Do specjalnego numeru Bajtka, który ukazał się na początku czerwca podczas Pixel Heaven, przygotowywane były reklamy nawiązujące stylistycznie do „starych, dobrych czasów”. Chciałem przy okazji puścić tam ogłoszenie dotyczące zapowiedzi dużych produkcji tworzonych w Polsce na małe Atari, tak aby czytelnicy dowiedzieli się, co na naszym poletku się dzieje. Formą graficzną zajął się Odyniec, opracowaliśmy odpowiednią treść – niestety z przyczyn od nas niezależnych to ogłoszenie nie zostało uwzględnione w numerze. Szkoda, ale zawsze możemy zaprezentować je tutaj i powiedzieć trochę więcej o polskich produkcjach, na których ukończenie czekamy:
Laura
Zacznijmy od Laury, bo jest gotowa od dłuższego czasu, a atmosfera oczekiwania wciąż jest podkręcana przez twórców... Jej oficjalna premiera odbędzie się już za kilka dni na Silly Venture (poza konkursem gier), a uczestnicy tego party będą mieli szansę jako pierwsi ją kupić (cena elegancko przygotowanego pudełka z kartridżem: 69 zł).
Szata graficzna przygotowana przez Ripka wciąż jest utrzymywana w tajemnicy, a światło dzienne ujrzały tylko fragmenty grafiki z intra do gry.
Na listę kupujących podczas SV można się zapisać w tym wątku.
Od dłuższego czasu jestem zaangażowany w prace nad konwersją z komputera BBC Micro drugiej części gry Hobgoblin. Dawno nie informowaliśmy o postępach, czas to naprawić...
XXL mocno usprawnił silnik sprajtów software'owych, zwiększając ich szybkość i maksymalną liczbę animowanych postaci wyświetlanych jednocześnie na ekranie. Poza tym teraz w jednym levelu pojawia się dwa razy więcej różnych typów przeciwników, a ich rozmiar może być większy (wcześniej wysokość postaci to były 2 lub 3 znaki, obecnie do 5 znaków).
Oto interesujący pokaz możliwości tego silnika sprajtów w scenerii levelu „leśnego”, z ustawioną maksymalną szybkością. Nasz bohater jest w trybie nieśmiertelności, stąd jego migotanie, a muzyka jest na razie przykładowa, w grze będzie inna:
No właśnie – jeśli chodzi o podkład muzyczny do gry, to zaszła pewna mała rewolucja. Od kilku miesięcy można śledzić m.in. w tym wątku postępy prac nad urządzeniem SIO Cart, które na żądanie komputera Atari może odgrywać dowolne przygotowane wcześniej dźwięki. Pierwszą grą, w której znajdzie zastosowanie SIO Cart, ma być właśnie Hobgoblin 2 - muzyka będzie szła z tego urządzenia, a efekty dźwiękowe z Atari.
W kuluarach Silly Venture XXL pewnie pokaże chętnym demo gry w działaniu...
A co z oprawą wizualną? Historię głównego bohatera Toraza będą ilustrowały grafiki przygotowane przez Odyńca, który stworzył również świetny ekran tytułowy oraz obrazki końcowe. Oto jeden z jego obrazków prezentowanych pomiędzy levelami:
Ja się zajmuję zmianami w grafice wewnątrz gry i designem nowych poziomów. Przeróbce uległa już większość grafiki oryginalnego levelu i rysowane są też zupełnie nowe etapy.
Przykłady zmian poniżej. Kilku występujących w oryginale przeciwników pozostawiłem po uprzednim podrasowaniu graficznym, trzeba było też poprawić różne fanty zbierane przez bohatera:
Zdecydowana większość grafiki (w tym grafiki przeciwników) będzie jednak tworzona od zera. Narysowałem już ponad 30 nowych postaci, będą też kolejne i ostatecznie wybierzemy z nich te najlepsze. Kilka przykładów:
Rick Dangerous
Zgodnie z informacją od autorów w zasadzie cała grafika i muzyka do gry jest gotowa, natomiast kod jest ciągle dopracowywany. Wszystko po to, aby zmieścić całość w 64KB na standardowym Atari. Twórcy nie chcą deklarować żadnej daty publikacji, na pewno jednak nie będzie to bieżący rok.
Tak się prezentują screenshoty ze wszystkich 4 etapów gry (w wersji podstawowej, bo będzie jeszcze podkolorowana wersja na kartę VBXE):
Total Eclipse
Na koniec wspomnę jeszcze o jednym z projektów, które rozpoczął Mariusz Wojcieszek – konwersji z Commodore'a 64, o której pisaliśmy już w zeszłym roku. Od tamtego czasu muzykę do gry przekonwertował stRing, obrazek tytułowy narysował Odyniec, a ja zgłosiłem się do Mariusza, bo nie podobał mi się wygląd panelu wzięty z C64 i zaproponowałem poprawki graficzne oraz zrobienie nowych fontów.
Jeszcze kilka miesięcy trzeba będzie na ostateczną wersję poczekać. Co możemy na razie pokazać? Poniżej porównanie przygotowanych elementów graficznych – trzech istniejących już wersji z innych platform 8-bitowych oraz wersji na Atari.
Tak wygląda kompas bohatera:
A tak fragment bocznego „wałka”:
2016-11-05 23:43 by "Adam"
komentarzy: 72
xeen @2016-11-06 08:06:07
ale czad! A co z Pangiem? :)
the fender @2016-11-06 08:30:46
Szok i niedowierzanie :) Fajnie zrobiony obrazek/teaser, faktycznie zrobione w stylu giełdowo-gazetowym, bardzo podobało mi się.
Hobgoblin 2: kolorowo, świetnie narysowane sprity o wielkości nieosiągalnej dotychczas (przynajmniej ja nie widziałem), spora ich ilość i różnorodność, obrazki statyczne ... Do tego otoczka G'n'g - szykuje się miód. Mam nadzieję, że na tym enginie zobaczymy kiedyś inne gry. A, jeszcze sprawa z muzyką z carta - tego jeszcze nie grali na żadnym Atari :)
Laura: za dni parę wyleją się megabajty tekstu na temat tej zjawiskowo zapowiadającej się gry.
Rick Dangerous: tutaj każdy komentarz jest w zasadzie zbyteczny. Cieszę się, że udostępniono screenshoty z leveli. Oczywiście wyglądają przemegawyśmienicie.
Total Eclipse: jedna z ciekawszych i mniej sztampowych produkcji z czasów 8bit. Atari może tutaj pokazać pazur, wszak procesor taktowany jak trzeba więc i 3D chodzi (a może i biega) szybciej. Do tego, jak widać - dobra okazja do graficznego podrasowania tego i owego. Czuję, że będzie dobrze :) Pomimo tego, że nigdy nie byłem zwolennikiem gier 3D (dopiero piecowe Voodoo mnie odmieniło) czekam i kibicuję.
larek @2016-11-06 09:15:22
Ależ ten Hobgoblin wygląda rewelacyjnie! Szykuje się wielki hicior… Tylko, proszę, nie przesadzajcie z poziomem trudności. Wiem, że to konwersja, ale i tak dużo zmieniacie, więc jeśli to jeszcze możliwe, to wyważcie bardzo dokładnie stopień trudności. Gra musi być grywalna. Pierwsza część dla wielu (w tym dla mnie) była za trudna. Rozumiem, że gra nie pojawi się „poza” SIO CART-em? Już nie mogę się doczekać. Kiedy przewidujecie premierę?
Rick Dangerous – klasa sama w sobie. Ta gra będzie umieszczona w podręczniku szkolnym, jako przykład, że Atari też potrafi :) Mnie martwi to, że autorzy Ricka po tych kilku latach ciężkiej pracy mogą powiedzieć „uf, zrobiliśmy najlepszą konwersję Ricka, pokazaliśmy, że gry na Atari wcale nie muszą kojarzyć się z wielkimi kwadracikami w kapeluszu… Odchodzimy szczęśliwi na emeryturę” ;) Mam nadzieję, że swoje umiejętności i talent wykorzystają przy tworzeniu kolejnej gry – tym razem już nie konwersji, ale autorskiego pomysłu.
Życzę powodzenia w kończeniu gier!
lapusz @2016-11-06 11:29:14
dlaczego nie moglo to pójść w Bajtku? nie kojarzę zebym to dostal bo poszło by na pewno.
Adam @2016-11-06 11:38:07
@lapusz: wymieniliśmy kilka maili, dostałeś to ogłoszenie 15 maja, podziękowałeś :) A przynajmniej dziękował mi "Robert Lapinski / Pixel Magazine" ;)
xxl @2016-11-06 12:02:55
przydaloby sie info o Pang! i TheLastNinja ze wspomne tylko te niezbyt odlegle i ktore widzielismy w dzialaniu.
co do H2. oryginalnie gra jest banalnie prosta, niestety tez troche monotonna, gwarantuje ze bez przygotowania kazdy moglby ja przejsc po chwili grania... dlatego silnik gry jak i silnik spritow zostaly mocno zmienione. wpomne tylko najwazniejsze: kontrola gracza podczas skakania, mozliwosc strzelania chodzac po drabinie, interakcja gracza z tlem, chwilowa niesmiertelnosc, miganie itemow, respawn potworkow, mniej rygorystyczne kolizje, dwa razy wiecej jednoczesnie postaci na ekranie, postacie roznej wielkosci i odpornosci, dwa razy wiecej typow postaci, schematy poruszania sie postaci (definiowane tory, latajace z interakcja z tlem, chodzace itp.), schematy dzialania broni (atrybuty - sila,czas,tor lotu) zalezne od tego kto wystrzelil, bronie specjalne dostepne tylko dla niektorych potworkow itd. itd. to sa tylko nowe elementy a tez jest sporo poprawek, no i wymienilem tylko zatwierdzone... na filmiku nie mozna bylo przedstawic wszystkich kombinacji bo jest ich za duzo :-) mam nadzieje ukladajac levele bedzie okazja pokazac jak gra moze byc urozmaicona.
the fender @2016-11-06 13:02:11
#xxl: wow.To chyba już nie jest modding, zrobiłeś nową wersję silnika :)
Adam @2016-11-06 13:42:17
quote (xxl):
przydaloby sie info o Pang! i TheLastNinja
Jeśli chodzi o Panga, to doszły mnie słuchy, że w tym roku nastąpiła reaktywacja prac. Nie można chyba tego powiedzieć o zawieszonym The Last Ninja 2 (o ile mówimy o tym projekcie Kuby Husaka).
larek @2016-11-06 13:47:09
XXL, jest przewidziany jakiś termin zakończenia prac nad grą?
stRing @2016-11-06 14:48:29
Total Eclipse. Lepiej pasuje "stRing przekonwertował" niż "stRing stworzył".
Adam @2016-11-06 15:11:10
@stRing: OK. Mówisz - masz :)
xxl @2016-11-06 15:43:34
@Larek: przyszly rok jest realny. Potrzeba jeszcze troche pracy programistycznej i spore wsparcie grafikow. chcialbym zeby gra zawierala kilka zupelnie nowych elementow: poziomy trudnosci, hsc, album, mozliwosc grania na wlasnorecznie zaprojektowanych lewelach itp ;-)
xeen @2016-11-06 15:50:41
cześć 1 hobgoblina bardzo mi się podobała i grałem non stop aż do ukończenia. Nie podobały mi sie tylko drzewa w zakresie liści. Te kropki jakoś tak nie pasują.
W demo też są takie, dało by radę upchać takie fajne liście jak np tutaj?
@Xeen: na razie w grze jest za mało dostępnych jednocześnie klocków, aby coś realnie zmieniać z liśćmi.
M @2016-11-06 16:47:55
a tego Manic Miner to można gdzieś kupić teraz?
Adam @2016-11-06 16:55:26
@M: MM nie był wydany komercyjnie na żadnym nośniku, więc go nie kupisz. Ale można go sobie pobrać i grać :) Jest np. w naszej bazie gier: http://atarionline.pl/v01/index.php?ct=k...
H2 będzie ładowany wprost ze siocarta, czy zaistnieje jakaś wersja plikowa poza w/w?
ile ten siocart docelowo się będzie cenić tak jak by coś?
xxl @2016-11-06 18:05:27
ilosc jednoczesnie dostepnych klockow tez nie bedzie ograniczeniam - bedzie abo 2x wiecej dostepnych klockow albo 4x. struktura danych spritow, atrybutow i leveli i tak zostala zmieniona wiec to jest ostatni element H2 ktory tez bedzie odswierzony i to sporo bo potrzebujemy bardziej rozbudowanej (i szybszej) interakcji z tlem. @Pin: SIOCart to funkcjonalne polaczenie SIO2SD, SDPlayer, IRQGenerator. to tak jakbys gre na nosniku cd ze sciezka dzwiekowa przekopiowal na dysk. odpalisz i nie bedziesz mial dzwieku z cd... gorzej z irqgeneratorem no zobaczymy czy bedzie niezbedny dla H2
Miło by było, gdyby jednak zaistniała wersja nie korzystająca z SIOCarta, tylko z tradycyjną muzyką odtwarzaną przez POKEY-a. Inaczej użytkownik chcący pograć w tę grę z innych nośników (a niemający dostępu do SIOCarta) obejdzie się smakiem albo będzie skazany na emulację (jeśli taka powstanie).
xxl, możliwe jest powstanie dwóch wersji gry - z SIOCartem i bez?
xxl @2016-11-06 19:20:55
Bedzie mozna grac ladujac gre z nieoryginalnego nosnika, nie beda dzialac tylko niektore elementy... np. nie bedzie sciezki audio :-) na prawdziwym atari nie bedzie problemow z graniem :D
mialem Quake na oryginalnym nosniku - mial sciezke dzwiekowa... mialem tez wersje plikowa ktora nie miala muzyki, byli tacy ktorym to nie przeszkadzalo... tu bedzie podobnie ;)
stRing @2016-11-06 19:39:22
No właśnie, czegoś tu nie rozumiem. Czy mamy tu urządzenie typu sio2sd, które pozwoli na wczytywanie gier z karty wykorzystujących opcje muzyczne + typowa funkcjonalność sio2sd? Czy może to zamknięta architektura i będzie jedna wbudowana gra na urządzenie (pewnie tańsza w produkcji opcja)?
Przejrzałem wątek o siocart, ale nie jest to dla mnie jasne.
xxl @2016-11-06 20:06:58
jak masz carta to moze to byc cart z jedna gra (konstrukcja zamknieta) a moze to byc programowalny multikart. tu podobnie cart moze byc z jedna gra a moze byc wersja carta np. z gniazdem SD.
stRing @2016-11-06 20:14:56
To dopytam. Czy Hobgoblin 2 planowany jest jako "zamknięty cart", czy może będzie to wersja plikowa działająca na uniwersalnym urządzeniu?
larek @2016-11-06 20:15:46
To może być wersja SIO CART bez gniazda kart SD? Jeśli tak, to na jakim nośniku będzie fizycznie umieszczony plik z grą?
xxl @2016-11-06 20:27:42
zamkniety cart i nie wiem... jest tyle alternatyw :-)
@xxl: czy Atari (nawet niemodyfikowane) korzystające z SIO2SD czy SIDE już nie jest prawdziwym Atari? Czy aby nie przesadzasz? Daruj sobie swój ulubiony styl odpowiedzi i napisz normalnie.
Aha, jeszcze jedno. Postaw się w sytuacji przyszłego archeologa informatyki: jak ma on wykonać cyfrową kopię twojej gry dla przyszłych pokoleń, jeśli gra będzie miała konstrukcję zamkniętą i będzie korzystała tylko z dedykowanego urządzenia?
1. gra jako plik (czy atr) i opcja na siocart w wersji z microsd z odpowiednimi danymi dla gry 2. zamknięty siocart z grą
Nikt wówczas nie będzie miał z tym problemów. I jak się da, to niech sobie będzie ten atr z xbiosem, ale w opcji OS - nie będzie przynajmniej problemów ze side i innymi newdev cudami.
larek @2016-11-06 21:00:05
Archeolog sobie poradzi. W przyszłości będzie taka technika, że będzie można zrobić kopię/klon dowolnego urządzenia wraz z zawartością jego pamięci. To oczywiste ;)
xxl @2016-11-06 21:00:56
nie zauwazylem, zeby "archeolodzy informatyki" mieli jakiekolwiek problemy z wykonaniem cyfrowej kopii konstrukcji zamknietych jakim jest dowolny cart ;-) co do dedykowanych urzadzen to takim jest np. SlightSID uwazasz, ze produkcje korzystajace z takich wynalazkow nie maja racje bytu? Co do prawdziwego atari... co to ma wspolnego z urzadzeniem zewnetrznym z ktorego ladujemy dane? zakreciles sie troszke :-)
xxl @2016-11-06 21:06:10
@Pin, dokladnie, bedzie atr ktorego mozesz sobie zaladowac z sio2sd :-) nie bedzie tylko sciezki dzwiekowej :-)
wiem ze to tak banalne proste ze trudno w to uwierzyc i po poscie Voya wnosze, ze i niektorym zrozumiec ;-)
@Pin, dokladnie, bedzie atr ktorego mozesz sobie zaladowac z sio2sd :-) nie bedzie tylko sciezki dzwiekowej :-)
... ale jesteś w stanie zrobić ten ATR na xb w wersji OS, czy znów będziemy się męczyć z jakąś muzyczką w czasie ładowania? Będzie ten ATR działał z IDE+ / Side itd?
Adam @2016-11-06 22:13:16
XXL, ale rozumiem, że np. podczas ekranu tytułowego i końcowych mógłbyś bez problemu puszczać muzykę z POKEY-a? Tam nie trzeba martwić się aż tak szybkością działania.
A zgodnie z tym, co piszesz, w pewnym sensie wrażenia z grania bez SIO Cart w Hobgoblina 2 byłyby podobne do grania w pierwszą część gry na domyślnych ustawieniach (tylko efekty dźwiękowe) - część graczy do dziś nie wie, że w Hobgoblinie można podczas rozgrywki włączyć muzykę klawiszem M ;)
stRing @2016-11-06 22:18:31
@pin, będziecie się męczyć :)
xxl @2016-11-06 22:18:41
muzyka z POKEYa Cię meczy? Oczywiście, że będzie grała - przed chwilą Voy posądzał o lenistwo. Loaderowi poświęcę dużo czasu :D
kosa0 @2016-11-06 22:32:55
E tam szkoda - Bajtek byl wydany w nakladzie jakim byl. Dowiedzialo by sie o tym ogloszeniu moze ze 100 osob max - lepiej ze tutaj je umiesciles :-)
kosa0 @2016-11-06 22:41:02
Bedzie mozna zakupic te smakowitesci przez neta :-) , czy trzeba bedzie byc na sv ?
larek @2016-11-06 22:43:56
Zupełnie nie rozumiem tego narzekania. XXL oferuje grę, w której ścieżka dźwiękowa będzie odtwarzana z zewnętrznego urządzenia - można powiedzieć - dołączonego do gry, czyli nie będzie żadnego problemu z uruchomieniem jej na Atari. Podłączacie SIO Carta i już - macie coś, czego do tej pory na Atari nie było. Takiego rozwiązania nie ma na innych komputerach 8-bit. A wy tu...
XXL, ja z wielką przyjemnością kupię Hobgoblina 2 na SIO Carcie. Już się nie mogę doczekać :)
... nie no. Ale po cholerę to granie muzyczek w czasie ładowania gry? - po to tylko by: 1. dłużej się ładowało i 2 - na 100% by nie raczyło zadziałać z hdd?
Myślałem, że kupię sobie siocarta, bo pomysł fajny ale jak widzę że 100% programów używających tego hardware'u nie jest się w stanie skomunikować ze systemowo obsługiwanym urządzeniem to chyba odpuszczę.
.. Nie sądzę. Prostu piszesz chyba tę grę sam dla siebie.
marekp @2016-11-07 00:19:40
Zawracacie du..ę. Będzie wersja bogatsza wykorzystująca możliwości SIO Carta i wersja uboższa w którą zagra ten co karta nie kupi. Proste. Szukacie na siłę problemu i tyle.
nosty @2016-11-07 00:25:10
Uprasza się o nie psucie tego pięknego wątku kłótniami. Dawno nie było tak pozytywnego newsa o grach na Atari. Dajcie się cieszyć :)
Xxl @2016-11-07 07:07:51
Muzyka podczas ladowania gry to Twoj najmniejszy problem Pin, uwierz :)
Anon @2016-11-07 08:52:57
Chłopaki, załóżcie wątek XXL vs pin i tam prawcie sobie komplementy ;)
the fender @2016-11-07 09:04:51
@Anon: ... o ile mnie pamięć nie myli a pytanie nie jest retoryczne - tak, jest taki wątek.
@xxl: kokodżambo i do przodu :)
rasti @2016-11-07 10:40:11
Czy będzie możliwy zakup "Laury" na emulator ? (plik *.ATR). Nie posiadam obecnie komputera Atari 800XL , ale zdecydowanie chciałbym sobie zagrać w tą gierkę (Robbo uwielbiałem), no i wesprzeć autorów byłoby warto ;)
larek @2016-11-07 10:47:30
Wersja plikowa Laury będzie dostępna za darmo.
tdc @2016-11-07 13:58:03
larek to prawdziwy atarowiec !;)
Nie to co commodore'owcy, którzy uważają że skoro gra jest wydana to nielogiczne jest udostępnianie jej za darmo...
Rany bochu jakie pozycje! Laura juzu mnie teżstoi buhehe ale resztę to ja bym chciał na już! Hobgoblin 2 wygląda kozacko i proszę weźcie pod uwagę komentarz Larka i mój co do poziomu trudności. GnG przechodzę na jednej blaszce ale jedynka Hobgoblina mnie zabiła dosłownie! A miękki nie jestem. Ricka Dangerousa to ja znam bardzo dobrze, nawet recenzowałem na Komodę. prześwietny tytuł! Total Eclipse takze znam z Komody i tu macie pole do popisu bo gra na Atari moze być jeszcze lepsza (szybsze 3D). Ale zajebiste gry na malucha!
mono @2016-11-07 19:28:47
@xxl: Hobgoblin2 wygląda świetnie! Ta muzyka idzie z SIOCarta, jeśli dobrze się domyślam, bo na POKEY-a mi to nie wygląda? Brzmi bardzo dobrze. Końcówka roku zapowiada się świetnie :)
kosa0 @2016-11-07 21:10:40
Ponawiam pytanie mozna kupic internetowo ? Czy trzeba byc osobiscie na SV?
Hobgoblin 2... no brak slow po prostu. Robi ogromne wrazenie. Czapki z glow przed tworcami :)
falcon030 @2016-11-08 09:09:08
xxl tylko uśmiechnął się dobrotliwie, a mógł przyp....... ☺
Ech narzekacze, Ktoś poświęca kawał życia na mega przebój na Atari a wam ciągle źle. Jeśli twórca wymyśli, że gra będzie działać tyko podczas kąpieli w wannie pełnej wody to ma takie prawo! Koniec i kropka.
Nie godzisz się na rozwiązanie z cartem, dostajesz ZA FREE wersję bez muzyki. No żesz .... Jeszcze źle?! Pewnie najlepiej jakby xxl przed świętami grę rozniósł po domach Atarowców.
Bez wątpienia takie postawy bardzo motywują do tworzenia czegokolwiek ...
the fender @2016-11-08 09:36:02
@falcon30: spokojnie :) To tylko odwieczna dysputa pomiędzy kolegami pin i xxl. Zapewne kiedyś się zakończy, ale wtedy ... no cóż. Świat już nigdy nie będzie taki sam :)
szeryf @2016-11-08 11:23:10
Hobgoblin 2 masakruje, swietny silnik i postacie.
mariuszbox @2016-11-08 12:40:53
Nie mogę się doczekać na każdą z zapowiadanych gier. Czapki z głów dla twórców wersji dla malucha. SIO Cart od początku jest intrygujący, fajnie że już niedługo będzie można go zobaczyć w akcji i to na dzień dobry w połączeniu z takim tytułem. Trzymam kciuki.
rasti @2016-11-08 18:30:16
Zawsze chciałem zagrać na Rick-u jak jeszcze miałem Atari 800XL. Chodziłem do qmpla na Amigę i u niego graliśmy. Tyle lat temu ;). Wracałem do domu i odpalałem moje gierki, myśląc, że niestety nigdy nie zobaczę Rick Dangerous na małe Atari - a tu patrzcie - niesłychana praca BRAWOOOOOOOOOOO - czekamy ;). Z przyjemnością sobie zagram ;). Tyle się gier szykuje - no niesamowite ;) - na zimowe wieczory ;)