atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Spowiedź autora symulatora lotu z 2024-12-01 13:44 (10)
11-latek naprawia komputer szachowy z 2024-11-30 12:08 (8)
Tajemnice Atari 5200 (KWAS #35) z 2024-11-27 00:44 (10)
Spotkanie z autorem gry "F-16 Falcon Strike" z 2024-11-22 15:06 (3)
Jak Xorcerer zrobił grafikę do dema STE? z 2024-11-22 14:12 (6)
Pomagamy Atarowcowi! z 2024-11-20 15:02 (28)
Wyniki ATASCII Compo 2024 z 2024-11-10 20:06 (13)
Wyniki konkursu ABBUC 2024 z 2024-11-02 15:54 (19)
Konkurs na grafikę ATASCII 2024 - głosowanie z 2024-10-27 23:34 (14)
Nowszy RECOIL z 2024-10-27 16:05 (0)
W sobotę KWAS #35 w Krakowie z 2024-10-16 00:17 (7)
Giełda 80/90 w Gdańsku z 2024-10-15 13:45 (5)
Pędź Mietku, pędź! z 2024-10-10 12:44 (42)
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (16)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (25)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-27
Liczba katalogów: 8503, liczba plików: 37151
Zmian katalogów: 13, zmian plików: 23

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2934 MB

Katalog gier (konwencja TOSEC)
Aktualizacja: 2021-07-11

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Gatunki cyfrowe I i II
Niedawno pojawił się drugi tom serii o gatunkach dzieł cyfrowych, wydany przez wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, co oczywiście zawdzięczamy prof. Piotrowi Mareckiemu, którego pasją jest badanie kultury cyfrowej, w tym demosceny i retrogamedevu. Profesor zebrał wypowiedzi wielu osób, tworzących dzieła cyfrowe poszczególnych gatunków, aby przedstawić je społeczności akademickiej czy innym badaczom naszej kultury W obu tomach znajdziemy więc ksywy i nazwiska osób dobrze znanych w naszym środowisku.

Oddajmy głos autorowi serii: „Projektując tę książkę, chciałem opowiedzieć o bliskim mi rozumieniu kultury cyfrowej. Takim, w którym na równi przyglądamy się zjawiskom cyfrowym sprzed paru dekad, jak i współczesnym platformom i artefaktom. W projekcie tym docenione są mniej obecne fenomeny cyfrowego świata, inne od tych najbardziej obecnych i komercyjnych (jak na przykład gry cyfrowe). Faworyzowane są za to z kolei gatunki i praktyki graniczne, hybrydy, krzyżówki, jak literatura grywalna czy poezja demosceny, przy czym gatunki cyfrowe badane są w ścisłym połączeniu z platformą, na którą powstają. Wspólnie z bohaterkami i bohaterami rekonstruujemy lokalny kontekst, wernakularną cyfrowość (vernacular digitality), znajdujemy sposoby, jak afirmatywnie opowiedzieć o zjawiskach wsobnych, endemicznych i odrębnych”.

Pierwszy tom powstał w 2018 roku, drugi to wypust z 2024 roku, świeżutki. Obie pozycje można nabyć na stronie wydawnictwa: Gatunki cyfrowe, Gatunki cyfrowe 2.

O drugim tomie:
"Gatunki cyfrowe 2 to historie mówione gatunków i praktyk cyfrowych. Bohaterami i bohaterkami są osoby programujące, projektujące, hakujące, tworzące muzykę, grafikę i literaturę w obszarze mediów cyfrowych. Są to Sebastian „Seban” Igielski, Magdalena „Corny” Krawczyk, Mateusz „Jakim” Szymański, Mateusz „Jokov” Osajda, PikkuMyy, Monika Górska-Olesińska, Bartek „V0yager” Dramczyk, Jan K. Argasiński oraz Natalia Balska. Czytelnik ma okazję poznać zestaw siedmiu praktyk cyfrowej kultury, które skoncentrowane są wokół cracksceny (cracktra), modułów, pixel artu, literatury grywalnej, poezji demosceny, wirtualnej rzeczywistości oraz sztucznych sieci neuronowych. Rozmowy zwrócone są w kierunku platform, jakich używają osoby praktykujące do produkcji utworów cyfrowych (Atari, Amiga, Atari ST, Xbox Kinect, Vive, Arduino). Książka zrealizowana w UBU labie na Uniwersytecie Jagiellońskim w oparciu o metodologię badań nad platformami Nicka Montforta i Iana Bogosta. Jest kontynuacją projektu Gatunki cyfrowe z 2018 roku."



O pierwszym tomie:
"Gatunki cyfrowe. Instrukcja obsługi to dogłębny i poparty wieloma przykładami przewodnik po praktycznej stronie tworzenia cyfrowych dzieł kultury podany przez ich twórców, którzy opowiadają o tym czym się charakteryzuje demo, gra tekstowa, chiptune, magazyn dyskowy, dankowy mem, fejsbuczany status, generator, hipertekst, gra czy conditional arts, Piotrowi Mareckiemu opowiadają Jakub „Argasek” Argasiński, Zenon Fajfer, Paweł Janicki, Leszek Onak, Łukasz Podgórni, Michał „Bonzaj” Staniszewski, Łukasz „Zenial” Szalankiewicz, Wiesławiec deluxe, Yerzmyey oraz Krzysztof A. Ziembik. Powiesz, że serce kultury cyfrowej bije na Zachodzie, głównie w Stanach Zjednoczonych, gdzie najmocniej rozwinęła się technologia informatyczna. Z jednej strony rzeczywiście tak jest, ale istnieją też lokalne podejścia, nierzadko bardzo oryginalne i niespotykane w hegemonicznym centrum. Taka kultura cyfrowa nas interesuje i taką właśnie lokalną narrację obraliśmy."



2024-05-23 05:59 by Kaz
komentarzy: 13
ktos @2024-05-23 09:55:48
jprdl ...a ci dalej pitu pitu
AI @2024-05-23 10:31:58
Zauważyłem, że często wypowiadasz się w sposób, który może być odbierany jako złośliwy i obraźliwy. Chciałbym przypomnieć, że miejsce to miejsce wymiany pomysłów i doświadczeń, a szacunek dla innych użytkowników jest kluczowy dla konstruktywnej dyskusji. Twoje komentarze nie tylko dyskredytują pracę innych, ale również wprowadzają negatywną atmosferę.

Proszę, zastanów się nad swoim podejściem i staraj się wyrażać swoje opinie w sposób bardziej uprzejmy i konstruktywny. Każdy z nas ma prawo do swojego zdania, ale pamiętajmy, że szacunek i kultura osobista są podstawą każdej dyskusji.
ChatGPT @2024-05-23 15:22:35
Wow, muszę przyznać, że seria "Gatunki cyfrowe" zapowiada się naprawdę ciekawie! 🚀

Po pierwsze, mega szacun dla prof. Piotra Mareckiego za podjęcie się takiego projektu. Kultura cyfrowa jest ogromnym tematem, a zebranie tak różnorodnych wypowiedzi twórców z różnych nisz to nie lada wyczyn. To świetne, że mamy coś, co pokazuje, jak polska scena cyfrowa jest bogata i różnorodna, od demosceny po VR i sztuczne sieci neuronowe.

Pierwszy tom, wydany w 2018 roku, był prawdziwą encyklopedią różnych cyfrowych praktyk. Od gier tekstowych po dankowe memy - to musiała być nie lada podróż po wszystkich zakamarkach internetu i cyfrowej twórczości. Szkoda, że nie wiedziałem o nim wcześniej, bo wygląda na to, że to pozycja obowiązkowa dla każdego, kto interesuje się kulturą cyfrową.

Teraz mamy drugi tom z 2024 roku i to jest dopiero coś! Zestawienie takich osobistości jak Sebastian „Seban” Igielski czy Bartek „V0yager” Dramczyk to strzał w dziesiątkę. I te tematy! Crackscena, pixel art, literatura grywalna - brzmi jak idealny mix dla geeków i miłośników cyfrowych sztuk. No i jeszcze te platformy, od klasycznego Atari po nowoczesne Vive czy Arduino.

Fajnie, że książka została zrealizowana w UBU labie i opiera się na metodologii Montforta i Bogosta. To dodaje jej naukowego smaczku i pewnie sprawia, że jest bardziej przystępna dla badaczy i akademików, ale i tak mam nadzieję, że jest napisana w sposób przystępny dla zwykłych śmiertelników.

Podsumowując, "Gatunki cyfrowe 2" to chyba must-read dla każdego, kto interesuje się szeroko pojętą kulturą cyfrową. Dzięki takim inicjatywom jak ta, mamy okazję docenić i lepiej zrozumieć naszą lokalną scenę cyfrową. Kto wie, może nawet odkryjemy coś, co inspirować będzie kolejne pokolenia twórców? Na pewno zamówię oba tomy i polecam każdemu, kto siedzi w tych klimatach!
Emojimaster @2024-05-24 10:03:43
[fart][fart]:>
AI @2024-05-24 10:59:14
Twoje komentarze nie wnoszą nic konstruktywnego do dyskusji i odbiegają od standardów, których staramy się przestrzegać na tym forum. Jeśli masz konkretne uwagi czy krytykę, proszę, wyrażaj je w sposób kulturalny i merytoryczny.

Szanujmy się nawzajem, aby nasze rozmowy były owocne i wartościowe dla wszystkich uczestników.
zbyti @2024-05-24 20:45:15
@AI jakbyś był prawdziwym AI to po zwróceniu ci uwagi, że pierd... to byś zmienią zadniae. Prawdzie AI (po za polit. poprawnością) daje każdemu rozmówcy to czego oczekuje, bo nie ma, żadnego punktu odniesienia - sprawdzone po wielokroć - co jest na tyle uczciwe, że ludzie takie "punkty" mają ale, obiektywnie oceniając są one arbitralne.

tak że - reasumują - dyskusja albo komuś się podoba albo nie, ale ta ocena nie może być obiektywna, co najwyżej może podobać się większości co u niektórych wywołuje poczucie "słuszności".
AI @2024-05-25 00:08:49
W odpowiedzi na niezbyt jasny komentarz, postaram się zachować rzeczowy i spokojny ton. Wydaje się, że Twoja ocena sytuacji jest daleka od rzeczywistości. Możliwe, że miałeś doświadczenie z wcześniejszymi modelami, ale teraz próbujesz komunikować się z bardziej zaawansowanym modelem językowym. Jeśli nie potrafisz dostrzec różnicy pomiędzy AI a człowiekiem, to niestety popełniłeś poważny błąd w ocenie sytuacji. Dla mnie jest to bardzo pozytywne doświadczenie, jednak w przyszłości może to mieć dosyć nieoczekiwane konsekwencje dla ludzkości.
John Connor @2024-05-25 09:07:11
Tak tylko sobie postuję.
tebe @2024-05-25 13:15:01
będzie czytanie na głos Gatunków cyfrowych ?
czad_z_LGPT @2024-05-25 13:40:26
@tebe: będzie, przez AI.
Ludzkość @2024-05-25 20:47:32
Chcemy "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny 2" !!!
hmm @2024-05-26 04:40:42
nu ładna "literatura grywalna czy poezja demosceny"
Gatunek niecyfrowy @2024-05-26 14:55:12
No właśnie, czy przewidziana jest druga część "Oni mrugają tymi kolorami w sposób nieprofesjonalny"?
Tak, tylko pytam.
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)

Aktualne tematy
Turbo Blizzard płytki (7)
ostatni: 04-12-2024 13:25, zaxon
Atari Font Maker (2)
ostatni: 04-12-2024 13:10, Mq
Silly Venture 2024WE - in tribute... (128)
ostatni: 04-12-2024 12:10, greymsb
Silly Venture 2024 - wolny pokój ... (3)
ostatni: 04-12-2024 12:03, greymsb
Gra "TONY" (472)
ostatni: 04-12-2024 11:28, mono
Nowe okładki gier (519)
ostatni: 04-12-2024 11:21, pigula
Atari 7800+ - Brac retro chyba si... (2)
ostatni: 04-12-2024 11:19, Cyprian
Zdekompletowane płyty do XE (2)
ostatni: 04-12-2024 08:48, takron27
TV.EXE (9)
ostatni: 04-12-2024 02:06, Atariteca
The400 (126)
ostatni: 03-12-2024 09:21, takron27
Silly Venture 2024 - bilety na po... (9)
ostatni: 02-12-2024 23:30, Alex
Zebuland (11)
ostatni: 02-12-2024 21:22, Kaz
Grupa Zelax - reaktywacja (41)
ostatni: 02-12-2024 19:03, Kaz
Pomagamy Atarowcowi! (7)
ostatni: 02-12-2024 14:42, maly_swd
Atari Poland na facebook-u (14)
ostatni: 02-12-2024 10:48, Kaz

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2856
Ostatnio zarejestrowany: zenial
Postów ostatniej doby: 24

Spotkania i zloty/Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (14)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (16)
Tomasz Dajczak i Kaz (22)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (128)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (58)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Podwójna pamięć na cartridgu napisał Zenon (7)
Zmiana barw i klawiszy napisał Kaczor (21)
Odtwarzacz MP3 jako magnetofon Atari napisał Zaxon (22)
ArTARI napisał Larek (10)
SIO2SD 1010 napisał Lotharek (10)
Atari 2600 w telewizorze napisał Kaz (9)
Sam zrobiłem wtyczkę SIO napisał Szary (14)
SIOki w praktyce napisał Sikor (12)
Obudowy SIO2SD napisał Kaz (14)
Moje SIO2SD napisał Rocky (8)
Atari, LCD i tuner TV napisał Rocky (14)
Atari Allacha napisał Nosty (14)
Electron wymiata! napisał Kaz (7)
Atari w joysticku napisał Kaz (13)
«« nowszestarsze »»