atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Nowy RECOIL, jego historia i język Ć z 2020-09-10 20:26 (9)
Środa z prasą (cz.3) z 2020-08-31 22:44 (9)
Narzędzie do tworzenia scrolli z 2020-08-29 19:31 (9)
Żużelek dla czterech graczy z 2020-08-23 09:36 (38)
Kartridż Sparta DOS X z 2020-08-22 08:29 (4)
Usprawnienia magnetofonu XC12 z 2020-08-14 12:27 (11)
Rusza pre-order gry Adam Is Me na kartridżu z 2020-08-09 19:08 (40)
Atarowskie akcenty na imprezie Decrunch 2020 z 2020-08-06 21:00 (13)
Premiera "Gry w linie" z 2020-07-24 09:20 (19)
Dzisiaj kolejny KWAS z 2020-07-22 16:13 (3)
Konserwacja stacji dysków 1050 z 2020-07-20 13:34 (18)
Lost Party 2020 - prace i wyniki z 2020-07-12 10:29 (35)
Konserwacja magnetofonu XC12 z 2020-07-10 23:13 (13)
Warsztaty z projektowania elektroniki z 2020-07-09 08:50 (7)
Wspomnienie o katowickiej giełdzie i nie tylko z 2020-07-08 11:51 (23)
Sommarhack 2020 - wyniki z 2020-07-05 18:04 (17)
Magazyn dyskowy "Flop" #65 z 2020-07-03 10:55 (14)
SV 2019 - relacja subiektywna z 2020-06-22 21:14 (16)
Lech Bąk i "Świat Młodych" z 2020-06-11 10:12 (26)
Dzisiaj KWAS i inne z 2020-06-10 12:53 (3)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (8)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (18)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (123)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Narzędzie do tworzenia scrolli
Kolega Sebastian "tr1x" Pawlak podesłał ostatnio maila ze skromnym początkiem: "Zastanawiam się, czy narzędzie, które zaprogramowałem, ma jakąś wartość i ewentualnie byłoby godne wzmianki na AtariOnline.pl". Doświadczenie uczy, że im skromniejszy wstęp, tym ciekawsza zawartość, i tak też było w tym przypadku! Mail zawierał załącznik - program Scroll Packer, o którym autor napisał tak: "Zrobiłem w Pythonie skrypt, który nazwałem "Scroll Packer". Chciałem zapoznać się z Pythonem oraz potrenować programowanie scrolli na Atari, narysowałem także kilka zestawów fontów. Mam nadzieję, że przy okazji powstał skrypt, który być może komuś się przyda. Ma on za zadanie ułatwić przygotowywanie danych do scrolli tekstu na Atari, na potrzeby demek i gier.



Obsługiwane są scrolle zarówno jednoznakowe, jak i o najróżniejszych rozmiarach np. 2x2 znaki, 2x3 znaki itd. W jednym scrollu możemy na przykład łatwo uzyskać różne style fontów pochodzące z odrębnych zestawów (każdy zestaw znaków może pochodzić od innego autora i mieć inną organizację wewnętrzną tzn. rozłożenie w pliku elementarnych znaków, z których budowane są duże znaki). Prosto możemy też stworzyć scroll, który korzysta z bogatego zestawu fontów, które są rozbite na kilka plików (np. oddzielnie litery i cyfry, oddzielnie znaki interpunkcyjne, oddzielnie znaki specjalne, oddzielnie litery i cyfry wytłuszczone).

Twórca scrolla może definiować, a następnie używać tagów służących między innymi do przełączania aktywnych fontów. Skrypt generuje dane wyjściowe, które zawierają tylko te znaki, które faktycznie zostały użyte w tekście scrolla - pozwala to zaoszczędzić pamięć.

Można uzyskać dane wyjściowe w formacie dla asemblera bądź języka C, zarówno dziesiętnie jak i heksadecymalnie. Przygotowałem przykłady demonstrujące możliwości stworzonego skryptu oraz różne podejścia do scrolli na poziomie programowania w assemblerze. Zapraszam do uruchomienia plików *.XEX oraz ewentualnego zerknięcia na pliki *.ASM. Z kolei pliki *.json zawierają definicje potrzebne do stworzenia danych scrolla oraz sam tekst scrolla.

Zestaw dostępny na moim GitHubie tutaj."




2020-08-29 19:31 by Kaz
komentarzy: 9
Kaz @2020-08-29 19:48:44
Gżegżółka! :D

Fajnie się zapowiada - a jakie są maksymalne wymiary fontu? Zrobiłem filmik, a nie wiem :D

Przy okazji, dla tych co nie czytają napisów, autorem tej muzyki w podkładzie jest Yerzmyey, a tytuł utworu to "Chasing".
gorgh @2020-08-29 20:49:12
Z tego co dobrze zrozumiałem z relacji Trixa tutaj mamy do czynienia z kopiowaniem ekranu jak w trybie graficznym, bardzo fajne rozwiązanie
tr1x @2020-08-29 21:36:19
KAZ, dzięki za przygotowanie oraz zamieszczenie Nowinki ze Scroll Packerem.

Scrolle mogą mieć szerokość/wysokość od 1 do 8 znaków (ta górna granica jest w sumie jedynie sztucznym ograniczeniem, którego można się pozbyć modyfikując wartość stałej w skrypcie).

Wszystkie przykładowe scrolle działają w trybach znakowych (nie graficznych). Przy czym w kodach asemblerowych przykładów stosuję dwa różne podejścia do tematu. Pierwsza, chyba najpopularniejsza, technika polega na używaniu znaków znajdujących się w pamięci - mamy 128 znaków (+128 znaków o odwróconym kolorze); jeśli podmieniamy zestaw znaków korzystając z DLI, to każdy wiersz scrolla o wysokości większej niż 1 znak może korzystać z innego zestawu znaków. Druga technika polega na tym, że na ekranie jest tylko tyle unikatowych znaków, aby pokryć obszar od lewego do prawego marginesu - podczas przesuwania scrolla, do znaków znajdujących się tuż za prawym marginesem ekranu kopiowane są dane definiujące wygląd znaków (po 8 bajtów dla każdego znaku); dzięki tej technice udało się uzyskać znacznie więcej różnie wyglądających znaków w scrollu niż w przypadku pierwszej techniki. Nie jestem przekonany, czy wystarczająco zrozumiale to opisałem. Pewnie osoba zainteresowana więcej zrozumie przeglądając przykładowe programy w asemblerze niż czytając powyższy opis.
gorgh @2020-08-29 22:18:24
sprytne!
sun @2020-08-30 12:10:58
No, to wypłynęło na bezkresny przestwór internetu :)
Widziałem to już jakiś czas temu :)
Kaz @2020-08-30 12:39:53
Sun - ale prywatnie, od kolegi :). W sieci premiera - i bardzo dobrze, bo to się może przydać, szczególnie początkującym.
Sun @2020-08-30 18:25:11
Jasna sprawa, przyda się z całą pewnością.
jhusak @2020-08-31 20:15:04
Wydaje mi się, że gdzieś kiedyś znalazłem fontowisko, fonty skroli wyciągnięte z demek czy interek. Ktoś? Coś? Gdzieś? Kiedyś?
Kaz @2020-08-31 20:26:40
Nie wiem Kuba, czy akurat to miałeś na myśli, ale mamy takie dwa fontowiska:

- zbiór fontów z Atari:
http://atarionline.pl/v01/index.php?suba...

- zbiór fontów z C64:
http://atarionline.pl/v01/index.php?suba...

To zbiory moje i podesłane przez czytelników, a formę ich prezentacji przygotował Mały z grupy Sword. To jest w dziale "Poradniki", na pasku po lewej stronie strony :D
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Gravity Worms (633)
ostatni: 21-09-2020 16:58, anonymus
COVID-19 Watcher (532)
ostatni: 21-09-2020 16:55, astrofor
Dude Story - historia Kolesia (107)
ostatni: 21-09-2020 10:14, gorgh
#FujiNet - karta sieciowa SIO dla... (334)
ostatni: 21-09-2020 08:05, Thomas Cherryhomes
Ameprod TVG-10 (Elwro) - jaki tra... (19)
ostatni: 20-09-2020 20:20, Creonix
Ha!wangarda - festiwal kultury no... (18)
ostatni: 20-09-2020 20:19, pin
Archon Adventures (317)
ostatni: 20-09-2020 01:07, astrofor
Ciekawostki (4760)
ostatni: 19-09-2020 22:39, Dracon
Będzie "Prince of Persia" na Atari (686)
ostatni: 19-09-2020 22:09, Mq
Biblioteka (14)
ostatni: 19-09-2020 18:35, IRATA4
Potrzebna pomoc z dyskietką 5,25 (7)
ostatni: 19-09-2020 18:06, MWK
Miecze Valdgira... grzyba zapomni... (21)
ostatni: 19-09-2020 17:43, IRATA4
Pixel Heaven 2020 (4)
ostatni: 19-09-2020 17:26, IRATA4
Zrób sobie sam interfejs IDE! (82)
ostatni: 18-09-2020 23:51, sun
GTIA Music - zbiorczo (48)
ostatni: 18-09-2020 13:02, Jacques

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2197
Ostatnio zarejestrowany: Sebastian Baczek
Postów ostatniej doby: 66

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
nasze spotkania online tutaj, zapraszamy do naszego kanału zoom:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (13)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (16)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
Wolfgang Burger i Grey (0)
Mariusz "Ramos" Rozwadowski i Xeen (0)
Wywiad z Wojciechem Zientarą i Xeen (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (23)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»