atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Piszemy grę na... NES! z 2025-01-11 12:57 (7)
Będziemy testować "LCS" na Atari ST z 2025-01-09 01:44 (3)
Za chwilę Last Party 2025 z 2025-01-01 20:42 (21)
Szczęśliwego Nowego Roku 2025! z 2024-12-31 21:50 (3)
Wesołych Świąt 2024! z 2024-12-23 20:58 (17)
Trzecia "Mapa pamięci" z 2024-12-20 10:08 (12)
Historie z K.W.A.S. #35 z 2024-12-15 11:56 (4)
Time Wizard Deluxe Edition z 2024-12-13 11:42 (7)
Wyniki Silly Venture 2024 Winter Edition z 2024-12-09 21:04 (17)
Ruszyła edycja zimowa Silly Venture 2024 z 2024-12-06 08:48 (16)
Historia Robbo w J2ME (Java) z 2024-12-04 20:10 (6)
Spowiedź autora symulatora lotu z 2024-12-01 13:44 (10)
11-latek naprawia komputer szachowy z 2024-11-30 12:08 (8)
Tajemnice Atari 5200 (KWAS #35) z 2024-11-27 00:44 (10)
Spotkanie z autorem gry "F-16 Falcon Strike" z 2024-11-22 15:06 (3)
Jak Xorcerer zrobił grafikę do dema STE? z 2024-11-22 14:12 (6)
Pomagamy Atarowcowi! z 2024-11-20 15:02 (29)
Wyniki ATASCII Compo 2024 z 2024-11-10 20:06 (13)
Wyniki konkursu ABBUC 2024 z 2024-11-02 15:54 (19)
Konkurs na grafikę ATASCII 2024 - głosowanie z 2024-10-27 23:34 (14)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2025-01-11
Liczba katalogów: 8601, liczba plików: 37893
Zmian katalogów: 43, zmian plików: 69

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2957 MB

Katalog gier (konwencja TOSEC)
Aktualizacja: 2021-07-11

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
O rozszerzonej pamięci
Poprosiłem Adama "Asal" Salamona, który zaprojektował poprawione rozszerzenie pamięci Atari do 576kB i 1MB, aby podzielić się swoją wiedzą i w sposób prosty i przejrzysty dla nas, laików, wyłożył jakie są różnice, wady i zalety przeróżnych rozszerzeń montowanych do Atari. Poniżej jego pouczający opisik:

Rozszerzenia pamięci w Atari

"Jak wiadomo, w Atari dodatkową pamięć włącza się w postaci banku w obszarze $4000-$7fff. Ponieważ bank ten zajmuje 16kB, do rozszerzenia Atari o dodatkowe 64kB (tak jak w 130XE) potrzeba 4 banków, dla 256kB - 16 banków, dla 512kB - 32 banki, a dla 1MB aż 64 banki.

Numer banku trzeba oczywiście zapisać na określonej liczbie bitów, wynikającej z ogólnej liczby banków. I tak, dla dodatkowych 64kB potrzebujemy tylko dwóch bitów, dla 256kB - czterech, dla 512kB - pięciu a dla 1MB - sześciu. W Atari przyjęło się, że bity te pochodzą z rejestru PortB.

Projektant rozszerzenia pamięci musi więc w jakiś sposób przydzielić bity wybierające banki w rejestrze PortB licząc na to, że programy użytkowe będą umiały to potem wykryć. Przyjęto następujące przypisanie:

  • dla dodatkowych 64kB w standardzie 130XE - bity 2 i 3 PortB
  • dla dodatkowych 256kB w standardzie RAMBO - bity 2, 3, 5 i 6
  • dla dodatkowych 256kB w standardzie COMPY - bity 2, 3, 6 i 7
  • dla dodatkowych 512kB - bity 1, 2, 3, 6 i 7
  • dla dodatkowego 1MB - bity 1, 2, 3, 5, 6 i 7

Banki włączane są wtedy, gdy bit 4 PortB jest ustawiony na 0. W przeciwnym wypadku w obszarze $4000-$7fff włączana jest pamięć podstawowa.

Kompatybilność, wady, zalety

Z powyższego przypisania bitów wynika kilka problemów. Po pierwsze, nie wszystkie programy umieją wykryć całą dostępną pamięć, niektóre ograniczają się tylko do sprawdzania niektórych bitów PortB, skutkiem czego widziana przez nie pamięć jest mniejsza niż fizycznie zamontowana.

Po drugie, bity 7 i 1 w rozszerzniach o 512KB i 1MB sterują zarówno dostępem do SELF-TESTu (lub QMEG-a) i BASIC-a oraz wyborem banku pamięci. Problem ten rozwiązuje się w ten sposób, że stan bitów 7 i 1 jest "zapamiętywany" gdy aktywna jest pamięć podstawowa (bit 4 ma wartość 1) i ten zapamiętany stan steruje potem dostępem do SELF-TESTu i BASIC-a gdy będzie aktywna pamięć rozszerzona. Skutkiem tego, gdy włączona jest pamięć rozszerzona, stanu SELF-TESTu i BASIC-a nie można zmienić, ale nie jest to dużym problemem, gdyż programy na ogół tego nie robią.

Po trzecie i najważniejsze, w Atari 130XE przyjęto, że bit 5 będzie umożliwiał dostęp Anticowi do rozszerzonej pamięci. W skrócie chodzi o to, że gdy bit 5 PortB przyjmuje wartość 0 i Antic odczytuje pamięć obrazu z zakresu $4000-$7fff, zezwala mu się na dostęp do pamięci rozszerzonej. Gdy natomiast bit 5 ma wartość 1, przydziela się pamięć podstawową. Bit 4 PortB pełni w Atari 130XE podobną funkcję w odniesieniu do CPU.

rozszerzenie Asala: 576kB


Jak widać zatem, w rozszerzeniach RAMBO oraz 1MB bezpowrotnie tracimy możliwość niezależnego przydzielania pamięci Anticowi i CPU, gdyż bit 5 jest użyty do adresowania banku pamięci. W rozszerzeniach tych pamięć Anticowi i CPU przydziela się tylko na podstawie bitu 4. Niestety, fakt ten oznacza niższą kompatybilność, ponieważ są programy (np. "Atari Planetarium" oraz emulator Apple II), które wymagają niezależnego sterowania przydziałem pamięci rozszerzonej dla Antica i CPU. Skutkiem tego, w trybach RAMBO i 1MB na ekranie po uruchomieniu tych programów zobaczymy "krzaki". Aby temu zapobiec, w rozszerzeniu SIMM_EXPANSION (oraz w moim :) przewidziano przełącznik, zmniejszający o połowę pamięć rozszerzoną, ale za to przywracający kompatybilność.

2009-03-20 14:30 by Kaz
komentarzy: 1
mono @2015-01-13 12:29:54
1. W modelu XEGS bit 6 steruje jeszcze podłączeniem ROM-u cartridge'a z grą. Za Atariki: "W XEGS gdy BASIC jest wyłączony (bit 1=1), ustawienie tutaj 0 włącza ROM wbudowanej gry Missile Command.".
2. Po instalacji MapRAM bit 7 steruje włączaniem RAM leżącym pod układami I/O (a zwyczajnie niedostępnym) w obszarze $5000..$57FF. Za Atariki: "PORTB=%0x11xxx0 - włącz RAM $C000-$CFFF i $D800-$FFFF a RAM z adresów $D000-$D7FF mapuj do $5000-$57FF".
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)

Aktualne tematy
Atari Last Party 2025 (148)
ostatni: 14-01-2025 23:28, VascoTristesse
Gry Mq-workshop w Retro Lemon (16)
ostatni: 14-01-2025 22:55, CharlieChaplin
Ciekawostki (5602)
ostatni: 14-01-2025 22:41, Dracon
Atari w teledyskach (25)
ostatni: 14-01-2025 22:28, Bca
[S] A8 Pico Sio (66)
ostatni: 14-01-2025 21:16, iSiek
TOMS 260 XE (39)
ostatni: 14-01-2025 21:05, mwisniewski
Prośba o zdjęcie z CRT TV - "Deat... (8)
ostatni: 14-01-2025 07:16, pin
Raven060 - nowy klon Atari z 68060 (14)
ostatni: 13-01-2025 16:25, Cyprian
Nowe okładki gier (575)
ostatni: 13-01-2025 10:28, lexx
Muzycy scenowi... (123)
ostatni: 12-01-2025 21:40, Foster
Poszukiwany, poszukiwana... zagin... (51)
ostatni: 12-01-2025 20:27, Kaz
Szykuje sie Misja 2? (27)
ostatni: 12-01-2025 20:19, Kaz
Gry w hiresie (124)
ostatni: 12-01-2025 17:45, xorcerer
Gry dla dwojga - przy czym druga ... (16)
ostatni: 12-01-2025 17:43, xorcerer
Loader Construction Kit for Atari... (15)
ostatni: 12-01-2025 17:40, xorcerer

Kategorie Forum Atarum

Administratorzy: Adam, Cyprian, Jhusak, Kaz
Użytkowników: 2878
Ostatnio zarejestrowany: dino3aur
Postów ostatniej doby: 18

Spotkania i zloty/Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (139)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (58)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (46)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»