atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (10)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (22)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
Autorzy o demie "The Coders' Guide to the Demoscene" z 2024-08-26 14:29 (35)
Przejście gry "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-26 14:23 (9)
Autorzy "Technical Difficulties" z 2024-08-25 16:58 (9)
Autorzy o "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-23 20:56 (13)
Demo "The Coders' Guide to the Demoscene" w szczegółach z 2024-08-22 14:27 (4)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (13)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-07
Liczba katalogów: 8477, liczba plików: 37049
Zmian katalogów: 66, zmian plików: 100

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2933 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Piotr Mańkowski
11 sierpnia 2010 roku w księgarniach pojawiła się książka "Cyfrowe marzenia" z podtytyłem "Historia gier komputerowych i wideo". Autorem tej publikacji jest Piotr Mańkowski, z którym miałem przyjemność rozmawiać:

Krzysztof Ziembik: Kiedy pojawił się w Twojej głowie pomysł "napiszę książkę!"? Czy to chęć sławy, chęć realizacji marzeń czy może pogoń za modą na retrogry?

Piotr Mańkowski: Widzę, że stosujesz taktykę wprowadzenia rozmówcy w dobry humor od razu na samym początku. Jaka sława, jaka moda? Na żadną popularność jako osoba rzecz jasna nie liczę, nie wydaje mi się też, żeby zainteresowanie starymi grami było w ostatnim – bo ja wiem – roku czy dwóch większe niż pięć lat temu. Książkę napisałem dlatego, że miałem taką ochotę. Chciałem zrobić coś, co pozostanie, a nie przepadnie tak jak wypowiedziane słowa czy artykuł w gazecie. Książka to jednak coś. Pewnego dnia poczułem ściskającą gardło tęsknotę za latami osiemdziesiątymi, za dzieciństwem. A moje dzieciństwo to w dużej mierze gry. Ową dekadę znałem z autopsji, kolejną przepracowałem w branży gier, podpatrując z bliska wiele z dziejących się zjawisk. Wystarczyło doczytać o tym, co się działo w latach 70. – a pomogło mi w tym prawie 50 książek, które ściągnąłem z Amazona – i zacząłem, na tyle na ile potrafiłem, składać obraz dziejów przemysłu elektronicznej rozrywki.

"Cyfrowe Marzenia" pojawiły się w księgarniach 11 sierpnia tego roku


KZ: Czy to pierwsza książka Piotra Mańkowskiego? Czy miałeś już wcześniej doświadczenie w pisaniu o grach?

PM: Gry recenzowałem od 1993 roku. "Secret Service", "Reset", "Click", potem na moment znów "News Service". Byłem mimowolnym świadkiem upadku tego magazynu, podobnie jak wiele innych osób nie dostałem pieniędzy za ostatni numer, który się nie ukazał, choć był ponoć wydrukowany. W 1996 roku zaczęliśmy z Aleksym Uchańskim pisać „Biblię komputerowego gracza”. Po mniej więcej roku Aleksowi skończył się czas i dwa ostatnie rozdziały napisał jego partner z "Top Secretu", czyli Gawron. Książka ukazała się latem 1998 roku. Nieco wcześniej swoją książkę napisał Łukasz Gołębiewski i przez lata nie byłem pewien, co to dokładnie było. Wiedziałem o tej publikacji, ale nie mogłem jej dostać. Zupełnie niedawno na jednym z serwisów aukcyjnych kupiłem ją za 9,99 PLN. Dotarła, drżącymi rękami otworzyłem kopertę… a w środku podpowiedzi jak rwać kręgosłup Liu Kangowi i temu podobne sprawy. Ucieszyłem się. Czyli jednak „Biblia…” była pierwszą w Polsce książką o historii gier.

KZ: Czy trudno było namówić wydawcę na realizacje takiego pomysłu na książkę?

PM: Pisałem książkę nie interesując się takimi detalami jak szukanie wydawcy. Zacząłem to robić dopiero po skończeniu wersji roboczej materiału. Kilka oficyn mi odmówiło. Dość zabawną przygodę przeżyłem w jednym z wydawnictw na warszawskim Mokotowie. Trafiłem tam na rozmowę do człowieka wyglądającego jak Mariusz Treliński. Siedział w pokoju, w którym pod sufit wyrastały sterty książek. Miał przekrwione oczy, wydawało się, że potrzebuje co najmniej dwie doby snu, żeby normalnie funkcjonować. Znudzonym głosem zapytał mnie czy w tej dziwnej książce o grach dużo będzie nawiązań socjologicznych? Ja na to, że prawie wcale takich nawiązań nie będzie, nie planuję również robienia przypisów. On na to: „Oj, to szkoda”. Czym prędzej stamtąd uciekłem. Prawda jest też taka, że nie szukałem wydawnictwa desperacko. Spokojnie sobie poprawiałem książkę, dopisywałem nowe rzeczy. Nie śpieszyłem się, bo wiedziałem, że nie piszę książki o życiu i śmierci Lecha Kaczyńskiego jak mój kolega ze studiów Michał Karnowski, tylko historię gier. I nie mam na to, jak Karnowski, trzech miesięcy, tylko nieograniczony czas. To nie jest gorący temat, który trzeba sprzedać w danym momencie, on sobie mógł poczekać, nie ulegnie przeterminowaniu ani dezaktualizacji. „Cyfrowe marzenia” mają 350 stron, nie licząc indeksu, bibliografii oraz dodatków. Podzielone są na cztery duże części opisujące kolejne dekady. W książce padają nazwiska twórców, tytuły gier, nazwy firm – jest to opowieść o wszystkim, o czym wiedziałem i co uznałem za ważne w rozwoju przemysłu elektronicznej rozrywki.

KZ: Ile czasu musiałeś poświęcić na jej napisanie? Czy były takie fragmenty, których pisanie było nudne? A które części książki pisało się najłatwiej?

PM: Pisałem z przerwami od jesieni 2006 do grudnia 2009. Najtrudniej pisało mi się o latach 2000-05, gdyż moim zdaniem w tym okresie bardzo mało się działo. Najciekawsze było za to pisanie o krachu przemysłu gier wideo w 1983 i o narodzinach gier komputerowych, które zakwitły na tym pogorzelisku. Przyjemna była również podróż do początku lat 70. Dotarłem do samego Ralpha Baera, czyli twórcy pierwszej na świecie konsoli Magnavox Odyssey. Nie udało mi się natomiast przebić do założyciela Atari, Nolana Bushnella. Miałem do niego kontakt, ale najwyraźniej Bushnell nie chciał mi odpowiedzieć. W końcu spasowałem, bo miałem na półce książkę „Ultimate History of Video Games”, będącą de facto historią Atari. Bushnell i jego byli współpracownicy wszystko w zasadzie tam powiedzieli.

przykładowa strona z książki


KZ: Wspomniałeś w wywiadzie na Polygamii, że osobiście kontaktowałeś się z przedstawicielem PZ Karen (dystrybutorem Atari w Polsce) Lucjanem Wenclem. Co udało Ci się dowiedzieć?

PM: Nie chcę powtarzać tego, co jest napisane w „Cyfrowych marzeniach”. Mogę za to powiedzieć jaka była geneza tego rozdziału książki. Otóż pierwotnie nie planowałem takiego wątku, gdyż z perspektywy rozwoju gier napływ Atari do Polski nie miał żadnego znaczenia. Książka trafiła już do wydawnictwa Trio. Pewnego dnia dostałem telefon i dowiedziałem się, że „Cyfrowe marzenia” bardzo się podobają w wydawnictwie, fajnie się je czyta, tylko dlaczego tak mało jest o rynku gier w Polsce? Przemyślałem to. Zacząłem szukać – pomógł Maciej Miąsik, odświeżając mi różne rzeczy związane z LK Avalon, które dopisałem do „Cyfrowych marzeń”. Życzliwi ludzie umożliwili mi również kontakt z panem Wenclem. A warto zauważyć, że - cytując Roya Batty’ego rozmawiającego z JF Sebastianem w „Blade Runnerze” – he’s not an easy man to get to.

KZ: Czy to prawda, ze Piotr Mańkowski był kiedyś atarowcem?

PM: Od końca 1984 roku grałem ostro na Commodore 64 u kolegi. Gdy więc kilkanaście miesięcy później ojciec kupił w Baltonie Atari 800XL z rakietą zwaną XC-12, nie było to już dla mnie aż takim szokiem. Grałem dużo aż do czasu, gdy w wieku 14 lat wpadło mi do głowy, żeby zacząć na tym przy okazji zarabiać. Warszawiacy pamiętają jaskinię lwa znajdującą się pod adresem Grzybowska 35. W tygodniu ów lokal służył jako szkoła podstawowa, zaś w weekendy zamieniał się w największą na Mazowszu kopiarnię oprogramowania. Dodajmy od razu, że działającą legalnie, ponieważ nie mieliśmy jeszcze wówczas w Polsce odpowiedniej ustawy prawnej. Pamiętam jak przybiegłem tam po raz pierwszy, żeby zdobyć jakieś wielkie dzieło na Atari. Pytam sprzedającego, co poleca. On na to: musisz koniecznie zobaczyć „Goonies”, to zajmuje całą kasetę i jest największą treściowo grą na twój komputer. Po kilku wizytach i zgromadzeniu bazy oprogramowania założyłem tam własne stoisko. Jak się dowiedziałem, w okolicy handlowali już wówczas moi późniejsi koledzy z "Secret Service". Ja miałem dość kiepskie stanowisko, na drugim piętrze, ale rozwiesiłem wypisane flamastrem reklamy i miałem na podorędziu gotowego do nagrywania "Casdupa" (program kopiujący - KZ). Pierwszą grą, która poszła, było „Who Dares Wins”, raczej kiepska atarowska podróbka „Commmando”. Sprzedałem ze dwie inne gry, ale tydzień później nastąpił dramat. Demontując stoisko, pociągnąłem za mocno za kabel i moje biało-czarne cudo spadło z hukiem na ziemię. Aż się bałem odwrócić, chciałem wierzyć, że to nieprawda. Po powrocie do domu okazało się, że komputer nie włącza się. Byłem załamany. Ojciec jako elektronik-amator, zreperował wkrótce pękniętą płytę główną, ale to zakończyło moją trwającą tydzień karierę sprzedawcy oprogramowania. Trochę też odebrało entuzjazm do samego Atari. W tamtym czasie testowałem już „Maniac Mansion” i „Zaka McKrackena” na C64.

KZ: Skoro doszliśmy do tematu konkretnych gier to chciałem zapytać o Twoje ulubione tytuły...

PM: Powiem co najbardziej mnie fascynowało na Atari. Pierwszą moją grą w ogóle na ten komputer było „Preliminary Monty”. Potem zakochałem się w „Zorro”, „Boulder Dash”, „Jet Set Willy”, „Mr Robot”, „Goonies”, „Ghost Chaser”, „Starquake”, „Draconus”, “Robbo”.

KZ: Czy masz może jeszcze swój komputer z tamtych czasów?

PM: Nie mam już Atari. Swego czasu podarowałem go bratu ciotecznemu, a ten z tego co wiem, rozebrał go na czynniki pierwsze. Nawiasem mówiąc, to samo zrobił z moim radiomagnetofonem Grundig. Kilkaset gier z lat 80-tych odpaliłem na nowo podczas pisania książki, ale zrobiłem to w celach edukacyjnych. Zawsze z pewnym zdumieniem oglądam zdjęcia z różnorakich zlotów fanów retro, którzy podłączają stare maszyny i popijając coca colę, odpalają stare gry. Nie mówię, że mam coś przeciwko, wprost przeciwnie – podziwiam - tyle że nie jestem pewien czy sam chciałbym znów czekać 5 minut aż XC-12 załaduje planszę w „Goonies” albo wgrywać od nowa „Zorro” tylko dlatego, że pod koniec coś nie tak zabziuczało i gra się nie załadowała. To były niesamowite czasy, z których mam mnóstwo wspomnień i nie chcę ich niszczyć. Lata 80-te wolę pamiętać jako wspaniałą, nieistniejącą już epokę. Brakuje mi natomiast papierowego pisma zamieszczającego wywiady i materiały na temat starych gier. Jest nieregularnik, dodatek do magazynu Games zwący się RETRO, ale wyszło tego na razie tylko kilka numerów. Poza tym kosztuje on w polskich salonach prasowych 60 złotych.

Piotr Mańkowski


KZ: Są już jakieś plany na przyszłość, związane z pisaniem kolejnych książek?

PM: Plany mam, ale są one na razie wirtualne. Koncentruję się na „Cyfrowych marzeniach”. Książka ukazała się niedawno, na razie sprzedaje się bardzo dobrze. Ale to początek drogi. Staram się pomagać jak potrafię wydawnictwu przy promocji książki, powodowaniu, że informacja o jej istnieniu dotrze do jak największej liczby odbiorców. W pierwszym kwartale 2011 roku będzie można podsumować czy „Cyfrowe marzenia” były sukcesem, czy nie, i co dalej. Spokojnie czekam na to, co przyniesie przyszłość.

KZ: W takim razie życzę jak najlepszej sprzedaży książki, żeby na fali tego sukcesu powtała Twoja kolejna publikacja. Dziękuję za wywiad.

Dla zainteresowanych tematem inne wywiady z Piotrem:

Polygamia
Gamezilla
Aope
Consoleo
Gry-online

2010-08-23 17:51 by Kaz
komentarzy: 69
Raf/Vulture design @2010-08-24 10:02:32
zapraszam na www.silesiaparty.pl oraz od poczytania o bledach wylapanacyh w ksiazce:

http://ca-fan.pl/forum/32-inne/2535-cyfr...
mit=15&start=15#2609
xeen @2010-08-24 10:27:12
którzy podłączają stare maszyny i popijając coca colę, odpalają stare gry.

coca, cole - hue, hue
luki @2010-08-24 10:58:00
Książka zacna, ale gdybym pił 25tke za każdym razem gdy pada zdanie "Gdyby nie to wydarzenie, historia potoczyłaby się zupełnie inaczej" to do końca pierwszego rozdziały byłbym tak pijany że przez 3 dni bym nie wstał ;-) wiadomo, że zdarzenia w inne przeszłości dałyby inną przyszłość, no nie? ale zdecydowanie warto przeczytać.
Kaz @2010-08-24 12:31:09
Raf - dzieki za linka. Troche malo tych bledow jak na razie. Jeden - ze nazwa Commodore nie wziela sie od Opla Commodore i drugi - ze nie napisano w ksiazce o waznej ksiazce, ktora nauczyla programowac gry w Basicu.
Vangis @2010-08-24 14:33:44
Lubie takie ksiązki, dobrze Kaz że przeprowadziłeś wywiad bo może wogóle bym się niedowiedział otej książce. Już zamówiona na allegro :)
Kaz @2010-08-24 14:46:57
Odpowiedz Piotra w sprawie pochodzenia nazwy Commodore:

"W książce pada, że firma powstała w 1955 roku, a jej nazwę Jack Tramiel zaczerpnął od nazwy Opal Commodore, którą zobaczył przed sobą siedząc w taksówce. Źródłem tej informacji jest sam Tramiel, który powiedział to w wywiadzie z 1989 roku. Link:
http://www.commodore.ca/history/people/1...

Brian Bagnall w poświęconej Commodore książce On the Edge początkowe dzieje Commodore zbywa na jednej stronie! Nie pada tam ani słowo o genezie nazwy firmy, natomiast jest podane, że Commodore powstało w 1958 roku. I teraz tak - w książce, przyjąwszy że Opal Commodore odnosi się do samochodu, a nie czegoś innego, powtórzyłem za Tramielem literówkę w nazwie. Powinno być Opel, nie Opal. Tyle że Samochody tej marki zaczęły być produkowane dopiero w latach 60. Czyli albo inspiracją dla Tramiela było coś innego, albo faktycznie nazwa Commodore pojawiła się dopiero w 1967 roku, gdy na arenę wszedł Irving Gould, a po ulicach jeździły już Ople
Commodore. O latach 1955-67 nie wiadomo zbyt dużo. W On the
Edge Bagnall dosłownie jednym zdaniem opisuje, że Tramiel
współpracował wówczas z poznanym w Berlinie niejakim Mafredem Kappem i to razem z nim otworzył firmę. Kapp znika z biznesu w dość niejasnych okolicznościach, nie wiadomo co się z nim potem działo.

Reasumując, powtórzyłem w CM wersję Tramiela, która okazała się nie w pełni prawdziwa. Albo nestorowi branży coś się pomyliło, o czymś zapomniał, albo świadomie dokonfabulował część swojej historii. Jeśli chodzi o dzieje Commodore do 1967 roku, to praktycznie brak jest źródeł."
Raf/VTE @2010-08-24 15:37:16
co do bledow w tamtym watku to sie pewnie beda pojawiac w miare jak wiecej osob przeczyta dokladnie ksiazke, o ile takie bledy sa ;)

co do "opala" - na forum ca-fan podalem link (czyli: http://calgarycommodore.com/tramiel.htm) gdzie historia nazwy jest inaczej rozpisana - brzmi to logicznie i sensownie, bo niestety "opal commodore" ma blad w pisowni oraz to nie te lata ;)
galu @2010-08-24 21:23:16
Wypowiedź Tramiela nt. wyboru nazwy Commodore: http://www.youtube.com/watch?v=NBvbsPNBI...
MC @2010-08-24 22:07:45
W 23 minucie tego przemówienia pada dokładnie to samo, co we wcześniejszym o 18 lat wywiadzie - że Tramiel wziął nazwę od Opla Commodore :)
Ramos @2010-08-24 23:42:37
Jak się przeczyta bardziej książkę to znajdzie się jeszcze parę nie jasności czy pominięć w historii gier. Szkoda tylko, że polski okres jest mało opisany, a działo się w nim nawet sporo.
MC @2010-08-25 09:21:22
Ja nie przeczytałem bardziej tej książki i nie widzę tych nie jasności. O co chodzi?
Ramos @2010-08-25 12:07:40
Inna historia jest przedstawiona Tetria i trochę tak od środka, poza tym zignorowano język BASIC, który odegrał rolę w tworzeniu pierwszych gier czy nauki programowania wśród użytkowników komputerów. Pierwsze gazety o tematyce gier powstały już w pod koniec lat 80-tych, a rozkwit ich nastąpił w na początku lat 80-tych. Zresztą mimo takich drobnych błędów i nieścisłości zawartych w książce nie wpływa to na czytanie i czyta się fajnie, zresztą to nie książka typowo historyczna.
Ramos @2010-08-25 19:18:11
Str. 110 Autor pisze, że gra Boulder Dash to konwersja na Atari, a przecież wiadomo że na Atari najpierw powstała ta gra, a dopiero później wersja na C64.

Str. 104 Cytat "Po sukcesach PET-a nadeszła w 1981 r. premiera mającego kolorową grafikę oraz wyspecjalizowany układ SID (Sound Interface Device) do obróbki dźwięku komputera VIC-20..." Jak wiadomo VIC-20 nie układu SID.
MC @2010-08-25 20:50:13
Powiem szczerze, że ręce opadają, gdy się czyta argumenty w stylu "wiadomo, że". Sam producent podaje, że Boulder Dash powstał najpierw na "C64, Apple II oraz Atari 400/800". Tutaj znajduje się odpowiedni link: http://www.firststarsoftware.com/boulder...
Skąd masz informację, że wersja na 800XL ukazała się o tydzień lub miesiąc wcześniej niż ta na C64?

Tutaj (http://en.academic.ru/dic.nsf/enwiki/270...) a także w bardziej oficjalnym miejscu, którego w tej chwili nie mogę znaleźć, jest podane, że finalna wersja została skończona pod koniec 1983 roku. Nie widzę więc nic błędnego w stwierdzeniu "konwersja na Atari", która została zresztą wypuszczona w 1984 roku.

Drugi akapit to jakaś czarna magia. Gdzie tu jest błąd? VIC-20 nie miał SID?

Szanowny krytyk widział podany przez galu link dotyczący genezy nazwy Commodore? Słyszał, co Tramiel tam mówi? Czy podanie w książce słów twórcy danej rzeczy, który mówi o jej genezie, to według naszego krytyka błąd merytoryczny?

Jedyny jak na razie faktyczny błąd w książce znalazł czytelnik, który nie szarżował, tylko spokojnie wskazał pomyłkę w jednej z dat.
Ramos @2010-08-25 21:38:55
Boulder Dash wyszedł najpierw na Atari, wystarczy przeczytać wywiad zamieszczony z autorem na tej stronie: http://atarionline.pl/v01/index.php?suba...
rchive=&start_from=20&ucat=5&ct=wywiady
To nasuwa się pytanie jak może być konwersja na Atari?

Komputer VIC-20 nie ma SID, jedynie można dołączyć do niego karta z SID-em.

Tramiel trochę może nie pamięta, ale w innych książkach byłych pracowników Commodore lub publikacjach na necie podane są informacje, że nazwa firmy wzięła się od stopnia wojskowego. Na początku miał być General, ale nazwa była zastrzeżona i po jakimś czasie wziął nazwę Commodore. Sam Tramiel trochę lubiał koloryzować i wprowadzać ludzi w błąd, ale tyle lat już minęło, że nie pamiętam jak to było.

Książka jest naprawdę świetnie napisania i przedstawia wiele ciekawych rzeczy z historii gier. Jednak autor w swoich wywiadach podkreśla, że starał się sprawdzać wszystko o czym pisał. Z jego widzą o grach i tym czym się zajmuje zawodowo to powinien wyeliminować takie drobne błędy.
Kaz @2010-08-25 22:43:08
Jezeli chodzi o "Boulder Dash" to Ramos ma tu racje. Obecna strona First Star Software stwierdza tylko, ze najpierw ta gra zostala wydana na 3 platformy, nie rozstrzyga kolejnosci ich powstawania. A skadinad wiadomo, ze ta pierwsza, pazdziernikowa wersja gry to wlasnie na Atari. Potem prawa do gry kupil FSS i stad rok publikacji to 1984.
MC @2010-08-26 07:03:17
Przeczytałem wywiad, ciekawy. Zgoda - Liepa mówi w nim, że pisał Boulder Dasha na Atari 800. Tak sobie myślę czy napisanie o "konwersji na Atari 800XL" (bo dokładnie takie sformułowanie pada w książce) jest w tym kontekście błędem? Oczywiście, gdyby było napisane "wersji na Atari 800XL" nie byłoby o czym dyskutować. Jeśli wersja, która ukazała się na XL była programistycznie czymś idealnie identycznym jak ta pierwotna wersja napisana na 800, to faktycznie powinno być użyte słowo "wersja", nie "konwersja".
_mac @2010-08-26 10:40:10
@MC - nie ma się co oburzać, tutaj jest portal fanatyków (w dobrym tego słowa znaczeniu) historii komputerów i gier, więc wypunktowane zostaną wszystkie najmniejsze nieścisłości, których obiektywnie nie da się uniknąć. wielu z nas inaczej też ocenia niektóre wydarzenia i do pewnych tematów podeszłaby inaczej. Niemniej wszyscy jesteśmy chyba zgodni, że książka jest dobra, godna polecenia, i super że wyszła, a ideału nie da się osiągnąć, choć warto ku niemu zmierzać ;-)
MC @2010-08-26 11:23:05
Wszystko gra, jestem spokojny :) Tylko zwróć uwagę - ów człowiek rozpisuje się o rzekomych błędach od tygodnia, a tak naprawdę znalazł tylko jedno faktyczne faux pas - czyli SID-a w VIC-20, za co dziękuję. To bezsporny błąd, który jest już zgłoszony, zapisany i będzie poprawiony przy kolejnym wydaniu. Cała reszta wymienionych rzeczy jest kwestią dyskusji. Moim zdaniem akurat to co on wymienił, to nie są pomyłki. Apeluję o znajdywanie właśnie takich jak SID rzeczy. Z całą pewnością kilka innych błędów w książce jeszcze jest. Tylko gdzie? Z chęcią podyskutuję.
Ramos @2010-08-26 19:43:46
Mnie właśnie chodzi o takie poprawki jak z tym SID'em, bo może one będą uwzględnione przy nowym wydaniu książki. To zawsze jest pomocne. Ja nie mam zamiaru podważać i wymądrzać się, bo autor naprawdę przy pisaniu tej książki obalił plotki i doszedł do prawdziwych faktów z historii gier. Postaram się sprawdzić pewne fakty i napisać naprawdę o poważnych błędach. Nie mam zamiaru pisać tu o literówkach, bo czasami zdarzają się takie, ale to nie oto tu chodzi. Jak tylko sprawdzę i zweryfikuje pewne fakty to napisze i przedyskutujemy o tym.
luki @2010-08-30 09:23:51
ale się autor znęca nad Atari, że nic ciekawego na to nie wyszło i generalnie wniosek jest taki, że to jakaś pomyłka i nie wiadomo po co ktoś miałby taki komputer kupować, jedynym liczącym się 8bitowcem był c-64 no i przez chwile ZX Spectrum.. ehhh
luki @2010-09-04 17:27:27
ale konsolę SMG to autor chyba tylko na zdjęciu widział ;-))) no chyba, że ktoś ma w swojej napęd CD?
Ramos @2010-09-05 18:24:39
Czy mekką rodzimych producentów gier był rejon Podkarpacia i tam założona firma LK AVALON, która powstaje w 1989? Wczęniej powstaje Mirage Software, bo już w 1988 zajmuje się wydawaniem i produkcją gier na różne komputerowy.
luki @2010-09-05 21:54:01
nie no ten akapit o lk avalon... to lepie aby go wcale nie było, niż to co tam napisano, lepiej skomentować to milczeniem ;-)))
Kaz @2010-09-05 21:58:40
Mekka, to miejsce pielgrzymowania, jako synonim - miejsce przyciagajace jakas atrakcyjnoscia. Nie ma wiec znaczenia, gdzie ktos wydawal gry wczesniej.

Pytanie czy w ogole mozna mowic o mecce dla producentow (nie wiem, czy takiego sformulowania uzyl autor, jeszcze ksiazki nie czytalem) w przypadku LK Avalon? Autorow gier Atari i potem C64, i owszem, przyciagalo. Ale producentow? W jakim sensie? Namnozylo sie firm wspolpracujacych z Avalon? A moze otwarly swoje siedziby na Podkarpaciu?

Moim zdaniem przemysl rozrywki komputerowej zawsze byl w Polsce rozproszony i nie bylo centralnego punktu, ktory przyciagalby tak, jak przyslowiowa Krzemowa Dolina.

PS. Ramos - jeszcze przed Mirage gry wydawal KAW (Krajowa Agencja Wydawnicza), a i inne drobne firmy jak chlopaki od "Mozgprocesora" na ZX Spectrum, ktorzy zalozyli wlasna firme:

http://atarionline.pl/v01/index.php?suba...
luki @2010-09-05 22:04:58
generalnie strasznie zmęczyła mnie ta książka, a jeszcze nie doczytałem do końca, często, bardzo często autor obwieszcza jakąś informacje, komentuje ją po swojemu, by 2 strony dalej obwieścić ja od nowa jako super nowość, jest dość chaotycznie, czasami autor ogłasza koniec jakiejś maszyny by za kilka stron pisać o nowych grach na nią, konwersjach itp, przydałaby się tej książce mocna redakcja
Ramos @2010-09-06 11:20:50
@ Kaz: Tak masz racje, o tych grach i firmach wiem i nawet było ich znacznie więcej, ale zazwyczaj były to malutkie firmy nic specjalnego na polski rynek gier nie wnosząc. Ciekawą historią jest tworzenie gier przez firmy produkujące pierwsze polskie komputery jak Meritum czy Elwro. Trochę brakuje mi w książce rozwinięcia polskiego wątku w grach. Ten temat historii jest bardzo trudny do opisania i ciężko szuka się do niego informacji, bo na necie jest sporo błędnych informacji, a jak już pisać to tak, aby później nikt się nie doczepił do błędów przedstawionych.
Kaz @2010-09-06 12:55:19
To jest ogromna praca na wiele lat. A efekt na pewno nie moglby przyniesc zyskow komercyjnych, bo badzmy szczerzy, ile egzemplarzy takiej ksiazki moze sie sprzedac. Ergo: nie sadze, zeby ktos sie podjal tego tematu na powaznie, z badaniem zrodel, etc.

Widze dwa rozwiazania - albo napisac taka prace w ramach pracy badawczej na uczelni, wtedy mozna nawet dostac dofinansowanie albo badac wycinki pewnych spraw, publikowac artykuly z tymi wycinkami - a za kilka lat wykorzystac to jako szkielet do pracy laczonej.
Bart @2011-03-10 12:53:43
Albo... powidzieć sobie "ech mniej więcej, tak to leciało" i pójść na piwo.
Zalecam.
Courtney @2017-02-23 14:57:02
Right away I am going to do my breakfast, once having my
breakfast coming again to read additional news. http://morganokane720.myblog.de/morganok...
Rosalina @2017-02-28 17:12:16
I loved as much as you'll receive carried out right here.
The sketch is tasteful, your authored subject matter
stylish. nonetheless, you command get bought an shakiness over
that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come
more formerly again since exactly the same nearly very often inside case you shield this increase. http://frederichendrickso.bcz.com/2016/1.../
Lynell @2017-03-07 20:57:46
Wonderful beat ! I wish to apprentice whilst you amend your web site, how could i subscribe for a weblog website?

The account aided me a appropriate deal. I have been tiny bit familiar
of this your broadcast offered shiny transparent idea http://www.webtoolmaster.com/jp/index.ht...
Micah @2017-03-13 15:37:26
You have made some good points there. I checked on the web to find out more about the issue and found most individuals
will go along with your views on this web site. http://davidwilcox.net/4-suggestions-to-.../
Jurgen @2017-03-13 20:14:55
What's up, its pleasant post concerning media print, we
all be familiar with media is a fantastic source of facts. http://lenadangelo531.myblog.de/lenadang...
Veta @2017-03-14 00:58:10
I savour, lead to I found exactly what I was looking for.
You have ended my four day lengthy hunt! God Bless you man. Have a nice day.
Bye http://www.askameritus.com/few-comfortab.../
Flora @2017-03-14 04:00:07
Hey! Would you mind if I share your blog with my myspace group?
There's a lot of people that I think would
really enjoy your content. Please let me know. Thank you http://sterman.com/2017/03/02/reasons-yo.../
Dacia @2017-03-16 08:07:43
Royce @2017-03-16 09:59:37
Embora seja provável para lucrar peso em uma dieta t_o limitada, que n_o é simples. http://www.Whtfzc.com/comment/html/index...
Ernestina @2017-03-18 12:39:02
N_o se iluda: voc_ também perderá um tanto de massa muscular
junto com a obesidade. http://tratamentoeficaz.net/hyperbody-fu.../
Flor @2017-03-19 08:39:15
Se muita gente descobre fatormax, vários homens v_o tomar as
cápsulas, ficando de pau duro por horas e também horas. http://lookoff.co/index.php/component/k2...
Marsha @2017-03-24 21:48:08
Abbey @2017-03-25 19:27:20
Coloque la mezcla en un cepillo de dientes limpio
y seco, asegurándose de cubrir toda la cabeza del cepillo dental.
Cepille sus dientes superiores e inferiores con movimientos
circulares durante 10 minutos. http://www.tocaambiental.com.br/?option=...
Vickie @2017-03-26 11:03:27
Evidente que a constância além disso acontece decorrer grande compaix_o atenç_o desde cada
determinado. Nunca pode utilizar rímel a aperto dágua, aderir cílios postiços por cima e acontecer demaquilante esfregando abertura.

Tem que possuir aprimorado ao apagar a pintura_use
certo cotonete com demaquilante bem como constantemente tomando aprimorado com o objetivo de negativo
passar nos cílios. http://futurekidsrus.com/?option=com_k2&...
Gabriella @2017-04-11 19:18:30
Hurrah! Finally I got a web site from where I
know how to genuinely obtain helpful facts regarding
my study and knowledge. http://szentgyorgypince.hu/?option=com_k...
Maria Emanuelly @2017-04-15 08:40:13
conjunto de páginas da internet BAIXANDO AO AUGE apenas age
com links em qual lugar os filmes no entanto artigos conseguem achar-se localizados.
Nunca hospeda contudo e ninguém comercializa qualquer artigo, somente alude sobre filmes contudo
vídeos extremos. http://travel-your-life.de/guestbook/gue...
Danelle @2017-04-18 23:35:19
It also is quite difficult to decidee upon a successful.
Let's ingest a look and fesl at your five top-rated apartments.

Lamination is also cheaper when compared so that you can hardwood. http://yourfloorguide.website/category/t.../
Jacklyn @2017-04-19 04:52:22
My brother suggested I may like this website. He used to be
entirely right. This put up truly made my day.
You can not imagine just how so much time I had spent for
this information! Thanks! http://marielmcminn4751.myblog.de/mariel...
Candelaria @2017-04-20 00:15:15
Thiis can then be of assistance you for avoid extrameous mistakes and expenses.
Nothing breakable, nothing forward the underneth
branches, a lot of others. http://flooringcosts.online/carpets-or-f.../
Joni @2017-04-30 04:17:46
Thanks for sharing such a good thinking, post is pleasant,
thats why i have read it completely http://cpacerritos.com/?option=com_k2&vi...
Valentina @2017-05-02 05:37:12
Decía que a partir de peque_ita so_aba con ser mamá, no quería ser popular (se hubiera conformado
con trovar gratis en cualquier barecillo nocturno). http://crossborder.info/User:MavisShower...
Kathrin @2017-05-04 21:30:16
A equipe Monoweb reafirma que material desenvolvido deve servir
como instrumento de apoio para iniciar ou complementar a monografia,
artigo ou TCC do contratante, nunca sendo entregue como material finalizado, porque nosso objetivo é auxiliar
aluno no desenvolvimento de sua busca bibliográfica. http://Konstantin.square7.ch/index.php?p...
Shela @2017-05-05 16:25:57
Hello! Someone in my Facebook group shared this site with us so I came to give it a look.
I'm definitely loving the information. I'm bookmarking and will be tweeting this
to my followers! Terrific blog and fantastic design and style. http://micaelalongo0.unblog.fr/2016/12/2.../
Claudio @2017-05-05 20:20:46
Hi there! This blog post could not be written much better!
Looking at this post reminds me of my previous roommate! He continually kept
preaching about this. I most certainly will send this information to him.
Fairly certain he's going to have a good read. Many thanks for sharing! https://romainehuxham841.wordpress.com/2.../
Lizette @2017-05-06 04:17:21
Heya i am for the first time here. I came across this board and
I find It truly useful & it helped me out a lot.
I hope to give something back and help others like you helped me. http://geniastjulian85.wikidot.com/blog:...
Marilyn @2017-05-06 07:43:25
There is definately a lot to find out about this topic.
I really like all the points you've made. https://floralyttleton32.wordpress.com/2.../
Lina @2017-05-06 08:04:07
You could definitely see your skills in the article you write.

The arena hopes for even more passionate writers such as you who aren't
afraid to say how they believe. At all times go after your heart. http://rogelioharms80300.wikidot.com/
Julie @2017-05-06 08:14:21
It's an remarkable paragraph in support of all the online
people; they will take advantage from it I am sure. https://brittneymcguffog.wordpress.com/2.../
Chara @2017-05-06 10:38:04
It is not my first time to pay a quick visit this site,
i am visiting this web site dailly and take good facts from here everyday. http://philipp00w585.pen.io/
Hershel @2017-05-06 11:00:15
Do you mind if I quote a few of your posts as long as I provide credit
and sources back to your site? My blog is in the exact same area of
interest as yours and my visitors would really benefit from some of
the information you provide here. Please let me know if this okay with you.
Thanks a lot! http://alton5017811897.blog.fc2.com/blog...
Penelope @2017-05-07 05:27:56
Scott @2017-05-16 04:26:52
She definitely is aloso excellent versed offering the tarot
card card symbolism. Tarot Books are made to
happen from a good pack of cards spread out. Are at this
time there mostly considerable arcana? http://psychic4u.club
Mel @2017-05-16 18:31:29
Tarot astrological readings arre furthermore , quite distiunguished on Broadband.Such verandas are called
after makers. Once all, this company are cost. http://crouchpape28.full-design.com/Self...
Celeste @2017-05-21 03:54:08
Edgar @2017-05-23 16:38:39
Attractive section of content. I just stumbled upon your
weblog and in accession capital to assert that I get in fact enjoyed account your blog posts.
Anyway I'll be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently
fast. http://www.nrwb.org.mw/index.php/compone...
Tracey @2017-06-14 15:40:11
And totally never immutable and ready in natural. There is very much a especially creepy
fortune teller machine of the house. Well, everything
is in fact not destroyed. http://findlocalmedium.site/love-psychic...
7/
Charlotte @2017-06-14 16:52:56
Pest controls caan can be helpful rid your company's home related
to the pests. Fortunately, bed problems don't mmay have functional wings and is unable to fly.
Still certain peoplle arre private contractors. http://mypestcontrol.website/rodent-remo...
n-oh-43768/
Charlotte @2017-06-14 16:53:42
Pest controls caan can be helpful rid your company's home related
to the pests. Fortunately, bed problems don't mmay have functional wings and is unable to fly.
Still certain peoplle arre private contractors. http://mypestcontrol.website/rodent-remo...
n-oh-43768/
Elizabet @2017-06-15 10:47:25
Hubert @2017-06-15 11:15:26
Excellent way of telling, and nice post to get data regarding my presentation topic, which i am going to convey in academy. http://cherylbaker.info
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
ACSI2STM / 1040 STE / TOS 1.06 - ... (20)
ostatni: 09-10-2024 21:03, pigula
Zmiany w bazie gier, dem, użytków (951)
ostatni: 09-10-2024 20:51, Kaz
SID i POKEY (694)
ostatni: 09-10-2024 20:13, xbx
Gra "TONY" (416)
ostatni: 09-10-2024 19:56, rafaldudek
Filterek do Blizzarda (98)
ostatni: 09-10-2024 16:37, adi
Doom na lampce i nie tylko (9)
ostatni: 09-10-2024 16:25, Cyprian
MultiCLK Module for Atari 8-bit (15)
ostatni: 08-10-2024 20:03, mono
STe enhanced games (47)
ostatni: 08-10-2024 15:16, Konstantyn
[K] Monitor LCD S-Video (4)
ostatni: 08-10-2024 12:30, sun
Informacje o Graph2Font (G2F) (105)
ostatni: 08-10-2024 08:45, Vidol
ACC - Atari Cracov Conference 1993 (1)
ostatni: 08-10-2024 02:55, Kaz
Troche AMIGOWO.. ale prawie "ATAR... (37)
ostatni: 08-10-2024 00:26, rafaldudek
ADDA pliki (3)
ostatni: 07-10-2024 14:20, insert
Nowe gry na Atari (236)
ostatni: 07-10-2024 12:42, zbylu
Ciekawostki (5578)
ostatni: 07-10-2024 08:58, tatko74

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2833
Ostatnio zarejestrowany: Irekl
Postów ostatniej doby: 34

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (87)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»