my. Zresztą wychował się zaraz po wojnie i może Web Master kojarzył się z okres wojennym.
adv @2013-08-23 12:03:06
Piękna robota. Za równo gra, której tytuł rzeczywiście jest ponadczasowy, jak i robota historyków. O samym procesie dochodzenia do prawdy o powstaniu gry jak i samej grze czyta się z przyjemnością, jak dobre opowiadanie sf.

My respect!
secon @2013-08-23 12:05:27
Gra ma klimacik lubię taki oldschoolowe dźwięki jak w tejże.
the fender @2013-08-23 14:48:34
@Ramos: widać po prostu kiedyś byli lepsi ludzie. Tak czy siak podziwiam przedsiębiorczego człowieka, żałująć że sam taki nie jestem.
Swoją drogą kiedy w grze mam do wyboru wykończyć przeciwnika lub go ogłuszyć (np Deus Ex) wybieram tę drugą opcję - jak zapewne wiele osób.
jusz ateusz @2013-08-23 16:19:06
rozumiem goscia, tez sie prawie wycofalem z projektu z przyczyn religijnych. szef mnie przekonal podwyzka i slowami: "ktos to zrobi czy tak, czy siak". Miekki bylem, dlatego teraz jestem ateuszem, a nie milionerem...
nosty @2013-08-23 18:54:59
Wielki szacun za to śledztwo! A gra imho niczym nie odstaje od wielu produkcji wydawanych na początku lat 80-tych na Atari. Byłem bardzo zaskoczony jej poziomem i starannością wykonania.

Ma nawet pewien bardzo innowacyjny element, o którym myslalem ze pojawił się w grach wiele lat później: punkty wyskakujące w miejscu ich zdobycia i znikające po chwili :)
nosty @2013-08-23 19:01:10
Jak ktos ma konto na Wykopie to niech wrzuci tego artka z gadzetomanii. Stanowczo się nadaje, a Bartek i Mariusz zasłużyli na uznanie za swoją pracę.
jhusak @2013-08-23 19:56:02
Żeby być dziennikarzem trzeba mieć tupet :D i jak wyrzucają drzwiami trzeba wchodzić oknem :D
Kaz kiedyś powiedział, że nie jest najciekawszą rzeczą, że coś zostało zrobione; najciekawsza jest ta ścieżka, po której się podążało.
the fender @2013-08-23 20:27:01
Ale może on akurat miał na myśli życie.
bob_er @2013-08-23 21:55:50
@jhusak - jak to na national geographic (chyba) mówią (cytat z pamięci) - "czasami sama podróż jest o wiele ciekawsza niż jej cel".
adv @2013-08-24 10:01:46
Dla tego praca dziennikarza lub fotoreportera uznawana jest przez za "najciekawszy zawód na świecie" Kapuściński twierdził, że bez ciekawości świata nie da się tego zawodu wykonywać. Kiedy jej zabraknie zaczyna się okres własnych przemyśleń i co za tym idzie felietonów, scenariuszy, książek, itp.
paptak @2013-08-24 13:19:08
Niesamowita sprawa. Podziwiam tych, którym chce się wydobywać na światło dzienne takie perełki.
mort @2013-08-24 16:17:30
podziwiam tych, którzy podziwiają :D
tort @2013-08-24 22:14:36
podziwiam tych, którzy podziwiają podziwiać tych, którzy podziwiają :D
Philsan @2013-08-24 22:56:20
It would be nice a remake with better graphics!
Daf @2013-08-25 22:06:39
Czytając takie rzeczy nie da się wspomnieniami nie przenieść do lat 80/90-tych. Polecam książkę "Bajty polskie", jeśli ktoś jeszcze nie czytał. Jest napisana w takim właśnie stylu, zresztą przez autorów powyższego artykułu.
rekk @2020-11-10 23:02:52
Zmarł Marian Hajduk, właściciel pieszyckiego zamku.

doba.pl/ddz/artykul/zmarl-marian-hajduk-wlasciciel-pieszyckiego-zamku/49113/13
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Time Wizard - gra na ABBUC Softwa... (254)
ostatni: 19-05-2024 10:23, amarok
Moje materiały wideo z grami na A... (199)
ostatni: 19-05-2024 07:31, nowy80
Giełda retro Katowice / Gliwice /... (2)
ostatni: 19-05-2024 04:31, Zenon
Gra "TONY" (224)
ostatni: 18-05-2024 21:57, rafaldudek
Silly Venture 2024SE - United ATA... (24)
ostatni: 18-05-2024 21:39, thewasp
Nowa gra "Mikie" (78)
ostatni: 18-05-2024 16:14, CharlieChaplin
Sprawa Piotra Kaczorowskiego (4)
ostatni: 18-05-2024 15:49, streak
Emulatorowanie przenośne. (80)
ostatni: 18-05-2024 14:04, streak
RMT hacking (183)
ostatni: 18-05-2024 13:02, emkay
ATARI 50: THE ANNIVERSARY CELEBRA... (5)
ostatni: 18-05-2024 11:53, streak
Szukam dema (3)
ostatni: 18-05-2024 10:10, kraczaj
1050 mini (6)
ostatni: 18-05-2024 09:31, zaxon
Apidya (2)
ostatni: 18-05-2024 05:07, jury
Konwerter "CASia" zamienia CAS na... (69)
ostatni: 17-05-2024 23:08, pin
SDrive Micro ;) (423)
ostatni: 17-05-2024 12:19, Peri Noid

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2796
Ostatnio zarejestrowany: mkp4fun
Postów ostatniej doby: 22

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (27)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (36)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»