atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Atari ST na płycie ATX z 2021-06-04 10:47 (37)
Środowisko prasowe cz.21 z 2021-06-02 19:16 (1)
Światowa premiera "City Defender" z 2021-05-25 17:24 (12)
"Commodore Basic" a sprawa Atari z 2021-05-21 20:32 (6)
Firmy retrokomputerowe - cz.5. Retro Venture z 2021-05-19 21:18 (8)
Wracamy ze "Środowiskiem prasowym" z 2021-05-17 20:11 (9)
Firmy retrokomputerowe - cz.4. SikorSoft z 2021-05-11 09:45 (4)
Firmy retrokomputerowe - cz.3. Retro Lemon z 2021-05-08 16:56 (11)
Firmy retrokomputerowe - cz.2. Galtron z 2021-05-06 17:45 (35)
Firmy retrokomputerowe - cz.1. Retronics z 2021-05-04 23:00 (11)
Legia na Atari ST z 2021-05-01 22:50 (10)
Słów kilka o Fujinet (cz.3) z 2021-04-28 19:12 (9)
Nowości w świecie Atari z 2021-04-19 20:58 (23)
Dodatkowe kolory duszków z 2021-02-25 20:46 (19)
Środowisko prasowe z nowymi "Bajtkami" z 2021-02-24 12:22 (13)
"Albert" poprawiony z 2021-02-22 09:39 (56)
Światowa premiera "Uprchlý vekslák" z 2021-02-21 13:20 (14)
Czy nowa edycja "Bajtka" jest coś warta? z 2021-02-19 09:51 (14)
Światowa premiera "Alberta" z 2021-02-14 15:33 (139)
"Rainer" uwolniony! z 2021-02-13 21:30 (8)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (8)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (18)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (123)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Port gry Combat

Avery Lee, znany jako Phaeron, poza rozwijaniem świetnego emulatora Altirra znajduje czas m.in. na wierne przenoszenie na 8-bitowe Atari klasycznych tytułów z Atari 2600 (wcześniej przeportował m.in. Stampede, Adventure i Raiders of the Lost Ark). W ostatnim dniu ubiegłego roku Phaeron opublikował swą kolejną konwersję: Combat z 1977 roku.

Zafundował tym samym nostalgiczną podróż w przeszłość atarowcom pamiętającym czasy konsoli VCS. Dla wielu jej posiadaczy była to wręcz pierwsza gra, bo w latach 1977-82 była bezpłatnym dodatkiem do każdego pudełka z konsolą (potem zastąpił ją w tej roli Pac-Man).

Combat to gra bardzo prosta, ale grywalna, przeznaczona wyłącznie dla dwóch graczy, w której toczymy pojedynek używając różnych pojazdów (do wyboru: czołgi, dwupłatowce lub odrzutowce). Każde trafienie powoduje zniszczenie pojazdu i zwiększenie punktacji. Mamy 2 minuty i 16 sekund, aby zdobyć więcej punktów niż przeciwnik.


Czym się charakteryzuje rozgrywka dla poszczególnych pojazdów:

• Czołgi: widok z góry, poruszają się wyłącznie do przodu, stoją nieruchomo jeśli nie wykonujemy ruchów dżojstikiem.

• Dwupłatowce: widok z boku, stale są w ruchu, możemy zwalniać (lewo) i przyspieszać (prawo), możemy chować się za chmury. Pocisk wychodzący z jednej strony ekranu pojawia się po przeciwległej stronie.

• Odrzutowce: podobnie jak przy dwupłatowcach, tyle że mamy widok z góry, a sterowanie jest nieco inne (np. zwalnianie to ruch w tył, a przyspieszanie w przód).



Ważną zaletą gry była możliwość rozegrania pojedynku na różnorodne sposoby. Poniższa tabelka z oryginalnej instrukcji przedstawia różnice między wszystkimi 27 wariantami rozgrywki. Przykładowo możemy wybrać opcje strzelania pociskami „naprowadzanymi” przez gracza. Można grać niewidzialnymi czołgami, które stają się widoczne tylko gdy strzelają lub zderzają się ze ścianą. Ciekawa jest też np. rozgrywka czołgami w stylu Ponga, tzn. tylko pocisk odbity od ściany jest groźny. Są też warianty niesymetryczne pod względem trudności: np. 3 zsynchronizowane ze sobą dwupłatowce kontra jeden wielki bombowiec.


Wszystko to udało się upchnąć na A2600 w zaledwie 2-kilobajtowym programie. Duża część wariantów opiera się na prostym wykorzystaniu sprzętowych możliwości konsoli, takich jak sprzętowa multiplikacja sprajta w linii (i ten akurat element nie był trywialny przy przenoszeniu kodu na małe Atari). W tak małym kodzie nie mogły się zmieścić algorytmy sztucznej inteligencji przeciwnika na rozsądnym poziomie umiejętności, stąd brak opcji gry jednoosobowej.

Gra była ważna historycznie dla Atari 2600 i stanowiła jeden z elementów, które przyczyniły się do jej sukcesu rynkowego – co ciekawe, specyfikacja techniczna tej domowej konsoli była dopracowywana i zmieniana równolegle z kodowaniem gry, oba procesy tworzenia nieco na siebie wpływały i w pewnym sensie to właśnie prace nad Combat (oraz domową wersją Ponga) ostatecznie zdefiniowały możliwości sprzętowe finalnej wersji sprzętu. A kartridż z Combat otrzymał najniższy numer seryjny produktu CX-2601 po konsoli, która była oznaczona numerem CX-2600.


Sterujemy za pomocą dwóch dżojstików. Użycie klawiszy w wersji na małe Atari:
START - rozpoczęcie gry
SELECT - wybór wariantu rozgrywki
OPTION - przełączanie pomiędzy wersją kolorową a czarno-białą ekranu (opcja ważna w czasach, gdy kolorowy telewizor był rzadkością)
1 i 2 - przełączniki poziomu trudności


Plik z grą pobieramy stąd, a tu znajdziecie kod źródłowy.

Natomiast tutaj można obejrzeć oryginalną instrukcję.

2019-01-19 23:55 by "Adam"
komentarzy: 5
gorgh @2019-01-20 11:55:48
bardzo fajna konwersja, pewnie program duszków dużo się nie zmienił, oczywiście poza tą multiplikacją o której Adam wspominał
Kaz @2019-01-20 12:10:07
O, fajny opis Adam. Dzięki.
hanka mostowiak @2019-01-20 13:05:06
power without the price :p
Philsan @2019-01-20 17:20:54
Nice port and very good review by Adam.
Paweł @2019-01-22 08:54:12
Avery Lee jest też autorem odtwarzacza filmów z SIDE.
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
#FujiNet Game idea - a multi-play... (4)
ostatni: 15-06-2021 23:02, mkolodziejski
Porównanie prędkości nośników: ID... (5)
ostatni: 15-06-2021 22:24, as...
Zewnętrzne rozszerzenie RAM (512 ... (406)
ostatni: 15-06-2021 19:38, Peri Noid
Atari 65XE "nowy" nabytek, Turbo ... (18)
ostatni: 15-06-2021 17:52, baktra
SFX-Tracker (198)
ostatni: 15-06-2021 14:42, pebe
[S] Płyta główna Atari 520 stfm (3)
ostatni: 14-06-2021 23:32, podolski_jp
Zastosowania mikrokomputerów w bi... (45)
ostatni: 14-06-2021 23:01, jhusak
MEMLO -porównanie istniejących lo... (30)
ostatni: 14-06-2021 22:54, mono
Atari 800 zasilacz kupię (1)
ostatni: 14-06-2021 20:23, RiverRaid
Układ scalony VIC-42 (1)
ostatni: 14-06-2021 19:34, itguyinaction
Skany magazynu BYTE (PDF) - 43 GB (24)
ostatni: 14-06-2021 18:43, Enjo
Będzie "Prince of Persia" na Atari (736)
ostatni: 14-06-2021 18:22, Jacques
Doom na lampce Ikea (4)
ostatni: 14-06-2021 14:18, Alex
Hmm niezle odkrycie (8)
ostatni: 13-06-2021 19:42, pirx
Ciekawostki (4957)
ostatni: 12-06-2021 16:24, pirx

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2348
Ostatnio zarejestrowany: lola88
Postów ostatniej doby: 24

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (13)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (16)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
Wolfgang Burger i Grey (0)
Mariusz "Ramos" Rozwadowski i Xeen (0)
Wywiad z Wojciechem Zientarą i Xeen (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (20)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (28)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (22)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (56)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (29)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»