atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Nowe pismo "Grel" i nowy "Atari Fan" z 2022-08-05 09:42 (11)
Dzisiaj spotkanie ze Smokiem! z 2022-08-04 18:05 (6)
Drugie spotkanie fanów Atari Portfolio z 2022-07-27 08:30 (6)
Spotkanie z ostatnim rednaczem Bajtka z 2022-07-20 19:55 (13)
Zbliża się letnie Silly Venture 2022 z 2022-07-15 19:51 (24)
Zebrana kasa na Uni-Thor! z 2022-07-14 00:39 (5)
RECOIL 6.2.0 z 2022-07-12 16:12 (9)
Wyniki Lost Party 2022 z 2022-07-11 13:11 (26)
Ledowa kostka Alexa z 2022-07-06 18:14 (1)
Drugi zlot online z Portfolio z 2022-07-05 13:38 (4)
Konkurs ATASCII z 2022-07-04 11:51 (8)
50 lat Atari! z 2022-06-27 23:54 (14)
Trzeci przegląd starych dyskietek! z 2022-06-25 23:04 (8)
Wspomagamy Uni-Joya! z 2022-06-21 00:21 (39)
Weekend z Kubą Daneckim z 2022-06-17 19:38 (10)
Nagroda dla AOL z 2022-06-13 22:02 (34)
Spowiedź autora #12: Slajerek z 2022-06-10 19:18 (4)
Pixel Heaven 2022 z 2022-06-08 13:59 (25)
Spotkanie fanów Atari Portfolio z 2022-06-04 17:44 (27)
Spotkanie ze Slajerkiem z 2022-06-01 13:53 (10)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (35)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (123)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2022-06-17
Liczba katalogów: 7089, liczba plików: 27051
Zmian katalogów: 9, zmian plików: 30

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2015 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Ratcatcher, czyli szczurołap w kanałach

Ryan Witmer zajmuje się programowaniem gier na współczesne platformy. Postanowił przy okazji spróbować swych sił w kodowaniu na konsoli Atari 5200 – której sam nie posiadał, ale pamiętał ją z młodości. W końcu kilka lat temu kupił sobie własny egzemplarz i zaczął zbierać kartridże z grami.

Kilka słów o tym sprzęcie, bo w Polsce był praktycznie nieznany. Atari 5200 pojawiło się w sprzedaży w roku 1982, wyłącznie w Stanach i Kanadzie (nie istniała wersja PAL). Teoretycznie miało być następcą Atari 2600, maszyny tak popularnej w USA, że dziś Amerykanie tylko z nią kojarzą hasło „Atari” w kontekście hardware'u. Ale konsola 5200 nie była kompatybilna software'owo ani ze swoją poprzedniczką, ani z linią 8-bitowych komputerów Atari, na której było oparte jej wnętrze. Mały zbiór dostępnych gier i kilka innych czynników, m.in. kontrowersyjnie zaprojektowane i często psujące się dżojstiki, spowodowały rynkową porażkę tego sprzętu i zaprzestanie sprzedaży już po dwóch latach.



Do dziś istnieje oczywiście grono fanów 5200, zerkające czasem z zazdrością na scenę homebrew 8-bitowego Atari i stale liczące na konwersje co ciekawszych gier. U nas o wiele więcej się dzieje, a przenoszenie kodu między tymi dwiema platformami jest stosunkowo łatwe. Nieliczne nowe tytuły na 5200 prawie zawsze są konwertowane na małe Atari, w drugą stronę nie jest już tak dobrze. W przypadku Ratcatchera kod w naszą stronę przeportował Mike Langer, znany jako Homesoft, poprawiając przy okazji 2 drobne bugi oryginalnego kodu.

Ale o ile dla nas pod koniec lat 80. i na początku lat 90. standardem były gry wykorzystujące w pełni 64KB, to gust przeważającej liczby użytkowników Atari 5200 został ukształtowany w innej epoce gier, we wczesnych latach 80., kiedy to dominowały prostsze muzycznie i graficznie propozycje, które musiały zmieścić się na kartridżach pojemności 16KB.

W takiej też oldskulowej estetyce utrzymany jest Ratcatcher. Udział w jednej z prezentacji Davida Crane'a, legendy Activision, podczas Portland Retro Gaming Expo zainspirował Ryana do stworzenia gry nieco nawiązującej do klasycznego Mario Bros i Zoo Keeper.


W grze wcielamy się w pracowników kanalizacji miejskiej, którzy mają za zadanie wyłapać wszystkie szczury. Przeszkadzają nam m.in. aligatory (a także chmura niebezpiecznego gazu i piorun kulisty), natomiast poza zwykłymi szczurami możemy łapać wyżej punktowane szczury elektryczne, chochliki i różnego typu bonusy.

Poziom kończy się, gdy oczyścimy go całkowicie z 10 szczurów lub upłynie limit czasu. Gdy zbierzemy ich zbyt mało, tracimy jedno życie.

Jak grać?

• Kluczowe dla rozgrywki jest umiejętne poruszanie się między pięcioma widocznymi na ekranie poziomami rur oraz unikanie wydobywającego się z nich regularnie wartkiego strumienia wody, który zmiata wszystko na swojej drodze.

• Po bokach widzimy wyloty wielkich rur kanalizacyjnych. W danym momencie zawsze tylko jeden wylot rury jest aktywny po każdej ze stron, co jest sygnalizowane światełkiem zapalonym tuż nad rurą. To tam się pojawimy, gdy skierujemy bohatera do dowolnej rury po tej samej stronie ekranu. Aktualne ustawienie zmieniamy przestawiając umieszczone przy rurach wajchy.

• Pośrodku najwyższego poziomu znajduje się wskaźnik stale przepełniającego się zbiornika z wodą. Po osiągnięciu maksymalnej ilości w zbiorniku woda błyskawicznie wypływa aktywną w danym momencie rurą i trzeba uważać, aby nie przebywać na jej drodze. Można tę zbierającą się wodę spuszczać też samemu, używając jednego z przełączników po dwóch stronach wskaźnika (każdy odpowiada jednej stronie).

• W grze istnieje jeszcze jeden rodzaj przełączników, które przestawiają pionowe przegrody blokujące przejście. Te przegrody zatrzymują również stworzenia porwane przez strumień wody i unieszkodliwiają je (czyli aligator leży na plecach i nie jest już groźny, a szczur przed nami nie ucieka).

• Nieco z boku wylotu rury znajduje się alarm sygnalizujący, że za chwilę wyjdzie stamtąd aligator.

• Co kilka etapów pojawia się runda bonusowa, podczas której na planszy są tylko losowo przestawiające się przegrody oraz monety, które należy zbierać.

Gra na początku może wydawać się nieco zbyt trudna, operowanie przełącznikami wymaga pewnej wprawy, ale rozgrywka jest pomysłowa i wciągająca.



Wersja oryginalna przeznaczona jest dla 3 graczy (większość modeli 5200 miała 4 porty dżojstików), przy przenoszeniu na 8-bitowe Atari Homesoft zredukował liczbę graczy do maksymalnie dwóch i tę wersję można pobrać stąd.

Natomiast dzięki małemu wsparciu Fandala powstała też wersja na Atari XL/XE wyposażone w Multijoy 4, pozwalająca na rozgrywkę tylu graczom, ilu w oryginale. Tę drugą wersję pobieramy z tego miejsca.

A z oficjalnej strony Average Software do ściągnięcia są pozostałe wersje tej gry, również na PC pod Maca, Windows i Linuxa, które wyglądają tak:



Twórcy gry:
Ryan Witmer – kod, design gry
Lou Graziani – grafika w wersji PC

Mike „Homesoft” Langer – port na 8-bitowe Atari, hack multijoyowy

2016-11-01 16:38 by "Adam"
komentarzy: 3
Fandal @2016-11-01 17:36:19
Multijoy version was done by Homesoft too.
Adam @2016-11-01 19:59:44
OK, I've corrected the article. Thanks, Fandal :)
RetroBorsuk @2016-11-02 13:51:53
Bardzo dobre wreszcie te Wasze recenzje nowych gier. Czytam wszystkie z wypiekami na twarzy. Fajnie! Polecam przeczytać.
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
ATARI XE vs C64 (1402)
ostatni: 14-08-2022 10:03, xorcerer
atari800 5.0.0 a liba8cas (6)
ostatni: 14-08-2022 08:20, Wolfen
"Trax" - nowa gra na małe Atari (23)
ostatni: 14-08-2022 07:13, rosomak
Scorch - pełna gra (2)
ostatni: 14-08-2022 01:55, Pecus
Lutowanie z Jakubem (31)
ostatni: 13-08-2022 23:51, xorcerer
4xTOS do 1040STE (5)
ostatni: 13-08-2022 21:53, kkrys
Silly Venture 2022 SE - reaching ... (170)
ostatni: 13-08-2022 15:57, solo/ng
Ciekawostki (5197)
ostatni: 13-08-2022 14:25, jakubd
Fatal Game (35)
ostatni: 12-08-2022 12:54, nosty
BlitZwav by Cybernetics - Świeżut... (3)
ostatni: 12-08-2022 12:49, Cyprian
Atari TT Unix na wystawie VCF Wes... (1)
ostatni: 12-08-2022 12:21, Cyprian
EmuTOS 1.2 - już dostepny (12)
ostatni: 12-08-2022 10:57, Cyprian
Mata przez port joysticka Atari (54)
ostatni: 11-08-2022 21:45, Dracon
Nowożytne polskie gry na Atari 8-... (31)
ostatni: 11-08-2022 13:02, ilmenit
Grafika Atari (35)
ostatni: 11-08-2022 04:41, emkay

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2536
Ostatnio zarejestrowany: robiq
Postów ostatniej doby: 16

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Tomasz Dajczak i Kaz (21)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (13)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (16)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
Wolfgang Burger i Grey (0)
Mariusz "Ramos" Rozwadowski i Xeen (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (22)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (57)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (30)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (4)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»