atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Lost Party 2020 - prace i wyniki z 2020-07-12 10:29 (24)
Konserwacja magnetofonu z 2020-07-10 23:13 (10)
Warsztaty z projektowania elektroniki z 2020-07-09 08:50 (7)
Wspomnienie o katowickiej giełdzie i nie tylko z 2020-07-08 11:51 (19)
Sommarhack 2020 - wyniki z 2020-07-05 18:04 (17)
Magazyn dyskowy "Flop" #65 z 2020-07-03 10:55 (14)
SV 2019 - relacja subiektywna z 2020-06-22 21:14 (15)
Lech Bąk i "Świat Młodych" z 2020-06-11 10:12 (26)
Dzisiaj KWAS i inne z 2020-06-10 12:53 (3)
KWAS i kolejne spotkania z 2020-06-02 17:47 (20)
Za chwilę "Bard's Tale"! z 2020-05-31 14:37 (6)
Ostatni "KWAS" pandemiczny z 2020-05-27 19:28 (37)
Niedziela growa z 2020-05-23 13:40 (10)
Nieprzeciętny "przeciętny" cartridge z 2020-05-21 07:21 (43)
Dzisiaj KWAS #21H z 2020-05-20 10:28 (5)
Rewelacyjny interfejs #FujiNet (cz.2) z 2020-05-14 23:17 (9)
Kaseta Turbo 2600 odczytana! z 2020-05-13 12:58 (23)
Wyniki PSA 2020 z 2020-05-12 03:46 (22)
Rewelacyjny interfejs #FujiNet (cz.1) z 2020-05-11 00:24 (23)
Dzisiaj o 16:00 drugi dzień PSA! z 2020-05-09 09:13 (28)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (7)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (18)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Będzie "Misja 2"!
Są takie gry, które pozostają na zawsze w pamięci graczy. Czasami nie ma w nich, na pozór, nic rewelacyjnego, bo tylko przetwarzają stare pomysły albo korzystają z utartych wzorców. Ale w jakiś magiczny sposób wyrastają ponad inne podobne produkcje, miażdzą konkurencję grywalnością, powodują, że gracze z chęcią do nich wracają. Tak jest również z grą "Misja" polskiej firmy LK Avalon. Na pozór zwykła komnatówka, ale... ma to coś!



Historia żołnierza, który musi zniszczyć bazę i uciec z niej śmigłowcem, zrobiła furorę nie tylko wśród polskich Atarowców. Rok 1990, gier na Atari praktycznie już od kilku lat się nie wydawało, a tu nagle powstaje produkt na bardzo wysokim poziomie, rozbudowana pozycja zawierająca 145 komnat, świetnie wykonana graficznie, w naszym rodzimym języku... To musiało robić wrażenie. I robiło. Spodobało się również za granicą, licencję na rynek brytyjski kupił Zeppelin Games, na niemiecki KE-Soft, na holenderski A.N.G. Gra miała liczne naśladownictwa i nawiązania, choć raczej nikt nie osiągnął poziomu popularności oryginału. "Misja" wytworzyła wręcz modę na komnatówki, zalała nas fala takich produkcji, szczególnie polskich.

W 1991 roku gra pojawiła się jako "Mission Shark" i zawierała ekran tytułowy i muzykę, a także pojawiła się w wersji z angielskimi napisami. Nawiązaniem właśnie do tej wersji jest... Mission Manta czyli taka "Misja 2"! Chłopaki z Czech postanowili nawiązać do międzynarodowego hitu, który im również bardzo się w starych czasach spodobał i wykonać nieoficjalny sequel. O grze opowiadał na ostatnim KWAS-ie jeden z jej pomysłodawców i wykonawców - Zdenek "PG" Eisenhammer (warto wpadać na środowe KWAS-y właśnie po takie smaczki i newsy! była też przecież prezentacja najnowszego stanu "Zorro II" Sonara i ekipy).



Na razie zakończona jest strona graficzna - pełna mapa zawiera 107 komnat i to już jest wykonane przez PG. Może jest to mniej niż w "Misji", ale są one większe - zamiast 32x16 znaków tutaj mamy pole gry 30x20 znaków. Kod jeszcze nie powstał, ale z tego co wiemy, prace trwają. Koderem będzie Marek "MaPa" Pavlík, często występujący w twórczym duecie z PG jako MPG Productions (choćby w przepięknych grach "RGB", "Ocean Detox", "Marbled"). Muzyki jeszcze nie ma, ale nad nią również pracuje Zdenek. Pierwotnie gra miała wystartować na tegorocznym konkursie ABBUC-a, ale może się zdarzyć, że będzie to termin nierealistyczny do osiągnięcia, bo projekt jest ambitny. Zdenek uprzedza więc, że "kiedy będzie to będzie, ale będzie" :D



Więcej szczegółów na razie nam nie podano. Za to mamy możliwość popatrzenia na mockupy z gry, przygotowane właśnie przez kolegę Pseudografx-a. Widać na nich świetnie narysowane elementy graficzne w trybie ANTIC 4 oraz podkolorowania, które potęgują pozytywne doznania. Sprytnie wykorzystane DLI, duszki i oczywiście piękne bitmapy autorstwa naszego południowego sąsiada. Oczywiście w ostatecznej wersji programu może to wyglądać nieco inaczej.



Początkowo ma być dostępna darmowa wersja plikowa, ale jeśli się uda, to powstanie i wersja kolekcjonerska na cartridge'u. O tyle ma to znaczenie, że ze względu na rozbudowaną grafikę i kod, wersja plikowa będzie najprawdopodobniej wymagać 128KB pamięci, a wersja cartridge'owa oczywiście spokojnie odpali się na standardowym Atari z 64KB pamięci.

Warto jeszcze wspomnieć ciekawostkę, że od wielu lat z pomysłem stworzenia "Misji 2" chodzi Jaskier, bardzo zdolny programista, również zafascynowany tą grą Janusza Pelca (autora kodu, grafiki, muzyki) i Marka Siewiora (grafiki). Niestety, ten projekt pozostał tylko w sferze pomysłu, więc jeżeli kolegom z Czech uda się zrealizować "Mission Manta" to Jaskier będzie musiał stworzyć "Misję 3". Ale od nadmiaru głowa nas na pewno nie zaboli. Nie od takich produkcji...

Dla przypomnienia, oryginalna "Misja" wygląda tak (filmik Grześka Kończyka, ukazujący początek, środek i koniec gry, na naszym kanale):





2020-05-06 08:38 by Kaz
komentarzy: 38
Kaz @2020-05-06 09:42:28
A dzisiaj kolejny KWAS o 20:00. Ciekawe, czy po Zorro II i Misji II dowiemy się, że ktoś pracuje nad czymś równie fajnym... :D
Jacques @2020-05-06 11:07:58
Wow, screeny prezentują się świetnie, trzymam kciuki za ukończenie gry i skuteczne nawiązanie do hitu sprzed lat :-)
gorgh @2020-05-06 11:36:51
Fantastycznie to wygląda. Od strony kodu to mnóstwo roboty, mi by się nie chciało,tym bardziej kibicuję
Trachu @2020-05-06 12:00:06
Na pierwszym screenie w miejscu gdzie sa 3 przeciwnicy w linii jest aż kolorów. Jaka magia tam jest zastosowana, bo tak na pierwszy rzut oka wygladaja jak multicolorowe sprity,
Adam @2020-05-06 12:12:18
@Trachu: nie, nie wyglądają jak połączone sprajty, bo mają w sobie czerń, która nie może stworzyć przy połączeniu z drugim sprajtem nowego koloru :)
Wyglądają raczej jak połączenie sprajtów software'owych (kolor czarny i jasnoszary jako piksele pola) oraz hardware'owych (jeden player na dodatkowy kolor).
Adam @2020-05-06 12:28:46
PG, MaPa: życzę powodzenia z dokończeniem gry! :)
Trachu @2020-05-06 12:35:43
Na pierwszym screenie w miejscu gdzie sa 3 przeciwnicy w linii jest aż kolorów. Jaka magia tam jest zastosowana, bo tak na pierwszy rzut oka wygladaja jak multicolorowe sprity,
Trachu @2020-05-06 12:39:24
Adam: Mysle ze masz racje 8 kolorow plus kolejny ktory pojawi sie gdy player zszedl by poziom nizej daje w efekcie 9 kolorow czyli wszystkie rejestry Atari. Powiem tak, jestem pod wrazeniem sprytu.
Adam @2020-05-06 12:59:03
@Trachu: w takiej np. grze Rolltris tych samych autorów w jednej linii może być zdaje się ponad 20 kolorów w analogicznym trybie graficznym - chodzi o odpowiednie ustawienie priorytetu oraz nakładanie na siebie pikseli pola i pikseli grafiki PMG, aby otrzymać nowe kolory przez tzw. ORing bitów.

Tutaj, w Mission Manta, wygląda to na zwykłe użycie połączenia grafiki pola i PMG. Zwykłe, bo chyba nie ma tu sztuczek, to są standardowe możliwości Atari - co wcale nie znaczy, że ta technika jest często wykorzystywana w grach :)
Trachu @2020-05-06 13:04:12
Adam 20kolorow? Jak ja bym chcial zobaczyc jak to dziala. Moze przygotujesz wyklad na Kwasa? Takie ciekawostki na temat sztuczek z pewnoscia sa bardzo interesujace.
bandolier @2020-05-06 13:09:07
Na screnach wygląda wyśmienicie. Miejmy nadzieje że kiedyś będzie wersja finalna. Bo jeśli będzie na poziomie Misji. To mogę dać za nią pieniądze.
stRing @2020-05-06 13:20:47
a speedrun'a Misji dać nie mogli? :P
Kaz @2020-05-06 13:24:02
stRing - ale o Twoim speedrunie wspominałem! :D
PG @2020-05-06 13:49:47
@Adam: Thanks, we will do our best :)
antrykot @2020-05-06 14:23:38
PG, your animace.xex can not be loaded on real hardware.
Ktos @2020-05-06 16:20:12
A na zx spectrum każdego dnia powstaje skończona gra
nosty @2020-05-06 17:20:39
Bardzo kibicuję.
Adam @2020-05-06 17:34:34
quote (Ktos):

A na zx spectrum każdego dnia powstaje skończona gra


Uważasz, cytując klasyka, że "kłamstwo powtórzone tysiąc razy staje się prawdą"? Ponad miesiąc temu poprosiłem Cię o konkret, czyli wskazanie rzekomych 90+ tytułów na ZX Spectrum, które powstały od początku roku. Nie potrafiłeś podać ani jednego. Dziś mamy 127 dzień roku - podasz te 120+ tytułów? Oczywiście, że nie.

Twój jedyny "wkład" w komentarze na AOL to kłamstwa, manipulacje i prowokowanie. Być może po prostu nie ogarniasz innych sposobów wyrażania siebie. Na szczęście jest mnóstwo lepszych miejsc w sieci, gdzie można wyładowywać swoje frustracje, nie musisz korzystać z AOL.
PG @2020-05-06 18:12:42
@antrykot: That was just a quick conversion. But I think it works on my 800XE, running from the Ultimate Cart.
xeen @2020-05-06 18:36:32
bardzo ładne. Trzymam kciuki!
Jesionen_JagNESFest @2020-05-06 19:36:11
Kurde miazga, aż nie mogę się doczekać :) czemu takie perełki nie wychodziły w tamtych latach :)
IRATA4 @2020-05-06 19:44:55
Ja pierdziele,najlepszy news tego roku,albo ogólnie !!!
Gdzie,dawać to ja chcę już w to zagrać :D .

Tyle że na niektóre pozycje czekać można w nieskończoność ....
w każdym razie trzymam mocno kciuki z ten tytuł,taka pełnoprawna dwójka może być,ba będzie na pewno grą wyjątkową i godna uwagi,jak grywalność przebije oryginał to będzie HIT.
antrykot @2020-05-06 20:02:09
@PG: the xex file overwrites the loader located at page 7. I've moved the loader partly to page 0 and partly to the stack, so now your animation loads and runs. But the picture is distorted due to vertical sync issues, but it does look cool nevertheless.
tdc @2020-05-06 20:13:38
@Trachu metodę kolorowania zastosowaną w tej grze, omawialiśmy na ostatnim spotkaniu online, gdy się pytałeś o takie rzeczy;)


Super giera wygląda - brawa dla autorów, koniecznie zagram! ;)
atarka @2020-05-06 21:05:30
Super grafika, kolory jak nie Atarka. Czekamy zatem :)
Pabloz1974 @2020-05-06 21:13:05
Gra RGB jest tak samo kolorowana
PG @2020-05-06 21:14:45
@antrykot: Oh, you're right, it uses all 240 lines of hi-res mode, which is not possible without some extra effort. Change the display list for the last line to 0 and it should work.
Maybe I did not even try it on my Atari :D
Adam @2020-05-06 22:06:04
quote (Trachu):

Adam 20kolorow? Jak ja bym chcial zobaczyc jak to dziala. Moze przygotujesz wyklad na Kwasa?


Niestety moja obecna sytuacja kwarantannowo-rodzinno-zawodowa nie pozwala na poświęcanie czasu na hobby więcej niż kilkanaście minut dziennie, dlatego nie uczestniczę w KWAS-ach. Sposób obsługi priorytetów w trybach graficznych jest szczegółowo opisany np. w dokumencie Altirra Hardware Reference Manual, ale być może rzeczywiście nikt na AtariOnLine nie spisał tego na forum czy w artykule w bardziej przystępny sposób.

Tu jest przykładowy wątek na AAge i wyliczenie wszystkich kombinacji umożliwiających uzyskanie 23 różnych kolorów w jednej linii: https://atariage.com/forums/topic/145239...
W Graph2Font można pobawić się nakładaniem kolorów i spróbować uzyskać te 23 kolory po wybraniu pikseli 2x1 i ustawieniu w menu Edit -> Edit PMG dwóch rzeczy: opcji Multicolor PM oraz PRIORITY=0.

A są jeszcze tryby GTIA z szerszymi pikselami 4x1 i większą liczbą kolorów - w tym wątku na AAge pisałem, jak uzyskać maksymalnie 38 kolorów w jednej linii w trybie graficznym GR.9 i 37 kolorów w trybie GR.11:
https://atariage.com/forums/topic/292906...

Takie są techniczne możliwości dostępne w standardzie, natomiast czymś innym jest praktyczne zastosowanie ich w grze.
grey / mystic bytes @2020-05-06 22:57:21
Screeny z gry wyglądają obłędnie. Ale jeśli miałbym się do czegoś przyczepić, to słabo na tym tle wygląda ekran tytułowy (który zawsze podobał mi się w Misji/Mission Shark). Kibicuję i również nie mogę się doczekać.
stRing @2020-05-06 23:07:39
@Grey, ja myślę że to wersja wstępna
PG @2020-05-06 23:38:35
No worries, the title screen is just a work in progress and will change substantially.
grey / mystic bytes @2020-05-07 07:51:30
@PG: I see, thanks mate :) I keep my fingers crossed even harder now ;)
mrcszef @2020-05-07 20:31:44
Bajka - szacun - Uwielbiam takie newsy. Gra może być wciągajaca i grywalna. To największa sztuka w grach, osiągnąć efekt grywalności, chęci wracania do nich. Ja ostatbio stwierdziłem, że wyrzuciłbym xboxa do śmietnika. Gry są pełne grafiki, ale mnie starego żadna nie jest w stanie wciągnąć na dłużej niż parę minut. Natomiast na atarynkę wracam regularnie i grywam w starocie, które kiedyś..., tak bardzo..., tak bardzo.... kochałem.... ile czasu dla nich przegrałem :)
s. @2020-05-07 21:50:06
usłyszałem i zajrzałem. super. gratulacje! powodzenia!
Playstation @2020-05-07 22:03:27
@mrcszef Playstation jest lekarstwem na całe ZuO !
vlk @2020-05-08 21:58:48
Super!
Alex_D @2020-06-02 11:19:00
Wygląda obiecująco, fajnie, gdyby była wydana np na cartridgu w formie, jak robie do Duddie. :)
PG @2020-06-02 20:11:16
Cartridge is definitely an option we are considering, but it is still to early to start looking into it more.
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Kompleks K-12 Teaser (20)
ostatni: 15-07-2020 10:02, xxl
LDW 2000 Game Loader (8)
ostatni: 15-07-2020 09:56, Kaz
My POKEY note table (15)
ostatni: 15-07-2020 09:54, ilmenit
[K] AAAAAAAAtari kupię IDE Plus 2... (52)
ostatni: 15-07-2020 09:44, Kaz
Quick Assembler/Altirra/Disks (5)
ostatni: 15-07-2020 09:36, Kaz
Warsztaty Action! - robimy action... (496)
ostatni: 15-07-2020 09:15, Kaz
Ameprod TVG-10 (Elwro) - jaki tra... (5)
ostatni: 15-07-2020 08:41, Kaz
Zrób sobie sam interfejs IDE! (30)
ostatni: 15-07-2020 06:39, piomet
QMEG a ULTIMATE 1MB 3.1 (4)
ostatni: 13-07-2020 22:40, Jacques
Książki SOETO (285)
ostatni: 13-07-2020 14:59, Duddie
#FujiNet - karta sieciowa SIO dla... (207)
ostatni: 13-07-2020 01:52, Thomas Cherryhomes
ZAMÓWIENIA na karty Action! (21)
ostatni: 12-07-2020 15:13, damanloox
Drukarka Atari 1029 (17)
ostatni: 12-07-2020 14:23, jakubd
Lista chętnych na cartridge Actio... (88)
ostatni: 11-07-2020 12:30, George
Gry, które chciałbyś żeby powstał... (326)
ostatni: 11-07-2020 09:39, odislaw

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2171
Ostatnio zarejestrowany: Telkontar
Postów ostatniej doby: 45

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
nasze spotkania online tutaj, zapraszamy do naszego kanału zoom:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (13)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (16)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
Wolfgang Burger i Grey (0)
Mariusz "Ramos" Rozwadowski i Xeen (0)
Wywiad z Wojciechem Zientarą i Xeen (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (23)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (11)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»